Ordning på förnamnen?

Två förnamn, tilltalsnamnet först.
När jag bytte efternamn blev det nåt fel så nu har jag dubbelnamn istället. Funkar det med.
 
Jag och barnen har tilltalsnamnen först, det är det allra enklaste. Makens tilltalsnamn är det tredje av hans förnamn. Enda fördelen med det är att det var lätt att urskilja telefonförsäljarna när de ringde och frågade efter "förstanamnet" (medan vi fortfarande hade fast telefon). :devil:
 
Jag har tre, tilltalsnamnet först.
Min mamma har stött på problem när hon skulle till USA då hon hade sitt tilltalsnamn i mitten och de vill ha ett namn, det första i passet och sen ska något signeras och hon då självklart signerat med tilltalsnamnet, vilket då inte stämmer överens med vad som står i deras rullor då de bara har första i passet. Hon beslutade sig för att byta ordning och har nu tilltalsnamnet först.
 
Jag och barnen har tilltalsnamnen först, det är det allra enklaste. Makens tilltalsnamn är det tredje av hans förnamn. Enda fördelen med det är att det var lätt att urskilja telefonförsäljarna när de ringde och frågade efter "förstanamnet" (medan vi fortfarande hade fast telefon). :devil:

Det filtret funkade väldigt bra kan jag intyga. Numer har söktjänsterna koll på tilltalsnamn.
 
Jag har tre, tilltalsnamnet först.
Min mamma har stött på problem när hon skulle till USA då hon hade sitt tilltalsnamn i mitten och de vill ha ett namn, det första i passet och sen ska något signeras och hon då självklart signerat med tilltalsnamnet, vilket då inte stämmer överens med vad som står i deras rullor då de bara har första i passet. Hon beslutade sig för att byta ordning och har nu tilltalsnamnet först.
Konstigt, jag har rest till USA ett tiotal ggr (bodde där i två omgångar) och aldrig varit med om det problemet trots tilltalsnamn som inte står först.

Det filtret funkar väldigt bra kan jag intyga.
Inte heller detta har jag varit med om 🤔
 
Jag har tilltalsnamnet först, brorsan har sitt som nummer två. För våra föräldrar handlade om vad som lät bäst. Vad jag vet gör det ingen större skillnad på det stora hela.

Det enda jag reagerat på själv är inte så mycket kopplat till ordningen på namnen, som vad jag tror är registreringen hos Skatteverket: tilltalsnamnet är inte markerat i (journal)systemen. Som vårdpersonal blir det då lätt att man ropar upp det namn som står först. Inte värre än tillfällig förvirring men måste vara irriterande för de som vid upprepade kontakter blir kallade vid fel namn.
Jag kan inte svara för alla journalsystem, men jag vet att i det jag jobbar går det att markera tilltalsnamnet så att man kan se att det är det som ska ropas upp. Det verkar dumt om det inte finns i fler journalsystem, tänker jag, men man vet ju aldrig. Någon ska ju också engagera sig i att göra den där lilla ändringen när patienten första gången påtalar att det är fel namn. Tar inte lång stund alls dock.

kl

Har tre namn och tilltalsnamnet först. Barnen har fyra namn och alla har tilltalsnamnet först. Det skapar lätt förvirring annars känner jag så bäst så.
 
Mitt tilltalsnamn är först av 3 förnamn. Förr var det rätt ovanligt och vissa visste inte hur man skulle uttala det riktigt. Så om man då ska tex till läkaren och ropas upp i väntrum testade de ofta något av de andra förnamnen först. :laugh:
Min mamma har sitt tilltalsnamn som 2:a namn i ordningen. Det första namnet i ordningen är samma som mitt tilltalsnamn och har aldrig varit hennes tilltalsnamn.
 
Jag har tre, tilltalsnamnet först.
Min mamma har stött på problem när hon skulle till USA då hon hade sitt tilltalsnamn i mitten och de vill ha ett namn, det första i passet och sen ska något signeras och hon då självklart signerat med tilltalsnamnet, vilket då inte stämmer överens med vad som står i deras rullor då de bara har första i passet. Hon beslutade sig för att byta ordning och har nu tilltalsnamnet först.
Min kollega har råkat ut för samma sak!
 
Jag kan inte svara för alla journalsystem, men jag vet att i det jag jobbar går det att markera tilltalsnamnet så att man kan se att det är det som ska ropas upp. Det verkar dumt om det inte finns i fler journalsystem, tänker jag, men man vet ju aldrig. Någon ska ju också engagera sig i att göra den där lilla ändringen när patienten första gången påtalar att det är fel namn. Tar inte lång stund alls dock.

Det visste jag inte! Ska höra med vår sekreterare om det går att lösa i vårt system. Tack! :)
 
Jag har förnamn och tilltalsnamn. Det blev ofta tokigt när jag bodde i UK och tex läkare ropade upp mig med förnamn. Vem är denna Anna som inte är här?!? Jo just det, det är ju jag! Eller när man flyger, då står jag ofta på förnamnet.
I Sverige har det aldrig spelat någon roll.

jag har tre fornamn med tilltalsnamnet (vilket underbart ord som gor att ordningen pa fornamn inte spelar nagon roll i Sverige) I mitten. Nar jag flyttat fran Sverige och inte kunde fa ut min lonecheck
“Nej, det har ar inte du! Det ska vara Anna”
”Men titta, I passed (som var min legitimation) det ar signerat med samma name som pa lonechecken och dar ser du ju tydligt att jag har det har namnet ocksa.”
”Nehej, det kan inte vara du!”
Jag fick ta med Maken for att verifiera att jag var jag :cautious: sa ordningen pa Mina fornamn Andrades fort. Nu var det I Mellanostern, men jag hade redan fatt aldeles for manga fragor om mitt “first name” som ”officials” runt var inte tyckte stamde.
 
Har mellannamn tilltalsnamn efternamn.
Är inte så ofta som jag blivit kallad för mellannamnet fast att det är först.
 
Extranamn Tilltalsnamn Efternamn. I den ordningen 😁. I Sverige spelar det ingen roll men utomlands blir de förvirrade. Fick heta mitt extranamn när bodde utomlands.
 
Mitt tilltalsnamn kommer som namn nr 2. Det har jag aldrig lärt mig så jag googlade precis, för typ femtioelfte gången :D
 
Mitt tilltalsnamn är det tredje fast det brukar vara först i de här krokarna. Mamma tyckte det lät finare att ha dem i den ordning jag har dem :D Dock var mitt tilltalsnamn menat att vara det från början.
 
Jag har det första namnet, av två, som tilltalsnamn. Samma sak för min pappa.
Min dotter har första namnet av tre som tilltalsnamn.
Min mamma har tre förnamn och det är det tredje som är tilltalsnamn.

Tre olika varianter alltså :D
 
Mitt första är tilltalsnamnet, har sen två namn till. Sonen satte vi också tilltalsnamnet först, sen fick han ett namn till.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 602
Senast: MML
·
Kropp & Själ Jag har en konstaterad hemorrojd och har fått stolpiller mot det. Inget farligt har hittats i tarmen och hemorrojden har blivit mindre...
Svar
11
· Visningar
892
Tjatter Jag ska åka med Viking Line. Det är första gången jag reser utomlands i vuxen ålder och jag reser ensam (med hundarna). Jag planerar...
Svar
11
· Visningar
1 261
Senast: Amha
·
Övr. Djur Jag har helt snöat in på fågelfilmer på Youtube, följer snackpåsen Beaker och hans flickvän Tinkerbell och dotter Ducky slaviskt. Ser...
2
Svar
21
· Visningar
1 654
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp