Bukefalos 28 år!

Ont i ryggen..

T

Tigerlilja

Jag har upptäckt att stoet jag har hemma på prov har ont i ryggen.
Hon ömmar bak där sadeln slutar, på båda sidor av ryggraden. Sadeln jag fick med ligger inte bra utan glappar bak. Vet ej om hon ridits med den sadeln tidigare dock.
Har ridit henne en gång sedan hon kom, bockade väldigt vid galoppfattningarna och det var efter det jag började ana oråd.

Hur går jag nu tillväga? Sadeln används inte och jag kommer inte att rida så länge hon har ont.
Behandling?
Köpa en häst med ryggont?

Hjälp :crazy:
 
Jag har varit i samma situation som dig...Jag erbjöd mig att fortfarande köpa hästen, men med reducering på priset, men då tog dom tillbaka hästen.

Men egentligen så ska man inte köpa på sig problem, så skulle jag köpa häst idag skulle det bli en med rena vetrinärpapper!
 
Köpa en häst med ryggont?
Nej! Jag vet iofs hur man resonerar när man kommit så långt i hästletandet att man har en hemma på prov. Det är jobbigt att leta häst! Men tänk dig noga för! Ryggen måste ju vara okej för att hålla för ridning. Var glad att du upptäckte det nu, innan du köpte den! Det finns andra, friska hästar som är minst lika trevliga och bra som den du har hemma nu.
 
Har själv en rygghäst... Jag skulle rekommendera dig att ta ut en equiterapeut eller en kiropraktor.. Och ta ut en sadelutprovare.. Innan du bestämmer dig för att köpa eller inte köpa hästen så tycker jag att du ska ta reda på varför hästen har ont och om det går att åtgärda eller är för allvarligt.
 
Att hästen ömmar i ryggen är ju inte konstigt, med en trång sadel blir det svårt. Hur länge har du hästen på prov? Jag skulle tömköra ett par dagar, ingen sadel på ryggen.

Efter ca 3 dagar, kolla om inte en del eller allt av ryggömhet har släppt. Om så är fallet, kanske du kunde låna en sadel som passar bättre och rida igen.

Nu vet inte jag om denna pålle är besiktad, annars skall ju det göras också vid köp. Så om du bstämmer dig för köp, kan du om allt är ok se till att göra en undersökning och eventuell behandling av ryggen. Har hästen gåt länge med en trång sadel, finns det säkert ett och annat att göra.
 
Köp inte en häst med ryggont!!!
Har du provat att tömköra eller så, utan vikt på ryggen.

Ta sedan dit en massör eller kiropraktor. Innan hästen är symtomfri ska han/hon inte ha nån vikt på ryggen.

När han/hon inte har nån smärta så kan du ta dit en sadelutprovare så det blir riktigt gjort.
 
Sadeln kan ju vara det grundläggande problemet. Hade hon ont innan hon kom till dig? Jag antar att du provred hästen
innan du tog hem den? Hur var den då? Red du i den sadel du fick med till hästen? Känns hon hård i muskulaturen där hon ömmar? Visar hon tecken på att ha ont även utan sadel som typ i hagen eller stallet? Jag skulle vänta en vecka och sedan kolla igen ( med händerna) om hon fortfarande ömmar.
Kanske ta ut en hästmassör?
 
Jag känner en tjej som är equiterapeut i Hudiktrakten som hjälpt mig med en av våra som hade mkt problem med rygg och spänningar i kroppen över huvud taget. Pm:a om du vill ha telenr! :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 245
Senast: __sofia__
·
Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 649
Senast: caballus
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 328
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 500

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp