Operera bort brösten

Enya

Trådstartare
För att inte sväva ut helt i tråden "jag duger inte" så kanske den här fråga är värd en egen tråd. Inte heller duger jag.

Jag hade gärna velat plocka bort brösten helt på mig. Någon som känner eller har känt liknande? Jag funderar lite på varför det är så tabu att vilja vara "bröstfri" helt. När jag har nämnt det någon gång förut möts jag av oförstående och ibland hårda ord om att jag ska tänka på de som haft bröstcancer och tvingats operera bort ett eller två bröst.

Man kan ju operera brösten större eller mindre beroende på om man har problem eller helt enkelt bara vill ha större eller mindre bröst. Finns det ens någon läkare som skulle ta bort bröst helt oavsett kostnad? Är det rätt och riktigt att göra så ifall ägaren till brösten vill det? Skulle det bekostas av sjukvården om det visar sig att personen har sådan problem psykiskt av brösten och som är jämförbart med de problem andra kan känna för stora/små bröst?

Jag har alltid tyckt att en kvinnas bröst är skapt för barnens skull och inte för mannen tex. Eftersom jag inte haft tillräckligt med mjölk för att amma någon av mina tre barns så har brösten bara stört mig ännu mer än förut.

Första barnet var en sådan liten kille som ville att allt skulle ske NU, inte vänta en stund utan NU. Väckte jag honom lite tidigare och försökte ge honom mat innan han blev hysterisk så ville han inte ha, han ville bara ha NU när han kom på det själv och när han kom på det hade han ingen lust att suga för det kom inget genast så han bara skrek. Blev mjölkersättning och nöjd grabb och en mamma som kunde sova och slapp ångesten över varje matdags.

Andra barnet var/är en nöjd och belåten kille, filosoferade och tyckte om att sova. Det innebar att han alltså inte hade lust eller ork att suga och efter 19 timmars försök att få honom så fick jag "tillstånd" av barnmorskorna att ge honom mjölkersättning istället.

Dottern försökte jag amma i tre dygn, hon bara skrek och hängde vid brösten hela tiden för att hon skulle få mat. Alla kan amma sina barn, eller hur? :banghead:

Jag pumpade ur några dagar så att de åtminstone skulle få i sig lite råmjölk för det är ju så viktigt, men jag har inte ens kunnat pumpa ur 100 ml totalt på några dygn. Inte för något barn, så jag gav upp.

Allt detta fick mig att hata mina bröst ännu mer än vad jag redan gjorde. Det gjorde ont att pumpa, ont att försöka amma och ont i hjärtat när barnen bara skrek. Jag har än i dag jättedåligt samvete för att jag gjorde som barnmorskorna sa och envist försökte amma dottern. Hur kul är det att veta att jag lät dottern svälta i tre dagar för att jag trodde på dem som sa att mjölken skulle komma igång?

Jag har aldrig velat ha bröst, de är i vägen, de är fula och klumpiga och inte ens halsband hänger fint över dem. Ja, det låter löjligt med halsbandet, men gissa vad besviken jag känt mig för att det inte ens kan hänga fint! :p
Jag har c-kupa, det är väl egentligen inte stort? För mig är det enormt....och de är olika stora=fult.

Så, om jag skrapar ihop 100 000 kr och ger en läkare, opererar denne bort mina bröst då, eller skickas jag till psyk med orden att jag är störd som vill amputera mig?
 
Sv: Operera bort brösten

Du kan nog hitta en massa plastikkirurger som kan tänka sig att operera bort dina bröst. Men i ärlighetens namn är det nog betydligt billigare att gå i terapi och bli tillfreds med sin kropp istället.
 
Sv: Operera bort brösten

Det gör ont att pumpa, det gör ont att amma och det skär i ens hjärta när småttingarna skriker upp sig och som på given signal stoppar mjölken upp.

Enya, du är inte ensam, jag hade så ont när jag ammade att handsvetten rann. Men för mig var det ändå värt det med lille prinsen. Han ammade i sju månader sen valde han själv att sluta. Prinsessan ammade jag i en månad, sen blev det ersättning för hennes skull. Hon skrek också upp sig och min mjölk stannade av, så vi valde att ge henne ro med ersättning istället.

Ramona har en poäng med det hon skriver Enya... Självhat är något man bör komma till rätta med. För sin egen skull.
 
Sv: Operera bort brösten

Att operera bort brösten är ett rätt omfattande ingrepp. Ankarsnitt där man skär ut bröstvårtorna och sedan sätter tillbaka dem, med risk att bröstvårtan dör.

Ett billigare, enklare och riskfritt alternativ är att du skaffar en breast binder. Dvs ett klädesplagg särskilt avsett för att platta till brösten och göra dem osynliga. Då kan du känna på tillfälligt hur det är att gå omkring utan bröst. Googla breast binder så hittar du webshoppar (får väl inte länka?).
 
Sv: Operera bort brösten

Jag kan ofta önska bort mina bröst, trots att de för tillfället inte ens är särskilt stora. De äcklar mig lite och jag är(tyvärr och motvilligt) dessutom påverkad av media och mode. Kläder sitter helt enkelt väldigt mycket snyggare på mig när mina bröst är pyttiga och mode visas och görs främst för mycket raka, bystlösa kroppar.
Äcklet har mer med en allmän olust inför min kropp och allt på den som är mjukt och kvinnligt att göra.

Med det sagt skulle jag aldrig åtgärda mitt problem med en operation, utan snarare gå på Ramonas linje med terapi.
 
Sv: Operera bort brösten

Jag kan ofta önska bort mina bröst, trots att de för tillfället inte ens är särskilt stora. De äcklar mig lite och jag är(tyvärr och motvilligt) dessutom påverkad av media och mode. Kläder sitter helt enkelt väldigt mycket snyggare på mig när mina bröst är pyttiga och mode visas och görs främst för mycket raka, bystlösa kroppar.
Äcklet har mer med en allmän olust inför min kropp och allt på den som är mjukt och kvinnligt att göra.

Med det sagt skulle jag aldrig åtgärda mitt problem med en operation, utan snarare gå på Ramonas linje med terapi.

Tänk vad vi filtrerar vad vi tar in!
Jag som har pyttebröst, känner mig absolut påverkad av mode och media att de borde vara större! Inga jättebomber, men såpass att snygga kläder sitter/hänger som de ska. Jag har alltid känt mig som en planka och är snarare äcklad över min planka till överkropp. Eller inte äcklad, men absolut inte nöjd och stolt, som man borde vara. Oavsett hur man ser ut.
 
Sv: Operera bort brösten

Du kan nog hitta en massa plastikkirurger som kan tänka sig att operera bort dina bröst. Men i ärlighetens namn är det nog betydligt billigare att gå i terapi och bli tillfreds med sin kropp istället.

Men det är ok att vilja förstora/förminska sina bröst, att operera en näsa eller ett underliv för att man inte vill ha det så, men att just operera bort brösten handlar om att man måste gå i terapi? Jag funderar på att om jag hittar nån att del livet med så hade jag tänkt operera bort ärrvävnad i underlivet. Jag tror jag skulle få sex att kännas som något trevligt och inte dött. Men DET är ok? När jag har sagt det har folk inte alls reagerat så här utan tyckt att jag klart ska göra, sex ska ju vara skönt!

Jag har inget att gå i terapi för- jag tycker bara inte om mina bröst. Eller mina läppar eller min näsa eller mina ögon eller va fan, hela jag då. ;) Men det hade alltså varit helt ok att förminska mina läppar, men inte plocka bort brösten? Eller att operera min skelning och hängande ögonlock, men inte brösten?

Det är precis den här åsikten jag funderar på, varför är det ena ok enligt normen men inte det andra?
 
Sv: Operera bort brösten

Det gör ont att pumpa, det gör ont att amma och det skär i ens hjärta när småttingarna skriker upp sig och som på given signal stoppar mjölken upp.

Enya, du är inte ensam, jag hade så ont när jag ammade att handsvetten rann. Men för mig var det ändå värt det med lille prinsen. Han ammade i sju månader sen valde han själv att sluta. Prinsessan ammade jag i en månad, sen blev det ersättning för hennes skull. Hon skrek också upp sig och min mjölk stannade av, så vi valde att ge henne ro med ersättning istället.

Ramona har en poäng med det hon skriver Enya... Självhat är något man bör komma till rätta med. För sin egen skull.
Fast där har du åsikten att alla kvinnor kan amma? Den tror jag inte längre på. :arghh:
Problemet var att barnen hade rätt tag men det gick inte och jag pumpade rätt men TROTS att det gjorde ont slutade jag inte, men det blev inte mer för det. Inte heller blev det mer när jag hade barnen intill mig och var fullproppad med oxu...har glömt ordet, mamma hormon då :D och jag inte kände tvång för något utan bara avslappad och nöjd med att barnet just ätit sig mätt på ersättning och att de var helt underbara små varelser. Då, om inte förr borde det ha runnit till så som jag tidigare har kämpat. :(

Sedan funderar jag på om åsikten om mina bröst handlar om självhat, att jag hatar mig själv är ingen hemlighet, att jag inte ens tittar mig i en spegel och vägrar vara med på foton, det är en sak. Det kan jag leva med och lever med, men just brösten, handlar det om självhat eller att man bara inte tycker om fenomenet bröst?:)

Jag ber om ursäkt om du tycker att jag låter tjurig, det är jag inte! Jag funderar bara på varför det ena är rätt medan det andra hemskt fel. :)
 
Sv: Operera bort brösten

Att operera bort brösten är ett rätt omfattande ingrepp. Ankarsnitt där man skär ut bröstvårtorna och sedan sätter tillbaka dem, med risk att bröstvårtan dör.

Ett billigare, enklare och riskfritt alternativ är att du skaffar en breast binder. Dvs ett klädesplagg särskilt avsett för att platta till brösten och göra dem osynliga. Då kan du känna på tillfälligt hur det är att gå omkring utan bröst. Googla breast binder så hittar du webshoppar (får väl inte länka?).

Ska kolla upp det. Det löser ju inte mitt "problem" med att jag inte vill ha en kroppsdel..eller två då. :D Det är lite som att säga till en som vill ha större bröst att hon kan köpa en annan BH som gör brösten större, typ.

Men är förstoring/förminskning av bröst en enklare operation med mindre risker?
 
Sv: Operera bort brösten

Orsaken till det är ju lika illa vilket som. Det är mer socialt accepterat, ja, men är det sundare? Det tror inte jag. Många som börjar operera sig slutar ju inte heller, de blir aldrig nöjda. Terapi hade nog varit ett bättre alternativ även i de fallen du nämner.
 
Sv: Operera bort brösten

Jag kan ofta önska bort mina bröst, trots att de för tillfället inte ens är särskilt stora. De äcklar mig lite och jag är(tyvärr och motvilligt) dessutom påverkad av media och mode. Kläder sitter helt enkelt väldigt mycket snyggare på mig när mina bröst är pyttiga och mode visas och görs främst för mycket raka, bystlösa kroppar.
Äcklet har mer med en allmän olust inför min kropp och allt på den som är mjukt och kvinnligt att göra.

Med det sagt skulle jag aldrig åtgärda mitt problem med en operation, utan snarare gå på Ramonas linje med terapi.

Oh ja, media, varför har folk så perfekt form på sina bröst? :eek: Och varför är jag skapt med ful form?!

Hur menar du med äcklet du känner, mjukt och kvinnligt?
 
Sv: Operera bort brösten

Orsaken till det är ju lika illa vilket som. Det är mer socialt accepterat, ja, men är det sundare? Det tror inte jag. Många som börjar operera sig slutar ju inte heller, de blir aldrig nöjda. Terapi hade nog varit ett bättre alternativ även i de fallen du nämner.

på vilket sätt är det osunt att vilja förändra hur man ser ut? Nu är det ingen som ser mitt underliv och gode gud tack för det, men att operera där( ett megaproblem, jag vill inte sära på benen för folk ju :o ) verkar ju vara helt ok utan terapi. Även det handlar ju om att man delvis inte trivs hur man ser ut. Vem ser mig där liksom.

Den som vill ha större läppar kan få mina, gratis, billigt och bra! :D
 
Sv: Operera bort brösten

Det minimerar i alla fall problemet tillfälligt, och du kan "prova på" innan en ev operation. Finns jättefina binders som ser ut som vanliga linnen (jag är själv toksugen på att köpa en svart sådan). Kolla bilder på binders, de gör en riktigt platt. Omedelbar planka.

Jag vet inte hur mycket det skiljer sig från en "vanlig" bröstreduktion, men det är ju också ett omfattande ingrepp.
 
Sv: Operera bort brösten

Nej, du kommer inte kunna göra det i Sverige.
Jag har en vän som hade samma önskan och fick besked om att ta bort dem helt ENDAST görs vid.könskorrigering eller.av medicinska skäl.
Förminska dom kan man dock göra.
 
Sv: Operera bort brösten

Men det är ok att vilja förstora/förminska sina bröst, att operera en näsa eller ett underliv för att man inte vill ha det så, men att just operera bort brösten handlar om att man måste gå i terapi? Jag funderar på att om jag hittar nån att del livet med så hade jag tänkt operera bort ärrvävnad i underlivet. Jag tror jag skulle få sex att kännas som något trevligt och inte dött. Men DET är ok? När jag har sagt det har folk inte alls reagerat så här utan tyckt att jag klart ska göra, sex ska ju vara skönt!

Jag har inget att gå i terapi för- jag tycker bara inte om mina bröst. Eller mina läppar eller min näsa eller mina ögon eller va fan, hela jag då. ;) Men det hade alltså varit helt ok att förminska mina läppar, men inte plocka bort brösten? Eller att operera min skelning och hängande ögonlock, men inte brösten?

Det är precis den här åsikten jag funderar på, varför är det ena ok enligt normen men inte det andra?

Om ett kirurgiskt ingrepp eller terapi är bästa hjälp skulle jag tro beror på orsaken till varför man vill förändra kroppsdelen ifråga. När jag läser ditt första inlägg får jag en känsla av att du kopplar en massa negativa känslor till brösten. Du har en klar uppfattning om vad brösten är till för och de klarade inte den uppgiften. Kommer en operation att lösa problemet eller kommer känslorna finnas kvar?
 
Sv: Operera bort brösten

Men det är ok att vilja förstora/förminska sina bröst, att operera en näsa eller ett underliv för att man inte vill ha det så, men att just operera bort brösten handlar om att man måste gå i terapi? Jag funderar på att om jag hittar nån att del livet med så hade jag tänkt operera bort ärrvävnad i underlivet. Jag tror jag skulle få sex att kännas som något trevligt och inte dött. Men DET är ok? När jag har sagt det har folk inte alls reagerat så här utan tyckt att jag klart ska göra, sex ska ju vara skönt!

Jag har inget att gå i terapi för- jag tycker bara inte om mina bröst. Eller mina läppar eller min näsa eller mina ögon eller va fan, hela jag då. ;) Men det hade alltså varit helt ok att förminska mina läppar, men inte plocka bort brösten? Eller att operera min skelning och hängande ögonlock, men inte brösten?

Det är precis den här åsikten jag funderar på, varför är det ena ok enligt normen men inte det andra?

Men om du funderar på en ny partner verkar det väl dumt att stympa dig? Partnern lär ju gilla dina bröst mer än ärr? Hmm...
Nej, spara pengarna och gör inget just nu. Använd sportbh istället, då syns det ju knappt att man har bröst. :p
Om du träffar någon så kommer du säkert trivas bättre med din kropp. Då kanske du ångrar ett sådant drastiskt ingrepp. Eller tror du att det kan handla om att du egentligen känner dig född i fel kropp?
 
Sv: Operera bort brösten

Men om du funderar på en ny partner verkar det väl dumt att stympa dig? Partnern lär ju gilla dina bröst mer än ärr?
Om du träffar någon så kommer du säkert trivas bättre

...vilket ju i sig också är ett jätteledsamt argument. "Åh, min partner kommer kanske att gilla mig bättre om jag ser ut så här och så här, då har jag inga skäl att känna mig missnöjd eller vilja ändra det för min egen skull!". Som om en eventuell partners åsikt och smak väger tyngre än ens egen.

TS: Har inga råd att ge, men hoppas att det ordnar sig för dig hur och vad du än kommer göra. :)
 
Sv: Operera bort brösten

Du säger att du hatar dig själv men att du inte har något att gå i terapi för. Vill du verkligen leva så? Vore det inte skönt att slippa känna så inför sig själv, och att slippa risken att samma tankegångar överförs till dina barn?
 
Sv: Operera bort brösten

Har du varit på kliniken än? Funderar på om de ens är villiga att ta bort helt? Tänker att det kan knappast vara mer riskfritt än att sätta in silikon. Men du får väl boka tid först och se vad de säger och poängtera att det är för DIN skull.

100 tk är mkt pengar. Är det värt det tycker du för dig?
 
Sv: Operera bort brösten

...vilket ju i sig också är ett jätteledsamt argument. "Åh, min partner kommer kanske att gilla mig bättre om jag ser ut så här och så här, då har jag inga skäl att känna mig missnöjd eller vilja ändra det för min egen skull!". Som om en eventuell partners åsikt och smak väger tyngre än ens egen.

TS: Har inga råd att ge, men hoppas att det ordnar sig för dig hur och vad du än kommer göra. :)

Nej menade inte riktigt så. Menade mer att hon kommer kanske börja gilla dem mer om hon har en partner som bekräftar henne och säger att hon är fin. Då verkar det onödigt med risker och ärr samt bortkastade pengar om hon kanske känner så här just nu bara.
Jo, lite bryr man sig väl om vad partnern tycker? Om jag vet att min partner gillar långt hår så rakar jag väl inte huvudet? Även om partnern säkert gillar mig ändå så vill jag väl att den skall tycka jag är så fin jag kan? Så fungerar iaf jag, och baserat på allt prat om make-overs så verkar majoriteten fungera liknande.

Jag vill att min partner skall tycka jag är fin/snygg. Men jag är inte villig att göra vad som helst. Däremot är jag villig att göra vad som går utan att det inkräktar på min person. Jag opererar mig inte även om jag skulle bli snyggare enligt tidens ideal.men jag kan ha snygga kläder.
Jag skulle heller inte operera eller ändra något som min partner gillar. Ungefär som att jag inte slänger ut en soffa min partner gillar bara för att jag tycker den är ful. Om soffan finns där och han gillar den så kastar jag den inte. Vi köper den inte om inte jag gillar den också, men jag kastar inte en befintlig soffa bara för att jag kan.
Dvs jag opererar inte dit stora bröst för att han vill ha ögongodis, men jag skär inte av dem jag har för att jag inte gillar dem om han nu gör det.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 737
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 034
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 928
Kropp & Själ Halloj alla, Tänkte bara höra, av intresse, ifall någon mer varit med om detta? Några gånger under säg det senaste hmm.. året? har jag...
Svar
1
· Visningar
626
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp