Ordning på förnamnen?

Jag har tilltalsnamnet som nummer två! Handlar väl bara om att det låter betydligt snyggare än om namnen stått i omvänd ordning. Tycker inte det direkt påverkar, ibland får jag brev med båda mina namn på och ibland blinkar tillfrågad vilket namn som är mitt tilltalsnamn, tillexempel i sjukvården, men det är nog ingen som utgått från att jag heter namnet som står först faktiskt.
 
Mitt tilltalsnamn är det tredje fast det brukar vara först i de här krokarna. Mamma tyckte det lät finare att ha dem i den ordning jag har dem :D Dock var mitt tilltalsnamn menat att vara det från början.

faktum ar att det inte bara var mina foraldrar som tyckte att det “flot “ battre med tilltalsnamnet som Mellon namn, det tycker jag ocksa, men livet ar sa oandligt mycket enklare med tilltalsnamnet first.:cautious:
 
Jag är äldst av tre i syskonskaran. Vi har alla två förnamn. Båda mina föräldrar hade tilltalsnamnet först (mamma hade två namn och pappa tre). Det har jag med men båda mina syskon har sitt andra namn som tilltalsnamn. Min bror har ett av pappas namn (namn 2 av 3) som sitt första namn och sedan ett "eget" tilltalsnamn. Det är ett kort och enstavigt namn så mina föräldrar tyckte att det lät bäst när det kom först medan farmor och farfar tydligen var av en annan åsikt. Pappas tilltalsnamn var tvåstavigt.

Med andra ord - ingen logik i familjen. Jag tror mina föräldrar gick helt på känsla beträffande ordningen.
 
@Flixon @LadyCovergirl
Här har man alltid sagt mellannamn om extra namnet. Så jag ber om ursäkt för att jag lärt mig fel.
Människor kan heta i stort sett vad som helst så det var därför jag frågade. Jag har själv tre förnamn varav det första är tilltalsnamn, ett mellannamn (pappas efternamn) och ett efternamn. Jag vet att min brorson har sin mors efternamn som ett av förnamnen.
 
Människor kan heta i stort sett vad som helst så det var därför jag frågade. Jag har själv tre förnamn varav det första är tilltalsnamn, ett mellannamn (pappas efternamn) och ett efternamn. Jag vet att min brorson har sin mors efternamn som ett av förnamnen.
Jag heter Cecilia Caroline Karlsson så har bara ett efternamn och jag ber som sagt om ursäkt för att jag skrev mellannamn när detta tydligen var fel.
 
Konstigt, jag har rest till USA ett tiotal ggr (bodde där i två omgångar) och aldrig varit med om det problemet trots tilltalsnamn som inte står först.
Det blir ju problem först när det blir problem och då brukar det oftast bli större problem när man har med USA att göra och de minskar ju inte på att vara nitiska med tiden direkt.
 
Jag har tilltalsnamnet först och det har mina barn också. Min man och min syster har tilltalsnamnet som nummer två och blir oftast kallade enligt det namn som står först, t ex hos läkaren.
Min man stör sig så mycket på det så han funderar p att ta bort det namnet som står först.
 
Jag har tilltalsnamnet först, brorsan har sitt som nummer två. För våra föräldrar handlade om vad som lät bäst. Vad jag vet gör det ingen större skillnad på det stora hela.

Det enda jag reagerat på själv är inte så mycket kopplat till ordningen på namnen, som vad jag tror är registreringen hos Skatteverket: tilltalsnamnet är inte markerat i (journal)systemen. Som vårdpersonal blir det då lätt att man ropar upp det namn som står först. Inte värre än tillfällig förvirring men måste vara irriterande för de som vid upprepade kontakter blir kallade vid fel namn.
Det journalsystem jag jobbar i har tilltalsnamnet markerat, så det har nog inget med skatteverket att göra 😊
 
Jag har tilltalsnamnet först. Känns inte som att det spelar så stor roll, skulle tro att de flesta väljer det som rullar väl på tungan.
 
Det journalsystem jag jobbar i har tilltalsnamnet markerat, så det har nog inget med skatteverket att göra 😊

Ja det är det normala här också (för det mesta ser jag inte ev. "extranamn" alls) men det verkar som att vissa slinker igenom av någon anledning. Det som får mig att gissa att det sitter "högre upp" är att en del av "undantagen" berättar att de haft flera andra kontakter där det varit förvirrat kring tilltalsnamnet. Men jag har verkligen inte satt mig in i det närmare så jag vet inte.
 
Ja det är det normala här också (för det mesta ser jag inte ev. "extranamn" alls) men det verkar som att vissa slinker igenom av någon anledning. Det som får mig att gissa att det sitter "högre upp" är att en del av "undantagen" berättar att de haft flera andra kontakter där det varit förvirrat kring tilltalsnamnet. Men jag har verkligen inte satt mig in i det närmare så jag vet inte.
Hmm, jag försöker se journalen framför mig. Är ganska säker på att vi ser alla namn och att tilltalsnamnet är typ understuket eller något sånt. Har Cosmic.
 
Ni som har fler än ett förnamn. I vilken ordning har ni dem? Tilltalsnamnet först eller ej? Vad är vanligast? Någon betydelse?
Jag heter Lilly Emma Felicia med Felicia som tilltalsnamn. Tror också pappa har tre namn med tilltalsnamnet sist. Men annars känner jag nog nästan bara folk som har tilltalsnamnet först.
 
Har två namn + efternamn. Tilltalsnamnet är andranamnet.

Sambon har tre namn (+efternamn), tilltalsnamnet i mitten.

Sonen har tre namn + två efternamn. Tilltalsnamnet först. Även lillasyster kommer få tilltalsnamnet först.
 
Mitt tilltalsnamn är sist av mina tre förnamn. För mig innebär det när jag var utbytesstudent registrerade dom det första namnet och i mail, listor mm stod det alltid Sara istället för Anette.

Om jag får barn kommer det definitivt få sitt tilltalsnamn först eftersom jag tycker det har varit krångligt att ha det sist.

Jag vet inte om det har funnits någon speciell tradition inom släkten eller i bygden men mina föräldrar har gått på känsla, vad som lät bäst helt enkelt, och ordningen skiljer sig mellan oss syskon.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 676
Senast: MML
·
Kropp & Själ Jag har en konstaterad hemorrojd och har fått stolpiller mot det. Inget farligt har hittats i tarmen och hemorrojden har blivit mindre...
Svar
11
· Visningar
913
Senast: hundtant
·
Tjatter Jag ska åka med Viking Line. Det är första gången jag reser utomlands i vuxen ålder och jag reser ensam (med hundarna). Jag planerar...
Svar
11
· Visningar
1 281
Senast: Amha
·
Övr. Djur Jag har helt snöat in på fågelfilmer på Youtube, följer snackpåsen Beaker och hans flickvän Tinkerbell och dotter Ducky slaviskt. Ser...
2
Svar
21
· Visningar
1 748
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Är begonia farlig för katter?

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Färgtråd III
  • Födda -21

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp