Sv: Ont i nacken flera månader efter fall
Det blir någon form av vacuum i lederna mellan tex revben och ryggrad som kan knaka till under behandling av kiropraktor/naprapat/sjukgymnast. När vacuumet släpper kan man röra sig bättre igen och musklerna kan slappna av och släppa sina spänningar. Om man kombinerar det med massage/stretching/tryck på triggerpunkter får man bäst effekt.
TS: Jag åkte av en häst för en massa år sedan och slog mig ialla. Jag fick en whiplash och slog till mitt bäcken så det åkte snett. Jag slet av de flesta ligamenten i nacken och fick mkt ärrvävnad som ligger inne i kotorna och trycker på ryggmärgen. Jag fick fightas många år med vårdaparaten för att ens få vård. Försäkringspengar har jag inga fått trots att jag lagt ut hundratals tusen i kronor på vård och är sjukskriven.
Jag kunde inte rida hästar med gång alls i många år. Jag fick tom ont av att rida Islandskorsningen jag nu äger. Men jag justerade om min ridning och mitt liv till att bli så lite belastande som möjligt för mig där jag är skadad. Idag kan jag rida hästar med gång igen och orkar tom träna ibland. Jag vet inte i vilken form din häst går då du rider. Men bär de sig och är igenom kroppen så blir det lättare att rida. Och om du lär dig släppa igenom rörelsen på rätt ställen i din kropp slipper rygg och nacke ta så mycket "stryk".
Det gäller att lyssna på sin kropp och testa olika saker för att hitta det som passar en bäst. För mig har sjukgymnastik, kroppsmedvetenhets/kontroll-kurser, Feldenkrais, värme, bra ridlärare med kroppskännedom, häst med noll gång, häst som ej ligger i handen/matte som lärt sig få bort den, spikmatta, tempurmadrass/kudde och världens bästa(opartisk

) kiropraktor/sjukgymnast hjälpt. Men min behandlares hjälp och genom att rida så orkar jag med livet. Jag blir idag tom sämre om jag inte rider. Förut var det tvärt om.
Hoppas du kan få vård! Ge dig inte förrän de hjälper dig. Orkar du inte fajtas iom att du mår dåligt så be någon göra det åt dig!
Lycka till!