Bukefalos 28 år!

Ont i magen :( ofredande?

Sv: Ont i magen :( ofredande?

Då tycker jag du ringer dina föräldrar, hur långt bort bor du från dem? Ta och ring 114 14 och hör vad de säger, är öppet dygnet runt har jag för mig och kan vara skönt och bara prata av sig med en utomstående.
 
Sv: Ont i magen :( ofredande?

Men RING polisen i vilket fall som helst. Även om stationen bara har öppet på måndagar så finns det poliser som jobbar under helger. Det är mycket möjligt att de kan skicka ut en patrull till dig för att ta upp anmälan.

+1 på den här

Gör dej själv den tjänsten att du ringer och pratar med polisen .... NU !!!
 
Sv: Ont i magen :( ofredande?

Var ärlig och säg som det är, kör inte det klassiska "ja, men det är kanske inte så farligt..." utan var uppriktig mot dig själv och polisen. Understryk att du inte känner dig trygg och att du tycker att det är väldigt obehaglig. Just ordet "trygg" är en trigger för polisen, det är deras jobb att du ska känna dig trygg.

Lyssna på alla råd du fått och ring och rådfråga polisen ( killen verkar ju inte riktigt frisk ).

Vet inte var du bor, men det är troligen fler Bukare än du och jag som springer/löptränar som kan ta en runda tillsammans, det är dessutom trevligare att springa tillsammans än ensam..
/B
 
Sv: Ont i magen :( ofredande?

KL

Så här fungerar det:
Du ringer 114 14 - utan riktnummer - och ser till att hamna i växeln.

Där ger du en kort, saklig redogörelse för din situation - Ex. Jag behöver prata med någon omgående då jag blir hotad av en man i min närhet och jag känner mig uppriktigt rädd för att han skall göra mig illa.

För det är HOTAD du blir om DU uppfattar det så!
Vad han avser är irrelevant om DU upplever det som hot.

De allra flesta polisdistrikt tar idag ofredanden mot kvinnor på stort allvar, så sannolikheten finns att du får besök redan ikväll av en polispatrull.

För dem visar du sedan alla sms, mail, telefonsvararmeddelanden osv och förklarar din rädsla.

Det är detta polisen är till för!

Ring NU!

/Swat
 
Sv: Ont i magen :( ofredande?

Skriver under på vad Swat säger! Agera och gör det nu!!

TS, jag förstår att du kanske är orolig att du inte kommer tas på allvar, eller att du tror att du på något vis överreagerar och att polisen kommer tycka att du är löjlig, men så är inte fallet. Jag lovar dig! De kommer ta dig på fullaste allvar, sånt här är INTE okej. Aldrig någonsin.

Vad är alternativet? Att du fortsätter gå och vara orolig och rädd? Är det så himla vettigt? Inte är det väl okej att hans beteende får lov att inkräkta så pass på ditt liv att du inte kan fortsätta leva det som du vill?
Nej, se till att ringa polisen! Och om du bor i närheten av mig (vilket jag tyvärr tror att du inte gör om du bott i närheten av blåbäret förut) så får du gärna sällskap när det behövs, om du vill! KRAM!
 
Sv: Ont i magen :( ofredande?

Fast du vet ju inte hur TS föräldrar är.? Min pappa hade typ letat upp och skjutit killen, han är ingen större diplomat... Så TS kanske bara skrämmer sig själv och föräldrarna genom att ringa i detta skedet.
 
Sv: Ont i magen :( ofredande?

En kollega ska ringa och snacka med honom och jag tvekar inte en sekund om att killen kommer bli asförbannad och hitta på massa lögner om mig.

Så varför göra så då...? Om du ändå inte tror att det hjälper...? :meh: Eller tror du det blir enklare att ta tag i om det är en massa skitsnack som går, en massa lögner som sprids och folk börjar titta snett på er båda två? Kommer det att kännas lättare att gå till jobbet på måndag då och veta att nu är han förbannad, men kommer absolut att vara där och du har ingen back-up. Tar du det med chefen/polisen kommer han att fatta att du menar allvar och att hans beteendet får konsekvenser, han blir troligen avstängd/suspenderad i väntan på utredning (av AG eller polis) och du kan gå till jobbet i lugn och ro. Dessutom vet du att fortsätter han och gör det minsta lilla så har han skjutit sig själv i foten och du kan ringa efter hjälp omedelbart.

Jag är rädd att polisen inte ska bry sig eller göra ngt. Jag är LIVRÄDD att det bara ska göra att killen fuckar ur totalt. Jag är seriöst rädd för honom och att han ska göra mig något, han har uppenbarligen koll på mina rutiner/vanor.

Och om han fuckar ur, vilken typ av hjälp vill du ha då? Ska du ringa kollegan mitt i natten när han skickar sms om att han står utanför eller nåt...? Eller vill du ha ett pågående ärende så att han bara plockas in.

Ska du nu göra något så bör du ju göra något ORDENTLIGT, som faktiskt hjälper, och ta hjälp av rätt (utbildad och erfaren) person som KAN sånt här - dvs en polis. Inte en kollega som inte borde behöva bli inblandad alls.

Du soppar till det hela i nödan och gör det bara mer trassligt genom att inte gå den rätta vägen. Jag tror du behöver inse att du KAN INTE reda ut det här utan att göra personen upprörd - det är oundvikligt och INTE DITT PROBLEM. Så ska det ändå hända så gör inga halvmessyrer och blanda in oskyldiga utomstående som inte förtjänar att blandas in i skiten, ta hjälp av de som är betalda, utbildade och kunniga på det här och LEVER för att hjälpa!

Har du ringt 11414 än och läst upp sms:en som du ville?
 
Sv: Ont i magen :( ofredande?

Well said!

Efter det inlägget finns lixom inget mer att tillägga. Det uppstår en automatisk punkt där.
 
Sv: Ont i magen :( ofredande?

Ring 11414 direkt och prata med dem. Detta är ett brott och i förlängningen ett arbetsmiljöproblem. Men om din chef ska kunna göra något radikalt måste det finnas en polisanmälan.

Polisen är utbildade till att hantera den här typen av ärenden det tror jag inte din chef eller kollega är.
Polisen finns där för oss och jag tror de uppskattar att få lite jobb att fixa.

Ring nu inte bara för din skull utan för andra som kanske också blir utsatta av honom.
 
Sv: Ont i magen :( ofredande?

Ring 11414 direkt och prata med dem. Detta är ett brott och i förlängningen ett arbetsmiljöproblem. Men om din chef ska kunna göra något radikalt måste det finnas en polisanmälan.

Nej, det måste det inte. I detta fallet hade det varit väldigt bra, men iochmed att hela sms-konversationen finns så hade det inte varit särskilt svårt att åberopa trakasserier och förflytta personen. Sen handlar det ju också väldigt mycket om hur facket fungerar, vilka policys företaget har osv, men hos oss hade det inte varit alls svårt att gå vidare med detta.
 
Sv: Ont i magen :( ofredande?

Har man ändrat las nyligen för när jag var fackligt aktivt krävdes en polisanmälan om man skulle avskeda någon pga personliga saker. :(
Du läste att jag skrev radikala saker?

Att ta tag i problemet är en annan sak men stalkning är ett lagbrott och bör hanteras av lagens långa arm.
 
Sv: Ont i magen :( ofredande?

Men det finns så många fler "radikala" åtgärder som chefen kan göra, förutom en direkt avskedan av personliga skäl.
 
Sv: Ont i magen :( ofredande?

Har man ändrat las nyligen för när jag var fackligt aktivt krävdes en polisanmälan om man skulle avskeda någon pga personliga saker. :(
Du läste att jag skrev radikala saker?

Det var nog inte LAS som reglerade att polisanmälan krävdes för att kunna säga upp någon pga. personliga skäl. Det finns en del anledningar till att säga upp någon av personliga skäl än rena lagbrott. Ex. vis upprepad olovlig frånvaro.
 
Sv: Ont i magen :( ofredande?

Jag får ont i magen av att läsa din tråd. Du måste lyssna på dom fantastiska råd du fått här. Polisanmäla omgående och ta kontakt med din chef.

Jag tror inte en enda som varit i din sits och anmält ångrat sej även om det är en utdragen process om det fortgår trots anmälningar. Då har du iaf uppbackning.

Jag har aldrig blivit förföljd men hotad till livet och trakasserad. Jag anmälde. Det blev rättegång och jag "vann" den. Killen i fråga Lugnade sej och slutade försöka skrämma mej. Det tog lång tid innan jag kände mej trygg igen. Jag har mött personen flera gånger nu utan att känna mej hotad eller rädd. Jag har snarare upplevt att han backar undan mej. Vilket känns mer som en seger än vad rättegången gjorde.

Stå på dej.
Angående dina föräldrar ska du ringa dem och berätta det här om du känner att dom kan hålla sej "sansad" och inte ger sej ut efter att skada personen. Jag skulle vilja veta om mina barn blev hotade.
 
Sv: Ont i magen :( ofredande?

Fast jag skrev inte avskeda. Det är en helt annan grej, men det är ju bara att förhandla och lägga fram fakta. För förflyttning alltså.
 
Sv: Ont i magen :( ofredande?

Jag talar av egen erfarenhet det är därför jsg inte tycker TS ska rusa åstad och anmäla utan att ha ordentligt på fötterna. Kollegors stöd, sparade sms sedan kan hon polisanmäla!
Jag har också egen erfarenhet och jag tycker du är ute och cyklar på djupt vatten.
 
Sv: Ont i magen :( ofredande?

Kl

Imorgon kommer en kollega snacka med killen. Sen tar vi det därifrån. Detta är väldigt känsligt pga var jag jobbar och så och därför har jag gått med på att vi gör såhär. Känner jag sen att det inte är tillräckligt kommer jag gå till facket samt polisanmäla.

Ont i magen för imorgon :/
 
Sv: Ont i magen :( ofredande?

Informera din chef också! Och spara alla sms, även de du själv skrivit. Lycka till!
 
Sv: Ont i magen :( ofredande?

Kl

Imorgon kommer en kollega snacka med killen. Sen tar vi det därifrån. Detta är väldigt känsligt pga var jag jobbar och så och därför har jag gått med på att vi gör såhär. Känner jag sen att det inte är tillräckligt kommer jag gå till facket samt polisanmäla.

Ont i magen för imorgon :/

Hallååå, stopp, stanna, vänta lite här nu!!!
Du har "gått med på", vad menar du med det, vadå "VI gör såhär???
INGEN ANNAN ska bestämma vad du känner!!!
DU får ont i magen av killen och hela grejen är supercreepy - VARFÖR ska någon annan kollega blandas in???
I mina ögon är den enda "andra kollega" du ska prata med isåfall ditt arbetsmiljöombud som med största sannolikhet kommer att hjälpa dig vidare.
Varför skulle just DIN arbetsplats vara känsligare än någon annan, såvida ni inte jobbar med någon suspekt indrivningsverksamhet eller liknande och du därför inte vill blanda in polisen eller prata med chefen???

Jag är medveten om att jag låter lite hård nu, men jag har själv varit i en alldeles för liknande situation och jag pratade bara med min närmaste chef och INTE arbetsmiljöombudet, vilket senare visade sig vara ett stort misstag.

/Keb
 

Liknande trådar

Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
3 974
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 978
Senast: Saeta
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 824
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 426

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp