Omvända kvinnomisshandlare?

MissFideli

Trådstartare
Med tanke på alla mord på kvinnor begångna av respektive/ex, går dessa män att få ordning på? Återfallen verkar ju vara massor trots fängelse.
 
Med tanke på alla mord på kvinnor begångna av respektive/ex, går dessa män att få ordning på? Återfallen verkar ju vara massor trots fängelse.

Om man har en tendens att ta till våld för att lösa situationer och detta sker upprepat så är det nog tyvärr så att det alltid kommer finns i personen och det enda man kan göra är att ta bort personen från möjligheten att göra så. Om det sedan innebär fängelse eller att bo någonstans i skogen är en annan fråga.

Personen saknar spärrar som de allra flesta individer har och risken för återfall är nog tyvärr väldigt stor.
 
Det finns nog lika många kvinnomisshandlare som finner nya förhållanden, som det finns kvinnor som godtroget går in i dylika förhållanden.
 
Med tanke på alla mord på kvinnor begångna av respektive/ex, går dessa män att få ordning på? Återfallen verkar ju vara massor trots fängelse.
Det är få fall, 10-15 per år i Sverige och de flesta är psykiskt sjuka, socialt utslagna och ofta även missbrukare och en stor del försöker också ta sitt eget liv efter att ha dödat sin partner.

De som har tagit sitt eget liv, en fjärdedel ung., är det nog svårt att få ordning på eller omvänt om man vill, resten som är psykiskt sjuka och eller missbrukare borde väl få någon form av vård kan jag tänka. Sen döms de i allmänhet hårdare än vid "vanliga" mord, inte ovanligt med livstid ,och oftare till rättspsykiatrisk vård så det dröjer väl normalt ganska länge innan de kommer ut och är då mycket äldre och det i sig minskar nog också återfallsrisken.

Allt enligt BRÅ, när jag nu kollade upp fakta.
 
Det är få fall, 10-15 per år i Sverige och de flesta är psykiskt sjuka, socialt utslagna och ofta även missbrukare och en stor del försöker också ta sitt eget liv efter att ha dödat sin partner.

De som har tagit sitt eget liv, en fjärdedel ung., är det nog svårt att få ordning på eller omvänt om man vill, resten som är psykiskt sjuka och eller missbrukare borde väl få någon form av vård kan jag tänka. Sen döms de i allmänhet hårdare än vid "vanliga" mord, inte ovanligt med livstid ,och oftare till rättspsykiatrisk vård så det dröjer väl normalt ganska länge innan de kommer ut och är då mycket äldre och det i sig minskar nog också återfallsrisken.

Allt enligt BRÅ, när jag nu kollade upp fakta.
men om du vidgar kriterierna, till alla dem som misshandlar sina livspartner...då blir det betydligt fler. Jag tror inte någon av oss, inte har någon i vår bekantskapskrets som antingen råkat illa ut eller som har skadat andra.

Och där är det frapperande ofta så att om ett dylikt förhållande upphör, så skaffar sig den agressive parten snart nog en ny kvinna..som godtroget går in i förhållandet.
 
Det finns nog lika många kvinnomisshandlare som finner nya förhållanden, som det finns kvinnor som godtroget går in i dylika förhållanden.
men om du vidgar kriterierna, till alla dem som misshandlar sina livspartner...då blir det betydligt fler. Jag tror inte någon av oss, inte har någon i vår bekantskapskrets som antingen råkat illa ut eller som har skadat andra.

Och där är det frapperande ofta så att om ett dylikt förhållande upphör, så skaffar sig den agressive parten snart nog en ny kvinna..som godtroget går in i förhållandet.
Menar du att man som kvinna aldrig ska gå in i ett förhållande med en man eftersom du kallar kvinnan för godtrogen? Eller hur menar du att kvinnan agerar godtroget? Sällan eller aldrig vet kvinnan sedan tidigare om att mannen inte kan bete sig normalt när hon går in i förhållandet. Det står inte kvinnomisshandlare stämplat i pannan på de männen tyvärr.
 
Menar du att man som kvinna aldrig ska gå in i ett förhållande med en man eftersom du kallar kvinnan för godtrogen? Eller hur menar du att kvinnan agerar godtroget? Sällan eller aldrig vet kvinnan sedan tidigare om att mannen inte kan bete sig normalt när hon går in i förhållandet. Det står inte kvinnomisshandlare stämplat i pannan på de männen tyvärr.
OK jag var provokativ. Men faktum kvarstår dock. Många av de män som slår sina kvinnor, hittar nya slagpåsar när de gamla fått nog och lämnat dem.
Fast..om man vill, kan man ta reda på en hel del.
Om killen varit straffad tidigare , går ju att ta reda på..
Och som du riktigt påpekar så sköter de sig oftast i början..Men för höge Farao, dra då när det första tecknet visar sig och inte intala sig att det var nog bara en engångshändelse...
 
OK jag var provokativ. Men faktum kvarstår dock. Många av de män som slår sina kvinnor, hittar nya slagpåsar när de gamla fått nog och lämnat dem.
Fast..om man vill, kan man ta reda på en hel del.
Om killen varit straffad tidigare , går ju att ta reda på..
Och som du riktigt påpekar så sköter de sig oftast i början..Men för höge Farao, dra då när det första tecknet visar sig och inte intala sig att det var nog bara en engångshändelse...

Jag tänker inte gå in i diskussionen igen om varför kvinnor inte går vid första slaget, men däremot undrar jag om du alltid kollar upp dejters brottsregister? Lite tilltro till mänskligheten måste man väl ha? Dessutom leder få kvinnofridsärenden till fällande dom tyvärr.
 
OK jag var provokativ. Men faktum kvarstår dock. Många av de män som slår sina kvinnor, hittar nya slagpåsar när de gamla fått nog och lämnat dem.
Fast..om man vill, kan man ta reda på en hel del.
Om killen varit straffad tidigare , går ju att ta reda på..
Och som du riktigt påpekar så sköter de sig oftast i början..Men för höge Farao, dra då när det första tecknet visar sig och inte intala sig att det var nog bara en engångshändelse...
Nja, de flesta blir aldrig fällda så så väldigt enkelt är det knappast att ta reda på. Kvinnor är dessutom aldrig männens. Den synen är helt vidrig.

Du missar den poängen som så väldigt många gör. Innan första slaget har den psykiska misshandeln redan fullkomligt brutit ner kvinnan i de flesta fall. Det är inte så lätt att bara dra då. Det är inte heller så att mannen går från att ena dagen varit normal till att nästa börja med misshandel utan det är en väldigt utdragen historia som börjar med småsmå gliringar som om de ifrågasätts sägs vara skämt. Kvinnan får då också veta att hon är dum som inte "kan ta ett skämt". Det är såklart inga skämt utan början på misshandeln men att se det i tid är verkligen inte enkelt. Läs på om normaliseringsprocessen så kanske även du inser att det verkligen inte bara är att gå.
 
Jag håller med dig i stort men måste ändå fråga hur bokstavliga du tror folk är när de säger saker som "min man", "min fru", "min hemort" o.s.v?
För mig är det skillnad att tala om sin partner, sin hemby eller liknande och att tala om "männens kvinnor". Männens kvinnor talar för att kvinnan är mannens ägodel vilket hon aldrig är. Att i samma mening prata om kvinnor som slagpåsar gör det än mer tydligt vilken vidrig kvinnosyn skribenten har.
 
Fast jag tycker mig läsa både nu och då om kvinnor som "ramlar" ut från balkonger, det resulterar ofta i svåra skador men det kanske inte räknas?
 
Jag tror också på att människor kan förändra sig om de är mottagliga för föräbdring. Många som slår gör det för att det är vad man lärt sig under sin uppväxt och vet inget annat sätt att hantera situationer.

Jag vägrar att tro att människor är statiska livet igenom utan tror att alla har möjlighet att förändras om vilja och förutsättningar finns.
 
För mig är det skillnad att tala om sin partner, sin hemby eller liknande och att tala om "männens kvinnor". Männens kvinnor talar för att kvinnan är mannens ägodel vilket hon aldrig är.

Min poäng var att även "min man", "min hemort" o.s.v antyder ägande för den som är bokstavlig. Hur bör man då enligt dig beskriva "...män som slår sina kvinnor" på ett sätt som inte osar vidrig kvinnosyn?
 
Jag håller med dig i stort men måste ändå fråga hur bokstavliga du tror folk är när de säger saker som "min man", "min fru", "min hemort" o.s.v?
Det är väl ett vanligt sätt att utrycka sig..Ingen äger en annan människa. Det trodde jag de flesta var medvetna om. PS Jag talar även om mitt lag, min hemstad och mitt hemland..inget av dessa äger jag...
 
Mycket enkelt. Män som slår kvinnor.
Men alla män slår inte..lika lita som alla kvinnor blir slagna eller?
Alltså återstår frågan vad du anser att man ska göra åt problematiken?
Jag anser att det effektivaste och snabbaste vore att ge unga kvinnor kunskap o verktyd så att man drar när det börjar osa katt.
 

Liknande trådar

Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 908
Senast: Twihard
·
Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
590
Senast: niardasp
·
Juridik & Ekonomi Tja, de fortsätter i samma ton. Jag försöker få ersättning för utläggen de orsakade när de inte dök upp enligt avtal. Trots skriftligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 953
Senast: Migo
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 529
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp