Ont i nacken flera månader efter fall

Sv: Ont i nacken flera månader efter fall

Tack för ditt svar :)! Glöm inte benen, mina ben domnade bort (o armarna)
många många gånger varje dag innan disken togs bort.

Men kiropraktorn manipulerade så det knakade - svårt att tro att det var muskler han drog rätt? Knaster och knak - LÄT i alla fall som ben....

Så lät det för mig mer (Eller mer krash och brak :p)
Anyway, bättre blev det i alla fall! Sen, hur han gjorde tycker jag spelar mindre roll

Hallå
Det låter lite som mitt problem.. Efter 2 whiplash skador så har jag kotor som "hoppar snett" och nerverna kommer i kläm, gör förbannat ont rent ut sagt! Det enda som funkar i det läget är att stretcha nacken..
Min första skada fick jag som 18åring (påkörd bakifrån o jag i baksätet) och den andra för snart 7 år sen då jag ramlade av hästen och var dum nog att landa på huvudet.. Efter 3 dar på intensiven tyckte överläkaren att jag kunde åka hem o rida igen...Kan ju säga att det tog ca 3v innan jag var uppe igen.
Har som tur inte så mycket kroppsliga problem vid ridningen däremot psykiska, Är oftast livrädd..:(

Önskar dig lycka till och ta inte ut dig i onödan, bättre att rida en kvart om dan än 1 timme på måndag och däckad resten av veckan..:idea:

Det blir någon form av vacuum i lederna mellan tex revben och ryggrad som kan knaka till under behandling av kiropraktor/naprapat/sjukgymnast. När vacuumet släpper kan man röra sig bättre igen och musklerna kan slappna av och släppa sina spänningar. Om man kombinerar det med massage/stretching/tryck på triggerpunkter får man bäst effekt.

TS: Jag åkte av en häst för en massa år sedan och slog mig ialla. Jag fick en whiplash och slog till mitt bäcken så det åkte snett. Jag slet av de flesta ligamenten i nacken och fick mkt ärrvävnad som ligger inne i kotorna och trycker på ryggmärgen. Jag fick fightas många år med vårdaparaten för att ens få vård. Försäkringspengar har jag inga fått trots att jag lagt ut hundratals tusen i kronor på vård och är sjukskriven.

Jag kunde inte rida hästar med gång alls i många år. Jag fick tom ont av att rida Islandskorsningen jag nu äger. Men jag justerade om min ridning och mitt liv till att bli så lite belastande som möjligt för mig där jag är skadad. Idag kan jag rida hästar med gång igen och orkar tom träna ibland. Jag vet inte i vilken form din häst går då du rider. Men bär de sig och är igenom kroppen så blir det lättare att rida. Och om du lär dig släppa igenom rörelsen på rätt ställen i din kropp slipper rygg och nacke ta så mycket "stryk".

Det gäller att lyssna på sin kropp och testa olika saker för att hitta det som passar en bäst. För mig har sjukgymnastik, kroppsmedvetenhets/kontroll-kurser, Feldenkrais, värme, bra ridlärare med kroppskännedom, häst med noll gång, häst som ej ligger i handen/matte som lärt sig få bort den, spikmatta, tempurmadrass/kudde och världens bästa(opartisk:angel:) kiropraktor/sjukgymnast hjälpt. Men min behandlares hjälp och genom att rida så orkar jag med livet. Jag blir idag tom sämre om jag inte rider. Förut var det tvärt om.

Hoppas du kan få vård! Ge dig inte förrän de hjälper dig. Orkar du inte fajtas iom att du mår dåligt så be någon göra det åt dig!
Lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 390
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite... 2
Svar
27
· Visningar
8 987
Senast: tuaphua
·
Hästvård Min häst har känts stel och lite ovillig i ridningen senaste tiden. Har haft ut ET som har konstaterat att han har väldigt ont i nacken...
Svar
6
· Visningar
2 585
Kropp & Själ Jag är i valet och kvalet vad jag ska göra. För mer än en månad sen var jag med om att en man tog tag i min halsduk och drog i den... 2
Svar
38
· Visningar
3 491

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Linda ben
  • Vad gör vi? Del CCXII
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka