Omvända kvinnomisshandlare?

OK men vad händer om en kvinna kommer till vårdcentralen med ex. ett par knäckta revben. får vård för det eller går man vidare med de kraftiga blåmerken hon har på insidan av överarmana eller att det är tredje gången hon kommer in på 3 år...och kvinnan själv vill inte driva det hela vidare..vad kan socialen eller andra myndigheter göra då?
Vid misstanke om misshandel har vårdpersonal skyldighet att anmäla. De ska ringa polisen medans offret finns kvar på vårdinrättningen. Så har det varit iallafall de senaste 20 åren. Förmodligen längre än så.
 
Vid misstanke om misshandel har vårdpersonal skyldighet att anmäla. De ska ringa polisen medans offret finns kvar på vårdinrättningen. Så har det varit iallafall de senaste 20 åren. Förmodligen längre än så.

Nej, det stämmer inte.

Vårdpersonal måste anmäla om barn far illa men det är till socialnämden. Sen beror det på brottets straffskala om de får bryta tystnadsplikten och anmäla till polisen.
 
Jaså? Det var inte vad polisen sa till mig.

Vårdgivarguiden

När det gäller misstanke om brott som är så allvarligt att det kan ge straff på minst ett års fängelse har vårdpersonal rätt att bryta mot tystnadsplikten genom att göra en polisanmälan om brottet och svara på frågor från polis, åklagare och domstol. Exempel på sådana brott är mord, våldtäkt och grov misshandel. Vårdpersonal har också rätt att göra polisanmälan för att förhindra eller avbryta vissa trafikbrott med lägre straffskala, till exempel rattfylleri.

EDIT: Länken fungerade inte. Nu bör den göra det.
 
Senast ändrad:
Det var grovmisshandel som diskuterades så det förklarar saken.

Ja fast grov misshandel av en vuxen person finns det ingen skyldighet att anmäla under tiden som patienten ligger kvar på avdelningen, som du skrev. Sjukvårdspersonal FÅR anmäla till polisen i de fall där straffskalan är fängelse i minst ett år. Det är skillnad.
 
@TinyWiny

Vårdförbundet var mer utförliga.

• Alla medborgare har en lagreglerad skyldighet att avslöja/anmäla vissa allvarliga brott som är pågående eller förestående (Brottsbalken 23 kap. 6 §). Bestämmelsen avser endast de grövsta brotten som exempel mord, dråp, grov misshandel, rån och högförräderi. Om brottet redan har begåtts har man inte längre någon skyldighet att avslöja det.

I några situationer får man (frivilligt) lämna ut uppgifter som omfattas av sekretess och tystnadsplikt. Detta gäller till exempel vid misstanke om vissa brott till brottsutredande myndigheter som polis och åklagare.

De situationer det kan vara fråga om är:
-----
• Om den som utsatts för brott är vuxen ska det vara fråga om ett begånget brott där lägsta straff är fängelse i ett år (till exempel grov misshandel, olaga frihetsberövande, mord, dråp, våldtäkt, mordbrand, rån). Man kan också lämna uppgifter om försök till brott där det inte är stadgat lindrigare straff än fängelse i två år (till exempel mord, dråp, människorov, våldtäkt).
 
Suck.men problemet för samhället är väl knappast de som kommer och ber om hjälp, för att sedan stå fast vid det? Problemet är väl de som kommer för att sedan backa undan eller de som inte kommer överhuvudtagen, inte för än de kommer i en plastsäck.
 
Suck.men problemet för samhället är väl knappast de som kommer och ber om hjälp, för att sedan stå fast vid det? Problemet är väl de som kommer för att sedan backa undan eller de som inte kommer överhuvudtagen, inte för än de kommer i en plastsäck.
Det största problemet är att vissa misshandlar fysiskt och eller psykiskt och än värre om de beter sig på ett sådant vis att den misshandlade inte vågar ta sig ur förhållandet.
 
Det största problemet är att vissa misshandlar fysiskt och eller psykiskt och än värre om de beter sig på ett sådant vis att den misshandlade inte vågar ta sig ur förhållandet.
Ja och det är ju orsaken till att kvinnor drar tillbaka eller inte anmäler överhuvudtaget. Och jag tror personligen att den gruppen är betydligt större än de som kommer ut och verkligen ber om hjälp. Och det är därför jag anser att man måste lägga mer krut just där. för att på ngt sätt lösa den gordiska knuten.
Och de som säger sig vara proffs och sakkunniga här i forumet kanske har ngr lösningar ?
 

Liknande trådar

Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 912
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 116
Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
590
Senast: niardasp
·
Juridik & Ekonomi Tja, de fortsätter i samma ton. Jag försöker få ersättning för utläggen de orsakade när de inte dök upp enligt avtal. Trots skriftligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 963
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Få in träning i vardagen
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Flytta eller ej?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Problemhund
  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Hage
  • Bildtråden

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp