omvärmning av bom

evilyn

Trådstartare
Har en väldigt bred och rund welsh cob och letar efter en hoppsadel. Har kollat lite på olika sadlar med omvärmningsbar bom, är det ngn som vet hur mkt man kan bredda dessa sadlar (antar att det kan skilja sig mellan märken)?

Eller om ni har tips på sadlar som passar mkt breda hästar med ngt kort, svängd rygg (har provat en globus bomvidd 38 och den var för trång...):grin:

Har en bomlös dressyr som funkar men vill gärna ha ngt att hoppa i oxå. :)

Sv: omvärmning av bom

Har samma problem... Det enda som har räckt till i vidd för oss har varit Wintec wide(ganska rak med det minsta järnet men blir svängdare ju bredare järn man har i). Dock var den för lång....:( Kör också på bomlöst nu och har lagt ner drömmarna om att kunna hoppa:(

Jag känner inte till någon sadel som går att värma ut tillräckligt mycket i alla fall och då har jag letat runt bland sadlar i 3½år...:(

Har du provat Wintec Wide?

Nu har jag inte en cob utan en welshponny, dock inte den nättaste typen och ffa har han varit väldigt mycket för rund tidigare. Dvs det var mellan skitsvårt och omöjligt att hitta något att klämma på honom. Men WW funkade, trots det att den ändrar sig lite i bommen beroende på järn. Han är dock under inridning så planen är ha den tills jag kan prova ut en annan (JAG är nämligen inte helt förtjust i WWn, den är inte riktigt överens med min anatomi).

Den är ju dock inte en ren hoppsadel utan en allround, men man får ju tyvärr ge avkall på sin egen kräsenhet till de där som är kluriga att hitta sadel till, tyvärr.

I övrigt dåligt med förslag, jag har varit begåvade med hästar med RAKA ryggar tidigare.

Har du testat någon Jacson Santa Cruz på honom? Jag har också en cob men han är nog mera åt den normala hållet för att vara cob. Till honom så har jag en Henri de rivel Athenor dressyrsadel. Jag har testat en Santa Cruz Celine på honom. Den var tillräckligt vid men hade för dåligt med bossar bak så den hamnade i bakvikt. Men det kanske finns någon annan Santa Cruz med större bossar?

Du kan ju alltid kika runt till på Bukefalos Friser tråd. Där kan du kanske få tips om breda sadlar :)

Globus Tekna hopp går att värma om, är svängd och kort. Passar en häst med sittpunkten långt fram. Vet en till salu, som är 115-120 grader vid, i nyskick (blev fel sitsstorlek för ryttaren)

Globus Tekna hopp går att värma om, är svängd och kort. Passar en häst med sittpunkten långt fram. Vet en till salu, som är 115-120 grader vid, i nyskick (blev fel sitsstorlek för ryttaren)

Jo jag har sneglat lite på Teknasadeln. Den ser ut att kunna ligga bra på hans rygg. Dock tror jag att 120 grader kanske är för trångt det med :)

Har du testat någon Jacson Santa Cruz på honom? Jag har också en cob men han är nog mera åt den normala hållet för att vara cob. Till honom så har jag en Henri de rivel Athenor dressyrsadel. Jag har testat en Santa Cruz Celine på honom. Den var tillräckligt vid men hade för dåligt med bossar bak så den hamnade i bakvikt. Men det kanske finns någon annan Santa Cruz med större bossar?

Du kan ju alltid kika runt till på Bukefalos Friser tråd. Där kan du kanske få tips om breda sadlar :)

Nä jag har inte provat dem men har hört att de ska vara ganska små i storlekarna. Men det kan ju vara värt ett försök :)

ska helt klart kolla runt lite på andra trådar här på Buke, jag kan ju inte vara den enda med en bred häst? :)

Tjejen med teknan provade en santa cruz XW men den var för smal.. xxw kanske hade gått men teknan var aningen för vid i 120 grader.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Hoppas på lite tips och idéer på sadel till denna rygg. Det är en welsh cob på 5 år som just nu har en bomlös som är för lång och...
Svar
7
· Visningar
1 117
Senast: Aleel
·
Utrustning Finns det? Har en irish cob som jag mest lufsar i skogen med, men då vi ibland går till ridhuset, eller tränar lite dressyr i skogen så...
Svar
7
· Visningar
2 634
Senast: Fibusen
·
Utrustning Fanns det inte en jättetråd förr om vilka sadlar som passar vilka ryggar :confused: Hur som helst: Jag är på jakt efter en hoppsadel...
Svar
4
· Visningar
2 170
Senast: PrinceFair
·
Utrustning Danska fröken är inte helt enkel när det kommer till sadlar. "Min" sen många år betrodda sadelutprovare har dessutom slutat och jag har...
Svar
19
· Visningar
2 565
Senast: Emiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka