Ont om kompetent arbetskraft inom sektorn som arbetar med människor?

Luff

Trådstartare
Upplever ni att det är ont om behandlingsassistenter, fritidsledare, fritidspedagoger, undersköterskor, personliga assistenter och så vidare vid rekrytering? Vart tog dom vägen?
 
Jobbar som USK och det är enorm brist på ffa vikarier. Det blir spännande att se hur sommaren ska gå ihop.
Vart dom tog vägen? Ingen aning, men när lönen är låg, schemat bristfälligt med delade turer samt ibland tuff fysisk och psykosocial arbetsmiljö, då söker man sig till andra jobb och det är tyvärr inget yrke som lockar så många nya 🥺
 
Ja. Och så har det varit i flera år men nu är det värre.

Det blir en ond cirkel. Man tar vad man har (outbildade eller bottenskrapet av de utbildade) och kvaliteten blir lätt dålig. Lönen är dålig och sen vill ju inte de bästa jobba kvar i all skit. Rent generellt.
 
Jobbar som USK och det är enorm brist på ffa vikarier. Det blir spännande att se hur sommaren ska gå ihop.
Vart dom tog vägen? Ingen aning, men när lönen är låg, schemat bristfälligt med delade turer samt ibland tuff fysisk och psykosocial arbetsmiljö, då söker man sig till andra jobb och det är tyvärr inget yrke som lockar så många nya 🥺
Vissa står inte ut med skyddsutrustningen de måste ha pga pandemin. Glasögon +visir är hemskt!
 
Vissa står inte ut med skyddsutrustningen de måste ha pga pandemin. Glasögon +visir är hemskt!
Ja verkligen. Jag jobbar natt och behöver inte ha skyddsutrustning hela passen eftersom min kontakt med brukarna är begränsad jämfört med dagpersonalens. Men jag lider med alla mina kollegor som gått och fortfarande går i timmar med all skyddsutrustning. 🙌 vilka kämpar.
 
Finns alltid outbildad fritidspersonal på sonens fritids, som byts ut med ca 6 månaders intervall. Några fasta med utbildning tack och lov.

På sjukhuset är det ständig brist på folk, alla kategorier, vi tror att de går till kommunen istället.