Ont i Foten

Hambo

Trådstartare
Jag blev trampad häromdagen av min Häst .
Hon trampade av mig skon bakifrån på min Häl så att säga.
Det gjorde självfallet ont.
Jag kan gå på plan mark, trappor är svårare, jag är rejält svullen på Höger sida om Hälen......
Nu är jag i valet och kvalet om jag måste kolla upp det.
Tips ? Funderingar ? Jag jobbar självfallet och är inte sjukskriven

Hej från Hambo

Sv: Ont i Foten

Ja du bör kolla upp det..du kan ju få besvär längre fram. Jag blev sparkad på sidan av foten en gång, dagen efter kunde jag inte gå, dag 2 gick jag hjälpligt...sen gick tiden och jag kollade aldrig upp det. NU 6 år senare har jag till och från besvär och ont just där hästen sparkade.

Men om ingenting är brutet kan dom väl inte göra något ?
Jag tror att Ledbandet fått sig en rejäl smäll dock..
Hej från Hambo

Äsch.. jag ringde vårdcentralen för att höra med dem och dom tyckte jag skulle komma in och visa foten .
Dessvärre var den läkaren dom hade inne allergisk mot hästar !!!!
Jag förklarade att Hästarna inte skulle med och att jag har faktiskt Dusch och Rena kläder !!
Mycket ska man vara med om !!

Hej från Hambo

Sen kom jag på en annan sak..man kan faktiskt få ut försäkringspengar genom sitt arbete i och med man skadar sig på fritiden. Det hade jag kunnat fått OM jag gått och dokumenterat skadan.

Haha, vad underbart! Tror de att om man håller på med hästar så sitter lukten kvar i porerna eller? :laugh:

Jag blev hoppad på foten av enn ettåring i påskas, har fortfarande problem fast den inte bröts. Men tror inte de hade kunnat göra ngt i alla fall. De säger mest "hmm...linda den, ät ipren och kom tillbaka om det inte blir bra". Så är det med det mesta. Men om det gör olidligt ont eller du är rädd att ngt är trasigt så skulle jag gå dit. Och om du vill kunna få sjukpengar som sagt.

Lycka till!

Min pålle lyckades göra samma sak med hjälp av ett helikoptersprång rätt upp(fotbollskillar är skitfarliga juh...) för kanske 2 månader sen. Kunde inte sätta ner hälen på ett par dagar utan voltaren och har fortfarande en knöl över ligamenten... Brukar sällan åka in eftersom det oftast muttrar om farliga hästar och att man ska det lugnt ett tag :cool: Den ordinationen kan jag ge mig själv...:angel:

Kul personal på din vårdcentral :D
Hur gick det med foten? Vad sa läkaren?
Hoppas att du snart blir bra.

men snalla, bara for att det inte ar brutet kan det vara stor skada, inget varre an ligament. och de skall behandlas MER an an vanligt brytning av ben.. sa ak till akuten, anmal om dina skador pa arbete och hall dig av foten for en vecka eller sa...
att lakaren ar allergisk mot hastar, det ar inte ditt problem.. du kommer ju inte direkt fran stallet och han kan val som andra satta pa sig en mask och ta ett piller till.. lord have mercy de ar soo stupid...jag kan se detta, "tyvarr kan jag inte behandla dig, du luktar hast och jag ar allergisk".. vad sager man da nar man kommer in nagonstans och det stinker parfym eller annan doft overallt?? Jag har blivit drabbad av det lika mkt som hastlukt.
Nej ga och fa foten rontgad, begar att de scannar foten sa de kan se hur skadade dina ligament ar, later som achilles tendon fick sig en god small.. och DE ar inte att leka med...

men snalla, bara for att det inte ar brutet kan det vara stor skada, inget varre an ligament. och de skall behandlas MER an an vanligt brytning av ben.. sa ak till akuten, anmal om dina skador pa arbete och hall dig av foten for en vecka eller sa...
att lakaren ar allergisk mot hastar, det ar inte ditt problem.. du kommer ju inte direkt fran stallet och han kan val som andra satta pa sig en mask och ta ett piller till.. lord have mercy de ar soo stupid...jag kan se detta, "tyvarr kan jag inte behandla dig, du luktar hast och jag ar allergisk".. vad sager man da nar man kommer in nagonstans och det stinker parfym eller annan doft overallt?? Jag har blivit drabbad av det lika mkt som hastlukt.
Nej ga och fa foten rontgad, begar att de scannar foten sa de kan se hur skadade dina ligament ar, later som achilles tendon fick sig en god small.. och DE ar inte att leka med...

Och när blev du ortoped?

Och när blev du ortoped?

Nar du blev veterinar....

Har haft nog med skador i mina dagar, vet vad som kan handa.. MEN sager dock inte att det sker med TS, dock sitta hemma och skriva pa Buke om en skada ar val inte den ratta vagen att ga. Forstar inte varfor folk inte ser att skador kan och sager igen KAN bli stora problem med tiden... Dock har jag aldrig sagt att jag ar ortoped, men sunt fornuft gar en lang vag, haller du inte med??
Du kanske skulle ge henne samma forslag vad vet jag?? |Dock utan rontgen vet man inte vad som riktigt ar fel, sa igen till TS, ga til akuten propsa pa scan av foten om de bara ger dig flatrontgen och sager inget ar brutet.. ligament ar shit att forsoka laka..Det tar for evigt...

kl Oavsett kan det ju vara bra att kolla av om man skadat sig och har ont i varje fall om det inte blivit mycket bättre på ett par dagar.

Ändå kommer du med tvärsäkra påståenden om human-ortopediska skador.

Kan du inte sluta med det, du förvirrar bara folk.

Ändå kommer du med tvärsäkra påståenden om human-ortopediska skador.

Kan du inte sluta med det, du förvirrar bara folk.

Tvärsäkra påståenden? Nu får du väl lugna dig lite ändå.

Hon skrev ju bara vad det eventuellt kan vara utifrån förklaringen från TS hon har ju aldrig påstått att det ÄR så, bara att det KAN vara och det är inte att leka med om så skulle vara fallet.

Hursomhelst så hoppas jag att TS åker till doktorn och får det uppkollat så det inte blir bestående men om de kan göra något innan det blir för sent.

Hon skriver att man absolut måste kräva en "scan" (antar att hon avser MR). Det är helt uppåt väggarna.

Eller att mjukdelsskador alltid skulle vara värre än frakturer.

Att bli trampad på hälen och ändå fortfarande kunna gå låter inte så allvarligt, liten sannolikhet för avsliten hälsena.

var sa jag ngt om avsliten halsena/achilles tendon?? jag sa att och jag qoutar: later som halsenan fick sig en smalll och DE ar inte att leka med..end quote.

och igen, det KAN vara och anledning till att jag sa begar scan/MRI ar for att vara saker pa att mjukdelen blir behandlad/omhandertagen/kalla det vad du vill, vilket som du ocksa vet ar att flatrontgen inte visar..
allt ar inte ben och visst finns det benskador som ar helvete och mer dartill, men ett "vanligt, enkelt brytning, aka som spricka, och markera inte ord har, ar inget jamfort med avslitna ledband/tendons och andra mjukdels skador.. Sen ar det ju benbrott som ar hemska, verkligen hemska, dessa har ocksa hemska mjukdels skador involverade ar jag saker pa, men kan dock inte "prove" sa det ar mer an fraga..
Och bortsett fran det hoppas jag TS har kommit ivag till doctor och hon far den hjalp hon behover istallet for ta tva och ring mig i morgong om du inte ar battre..

Jag tycker snarare att dina tolkningar av hennes inlägg är helt uppåt väggarna..

För det är mest tolkningar från din sida och inte vad det står helt enkelt... SUCK tanter...

tolkningar av vems inlagg och vem vander du dig till.. och yepp jag ar ocksa tant.. en gang var jag inte tant.. haha...

men bortsett fran detta, varfor kan inte da cilla w komma med Hennes syn pa foten, sedan hon ar ortoped, och vet mer om ben an oss?? har inte sett en kommentar till TS om det onda i foten.. darfor nar TS fragar om hjalp, gor man vad man kan, utan att ha sett nagra platar eller foten i sig sjalv, och i detta fallet, hon kan ga pa det men det ar svullet, sjalvklart mjukdels skada och fran egen erfarenhet vet att det ar helvete att laka det, slet ju sonder ledband/tendons i tummen i samband med bruten/spricka i hostas. Sprickan har lakt fint, men ledband ar fortfarande inte bra pa langa vagar.. Darfor gav jag TS en headsup att det kan vara mer an stukning/blamarke etc....
Men kanske ar dags for ts att rapportera vad lakaren sa om det har...

Jag tycker snarare att dina tolkningar av hennes inlägg är helt uppåt väggarna..

För det är mest tolkningar från din sida och inte vad det står helt enkelt... SUCK tanter...

Hon skriver att man ska kräva MR på akuten för att det kan vara en mjukdelsskada. Hur kan jag tolka det på annat sätt?

Dels är det ett vansinnigt felutnyttjande av sjukvårdens resurser, dels är det onödigt i akutskedet och dels ger hon intryck av att besitta kunskaper som hon inte har.
Jag ger inte råd i frågor man behöver en veterinär för, men om jag gjorde det så skulle jag inte uttrycka mig som om jag kunde veterinärens jobb.

Tanter? Förklara gärna vad du menar med det.

Det är väldigt svårt att gissa vad det är för fel på TS utan att undersöka henne, men den lilla info man får i tråden tyder inte på något som behöver tas om hand akut, än mindre undersökas med MR.

Vad menar du att man ska göra med en hälsena som inte är avsliten utan har "fått sig en smäll"? Som man behöver MR för att veta?

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
651
Senast: cowgirl81
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 308
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få... 2
Svar
21
· Visningar
4 198
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Jag snubblade häromdagen, foten vred sig först åt vänster o sen åt höger, med ett rätt högt knäckande ljud. Gjorde svinont o jag blev...
Svar
19
· Visningar
1 233
Senast: sassiball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fodervärd
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10