Oregelbunden mens vid amning

et_flickan

Trådstartare
Visste inte riktigt vart jag skulle lägga denna tråd. Men den landade här tillslut.

Födde barn i oktober -23. Mensen kom tillbaka efter cirka 2 månader trots en bebis som helammades. Nu är den åtta dagar sen och efter åtta negativa graviditetstest är jag rätt säker på att jag ej är gravid. Min mens har alltid varit väldigt regelbunden och nästan alltid anlänt på dagen när den ska. Men inte nu. Läst lite och det kan bero på amningen. Någon som varit med om detta?
 
Jag fick mens typ en gång när barnet var 4 månader. Sedan hade jag inte mens igen förrens jag slutade amma helt. Så ja, Ammningen gjorde mensen oregelbunden
 
Visste inte riktigt vart jag skulle lägga denna tråd. Men den landade här tillslut.

Födde barn i oktober -23. Mensen kom tillbaka efter cirka 2 månader trots en bebis som helammades. Nu är den åtta dagar sen och efter åtta negativa graviditetstest är jag rätt säker på att jag ej är gravid. Min mens har alltid varit väldigt regelbunden och nästan alltid anlänt på dagen när den ska. Men inte nu. Läst lite och det kan bero på amningen. Någon som varit med om detta?
Det är ganska vanligt. Jag födde barn i augusti och min mens har fortfarande inte kommit igång. Det verkar vara på G ibland med sekret osv, men det verkar inte vilja komma igång än. Kort sagt så hämmas ägglossningen av hormonet som är mjölkbildande (prolaktin, aka amningshormonet). Det är också därför det pratas om att amning kan fungera som preventivmedel (vilket inte alls behöver vara sant, eftersom ägglossningen kommer igång för vissa trots amning).
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 077
Senast: Bapelsin
·
Kropp & Själ Nu ska jag inte ropa hej än, men det verkar än så länge lovande! Efter att hormonerna har återgått till det normala efter yngsta...
Svar
9
· Visningar
2 812
Senast: gulan
·
Kropp & Själ Hej. Gjorde mig ett hemligt konto då jag hamnat i en lite,inte så lite jobbig situation. Jag har varit tillsammans med en man under det...
2 3
Svar
44
· Visningar
10 752
Senast: mandalaki
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
7 690
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp