Bukefalos 28 år!

Ont i magen av alkohol

Minimalen

Trådstartare
Börjar alltså min debut här på buke med en *fråga doktor*-liknande tråd :o Jag känner dock att buke kan vara en bra plats att ställa frågan på eftersom det kanske finns någon som kan relatera.
Nåväl. Jag dricker inte alkohol speciellt ofta, kanske i snitt en öl i månaden och en gång i halvåret förtärs det lite mer, dvs. ingen stordrickare. Grejen är den att jag får så vansinnigt ont i magen när jag har druckit runt två glas av något alkoholhaltigt. Det spelar ingen roll vad för typ av alkoholdryck det är, det gör så ont så ont efter ett par glas. Det påminner lite om en rejält elak magkatarr vilket resulterar i att jag ofta måste lämna tillställningen jag befinner mig på pga smärta. Smärtan släpper efter någon/några timmar efter jag druckit det sista. Blir så himla less på det. Jag vill ju kunna dricka alkohol utan att få smärta från satans gator. Är det någon annan som känner igen sig? Vore så himla guld värt att inte känna sig ensam om detta och kanske ev få något tips på bot och bättring :up:

(Obs. Ja, jag kan sluta dricka alkohol men det är alltså ej denna tråd är tänkt att handla om :))
 
Min syster har fått lite liknande, hon kan inte dricka alls mycket innan hon får sådär fruktansvärt ont i magen. Det är inte alls "fylleont", utan typ "krampont". Dock har hon haft magkatarr så det är nog den som spökar lite fortfarande tror vi. Kanske värt att kolla upp om det är något sådant? :)
 
Min halvkroniska gastrit (magkatarr) yttrar sig på just det sättet. När magen mår bra kan jag äta och dricka vad som helst utan problem. När magen mår dåligt kan jag inte ens dricka en öl (och än mindre suga på en fingerborg whisky i tv-soffan) utan att det känns som ett knivöverfall.
En visit till en gastroenterolog är mitt tips. :up:
 
Det verkar som att ni alla är inne på just magkatarr så det är något jag kommer kolla upp :)
Jag är alltid noga med att se till att äta ordentligt innan alkoholintag för att minska på magontet men tyvärr hjälper inte ens det en aningens.
Fnular lite på det här med magkatarr, jag upplever inte att jag har det annars, är det så att just magkatarr kan visa sig endast vid alkoholintag? Har inga problem med att exempelvis äta sådant som en blir rekommenderad att undvika när en har magkatarr och jag får magkatarr sällan och då är det när jag har det väldigt stressigt.
 
Jag har lätt för att få återfall av min magkatarr. Haft sen tioårs åldern. Inte längre men kunde få riktiga krampanfall när jag druckit lite, relaterade det alltid till magkatarren. Men det försvann ofta efter ca 10 min. Men under dessa var det i princip fosterställning som gällde. Mitt försvann dock och jag dricker inte så ofta.
 
clovergirl Känner så väl igen mig i det du beskriver!

Efter att jag startade denna tråd började jag reflektera lite över mitt allmänna magmående. Antagligen är det magkatarr jag har, det som jag tidigare har trott har varit någonting annat. Nu gäller det bara att få bukt med detta så blir det nog bra. :up:
Tack för all input hörni!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har för mig att jag berättade om detta i höstas, men nu hittar jag inte tråden. Hur som helst så började jag under hösten att få...
10 11 12
Svar
235
· Visningar
21 395
Senast: Otherside
·
Kropp & Själ Alkohol är komplicerat. Kanske inte för varje individ men sett i stort perspektiv är alkoholen roten till så mycket ont som händer i...
16 17 18
Svar
358
· Visningar
18 176
Kropp & Själ Dom flesta trådar jag gjort handlar om mediciner eller liknande... Och det är inget undantag nu heller! Är det någon här som äter...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
12 809
Senast: Saeta
·
Kropp & Själ Nu vänder jag mig till det allvetande Buke för lite råd och tips. Jag har problem med min mage och behöver hjälp att lista ut både hur...
Svar
7
· Visningar
832
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp