Omplacering eller fodervärd?

Myzan87

Trådstartare
Tänkte höra erfarenheter om hundar som blivit omplacerade eller utlånade på foder. Kanske har ni lämnat iväg en själv eller tagit emot en?

Har själv en 2årig tik med speciell bakgrund som jag funderar på att släppa taget om. Anledningen är att jag kan inte lämna henne till vem som helst så ex. hunddagis är uteslutet. Idagsläget bor jag nära mina föräldrar så de passar henne men jag funderar på att flytta längre söderut och kommer då inte ha någon möjlighet att ta hand om henne. Mina föräldrar vill inte ta henne heller. Det är sin sak att hon är där på dagen men inte mer än så.

Hon är världens goaste hund och passar mej bra tempramentsmässigt så därför smärtar det att ev. tvingas till ett sådant beslut.

Vilka erfarenheter har ni kring att lämna bort en hund? Går det att ta tillbaka den om och när det finns bättre möjligheter till att ha en hund?

Tacksam för svar

Sv: Omplacering eller fodervärd?

Hej!
Jag omplacerade min kille pga flytten hit till Kanada, tyckte inte han skulle behova flytta med mig.... En helt underbar familj tog sig an honom och jag skulle aldrig dromma om att "ta tillbaka honom" om det inte ar en absolut superkris fran deras sida, inte ens om jag sa flyttar tillbaka till sverige under hans levnadstid.

Tycker lite att om man lamnar ifran sig sin hund, oavsett om man saljer den eller "placerar ut den" - sa har man avsagt sig ratten att komma tva-tre ar senare och vilja ha tillbaka den. Inte schysst mot varken manniskor eller hund, tycker jag da..

Jag saknar min underbare pojke, fortfarande, fastan jag har Kaiser och resten av ganget har, och kommer nog alltid sakna honom. Men jag -vet- att han ar med en underbar familj, dar han trivs och mar bra och ar en del av familjen. Jag ar evigt tacksam for att min Baltazar fick komma till dom och bli "deras", det var den basta losningen for alla inblandade parter.

Sen har jag en "omplacering" har, en collietik, som har en tuff uppvaxt - skulle hennes f.d. agare komma och vilja ha tillbaka henne sa skulle h'lvetet bryta ut. Nu ar det iofs ett extremfall och kanske inte sa aktuellt for dig eftersom det ar ett vanvards/misshandelsfall. Men om jag franser fran det, rent krasst, skulle jag ta en omplacering eller dyl. och inte det satts en bestamd tid pa ev fodervardsavtal skulle jag, personligen, inte acceptera att f.d. handlern dyker upp o tycker att "nuuuuuu passar det att ha min hund igen". Tid, traning, karlek och pengar satts in i alla hundar - din hund later som om hon ar svar och darfor kraver sitt utav en handler, ska verkligen nagon annan lagga tid, moda, blod, svett och tarar, pengar och traning och mera TID pa en hund han/hon kommer forlora for att Ditt liv "kanske ser battre ut" om tre ar?

Menar inte att vara elak, det ar bara mina tankar om det hela...

Ville bara inflika det att vara fodervärd i hundvärden är inte alls samma sak som i hästvärlden. Att va fodervärd till en hund innebär att man äger hunden men att uppfödaren har avelsrätt, dvs hon har rätt att ta ett visst antal kullar (reglerat i kontraktet) i ett visst antal år sedan är hunden fodervärdens som oftast inte har behövt betalat något för hunden. Men uppfödaren kan inte välja om hon ska ta tillbaka hunden när hon känner för det...

Jag tänkte kanske på nått sätt skydda henne från att bli avlivad genom att fortfarande stå som ägare.

Jag tänkte kanske på nått sätt skydda henne från att bli avlivad genom att fortfarande stå som ägare.
Det kan du inte, inte heller att hon omplaceras vidare.
Möjligtvis kan du få hyfsat skydd om du överlåter hunden till en seriös omplaceringsverksamhet, typ Hundstallet.

mvh

Vi har en omplacering. Världens underbaraste hund. :love:

Hon kom dock till oss via sin uppfödare som tagit tillbaka henne när inte ägarna kunde ha henne kvar längre pga personliga skäl. Så hon är ingen 'problemhund' alls, men hon behövde ändå nytt hem.

Men vi skulle aldrig någonsin lämna ifrån oss henne nu. Den dagen hon tassade innanför vår tröskel (och vi skrev kontrakt) blev hon medlem i vår familj.

Tror du får svårt (om man ens kan göra så, är inte så insatt i hundvärlden) att få någon som kan tänka sig 'lämna tillbaka' hunden om du vill ha hem den rätt som det är. Hundar blir ju som sagt familjemedlemmar.

Kanske kan du hitta någon som kan ha hunden under dagen om du är borta? Någon pensionär/sjukpensionär eller något dylikt? Det kanske klickar med hunden? :) Hoppas det löser sig för dig och din hund på något vis. :)

Ville bara inflika det att vara fodervärd i hundvärden är inte alls samma sak som i hästvärlden. Att va fodervärd till en hund innebär att man äger hunden men att uppfödaren har avelsrätt, dvs hon har rätt att ta ett visst antal kullar (reglerat i kontraktet) i ett visst antal år sedan är hunden fodervärdens som oftast inte har behövt betalat något för hunden. Men uppfödaren kan inte välja om hon ska ta tillbaka hunden när hon känner för det...

De hundar jag har ute på foder äger jag. Fodervärden äger hunden från det alla mina rättigheter uppfyllts, fast dock längst till hunden är 5 år på tik och max 7 år på hane (hane beror på vad man skriver).
Däremot har jag ingen rätt att ta hem hunden för jag vill det. Utan endast om tex fodervärden skulle bryta mot kontraktet.

Jag har ju en omplacering, men han var ingen direkt problemhund, utplacerades av kenneln då han blivit steril.

Som påpekats tidigare så foderavtal på hund är icke att jämföra med dem på häst. Hund på foder får man oftast hem som valp och har som sin i alla avseenden utom då att uppfödaren har avelsrätt på den.

Jag skulle faktiskt kunna tänka mig att ta en hund på ett år eller två. OM det är tidsbestämt att det blir så, inte om det är kanske ett år kanske hela livet.
MEN då ska det vara en hund som jag kan träna och tävla och lära mig av och med! Skulle tex gärna låna en schäfer eller malle som är klar minst för start i tvåan och har kapacitet för elitlydnad. Skulle oxo gärna låna en färdig och duktig och injagad hund under ett år eller två!
Tror dock att sådana hundar sällan lånas ut och gör dom det finns nog kompisar i klubben/laget som gärna tar dem...

Kan man skriva kontrakt på att om familjen av något skäl inte kan ha kvar hunden att jag kontaktas och lämnas tillbaka till mej? Alltså inte att jag kan ta tillbaka henne närsom utan bara OM familjen inte kan ha kvar henne.

Kanske kan du hitta någon som kan ha hunden under dagen om du är borta? Någon pensionär/sjukpensionär eller något dylikt? Det kanske klickar med hunden? :) Hoppas det löser sig för dig och din hund på något vis. :)

Problemet är att jag börjar ganska tidigt på morgonen och hon har svårt för att vara ensam ett tag. Hon kunde det när hon var yngre men av någon anledning började vi alltid ta med henne när vi skulle någonstanns.

Svårt beslut det här för jag vill inte att hon ska bli en vandringspokal utan att hon får en trygg stabil punkt i tillvaron där jag kan få tillbaka henne om familjen inte kan ha henne kvar.

Det jag menade var att det är ju fodervärdens hund, även om det är uppfödaren som står som ägare tills det som kontraktet anger är uppfyllt (antal kullar och/eller ålder).

Kan man skriva kontrakt på att om familjen av något skäl inte kan ha kvar hunden att jag kontaktas och lämnas tillbaka till mej? Alltså inte att jag kan ta tillbaka henne närsom utan bara OM familjen inte kan ha kvar henne.
Sålt är sålt, du kan inte kräva att en som köper en platteve utav dig, skulle lämna tbx den till dig, utan kompensation.
Möjligt vis om du betalar kost o logi åt hunden under den tiden den är där.

Vid ett fodervärdsavtal har fodervärden rätt att lämna tillbaka hunden när som helst. Däremot har du som ägare inte rätt att hämta hem hunden hur som helst.

Jag har en hund nu och har haft en hund förut som var omplaceringar.
Min gammelman kom till mej när han var 13 månader och jag fick reda på att han behövde ett hem genom djurensvänner. Han levde med oss fram till sin död för 1,5 år sedan då han var 12,5 år gammal. Hade hon velat ha tillbaka honom hade jag sagt nej, han var min vän och jag skulle aldrig kunna tänka mej att leva utan honom och det är fortfarande ett stort tomrum efter honom.
Han var ingen problemhund även om han hade vissa rädslor och var väldigt hårt hållen utan hon kunde inte ha kvar honom eftersom de hade gått isär och hon numera bodde i stan med två stora hundar i en liten tvåa och jobbade som en galning för att betala alla lån som hade uppstått.

Min andra hund kom till mej när han var 6 månader, en väldigt uppstressad livrädd liten valp som inte kunde något alls (jag menar verkligen inget alls, han kunde inte ens sova:crazy:) och inte var rumsren för fem öre.
Vi fick börja om med allt från början och nu 2,5 år senare är han en väldigt trevlig hund även om den stressade hunden kan komma fram i situationer då han inte känner något stöd från människan eller situationer som påminner honom om hans tidigare liv blir för starka.
Han var i början vettskrämd för barn, höga ljud och händer och just händer kan han fortfarande reagera på i vissa situationer.
Jag skulle aldrig lämna honom ifrån mej till dem (eller någon annan) om det så var det sista jag gör.

Varför kan du inte ensamhetsträna henne? Båda mina hundar har varit enormt fästa vid mej men med tålamod och korta stunder så har ensamhetsträningen gått bra ändå även om det har tagit lång tid.

Jag tror att du kommer få väldigt svårt att ta tillbaka din hund efter en tid och även om du skulle få det så måste du ju vara inställd på att hunden kommer förändras mycket av att bo i en annan familj.

Så med andra ord så kan man skriva ett kontrakt som går ut på att om fodervärden inte kan ha kvar hunden så återgår hon till mej?

Därför att mitt jobb vet jag sällan när jag kommer hem. Ibland jobbar jag bara 6timmar medans ibland kan jag jobba det dubbla. Det är inte schemalagt i den bemärkelsen utan jag får gå hem när jobbet är klart. Förutsatt att det inte tar allt förlång tid.

Är det renras eller blandras det handlar om?
Vid renras kan du använda SKK:s kontrakt för helfodervärd. På tik gäller då att du har rätt till 2 kullar innan 5-års ålder som någon här redan skrivit, du tar inget betalt för hunden när du lämnar ut den. När hunden blivit 5 år övergår den till fodervärden automatiskt oavsett om du tagit några kullar eller ej. Du kan aldrig få tillbaka hunden innan det om inte fordervärden missköter den kraftigt eller att de vill det. Efter 5 år är den fordervärdens och de har rätt att göra vad de vill.
Vet ej om detta gäller om du har en blandras...

Därför att mitt jobb vet jag sällan när jag kommer hem. Ibland jobbar jag bara 6timmar medans ibland kan jag jobba det dubbla. Det är inte schemalagt i den bemärkelsen utan jag får gå hem när jobbet är klart. Förutsatt att det inte tar allt förlång tid.

Okej, ja då blir det ju genast svårare. Men kanske kan du annonsera efter någon som kan gå ut med henne någon gång under dagen? Om det inte blir varje dag du är borta mer än sex timmar och alltid har någon som går en längre promenad eller två under dagen så borde det ju fungera?!
Det kanske finns någon som kan hämta din hund på morgonen/förmiddagen om du har tidiga mornar och sedan hämtar du hunden där istället, då slipper hon ju vara själv så många timmar.

När jag var dagmatte så kom min daghund vid sex vissa mornar och för mej var det inga problem.

Jag hade provat allt innan jag funderade på omplacering så det är därför jag spånar lite...

De hundar jag har ute på foder äger jag. Fodervärden äger hunden från det alla mina rättigheter uppfyllts, fast dock längst till hunden är 5 år på tik och max 7 år på hane (hane beror på vad man skriver).
Däremot har jag ingen rätt att ta hem hunden för jag vill det. Utan endast om tex fodervärden skulle bryta mot kontraktet.

Tja och inte ens då kan man som ägare hämta hem hunden tydligen enligt skk. :(

Tja och inte ens då kan man som ägare hämta hem hunden tydligen enligt skk. :(

Jäklar att nån uppmärksammade det, för jag orkade nämnligen inte skriva allt :D
Nä man kan inte bara hämta, utan man får gå via domstol.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 614
Senast: Otherside
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 656
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
8 790
Senast: Elektron
·
Hundhälsa Hej kära buke! Flera år sedan jag skrev sist men nu behöver jag ventilera. Min underbara lilla dansksvenska gårdshundstik på 9 år blev...
Svar
11
· Visningar
3 672
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31