Omvärmningsbara bommar

Shaggy

Trådstartare
Ytterligare en sadeltråd från mig.
I helgen lånade jag hem ett par sadlar. Storleken min häst behöver fanns det tyvärr endast ett fåtal exemplar av. Totalt fyra stycken varav en var för liten sits för mig och en för dyr. Tyvärr var det en de inte hittade så i slutändan fick jag med mig en sadel i rätt storlek samt en Kiefer (som jag mätte fel på och provsatt). Jag tog med Kiefern eftersom de går att värma om bommarna på och den var väldigt bekväm.
Frågan är nu hur bra fungerar det att värma om bommarna. Systemet har ju funnits länge men vissa säger att de blir sneda. Jag har läst endel negativt om just Kiefer men hästarna på den ridskola jag rider går till stor del med Kiefer sadlar och ont i ryggen verkar inte vara något större problem där.
Den sadel som hade rätt bomvidd har jag testat med otydligt resultat vad gäller avtryck men jag kände väl mest att "den är väl okej". Vet inte om jag vill betala 7000:- för en sadel som bara känns 'jasså'.
 
Kieffer kan man, de äldre modellerna iaf, bredda uppåt 100 grader har jag för mig. Värms de om korrekt så blir de inte sneda, men kan som vilken annan sadel bli sneda av uppsittning från marken på samma sida eller slarvig omvärmning.

Har haft en Kieffer och den var trevlig, men hade tyvärr för långa ortspetsar för min gracila men tunnformade arab vilket gjorde att de stack ned i ryggen. Passier löste det problemet för mig genom att de har kortare ortspetsar i sina sadlar.
 
Vi skickar våran +20år Kieffer till Stockholm för omvärmning tillsammans med den ryggspindel vi fått oss tillskickad.

Vi har haft den på allt från kraftig irländsk hunter med xl/xxl i storlekar till fullblod, lipizzanare, New forest, arab.

Och vi är precis lika nöjda nu som första gången.

Funderar starkt på att leta efter en annan Kieffer med omvärmningsbar bom då vi älskar den så mycket.
 
Min kieffer är omvärmd tre gånger (13 år gammal sadel).
Den är jättefin fortfarande.
Jag frågade sadelutprovare nu i höst om kvaliteten sänks med antal omvärmningar, men det skall den inte göra, enligt hen.
Säkert beroende av om den som värmer om kan sina saker som tidigare nämnts.
 

Liknande trådar

T
Utrustning Har fått rekommendationer från olika håll att prova Albion K2 till min hästs rygg. Tog en chansning och köpte en begagnad, men den...
Svar
11
· Visningar
2 293
Senast: caballus
·
  • Låst
Utrustning Nu är den här, Sadellistan version 2.0! :D Då den förra blev för lång har jag nu gjort en sammanställning av den gamla med dom...
188 189 190
Svar
3 788
· Visningar
646 595
Senast: caballus
·
  • Låst
Utrustning Var iväg hos sadelutprovaren och testade en massa sadlar, och det var ju lite klurigt... :confused: Hade med mig en Kieffer Inn dit...
Svar
6
· Visningar
1 478
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp