Operation: Gödning av gammelkatt!

Nixehen

Trådstartare
Jag har en gammelkatt här hemma, han är i år minst 17år gammal.
Jag skriver minst, för ingen vet närmare än så. Jag har själv haft honom sedan 2004 då han adopterade mig från att ha varit vildkatt i minst 8år - så länge hade folk i trakterna sett honom och han hade under denna tid varit vuxen. Dock är han kastrerad sedan någon gång innan dess så någon gång har han blivit älskad och oskött han också, precis som nu på äldre dagar. När han beslöt att adoptera mig, när jag bodde nere på Öland, så varnade alla mig för att ens gå i närheten av den "Svarta Lucifer" - han var elak, folkilsken och attackerade folk.. (jodå, jag såg med egna ögon hur han flög på huvudet på drängen, satte alla klorna i hans huvud och började gnaga honom i pannan. Jösses! Liksom jag såg honom slå omkull en 3årig pojke och klösa honom blodig innan han sprang iväg.. Snäll var han inte, han gjorde skäl för sitt namn.) Han adopterade mig i allafall en dag och har sedan dess sovit i min säng, intill min huvudkudde varje natt i 8år. :love:

Nu till saken!
Han har alltid varit den lilla, seniga typen. Alfahane på alla sätt och vis, alltid ute hela dagarna och försvarar sitt revir. Därmed har han också alltid varit slimmad liksom.
Nu har han dock börjat falla ur, jag känner tydlig höftben och ryggraden och jag vill att han ska lägga på sig lite mer hull helt enkelt!

Han är avmaskad. Är dock kräsen med maten, har fri tillgång på torrfoder (just nu äter han Friskies - annat ratas.) och får blötmat två gånger per dag, totalt ca 1/3-burk. (Whiskas - då det är den enda som är tillräckligt såsig i hans tycke. Andra ratas.)
Utöver det får han laktosfri mjölk, vispgrädde, kycklingskinn, ost, köttslamsor och köttfärs sporadiskt - dvs när jag tillagar det och han är i närheten.

Jag vill alltså ha tips på hur jag ska göda honom. Har kollat på speciella seniorfoder - men alla de fodren är ju motsatta, lightprodukter.
Jag behöver ett fettrikt torrfoder som passar en kräsen äldre herre samt övriga tips och råd om hur att enklast göda en mager katt.

Givetvis har jag övervägt att åka till veterinären - men han är pigg och glad precis som alltid, ute och fightas som vanligt och mår allmänt väl förutom hullet. Och då det är mycket traumatiskt för honom att åka kattbur och hanteras av främlingar så spar jag det som den sista utvägen.

Fram med era bästa tips!:idea:
 
Sv: Operation: Gödning av gammelkatt!

Härlig historia :)
Tyvärr är det oftast så att njurarna säger upp sig på gamla katter och visar sig av att dom börjar magra av.
Så ett vet. besök skulle ju verkligen inte skada. Det finns ju en del saker vet. kan göra. Men på en så gammal katt som inte är lätthanterad osv. känns det som att det skulle göra mer skada än nytta..

Tänderna kan ju givetvis vara en orsak med. Men han kanske inte är så lätt att gräva i munnen på?

Eftersom han är van vid diverse mat så skulle jag försöka med hjälp av gott kött (nötfärs tex) få i honom foder anpassat för katter med njurproblem, ifall att det är det som spökar. Med tanke på att han är kräsen kan det ju bli svårt, men att blöta upp torrfodret och blanda med färs kanske det går?
Man ska passa sig för salt och för mkt protein till njursjuka katter.
Däremot får det ju gärna vara mkt fett i fodret.

Men om jag var du skulle jag nog tyvärr börja ställa mig in på att det kan gå fort utför nu, om det är njurarna :(
 
Sv: Operation: Gödning av gammelkatt!

Eftersom han är så gammal så skulle jag först ta reda på om han har njurproblem. Ofta är det njurarna som till slut gör att gammla katter måste avlivas.

Det kan enkelt kollas med ett blodprov, förhoppningsvis kan du hålla fast honom så veterinären kan ta provet (jag skulle aldrig låtit söva en så gammal misstänkt sjuk katt).

Annars är mat för kattungar oftast mer näringsrik.

Ang hur man skall fodra katter med dåliga njurar så går åsikterna kraftigt isär.
 
Sv: Operation: Gödning av gammelkatt!

Jag föreslår att du prövar det här fodret i stället för Friskies torrfoder. De flesta gamla katter brukar gilla det och det är inget magert foder, tvärtom. Det brukar finnas små påsar med smakprov att få i zoobutiken.
http://royalcanin.se/katt/foder-butik/ageing-12/

Katter blir magrare när de åldras. Precis som gamla människor förlorar de muskelmassa och inre organ fungerar sämre. Därför kan man nog inte förvänta sig att han lägger på hullet så mycket, utan det handlar mer om att bibehålla.
 
Sv: Operation: Gödning av gammelkatt!

Och jag ger det där fodret som godis för att jag tycker det är ett rätt uselt helfoder. Skulle aldrig sätta min snart 12-åriga katt på det på heltid, trots att hon är något överviktig.
 
Sv: Operation: Gödning av gammelkatt!

Jag tycker det låter som att han redan äter väldigt energirik mat så jag skulle nog tippa på att det är åldern som börjar ta ut sin rätt. Min gammelkatt är 18 år och han börjar också magra av lite, "märkligt nog" är alla värden bra så där gäller det bara att ge honom bra med mat. Gamla katter får svårare med näringsupptaget, så är det. Kan du prova att ge honom mat oftare?
 
Sv: Operation: Gödning av gammelkatt!

Och jag ger det där fodret som godis för att jag tycker det är ett rätt uselt helfoder. Skulle aldrig sätta min snart 12-åriga katt på det på heltid, trots att hon är något överviktig.
Han äter ju redan en blandad kost, men menar du att det skulle vara bättre att han fortsätter med Friskies när det gäller torrfodret? :confused:

För övrigt är RC Ageing +12 nog inte så passande för överviktiga katter, eftersom det är tämligen energirikt.
 
Senast ändrad:
Sv: Operation: Gödning av gammelkatt!

Har aldrig skrivit att Friskies är bättre, var har du fått det ifrån? Men RC Ageing och Friskies är i alla fall i min värld inte de enda fodren på marknaden, det flesta är ju bättre än dessa 2.
Och jag hade inte ens gett det till en normalviktig katt eller ens en underviktig. Jag vill ha animaliskt protein till mina köttätare, inte ett foder vars första ingredienser är vegetabiliska. Det är ju faktiskt katter jag har, inte hästar.
 
Sv: Operation: Gödning av gammelkatt!

Jag har ProPlan, Bozita och Perfekt fit till mina katter. Alla med högt proteinvärde och ok fettvärde.
Blir dock tokig på alla tillsatser i de olika fodren.
 
Sv: Operation: Gödning av gammelkatt!

Jag är bara lite nyfiken, många säger just detta när RC kommer på tal, att det finns bättre foder. Men aldrig får man tips på vilket och varför?
Vilket fodermärke anser du vara bäst?

Jag själv ger ju RC och mina får alltid Ex på päls och kondition på utställning.
Påverkar fodret katten negativt i längden eller varför är RC inte bra?
 
Sv: Operation: Gödning av gammelkatt!

Men visst har väl folk skrivit vilka foder som är bra :confused: Eukanuba är bättre, med bättre värden och högre mängd protein. T.ex.
RC's foder är väl lika dåliga som andra märken med samma näringsinnehåll och sammansättning. Och självklart påverkar foder katten? För hög mängd kolhydrater ger ofta övervikt, för hög magnesiumhalt kan ge urinsten, för hög salthalt gissar jag kan påverka njurarna.
Och så tror jag personligen att torrfoder generellt är dåligt för njurarna eftersom torrfoderkatter i princip alltid är uttorkade pga för lågt vätskeintag. Katter är gjorda för att få i sig vätska genom maten, inte att dricka den. Vet flera katter som nästan slutat dricka vatten ur skål när dom börjat äta blötmat, men kissmängden är lika eller ibland t.o.m mer.
Jag tror det finns ett sammanhang mellan att det på senare tid blivit så vanligt med njursvikt på katt (vanligaste dödsorsaken läste jag på Agria tror jag) och att det blivit så vanligt med torrfoder.

Och sen det här med att ge en kättätare ett foder med mer kolhydrater/spannmål än kött (ofta är en del av proteininnehållet baserat på majs och alltså inte bara kött)... Jag vet inte om jag tror det är bra...
 
Sv: Operation: Gödning av gammelkatt!

Som flera har sagt så kan det vara värt att kolla njurarna. På äldre katter är det inte heller ovanligt med överproduktion av sköldkörtelhormon. Dessa katter är pigga (ibland överaktiva), har god aptit samtidigt som de tappar i vikt.
 
Sv: Operation: Gödning av gammelkatt!

Jag försöker välja de minst dåliga kattmaten när jag väljer ut vad jag serverar hemma. Sen får katterna olika alternativ att välja på eftersom de helt enkelt gillar olika saker.

Jag tittar mycket på proteininnehållet och varifrån proteinet kommer eftersom jag har en stor kattras som behöver mycket energi och då vill jag helst ha animalist protein och så lite vegetariskt protein som möjligt men det är helt omöjligt att veta om man tänker rätt.

Jag ger även blötmat två gånger om dan men även där tycker de om olika sorter och smaker.

Köper även både fisk och kött så att de får rent kött ibland.
 
Sv: Operation: Gödning av gammelkatt!

Kanske jag som läst dåligt men i alla trådar tycker jag att folk säger just, finns bättre foder än RC, o sen inget mer.

Givetvis påverkar fodret katten, va inte så jag menade. Menade bara lite mer specifikt på vilket sätt RC påverkar katten negativt. Jag personligen tycker foder till alla djur är en djungel och vill alltid höra folks åsikter för att få mer kött på benen.

Själv ger jag RC torrfoder, kitten just nu pga ungkatt och en fertil hona som behöver fett med. Men utöver detta ger jag även blötmat just för detta med njurarna. Har även olika typer av vattenskålar på olika platser och en vattenfontän. Att få i katter mkt vatten tror jag är väldigt viktigt.
 
Sv: Operation: Gödning av gammelkatt!

Beställ tid hos veterinären för ett blodprov. Om katten är 17 år, äter med god aptit, ( eller onormalt god aptit... ) dricker normalt, är pigg och ändå magrar av finns en stark misstanke om att katten är Hyperthyroid ( s.k "giftstruma" )
dvs har en överproduktion av sköldkörtelhormon. Denna diagnos är mycket vanlig på äldre katter och går att behandla så tidig diagnos är viktig.
 
Sv: Operation: Gödning av gammelkatt!

Delvis Kl*

Oj! Här har det rasat in svar! Försöker svara er alla - tack allihop för goda råd och tankar! :)

Han åt just Friskies för att han helt enkelt matvägrat de andra torrfodren jag bjudit på, vissa av dessa dyrare märken har jag köpt provpåsar av och han äter ett par dagar men sedan ratar han dem helt.
Nu äter han Whiskas - för Friskies dög inte längre! :rofl:

Han har fri tillgång på torrfoder, en stor skål som fylls på dagligen med fräsch mat. Där kan han äta när som helst som andan faller på.
Han får blötmat två gånger per dag 2/3 burk om dagen. Tidigare fick han detta en gång om dagen, men har nu alltså ökat till två.

Han är inte onormalt pigg - som en normal slökatt som mest glider omkring mellan olika sköna liggplatser när han inte är ute och vaktar revir, leker med hunden eller äter sin mat.
Kissar normalt (går enbart på lådan nu - det är ju KALLT ute! :eek:)

Vill också förtydliga att han inte magrar av nu, plötsligt. Utan att han fallit ur lite det senaste halvåret. Jag tror helt enkelt att det är åldern som kommit i kapp honom, med ett förflutet som vildkatt så vet man ju inte alls hur "gammal han är inuti" så att säga.

Jag ska helt pallra mig iväg till en bra foderbutik och lusläsa innehållsförteckningar på alla foder jag kommer över. Samt fortsätta att ge honom rent kött när tillfälle ges. :) Något speciellt kött som är extra bra? (Hoppas ni inte säger nöt, för det äter jag inte själv. :angel:)
 
Sv: Operation: Gödning av gammelkatt!

Magrar han av är väl fett kött att föredra tex. fläsk. Lammfärs kan väl också vara rätt fett?
 

Liknande trådar

V
Utrustning Hjälp mig klura ut det här mysteriet. Min häst har börjat frysa så hon skakar, hur mycket skillnad gör ett halstäcke? Vad kan det annars...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
10 842
Senast: veronican
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp