Omvända kvinnomisshandlare?

Det handlar om att kontrollera rumet. då försöker en del kompensera sina tillkortakommanden vad det gäller kontroll genom att fysiskt dominera den andre.
Jag citerar din länk
"Händelseförlopp som utmynnar i våldshandlingar har vanligen rädsla som drivkraft. Man vill förhindra att det som hotar och skrämmer blir verklighet. Flykten kan handla om att slippa konfronteras med rädslor att inte duga, att bli övergiven, att tappa kontrollen över sina känslor, framstå som svag osv."
Så nu backar du? Nu handlar det inte om kontroll och förtryck över kvinnan mer?
 
Terapi som inte är frivillig har ingen större chans om någon att få önskad effekt.
Vilja spelar en väldigt stor roll, men när någon är dömd har jag svårt att se varför man bara skulle förvara människan. Även om det inte får en omedelbar verkan tror jag det är bättre att sätta in de åtgärder man kan, steg ett är då att infinna sig på rehabiliteringen ungefär på samma sätt som steg ett i att lyfta vikter är att gå till gymmet. Att man inte genast får de mest effektiva resultaten med någon som vägrar tycker jag är en annan sak, man sår fröet och visar hjälpen som en ständig möjlighet, steget till att sedan använda sig av hjälpen man erbjuds kan inte bli kortare än så.
 
Backa? Den ene säger att det handlar om rädsla för att förlora kontrollen, den andre att det handlar om ett kontrollbehov..två sidor på samma mynt
Nja rätt stor skillnad på förtryck mot kvinnan och kontrollförlust över egna känslor. Du har hela tiden hävdat att det bara handlat om kontroll över, och förtryck mot kvinnan, trots att jag sa emot flera gånger. NU blandar du in rädslor och egna känslor.

Fast fint att du tar till dig info när du haft fel. Bra gjort.
 
Nja rätt stor skillnad på förtryck mot kvinnan och kontrollförlust över egna känslor. Du har hela tiden hävdat att det bara handlat om kontroll över, och förtryck mot kvinnan, trots att jag sa emot flera gånger. NU blandar du in rädslor och egna känslor.

Fast fint att du tar till dig info när du haft fel. Bra gjort.
Du får tro vad du vill.
Förlust av kontroll
eller kontrollförlust'
är i mina ögon i stort sett detsamma.Om någon försöker kompensera sin brist på egenkontroll genom att med våld kontrollera andra då hadlar det helt uppenbarligen om ett behov av kontroll eller ;)
Och du har kollat artikeln den var väl som jag skrev...där med...
 
Du får tro vad du vill.
Förlust av kontroll
eller kontrollförlust'
är i mina ögon i stort sett detsamma.Om någon försöker kompensera sin brist på egenkontroll genom att med våld kontrollera andra då hadlar det helt uppenbarligen om ett behov av kontroll eller ;)
Och du har kollat artikeln den var väl som jag skrev...där med...
Du skrev makt och kontroll över kvinnan. Nu försöker du få det att låta som du fattade nåt hela tiden. Vilket du inte gjorde.
 
Att misshandla "sin " kvinna har grund och mening. Det handlar om maktutövande.
Den som slår vill utöva makt. Han vill inte ta tag i problemen.

Och vad handlar det om då?
Får han en kick av att slå?
Det handlar inte om sex.

"I ROKS teori och ideologi är den grundläggande orsaken till kvinnomisshandeln mäns makt och förtryck över kvinnor. Det är inga speciella män som slår och inga speciella kvinnor som blir slagna. Kvinnomisshandel är alltför vanligt förekommande för att man skall kunna göra det till ett individproblem. Försök att särskilja dem som blir slagna och dem som slår, är ett sätt att individualisera och bortse från att kvinnomisshandel är ett samhällsproblem. "
tagit ifrån http://www.kvinnojourenhoganas.se/psykopat.html

nej det har inget med misshandeln att göra, det handlar om makt o kontroll så som jag vid ett flertal gånger skrivit
 
Du skrev makt och kontroll över kvinnan. Nu försöker du få det att låta som du fattade nåt hela tiden. Vilket du inte gjorde.
jag fattade, du fattade tydligen inte, att jag fattade. och det bara för att vi inte hade samma åsikter..
och vad skrev du? det var visst ngt om kontroll det med....
mer inlägg
"
NORMALISERINGSPROCESSEN KAN DELAS IN I TRE FASER:

Fas 1:

Mannen kontrollerar kvinnan alltmer. Han kanske kritiserar henne under förespeglingen att han bara vill hennes bästa, han ger små "tips" hur hon ska sköta sitt liv, han har synpunkter på vilka hon pratar med och hur hon klär sig, han är kanske överdrivet hjälpsam med olika saker och han kanske skjutsar henne till och från olika aktiviteter och till och från jobbet. Allt detta kan i början verka som omtänksamhet, kärlek, "gullig" svartsjuka och ett uttryck för hur begåvad och kompetent mannen själv är. Han kanske inte vill umgås med kvinnans vänner av olika skäl och försvårar för henne att träffa sina nära och kära. Paret kan alltmer umgås med mannens släkt och vänner, medan kvinnan tappar sitt egna sociala liv.

Så trappas våldet upp. Om mannen inte är fysiskt våldsam kan hans verbala våld vid det här laget bli grövre i form av ständig kritik, crazymaking (se Former av Verbal Misshandel), ignorerande i syfte att bestraffa osv. Han kanske håller kvinnan vaken om nätterna med flit i syfte att bryta ner henne psykiskt, han kanske mer öppet saboterar hennes relationer med andra eller kallar henne för nedsättande ord på ett sätt han inte gjort innan. Det kan också bli så att mannen slår kvinnan för första gången. Detta kan ha föregåtts av knuffar, puttar eller vandalisering av möbler och föremål, som ju också räknas till fysiskt våld.

Nu har mannen på olika sätt tagit kontroll över och skaffat sig makt över kvinnan.

Fas 2:

Under fas två i normaliseringsprocessen börjar gränserna flyttas fram och suddas ut inom förhållandet. Sådant som inte skulle varit möjligt i början av förhållandet börjar nu upplevas som normalt. Att mannen slår kvinnan, eller att han ständigt kritiserar hennes vikt och klädsel är saker som skulle ha varit omöjligt för mannen att göra i början av förhållandet. Kvinnan hade förmodligen lämnat honom om han betett sig så pass illa alldeles i början av relationen. Men nu har alltså gränserna för vad som är okej flyttats. Kvinnan anpassar sig till mannens våld, och hon gör det eftersom våldet introducerats så pass långsamt i relationen. Kvinnan anpassar sig även för att undvika att bli utsatt för mer våld, och hennes fokus kan handla om att överleva och undvika det som sker, så gott det går. När hon tar energi till det blir det svårt att se det oacceptabla i mannens beteende. Istället för att fokusera på sig själv och hur hon känner det när han är våldsam verbalt eller fysiskt, fokuserar kvinnan på mannen för att undvika och undkomma våld. Något som är omöjligt - mannen kommer att trappa upp våldet ännu mer oavsett vad kvinnan gör eller inte gör. Nu börjar mannens verklighet bli kvinnans verklighet, på det sätt att hon har övertagit mannens negativa bild av henne och gjort den till sin.

Fas 3:

Våldet är en stor del av förhållandet och vardagen. Gränserna har flyttats och suddats ut ytterligare och kvinnan vet inte längre vad som är acceptabelt eller oacceptabelt inom ett kärleksförhållande. Hon kanske har ångest och känner sig apatisk, som en zombie. Hon har tappat kontakten med sitt jag och förlorat drivkraft, självkänsla och självförtroende. Mannen fortsätter att kontrollera kvinnan. Hans våld mot henne är en självklar del inom relationen, och har normaliserats i takt med att det har blivit ännu grövre.



ATT KÄNNA TILL VARNINGSTECKNEN

De första tecknen på att en man kommer att bli verbalt/ fysiskt våldsam är svåra att upptäcka för en kvinna som är förälskad och lycklig, och eftersom det tar sig så diskreta uttryck är omgivningen också ofta ovetande. Därför är det så oerhört viktigt att känna till alla varningstecken på verbal misshandel i ett förhållande. Den kunskapen kan hjälpa en kvinna att tänka realistiskt och ha kontakt med sig själv och hur hon upplever mannens beteenden och bemötande av henne, trots förälskelsen. Att från första början vara noga med att inte normalisera och ursäkta det som är oacceptabelt och som går över kvinnans gränser. Det är viktigt att själv veta vad man tycker är oacceptabelt, och att vara lyhörd för sina egna känslor. Att kanske också lyssna på sin kropp; när någon beter sig illa och går över gränsen kan det kännas i kroppen - kanske i huvudet, eller magen, eller i form av en allmänt skavande, obekväm känsla. Det är viktigt att göra vad som krävs för att lämna mannen om han uppvisar varningstecken på att han har behov av makt och kontroll.

All fysisk misshandel i nära relationer har en gång börjat med en längre eller kortare period av verbal och psykisk misshandel. Därför är det viktigt att känna till de subtila varningstecknen för hur verbal misshandel tar sin början samt hur den därefter tar sig uttryck. Det finns även förhållanden utan fysiskt våld, men där verbal misshandel pågår år efter år, något som är förödande för offret och skapar lika mycket lidande som fysisk misshandel gör.

Den här hemsidan fokuserar på kärleksrelationer där en man misshandlar en kvinna. Verbal och fysisk misshandel förekommer även i samkönade parrelationer, och i parrelationer där en kvinna misshandlar en man.

Den här hemsidan fokuserar mycket på den verbala, alltså den psykiska, misshandeln. Men ordet misshandel kan på den här hemsidan syfta på både verbal och fysisk misshandel. Verbal misshandel leder ofta till fysisk sådan, och dessa kan existera parallellt med varandra i en nära relation. När ordet misshandel skrivs här, åsyftas alltså både verbal och/eller fysisk. Misshandel är misshandel, och den orsakar stora skador på en människa, oavsett om den utförs med ord och beteenden, eller med knytnävar.

"
frånhttp://www.varningstecken.n.nu/normaliseringsprocessen
 
Vilja spelar en väldigt stor roll, men när någon är dömd har jag svårt att se varför man bara skulle förvara människan. Även om det inte får en omedelbar verkan tror jag det är bättre att sätta in de åtgärder man kan, steg ett är då att infinna sig på rehabiliteringen ungefär på samma sätt som steg ett i att lyfta vikter är att gå till gymmet. Att man inte genast får de mest effektiva resultaten med någon som vägrar tycker jag är en annan sak, man sår fröet och visar hjälpen som en ständig möjlighet, steget till att sedan använda sig av hjälpen man erbjuds kan inte bli kortare än så.
Om en person inte går med på terapi frivilligt så är den förmodligen kontraproduktiv. Då är det förmodligen bättre att försöka nå personen på annat vis tills personen är redo.
 
Om en person inte går med på terapi frivilligt så är den förmodligen kontraproduktiv. Då är det förmodligen bättre att försöka nå personen på annat vis tills personen är redo.
Kanske. Jag tror inte nödvändigtvis att det är just terapi som måste vara den enda möjliga åtgärden i en rehabilitering av misshandlande män, min åsikt är främst att det borde finnas någon form av obligatoriskt, särskilt utformat rehabiliterings/handlingsprogram och hur det kan eller bör se ut vet andra bättre än mig. Terapi är ett alternativ och säkert finns det andra möjligheter, tanken är främst att även passivt deltagande/närvarande är bättre än att kunna avstå allt sådant helt och lägga ett större avstånd mellan sig själv, den erbjudna hjälpen och de möjliga insikterna.
 
Men...problemen kvarstår ju för den absoluta majoriteten av alla fall där den ena parten misshandlar. Du måste ha en lagförande dom, för att överhuvudtaget kunna pressa till ngn form av terapi.
Oavsett om den som misshandlar blir överbevisad eller ej, Om kvinnan (vilket det oftast är) inte ställer upp och vittnar
Så måste resurser finnas, så att, när hon till slut tar beslutet att lämna...så måste rutiner och resurser finnas för att backa upp henne. Detta är betydligt viktigare än att i efterhand försöka rehabilitera brottslingar.
 
Men...problemen kvarstår ju för den absoluta majoriteten av alla fall där den ena parten misshandlar. Du måste ha en lagförande dom, för att överhuvudtaget kunna pressa till ngn form av terapi.
Oavsett om den som misshandlar blir överbevisad eller ej, Om kvinnan (vilket det oftast är) inte ställer upp och vittnar
Så måste resurser finnas, så att, när hon till slut tar beslutet att lämna...så måste rutiner och resurser finnas för att backa upp henne. Detta är betydligt viktigare än att i efterhand försöka rehabilitera brottslingar.

Det finns rutiner och resurser för att hjälpa kvinnor som vill lämna. Däremot behöver männen fångas upp bättre och få hjälp med att sluta slå.
 
Jag håller med om att de som blir dömda skulle vara tvungna att gå någon form av rehabiliteringsprogram. Vet att frivården använder sig av ett som jag tror heter Idad, det verkar bra och omfattande. Vet dock inte om det är möjligt att använda sig av det utan fällande dom eller om det bara kan ske via frivården. Jag tror mycket på att fånga upp männen med en gång och ge dem omfattande insatser för att försöka få till en förändring. Sen krävs det ju också en förändring i bemötandet av kvinnorna så de inte känner skuld för att de inte lämnar och därför inte vågar söka hjälp.
 
Det finns rutiner och resurser för att hjälpa kvinnor som vill lämna. Däremot behöver männen fångas upp bättre och få hjälp med att sluta slå.
jag citerar
"
Skyddat boende eller att själv leta bostad på Blocket. Socialtjänstens hjälp till våldsutsatta kvinnor varierar stort. Det visar en ny avhandling från Linköpings universitet. Socialtjänstemännens krav och komplicerade utredningar skrämmer också bort många."
från
http://www.dagensjuridik.se/2017/02...anteras-ny-avhandling-om-misshandlade-kvinnor
 
Jag håller med om att de som blir dömda skulle vara tvungna att gå någon form av rehabiliteringsprogram. Vet att frivården använder sig av ett som jag tror heter Idad, det verkar bra och omfattande. Vet dock inte om det är möjligt att använda sig av det utan fällande dom eller om det bara kan ske via frivården. Jag tror mycket på att fånga upp männen med en gång och ge dem omfattande insatser för att försöka få till en förändring. Sen krävs det ju också en förändring i bemötandet av kvinnorna så de inte känner skuld för att de inte lämnar och därför inte vågar söka hjälp.
och det stora flertalet då, de som aldrig dyker upp på myndigheternas radar, de vars kvinnor lider i årtionden?
 
och det stora flertalet då, de som aldrig dyker upp på myndigheternas radar, de vars kvinnor lider i årtionden?
Jag förstår inte vad det är du gaggar om?
Trådens fråga är om det går att förändra män som utövar våld.
Och svaret är den att det finns olika insatser som jobbar med män som utövar våld.

Tror du att det innebär att man samtidigt inte ska arbeta med offren? Så är det givetvis inte.

Eller är det så enkelt att du vill försöka visa din makt genom att jiddra bort tråden?
 
Jag förstår inte vad det är du gaggar om?
Trådens fråga är om det går att förändra män som utövar våld.
Och svaret är den att det finns olika insatser som jobbar med män som utövar våld.

Tror du att det innebär att man samtidigt inte ska arbeta med offren? Så är det givetvis inte.

Eller är det så enkelt att du vill försöka visa din makt genom att jiddra bort tråden?
Nej det är klar, samhällets resurser är oändliga, vi har råd att göra allt ...
 

Liknande trådar

Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 913
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 116
Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
590
Senast: niardasp
·
Juridik & Ekonomi Tja, de fortsätter i samma ton. Jag försöker få ersättning för utläggen de orsakade när de inte dök upp enligt avtal. Trots skriftligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 971
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hönstråden II
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Färgtråd III
  • Födda -21

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp