Bukefalos 28 år!

Ont i magen :( ofredande?

Sv: Ont i magen :( ofredande?

Jag ser ingen anledning alls till att avvakta med polisanmälan. Varför i hela fridens namn ska han "få en chans"?
 
Sv: Ont i magen :( ofredande?

Alla :
Jag vet inte om jag kommer anmäla. Polisen här är inte öppen förrens måndag. Jag vill inte ringa och anmäla utan isåfall prata med en polis och typ ge den min telefon så den kan läsa allt och avgöra därifrån. Men chefen måste jag väl prata med. Men vill inte störa när chefen är ledig så det får nog vänta till måndag.
 
Sv: Ont i magen :( ofredande?

Precis av samma anledning som hästar varnar innan de sparkar. Nu vet vi ju inte innehållet i smsen det är inte säkert att det räcker till åtal ens. Och en juridisk process är jobbig för både TS och alla andra inblandade. Dessutom riskerar TS att bli klassad som en bitch som polisanmäler sina kollegor. Det blir mycket enklare om man kan lösa saker utan att blanda in polisen. Men funkar inte detta - ja då måste man ju blanda in polisen.
 
Sv: Ont i magen :( ofredande?

Alla :
Jag vet inte om jag kommer anmäla. Polisen här är inte öppen förrens måndag. Jag vill inte ringa och anmäla utan isåfall prata med en polis och typ ge den min telefon så den kan läsa allt och avgöra därifrån. Men chefen måste jag väl prata med. Men vill inte störa när chefen är ledig så det får nog vänta till måndag.

Du SKA anmäla! Jag har själv haft en "sådan" efter mig, även om det gällde en pojkvän som jag bara träffade under 4 månader tid innan han började. Han höll på i 7 år med att skriva brev, ringa, skicka blommor, smsa, komma utanför mitt hus. Brev och sms varierade i styrka från älska till hata.

I början försökte jag prata med honom på ett vanligt sätt, gick vidare till att bli otrevlig till att vädja. Inget hjälpte. Jag hotade med polisanmälan och han fortsatte ändå. Till sist anmälde jag, och han fick besöksförbud. Det bröt han mot ett antal gånger. Till sist blev det en rättegång, men jag tror det tog närmare 3-4 år innan det gick så långt. Han erkände och blev dömd. När jag åkte hem från rätten skickade han sms igen, gissa om man var gråtfärdig då..

Tiden gick, han skickade fortfarande sms efter rättegången, och jag svarade inte på dem( fick det som tips också). Det gick längre och längre mellan gångerna han hörde av sig ( kanske 2-4 om året, och efter 7 år fick jag det sista smset ( det är ca 3 år sedan nu).

Så, att jag skrev ut min historia, är för att dessa personer inte är friska, inte kommer sluta, inte kommer förstå att de gör fel. Så för din egen skull, ANMÄL nu. Jag lovar, du vill inte ha honom efter dig i sju år.
 
Sv: Ont i magen :( ofredande?

Som chef så vill jag bara skriva att jag tycker det är bra när sånt här kommer fram till mig.

Vi har en man på jobbet som har lite svårt med det där med privata zoner och var gränsen går. I somras hängde han och en av vikarietjejerna ihop en hel del, jag anade oråd och så även flera andra. Jag frågade tjejen i fråga flera gånger om hon verkligen var okej med den här "relationen" och varje gång skrattade hon och menade "ja, vadådå". Jag gick på semester och när jag kom tillbaka fick jag reda på att allt gått överstyr och tjejens bröder hotat och även slagit mannen just för att han inte fattade var gränsen gick.
Jag önskar så att hon hade sagt nånting till mig, då hade jag kunnat göra nånting iaf...
 
Sv: Ont i magen :( ofredande?

Så, att jag skrev ut min historia, är för att dessa personer inte är friska, inte kommer sluta, inte kommer förstå att de gör fel. Så för din egen skull, ANMÄL nu. Jag lovar, du vill inte ha honom efter dig i sju år.

Håller med dig här.

KL

Om den här mannen inte respekterar ett - tillochmed flera - nej utan fortsätter att dessutom kontakta dig så tycker jag det är ett riktigt övertramp. Jag har själv fått mina "kontakta mig inte" ignorerade och funderat på polisanmälan själv, men mitt sista ilskeutbrott verkar ha hjälpt.

Att ignorera en person som uppenbarligen inte är intresserad av en för att istället vara hotfull mot denne är fan (förlåt mitt språk) inte okej någonstans. Andra chanser för sådana människor existerar inte för mig. Det är en vidrig situation att uppleva att ens nej inte blir tagna på allvar och att någon annan beter sig på sådant här vis emot en.

Anmäl är mitt råd. Och tala med din chef. Det finns ingen anledning att låta det ligga.
 
Sv: Ont i magen :( ofredande?

Hon har ju sagt ifrån flera gånger = gett honom flera chanser. Även om anmälan inte leder till åtal så är det en ordentlig markering.
 
Sv: Ont i magen :( ofredande?

Jag har varit med om liknande, enda skillnaden var att det var min chef som skickade alla dessa sms. Han stod även och väntade på mig utanför nattklubbar om jag var ute osv.När jag sa åt honom att sluta fick jag sparken... Efter en tråd här på buke (:p) polisanmälde jag honom och det väcktes åtal för ofredande. Tyvärr sjabblade åklagaren bort det och glömde ta upp vissa saker i rätten och kalla vittnen, så tyvärr blev han inte dömd. Men hans liv i den lilla staden han bodde i blev ite detsamma, han sålde sin affärsverksamhet och flyttade till annan ort. Det var good enough for me:).
 
Sv: Ont i magen :( ofredande?

Anmäl till polisen bums på en gång (svarade jag TS nu ...det är iaf meningen till TS)
Jag har en person i min närhet som beter sig hotfullt och obehagligt mot mig. Jag anmäler varenda grej som sker. Allt ifrån att personen kör efter mig med bilen till att jag blir fotograferad när jag kommer hem eller åker hemifrån.
 
Sv: Ont i magen :( ofredande?

Jag tycker du kan be någon av dina manliga kollegor eller chefen ta kontakt med honom och säga att det han håller på med inte är OK och om han fortsätter så kommer du att polisanmäla. Då har han fått en chans att bättra sig på egen hand och om han då fortsätter är det ju helt och hållet hans egen förtjänst att de blir dålig stämning på arbetsplatsen.

Lycka till!

TS har ingen anledning att tala om för chefen hur hen ska hantera det här personalärendet, även om de väl troligen kommer att resonera om saken.

Oavsett hur personalärendet resoneras, så är det här också en fråga för polisen, och jag hör till dem som tycker att TS ska polisanmäla.

Dessutom är det redan dålig stämning på arbetsplatsen, TS mår ju dåligt redan. Den här mannen har ju fått flera chanser, jag förstår verkligen inte varför du tycker att han ska ha fler.
 
Sv: Ont i magen :( ofredande?

Trani och Petruska: Har hon verkligen sagt ifrån flera gånger? Jag förvarar absolut inte knäppskallen det är för TS egen skull jag tycker att hon ska be en kollega säga ifrån också. Det är av flera anledningar: Räcker smsen till åtal? En rättegång är jobbig framförallt för TS och då är det bra att ha en kollega på sin sida som kan intyga att de verligen gjorde allt för att få slut på skiten innan. Chefen ska blandas in för att det är ett arbetsmiljöproblem. Kanske kan stalkern omplaceras eller få sparken (det senare går nog inte utan fällande dom). En polisutredning ser inte bra ut för företaget, med chefen och kollegan påsin sida är det inte TS som drar företagets namn i smutsen utan stalkern. Jag är inte alls emot polisanmälan men det är bättre att göra saker i rätt ordning och att man samlar på dig bevismsterial innan .an anmäler.

PS stavfel pga hysterisk telefon
 
Sv: Ont i magen :( ofredande?

Precis av samma anledning som hästar varnar innan de sparkar. Nu vet vi ju inte innehållet i smsen det är inte säkert att det räcker till åtal ens. Och en juridisk process är jobbig för både TS och alla andra inblandade. Dessutom riskerar TS att bli klassad som en bitch som polisanmäler sina kollegor. Det blir mycket enklare om man kan lösa saker utan att blanda in polisen. Men funkar inte detta - ja då måste man ju blanda in polisen.
Men hur tänkte du nu?
Det är väl för bövelen inte TS som har gjort något fel! Det är inte hon som är en bitch, det är deras kollega som beter sig som en skit!
Det var just detta jag menade i det jag skrev ovan, att man inte ska bry sig om den biten för det är VIKTIGARE att den som gör fel får veta det.
Kollegorna behöver inte stå ut med hotfulla SMS...
 
Sv: Ont i magen :( ofredande?

Vis av egen erfarenhet.

Anmäl till polis, prata med din chef, anförtro dig till dina närmaste arbetskamrater och prata även med eventuell personalavdelning/ansvarig!

Gör det NU!
 
Sv: Ont i magen :( ofredande?

Det är din kollega, det här är en arbetsmiljöfråga som du omedelbart ska ta upp med din chef. Om du upplever kollegans beteende som ett ofredande så är det din upplevelse som gäller. För att det rent juridiskt (arbetsrättsligt) ska räknas som sexuella trakasserier, om det är "luddigt", måste du säga ifrån till personen en gång, händer det igen har chefen din ett konkret fall och kan vidta åtgärder direkt (permittering under utredning t.ex). Och då bör det även bli en polisiär fråga om han också är hotfull.

Det här låter dock inte det minsta luddigt och kan mycket väl spåra ur. Du bör alltså ta tag i det på stört.
 
Sv: Ont i magen :( ofredande?

KL
Jag har också varit med om något liknande, men i min historia så visste den som ringde vem jag var, men jag hade ingen som helst aning om vem han var. Han ringde på nätterna och viskade, kanske hade han sin tjej i närheten som ovetande sov. Han kunde berätta vilka kläder jag hade haft på mig när jag var ute på nattklubben den kvällen. Han pratade med mig som om vi var tillsammans. Jag var f*n livrädd vissa nätter, eftersom jag bodde ensam. Det pågick under lång tid, men det var ofta flera månader emellan samtalen. Han var aldrig otrevlig, men sakerna han visste om mig skrämde mig och hela min familj.
Hur som helst helst så kände jag alltid när jag gick på stan (och gör faktiskt ibland fortfarande) "tänk om det är han" om vissa män. Jag blev väldigt vaksam och misstänksam när det pågick.

Jag tror faktiskt att ju längre det får fortgå desto värre saker måste han uppnå för att få fram sitt budskap.
Polisanmäl, men så klart prata arbetsgivaren. Det är ju dessutom en arbetsmiljö-problematik. Det är inte värt att ha ont i magen. Det är inte bra att vara rädd i sin vardag.
 
Sv: Ont i magen :( ofredande?

Har hon verkligen sagt ifrån flera gånger? Jag förvarar absolut inte knäppskallen

Det är väldigt lätt att tolka dig som att du försvarar ungefär alla - företaget, chefen, stalkern - med just TS som enda undantag. När du dessutom tänker dig att TS kommer att framstå som en bitch om hon polisanmäler - jag häpnar. Det är alltså inte TS som gör fel här.

En polisanmälan är just en anmälan. Det är inte TS sak egentligen, och än mindre vår sak, att värdera bevismaterialet.

Rätt ordning är dels att prata med chefen, dels polisanmälan. Inbördes ordning mellan de två sakerna, ser jag det som upp till TS att avgöra.
 
Sv: Ont i magen :( ofredande?

Trani och Petruska: Har hon verkligen sagt ifrån flera gånger?

Har i sms uttryckt att jag inte är intresserad och när det ändå fortsatte skrev jag ungefär att "jag tyckte jag var tydlig med att jag inte vill ha kontakt" och att jag vill bli lämnad ifred.

Men hon kanske inte sade nej ordentligt. Kanske hade hon kort kjol också. Vi vet ju inte mycket om TS, hon kanske brukar gilla att män hotar henne via sms och till och med uppmuntra det. Hur ska den här stackars killen veta att just han inte fick hota henne?

:meh:
 
Sv: Ont i magen :( ofredande?

Hon ska egentligen inte ens behöva säga ifrån flera gånger, han skulle lyssnat första gången hon sa nej.

TS, anmäl det till polisen, som flera andra har skrivit redan så är personer som håller på så där sjuka, och de (han) kommer med allra största sannolikhet inte att sluta av sig själv. Visst är det en arbetsmiljöfråga också och ska därför tas upp med chefen, men ring polisen! Du ska inte behöva gå runt och må dåligt hela helgen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
3 913
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 915
Senast: Saeta
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 761
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 336

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp