Ont om kompetent arbetskraft inom sektorn som arbetar med människor?

Finns alltid outbildad fritidspersonal på sonens fritids, som byts ut med ca 6 månaders intervall. Några fasta med utbildning tack och lov.

På sjukhuset är det ständig brist på folk, alla kategorier, vi tror att de går till kommunen istället.
Eller privat. Poppar ju upp privata aktörer inom vården lite varstans. Många gånger högre lön än på regionerna. Det ihop med det @kolblakkur skriver om pensionsavgångar och unga som ratar vården tyvärr.

Har själv sökt på regionen nu och en sak hon sa när vi pratade lön var "jag kan inte erbjuda lika mycket som där du är nu, det är ju privat" och det är jag ju medveten om, för min del är det inte anledningen till min fundering på byte av arbetsplats. Men när jag började fundera, så varför kan regionen inte höja lönerna? Varför kan man inte se att det trots allt är det som är en del (självklart inte hela) av anledningen till brist på personal inom vården? Det är ju inget nytt att det är brist på personal, inte heller att privata vårdgivare betalar mer i lön och att de har något lättare att få personal. 1+1?
 
Pensionsavgångar i kombination med att ungdomar inte vill arbeta inom vården. Det kommer inte in folk i den takt det försvinner. Jag tycker det blir värre för varje år. Jag kommer förhoppningvis själv att lämna vården till våren, efter cirka 15 år. Ska bli jätteskönt.
Vad ska du göra för kul i stället? :)
 
Eller privat. Poppar ju upp privata aktörer inom vården lite varstans. Många gånger högre lön än på regionerna. Det ihop med det @kolblakkur skriver om pensionsavgångar och unga som ratar vården tyvärr.

Har själv sökt på regionen nu och en sak hon sa när vi pratade lön var "jag kan inte erbjuda lika mycket som där du är nu, det är ju privat" och det är jag ju medveten om, för min del är det inte anledningen till min fundering på byte av arbetsplats. Men när jag började fundera, så varför kan regionen inte höja lönerna? Varför kan man inte se att det trots allt är det som är en del (självklart inte hela) av anledningen till brist på personal inom vården? Det är ju inget nytt att det är brist på personal, inte heller att privata vårdgivare betalar mer i lön och att de har något lättare att få personal. 1+1?
Intressant. Här är det ofta tvärtom. Beror kanske lite på om det privata är en kedja eller en enda enhet.
 
Dåliga löner tror jag inte på. Jag har behandlingspedagog som titel och jag fick ut 33.300:- efter skatt i februari. Det är i min värld inte dåligt, men jag har väl inget vettigt att jämföra med heller kanske?

Det verkar som att alla skriker efter folk. Åkeribranschen har ju haft dåligt med folk länge, precis som vissa industrier.

Jag jobbar 88% natt så jag hade gärna haft ett extrajobb någonstans, men jag hittar å andra sidan inget jobb där flexibiliteten jag behöver finns.
Jag är USK och jobbar 100% natt. 5 nätter varannan vecka och 2 varannan. Jag fick ut nästan 34.000 i lön i januari men då jobbade jag hela julen, halva nyår + 14h kval övertid. Min grundlön är 26.400kr men med OB en månad som december är jag ju uppe på en bruttolön på runt 40(?) tror jag. Jag ligger lågt i lön på min arbetsplats och iår är löneökningen 380kr 🤦🏼‍♀️ Det är mindre än vad drivmedelskostnaden har ökat, för att jag ens ska ta mig till jobbet.

Men det är krävande att jobba natt och långt ifrån alla vill jobba hela julen, nyår och dessutom övertid
 
Jag jobbar extra inom hemtjänsten sen i somras. Är på en välfungerande enhet i ett område med hög socioekonomisk status men det är rätt bra rotation på personalen ändå. Många som jobbar en period under studier eller ett första jobb i Sverige och går sen vidare. Lönen är rätt låg om man är outbildad, tror min månadslön ligger på 21 500. Dåligt OB på kvällar också, typ 20 kronor i timmen extra mellan 19-22. Många stör sig på minutschemat också och tycker det gör arbetet oflexibelt.
 
Arbetar som förskollärare och det råder stort brist på legitimerade förskollärare.
Ligger ute tjänster i min kommun för jämnan nästan men inga behöriga sökande.
Lönen är inte särskilt låg men verksamma pedagoger säger upp sig/byter arbete pga arbetet i sig.
 
Jobbade inom hemsjukvården i min hemkommun i många år och jag vägrar gå tillbaka till vården, att vara underbetald med delade turer flera gånger i veckan och bristfällig utrustning samt att adekvata lyftanordningar många gånger saknades gör att jag har all förståelse för att man inte vill arbeta inom vården.

Sen har en del boenden en sjuk psykosocial arbetsmiljö där en vikarie förväntas jobba dygnet runt och inte ha något liv mer än jobbet, en chef jag hade en kort period talade om för en kollega att hon skulle glömma sin dåvarande partner och drömmar om att bilda en familj med denne för det enda viktiga i livet var jobbet. :meh:
 
Upplever ni att det är ont om behandlingsassistenter, fritidsledare, fritidspedagoger, undersköterskor, personliga assistenter och så vidare vid rekrytering? Vart tog dom vägen?
Vi har mycket svårt att rekrytera både vikarier och rutinerad personal. Att ens hitta en undersköterska med erfarenhet är nästan omöjligt.
Jobbar som gruppchef på ett äldreboende som drivs av en privat aktör. Är själv undersköterska med 18 års erfarenhet.
 
Senast ändrad:
Jobbade inom hemsjukvården i min hemkommun i många år och jag vägrar gå tillbaka till vården, att vara underbetald med delade turer flera gånger i veckan och bristfällig utrustning samt att adekvata lyftanordningar många gånger saknades gör att jag har all förståelse för att man inte vill arbeta inom vården.

Sen har en del boenden en sjuk psykosocial arbetsmiljö där en vikarie förväntas jobba dygnet runt och inte ha något liv mer än jobbet, en chef jag hade en kort period talade om för en kollega att hon skulle glömma sin dåvarande partner och drömmar om att bilda en familj med denne för det enda viktiga i livet var jobbet. :meh:
Ja det har varit helt sjukt en period. Vi har bra chefer men så mkt beordrad övertid som det varit i perioder så blir folk trötta. Både timvikarier och ordinarie personal som slutar 16, men måste stanna till 21.30 för det helt enkelt inte kommer nån och byter av.
Och jag som nattpersonal blir kvar på morgonen efter ett 10h pass för att dagpersonalen blir tre huvuden kort om jag går hem. Det är otroligt stressande, man pekar mycket på pandemin och självklart har den spelat stor roll. Men jag tror det bara kommer bli marginellt bättre nu. Men jag hoppas verkligen det blir bra!
 
Jag jobbar inom socialtjänsten och dit är det också svårt att få kvalificerade sökanden. Och därefter är det svårt att behålla personalen.

En gång i tiden var socialsekreterare ett kreativt yrke. Man hjälpte och stöttade. Man kunde anpassa sig efter den som sökte. Numera har det blivit väldigt fyrkantigt. Man ska trycka in människors behov i de former som finns. Byråkratin har ökat enormt. Personligen kommer jag att lämna socialtjänsten efter drygt 25 år eftersom utvecklingen gjort att jag inte trivs längre.
 
Det är intressant det här med att det sägs vara brist på personal... Det kan det nog vara på många ställen. Men jag minns fortfarande den gång jag var på någon rekryteringsdag som kommunen anordnade... Ett gäng olika företag inom vården hade representanter på plats och så fick vi sökande mingla runt och det hela blev lite som "speed-dating". Två av arbetsgivarna gjorde en stjärna vid mitt namn, vilket de också sa till mig, och sa att jag lät extra intressant och bra. Flera andra lät väldigt positiva. Hur mycket hörde jag sedan ifrån arbetsgivare? Absolut ingenting. Inte ett enda samtal, inte ett enda mail. Ingen verkade intresserad av att ha mig ens som timanställd.
 
Jag jobbar i industrin. Redan i November gick företaget ut med att prognosen för ansökningar till årets sommarvikariat var såpass dålig att de gjorde om semesterperioden så att den börjar i Maj och slutar i September. Vi får endast ta ut 28 dagar i följd och det utgår bonusar åt de skiftlag som lyckas rekrytera studenter osv osv. Men företag som utnyttjar arbetskraft, särskilt sina vikarier, visstidare mm år efter år kommer förr eller senare bita sig själva i röven, vilket nu hänt mitt företag. Och mycket riktigt så går det otroligt trögt med rekryteringen, många har sagt upp sig bara de klivit in i verksamheten för att det är läskigt, de klarar inte utbildningar och klarar inte av att jobba skift.
Så jag tror de flesta branscher får känna på lite förändringar med nya generationer som har större och fler krav.
 
Har aldrig jobbat inom vården men däremot inom handels. Herrejävlar vilka idioter det finns (bland kunder), den ena värre än den andra. Finns självklart jättetrevliga och mysiga kunder med men det är idioterna man minns mest.

Jobbar på myndighet idag och jobbar förvisso med andra människor på min myndighet och emellanåt andra. Inte heller alltid smärtfritt då många faller in i den ”statliga lunken” som jag kan bli GALEN på! Men ändå bättre än att jobba med kunder.
 
Det är intressant det här med att det sägs vara brist på personal... Det kan det nog vara på många ställen. Men jag minns fortfarande den gång jag var på någon rekryteringsdag som kommunen anordnade... Ett gäng olika företag inom vården hade representanter på plats och så fick vi sökande mingla runt och det hela blev lite som "speed-dating". Två av arbetsgivarna gjorde en stjärna vid mitt namn, vilket de också sa till mig, och sa att jag lät extra intressant och bra. Flera andra lät väldigt positiva. Hur mycket hörde jag sedan ifrån arbetsgivare? Absolut ingenting. Inte ett enda samtal, inte ett enda mail. Ingen verkade intresserad av att ha mig ens som timanställd.
Det är också en grej!

Du ska vara hyfsat ung.
Du ska ha många års erfarenhet.
Du ska vara hyfsat nyutbildad och uppdaterad.
Du ska vara kunnig inom ditt yrke (alltså, motsatsen till att inte ha arbetat i systemen tidigare, som man vanligtvis inte hunnit med som nyutbildad).
Du ska arbeta heltid.

Glömt något?

Är man så kräsen som arbetsgivaren är det svårt att hitta personal som man kan bocka av alla punkterna på. Lägg där till låg lön, dåliga scheman, ibland sämre arbetsmiljö osv. Jag ser det på jobb jag söker och hör när vi söker personal. Intressant att höra och läsa kraven de olika arbetsgivarna har när arbetsmiljön och lönerna ser ut som de gör.
 
Ja det har varit helt sjukt en period. Vi har bra chefer men så mkt beordrad övertid som det varit i perioder så blir folk trötta. Både timvikarier och ordinarie personal som slutar 16, men måste stanna till 21.30 för det helt enkelt inte kommer nån och byter av.
Och jag som nattpersonal blir kvar på morgonen efter ett 10h pass för att dagpersonalen blir tre huvuden kort om jag går hem. Det är otroligt stressande, man pekar mycket på pandemin och självklart har den spelat stor roll. Men jag tror det bara kommer bli marginellt bättre nu. Men jag hoppas verkligen det blir bra!
Jag hoppas verkligen det vänder för er, ni är värda en ordentlig semester och vettiga arbetstider. Dock jobbade jag senast i hemsjukvården 2015, då såg mina arbetsförhållanden ut som de som beskrivs idag. Så tyvärr har pandemin kunnat användas som en ursäkt iallafall här för att inte erkänna de strukturella och organisatoriska problem som funnits i många, många år.
 
Det är också en grej!

Du ska vara hyfsat ung.
Du ska ha många års erfarenhet.
Du ska vara hyfsat nyutbildad och uppdaterad.
Du ska vara kunnig inom ditt yrke (alltså, motsatsen till att inte ha arbetat i systemen tidigare, som man vanligtvis inte hunnit med som nyutbildad).
Du ska arbeta heltid.

Glömt något?

Är man så kräsen som arbetsgivaren är det svårt att hitta personal som man kan bocka av alla punkterna på. Lägg där till låg lön, dåliga scheman, ibland sämre arbetsmiljö osv. Jag ser det på jobb jag söker och hör när vi söker personal. Intressant att höra och läsa kraven de olika arbetsgivarna har när arbetsmiljön och lönerna ser ut som de gör.
Så var det även nyligen för killen jag träffar. Han söker jobb inom IT-branchen. Han är ung, välutbildad och har hunnit ha ett tidsbestämt vikariat på ett företag med extremt gott rykte. Nu när han sökte jobb så var det ett företag som sa att nja, han har visserligen väldigt(!) intressant erfarenhet, bra och ovanlig kunskap osv, men han har inte jobbat så många år som de skulle ha velat för att han verkligen skulle vara intressant :cautious: Han kom alltså vidare något/några steg med intervju osv innan de kom på det. Kändes väldigt märkligt.
 
Jag har också funderat på var alla människor tagit vägen. Jag jobbar som byggnadselektriker, med mina 40 år är jag den yngsta på arbetsplatsen. Ungefär hälften av styrkan är 60 år eller mer, detta trots att det är ett hårt, fysiskt arbete. Går inte att rekrytera unga, de vill inte jobba med händerna. Och skulle det någon gång komma en ung så saknar den talang och försvinner snabbt vidare, eller så har de väldigt mycket frånvaro och försvinner på grund av det. Det är lite skrämmande att det inte går att nyrekrytera då halva styrkan kommer pensioneras inom fem år. Enda lösningen tycks vara arbetskraft från Baltikum eller Polen.
 
Så var det även nyligen för killen jag träffar. Han söker jobb inom IT-branchen. Han är ung, välutbildad och har hunnit ha ett tidsbestämt vikariat på ett företag med extremt gott rykte. Nu när han sökte jobb så var det ett företag som sa att nja, han har visserligen väldigt(!) intressant erfarenhet, bra och ovanlig kunskap osv, men han har inte jobbat så många år som de skulle ha velat för att han verkligen skulle vara intressant :cautious: Han kom alltså vidare något/några steg med intervju osv innan de kom på det. Kändes väldigt märkligt.
Tråkigt för honom när han har sin erfarenhet! :(

Också trist för arbetsgivare som går minsta om personal som kan göra utomordentligt gott jobb, det lär de ju aldrig få reda på eftersom de söker folk som inte riktigt finns alltid.
 
Jobbade inom hemsjukvården i min hemkommun i många år och jag vägrar gå tillbaka till vården, att vara underbetald med delade turer flera gånger i veckan och bristfällig utrustning samt att adekvata lyftanordningar många gånger saknades gör att jag har all förståelse för att man inte vill arbeta inom vården.

Sen har en del boenden en sjuk psykosocial arbetsmiljö där en vikarie förväntas jobba dygnet runt och inte ha något liv mer än jobbet, en chef jag hade en kort period talade om för en kollega att hon skulle glömma sin dåvarande partner och drömmar om att bilda en familj med denne för det enda viktiga i livet var jobbet. :meh:
De där orden om att bilda familj har jag hört på flera ställen 🤬
 
Tråkigt för honom när han har sin erfarenhet! :(

Också trist för arbetsgivare som går minsta om personal som kan göra utomordentligt gott jobb, det lär de ju aldrig få reda på eftersom de söker folk som inte riktigt finns alltid.
Precis. Nu har han förvisso fått erbjudande om andra jobb, där de förstår just sådant. Men ändå så skumt resonemang från ena stället.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ En person jag känner har drabbats av ME (vi kan kalla hen K) K är myndig, bor hemma. Har autism vilket förvärrar sjukdomen. K:s högsta...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 199
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 220
Senast: MiaMia
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 000
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 978
Senast: Dimmoln
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp