Omvända kvinnomisshandlare?

och det stora flertalet då, de som aldrig dyker upp på myndigheternas radar, de vars kvinnor lider i årtionden?
Inser du att du, som med knapp nöd lyckats googla fram information om normaliserings processen, argumenterar med folk som jobbar/ jobbat professionellt med offer och/ eller förövare?
Det är som om jag skulle försöka tala om för min bilmekaniker om hur hen ska laga min bil....
 
Inser du att du, som med knapp nöd lyckats googla fram information om normaliserings processen, argumenterar med folk som jobbar/ jobbat professionellt med offer och/ eller förövare?
Det är som om jag skulle försöka tala om för min bilmekaniker om hur hen ska laga min bil....

Mansplainers har inga sådana förbehåll, utan de manterruptar även kvinnliga bilmekaniker som försöker förklara varför bilen är trasig..
 
Inser du att du, som med knapp nöd lyckats googla fram information om normaliserings processen, argumenterar med folk som jobbar/ jobbat professionellt med offer och/ eller förövare?
Det är som om jag skulle försöka tala om för min bilmekaniker om hur hen ska laga min bil....
Hm..förvillande lik en del SD retorik. En elit ska tycka och bestämma..resten ska hålla mun..:angel:
 
@Luff @landsbygdsbo Ni har nog rätt i att jag uppfattade det (delvis) fel och att det var riktat mot kvinnomisshandlare i allmänhet och inte mot någon i tråden.
 
Svenska samhället har inte råd med flyktingmottagning, har inte råd med brottsprevention genom att lägga mer resurser på både offer och förövare. Vad exakt har svenska samhället råd med?

Det man uppenbarligen har råd med är att riskkapitalistbolag tar ut enorma vinster inom välfärden. Pengar som kommer direkt från skattebetalarna.
 
Svenska samhället har inte råd med flyktingmottagning, har inte råd med brottsprevention genom att lägga mer resurser på både offer och förövare. Vad exakt har svenska samhället råd med?

Det man uppenbarligen har råd med är att riskkapitalistbolag tar ut enorma vinster inom välfärden. Pengar som kommer direkt från skattebetalarna.

Ja, det är märkligt att det alltid är de svaga grupperna som ställs mot varandra och inte typ flyktingbarn mot riskkapitalister.
 
Men om dessa riskkapitalister erbjuder en sjukvård till samma pris o samma kvalitet som landstinget..och trots det gör vad du anser vara , en ohemul vinst. Blöder då inte landstingen ut en massa pengar i onödan, våra pengar? Eftersom landstingen erbjuder samma tjänst för samma peng...utan att göra vinst? En lösning vore väl då att föra över ännu mer i privata händer och ta ut en licensavgift på ex 15% av vinsten...skulle kunna sänka landstingsskatten en del ;)
 
Senast ändrad:
och det stora flertalet då, de som aldrig dyker upp på myndigheternas radar, de vars kvinnor lider i årtionden?
I den kommun jag jobbar i nu finns till exempel informationen om var våldsutövande personer kan få stöd på hemsidan. Vissa vårdcentraler har informationslappar uppe och broschyrer att ta även på toaletten.
Det är inte ovanligt att våld i nära relationer kommer fram i kontakter med socialtjänsten när det tex gäller barn och familjeproblem.
Osv.
Jag tycker givetvis att man ska satsa ännu mer på informationskampanjer både när det gäller offer och förövare, än vad som görs.
Det är ju tragiskt att folk inte ens vet om att det finns hjälp.
 
I den kommun jag jobbar i nu finns till exempel informationen om var våldsutövande personer kan få stöd på hemsidan. Vissa vårdcentraler har informationslappar uppe och broschyrer att ta även på toaletten.
Det är inte ovanligt att våld i nära relationer kommer fram i kontakter med socialtjänsten när det tex gäller barn och familjeproblem.
Osv.
Jag tycker givetvis att man ska satsa ännu mer på informationskampanjer både när det gäller offer och förövare, än vad som görs.
Det är ju tragiskt att folk inte ens vet om att det finns hjälp.
OK men vad händer om en kvinna kommer till vårdcentralen med ex. ett par knäckta revben. får vård för det eller går man vidare med de kraftiga blåmerken hon har på insidan av överarmana eller att det är tredje gången hon kommer in på 3 år...och kvinnan själv vill inte driva det hela vidare..vad kan socialen eller andra myndigheter göra då?
 
En personlig reflektion, jag lyckades snubbla på min systers fest i somras och slog i huvudet precis ovanför ögat, blödde naturligtvis som en gris och åkte till akuten söndag morgon (det här hände på lördagskväll). Till saken hör att jag några månader tidigare snubblat över mina egna skosnören (ja, jag är antagligen världens klumpigaste människa) efter att snön försvunnit men innan sanden sopats bort, så jag plöjde ansiktet genom sanden och såg verkligen ut som någon misshandlat mig och några ärr fanns kvar.

På akuten var både läkare och SSK väldigt försiktiga och ställde många frågor om hur jag fått skadorna och om jag var i ett förhållande och hur var mitt liv. Hörde själv hur jag började babbla alldeles för mycket om fest och snubbla över skosnören O_o men poängen är att de faktiskt ansträngde sig för att utreda vad som hänt.

Samma sak hände en vän, åker skidor, gör klassikern att gå rakt in i en dörr, hamnar på akuten - till saken hör att både två har föräldrar från Nordafrika - sjukpersonalen var otroligt misstänksamma, särskilt med förklaringen gått in i en dörr och hindrade partnern att komma in till min vän medan de pratade med hen och försökte utreda vad som hänt. Så det känns som sjukvårdspersonalen verkligen är uppmärksamma vilket verkligen känns bra. Även om jag kände att det var urjobbigt personligen att antingen tror de att jag är misshandlad eller så att jag var full - till saken hör att jag inte dricker alls. :meh:
 

Liknande trådar

Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 908
Senast: Twihard
·
Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
590
Senast: niardasp
·
Juridik & Ekonomi Tja, de fortsätter i samma ton. Jag försöker få ersättning för utläggen de orsakade när de inte dök upp enligt avtal. Trots skriftligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 950
Senast: Migo
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 524
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp