Ont om kompetent arbetskraft inom sektorn som arbetar med människor?

Luff

Trådstartare
Upplever ni att det är ont om behandlingsassistenter, fritidsledare, fritidspedagoger, undersköterskor, personliga assistenter och så vidare vid rekrytering? Vart tog dom vägen?
 
Jobbar som USK och det är enorm brist på ffa vikarier. Det blir spännande att se hur sommaren ska gå ihop.
Vart dom tog vägen? Ingen aning, men när lönen är låg, schemat bristfälligt med delade turer samt ibland tuff fysisk och psykosocial arbetsmiljö, då söker man sig till andra jobb och det är tyvärr inget yrke som lockar så många nya 🥺
 
Ja. Och så har det varit i flera år men nu är det värre.

Det blir en ond cirkel. Man tar vad man har (outbildade eller bottenskrapet av de utbildade) och kvaliteten blir lätt dålig. Lönen är dålig och sen vill ju inte de bästa jobba kvar i all skit. Rent generellt.
 
Jobbar som USK och det är enorm brist på ffa vikarier. Det blir spännande att se hur sommaren ska gå ihop.
Vart dom tog vägen? Ingen aning, men när lönen är låg, schemat bristfälligt med delade turer samt ibland tuff fysisk och psykosocial arbetsmiljö, då söker man sig till andra jobb och det är tyvärr inget yrke som lockar så många nya 🥺
Vissa står inte ut med skyddsutrustningen de måste ha pga pandemin. Glasögon +visir är hemskt!
 
Vissa står inte ut med skyddsutrustningen de måste ha pga pandemin. Glasögon +visir är hemskt!
Ja verkligen. Jag jobbar natt och behöver inte ha skyddsutrustning hela passen eftersom min kontakt med brukarna är begränsad jämfört med dagpersonalens. Men jag lider med alla mina kollegor som gått och fortfarande går i timmar med all skyddsutrustning. 🙌 vilka kämpar.
 
Finns alltid outbildad fritidspersonal på sonens fritids, som byts ut med ca 6 månaders intervall. Några fasta med utbildning tack och lov.

På sjukhuset är det ständig brist på folk, alla kategorier, vi tror att de går till kommunen istället.
 
Pensionsavgångar i kombination med att ungdomar inte vill arbeta inom vården. Det kommer inte in folk i den takt det försvinner. Jag tycker det blir värre för varje år. Jag kommer förhoppningvis själv att lämna vården till våren, efter cirka 15 år. Ska bli jätteskönt.
 
Här kommer vi få räkna med att jobba på vår semester i sommar enligt chefen. Ingen sommarvikarie som börjat gå bredvid än och det är nytt för mig som jobbat som uska i femton år.
Ni har haft möjlighet att ha nån som går bredvid? Vi har aldrig det för det finns inte budget för det. Man kastas in huvudet före i alla vårdyrken
 
Jag jobbar som fritidsledare på gymnasieinternat och vi har supersvårt att få tag på timvikarier till den del som har boendestöd ( undersköterskor eller liknande). Ordinarie är inga problem. Bra schema och därför åtråvärda tjänster. Makens jobb har ute flera tjänster som fritidsledare nu och det kryllar inte direkt av utbildade OCH lämpliga kandidater. Är vi för kräsna nuförtiden kanske? Fattas det praktikplatser så lämpliga kandidater aldrig får reda på hur tillfredsställande jobbet är? Lönerna har faktiskt blivit bättre, om än inte fantastiska.
 
Jag jobbar som fritidsledare på gymnasieinternat och vi har supersvårt att få tag på timvikarier till den del som har boendestöd ( undersköterskor eller liknande). Ordinarie är inga problem. Bra schema och därför åtråvärda tjänster. Makens jobb har ute flera tjänster som fritidsledare nu och det kryllar inte direkt av utbildade OCH lämpliga kandidater. Är vi för kräsna nuförtiden kanske? Fattas det praktikplatser så lämpliga kandidater aldrig får reda på hur tillfredsställande jobbet är? Lönerna har faktiskt blivit bättre, om än inte fantastiska.
Är det inte brist på folk inom många yrken? Sambon jobbar inom industri där de går in på hög och det inte krävs någon utbildning och de får inte tag på arbetstagare i önskad mängd
 
Är det inte brist på folk inom många yrken? Sambon jobbar inom industri där de går in på hög och det inte krävs någon utbildning och de får inte tag på arbetstagare i önskad mängd
jo jag tror det. Min kommun börjar skaffa bostäder för tex sommarjobbare, för det finns inga "lokala" ungdomar eller människor som vill ha jobb. I skåne.
En sa "vi söker alla som har puls". Så det verkar vara jättebrist generellt.
 
När jag följt andra diskussioner när det gäller brist på bland annat lärare och ssk är att det även är ett problem med praktikplats. Det går inte att utbilda fler för att det finns inga som kan ta emot studenterna. Känns som att det är ett litet moment 22, det är brist på folk som kan ta omhand praktikanter, vilket gör att det blir brist på utbildat folk.
 
Dåliga löner tror jag inte på. Jag har behandlingspedagog som titel och jag fick ut 33.300:- efter skatt i februari. Det är i min värld inte dåligt, men jag har väl inget vettigt att jämföra med heller kanske?

Det verkar som att alla skriker efter folk. Åkeribranschen har ju haft dåligt med folk länge, precis som vissa industrier.

Jag jobbar 88% natt så jag hade gärna haft ett extrajobb någonstans, men jag hittar å andra sidan inget jobb där flexibiliteten jag behöver finns.
 
Dåliga löner tror jag inte på. Jag har behandlingspedagog som titel och jag fick ut 33.300:- efter skatt i februari. Det är i min värld inte dåligt, men jag har väl inget vettigt att jämföra med heller kanske?

Det verkar som att alla skriker efter folk. Åkeribranschen har ju haft dåligt med folk länge, precis som vissa industrier.

Jag jobbar 88% natt så jag hade gärna haft ett extrajobb någonstans, men jag hittar å andra sidan inget jobb där flexibiliteten jag behöver finns.

Du ligger lite över medel för din titel, vilket ju är toppen. Men 88% natt då kanske du egentligen kan kräva ännu mer.

Personlig assistent(som nämns i trådstart)tex ger ju betydligt mindre och jag har iaf aldrig sett ett erbjudande med fulltid? Då blir det ännu mindre för lika mkt energi som ett heltidsjobb.

Men ja, jag står ganska stadigt i lådan som hävdar dåliga löner jämfört med arbetsförhållande, tider och jobbsäkerhet.
Jobba timme är liksom det mest stressfyllda som finns för mig, men för vissa andra betyder det ju bara frihet. Men dom kanske inte är tillräckligt många helt enkelt.
 
Ni har haft möjlighet att ha nån som går bredvid? Vi har aldrig det för det finns inte budget för det. Man kastas in huvudet före i alla vårdyrken
Det brukar faktiskt vara generöst med bredvidgång hos oss, speciellt om vikarien inte har någon tidigare erfarenhet inom vården. Är det någon som har tidigare erfarenhet däremot händer det att den blir tillfrågad att hoppa in och jobba sista passen i stället för att gå bredvid om det skulle fattas folk, om den känner sig bekväm med det.
 
Jag är inte förvånad alls. Dålig lön, dåliga scheman, slitigt är några saker flera av yrken har gemensamt.
Efter att ha jobbat med människor i ett antal år känner jag, aldrig mer 😅
Det finns alldeles för många idioter för att det ska vara värt det
 

Liknande trådar

Kropp & Själ En person jag känner har drabbats av ME (vi kan kalla hen K) K är myndig, bor hemma. Har autism vilket förvärrar sjukdomen. K:s högsta...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 201
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 275
Senast: MiaMia
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 001
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 981
Senast: Dimmoln
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp