Opponering

Jag har tappat lite lusten för att fortsätta med sådana här meningslösheter men visst kan jag kommentera Petruskas inlägg: det i princip sämsta råd man kan tänka sig, i synnerhet om man vill fortsätta, det lär stänga dörren för en fortsatt bra relation med dem på institutionen.
Jag skrev utifrån antagandet att jag är seminarieledaren och examinator vid en opponering. Menar du att jag gör fel om jag eftersträvar att mina studenter känner sig trygga i lärandesituationerna? Vad menar du att de ska lära sig av att vara rädda och bete sig respektlöst mot varandra?

Vidare menar du alltså att om jag tar mitt kollegium och det stöd för undervisningen som finns i organisationen till hjälp om en professor stöddar sig, så havererar jag min arbetsplatssituation? Det säger nog mer om din arbetsplats än om min, är jag rädd. Det är obegripligt hur du kan vara så mån om att skydda och försvara de absolut tristaste dragen i vårt akademiska arv. Vi är dock många som arbetar för att skapa positiva studiemiljöer.
 
Jag har tappat lite lusten för att fortsätta med sådana här meningslösheter men visst kan jag kommentera Petruskas inlägg: det i princip sämsta råd man kan tänka sig, i synnerhet om man vill fortsätta, det lär stänga dörren för en fortsatt bra relation med dem på institutionen.
Jag skrev utifrån antagandet att jag är seminarieledaren och examinator vid en opponering. Menar du att jag gör fel om jag eftersträvar att mina studenter känner sig trygga i lärandesituationerna? Vad menar du att de ska lära sig av att vara rädda och bete sig respektlöst mot varandra?

Vidare menar du alltså att om jag tar mitt kollegium och det stöd för undervisningen till hjälp om en professor stöddar sig, så havererar jag min arbetsplatssituation? Det säger nog mer om din arbetsplats än om min, är jag rädd. Det är obegripligt hur du kan vara så mån om att skydda och försvara de absolut tristaste dragen i vårt akademiska arv. Vi är dock många som arbetar för att skapa positiva studiemiljöer.
 
De opponeringar jag varit med på har varit lugna och trevliga. Enda gången det har varit lite jobbigt var när ett par gick igenom heeela uppsatsen de skulle opponera på och sågade, sida för sida. De fick mycket kritik för sin opponering sen.

När jag ska opponera på någon annans uppsats brukar jag vara noga med tidsramen, se till att inleda med de positiva delarna av uppsatsen och sedan lämna över en lista med språkliga och andra fel/missar. Efter det frågar jag mycket - hur de tänkt med olika val, teorier, urval, frågeställning, syfte och metod osv. Ser till att lyssna noga på svaren och ställer följdfrågor. Allt är uppskrivet som stöd, på ett a4. Jag blir stressad av att ha för mycket text. Jag rangordnar frågorna efter den vikt de har, ser till att ha några frågor för mycket och anpassar dem efter tidsramen. Jag har alltid fått mycket fin kritik för mina opponeringar.

När jag ska försvara så går det knappt att förbereda sig, kan man inte svara på något så får man helt enkelt säga att man inte vet eller att det bara blev så. Exempelvis på grund av tidsbrist eller för att det var ett val man gjorde, för att valet skulle bli gjort. Sen kan man säga att man tar med sig råden i eventuell kommande uppsats. Det man kan fundera på är att verkligen tänka igenom sin frågeställning och sitt syfte - kan man försvara dem?
 
Tror säkert det går bra för dig. Det är sällan vi tycker likadant men jag kan ärligt säga att jag tycker du är duktig på att både försvara dina åsikter och ifrågasätta andras.

Buke har gett dig bra träning! :D
Du, det verkar faktiskt så :D

Opponeringen gick lysande bra och var riktigt rolig att göra tyckte jag! Min examinator sa på en gång att min uppsats var av hög kvalitet och "givetvis är godkänd" så jag kunde slappna av när vi drog igång och sen var det bara att sansat försöka förklara hur jag tänkt. Jag var varken nervös eller orolig utan kände mig rätt trygg i att jag kunde mitt ämne utan och innan. Det enda som var ÄNNU roligare var ju att få opponera på nån annans uppsats! Jisses alltså :D. Ååh vad jag fick användning av min buke-skillz i att argumentera och förklara. Examinatorn berömde mig jättemycket, både direkt efter och via personligt mail senare, och några ur publiken kom fram och berömde mig också . Fett kul var det :).

Så tusen tack alla för era råd och för att ni så pedagogiskt tog er tid att peppa mig :).
 
Du, det verkar faktiskt så :D

Opponeringen gick lysande bra och var riktigt rolig att göra tyckte jag! Min examinator sa på en gång att min uppsats var av hög kvalitet och "givetvis är godkänd" så jag kunde slappna av när vi drog igång och sen var det bara att sansat försöka förklara hur jag tänkt. Jag var varken nervös eller orolig utan kände mig rätt trygg i att jag kunde mitt ämne utan och innan. Det enda som var ÄNNU roligare var ju att få opponera på nån annans uppsats! Jisses alltså :D. Ååh vad jag fick användning av min buke-skillz i att argumentera och förklara. Examinatorn berömde mig jättemycket, både direkt efter och via personligt mail senare, och några ur publiken kom fram och berömde mig också . Fett kul var det :).

Så tusen tack alla för era råd och för att ni så pedagogiskt tog er tid att peppa mig :).


Grattis, klart du klarade det lysande bra! Du är ju fabulös!
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 956
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Nu har jag funderat sedan i tisdags på om jag ska skapa den här tråden eller ej. Jag vill inte vältra mig i problemet men jag kan behöva...
2
Svar
21
· Visningar
2 844
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel
Dagbok Inspirerad av @parellikusken och hennes kloka dagboksinlägg, för jag känner att det är så himla viktigt att dela med sig om vägen ut...
Svar
10
· Visningar
1 292
  • Artikel
Dagbok Det fortsätter att mala tankar om ensamhet i min skalle till och från. Ibland ramlar jag ner i en liten grop och allt känns eländigt...
Svar
2
· Visningar
621
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp