Bukefalos 28 år!

Ont i hoven efter skoning

WBanna

Trådstartare
I tisdags fick min häst nya skor. Hovis började med att sko vänster fram, och det gick bra. Men när han skulle börja med höger fram, då ville hästen inte stå stilla, ville liksom inte tynga för mycket på vänsterhoven. Jag kände på vänsterhoven och den var varm på ena sidan. Hovslagaren undersökte också hoven och tog bort en söm (som satt på samma sida som var varm). Han trodde att sömmen hade gjort illa hästen, inte att han hade blivit stucken, men att den satt precis på gränsen pga att hovväggarna är tunna. Någon hovböld hittade han inget spår av. När skoningen var klar och jag ledde in honom i boxen, så "stapplade" han på vänster fram. Vi kom fram till att låta honom vila och avvakta tills nästa dag. På onsdagen så var han fortfarande lite varm men mycket bättre, han markerade bara när han gjorde skarp vänstersväng och var tvungen att belasta hoven extra mycket. Igår hade min medryttare hand om honom, hoven var inte ett dugg varm och han haltade ingenting. Men idag så var han varm och markerade på vänster igen. Ska ringa hovslagaren, men tar gärna emot råd och tips av er också!
 
Jag tror din hovis har rätt, han kom lite för nära "nånting" så det gjorde ont, och så känns det ett tag efter. Det kan ju bli en hovböld av det senare, men behöver inte bli det.
 
Hoppas att det är så enkelt, och skönt att få mina funderingar (på att det kan ömma i flera dagar efteråt) bekräftade av dig också. :)
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 490
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
984
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 201
Senast: super
·
Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 544
Senast: Meglio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp