Organdonation, blodgivning, Tobiasregistret osv

Vad bra att ni delar med er av hur ni tänker!
Är det ingen som aktivt valt att INTE donera? Eller vill ni (om ni finns) inte "outa" er av någon anledning? Jag vill gärna höra från båda sidor.

Jag tycker att det är jättebra att folk kan tänka sig att donera, absolut! Ändå är jag osäker på om jag vill. Ge blod får jag inte, så det är uteslutet tyvärr även om jag själv fått blod och inte hade levt om jag inte fått blod. (Vilket jag iofs inte heller vet hur jag ställer mig till, men det är en helt annan diskussion).
Det jag funderar mest på nu är väl Tobiasregistret. Det verkar obehagligt, helt klart, men den smärta jag får genomlida känns som en piss i havet mot att potentiellt kunna rädda ett liv. Jag måste ta reda på om jag får donera stamceller.
 
Jag tyckte det var ett mycket lätt beslut. Jag har anmält mig till Tobiasregistret och har informerat anhöriga och fyllt i donationskort där jag kommer donera allt jag bara kan om det blir aktuellt.
Jag har gett blod tidigare men bor nu på ett ställe där det är ca 14 mil till närmsta ställe att lämna på.
Jag gör det för att jag hoppas att om det nån dag blir aktuellt finns blod eller organ som matchar mig och därför vill jag göra det jag kan för att själv bidra.
 
Jag är med i Tobiasregistret sedan 4-5 år, organdonater sedan jag var 16 och har lämnat blod (får inte längre pga lågt blodvärde).

För mig är det viktigt, jag har två vänner som gått bort som unga pga sjukdomar, där de hade kunnat räddats av transplantation. Jag är dessutom kall när det gäller döden, är jag död har jag ingen nytta av mina organ, de kommer bara brännas ändå.
När det gäller Tobiasregistret var jag rädd för smärta i samband med donation, men fick svaret att om donation var aktuellt kunde jag få bli sövd om jag var smärträdd. Så då fick det bli så.
 
För mig är det en sorg att jag inte kan ge blod eller vara med i Tobiasregistret. För mig är det självklart att kan man tänka sig att ta emot organ/blod så är man också villig att donera. Jag är enormt tacksam till de som ger blod, speciellt när det var aktuellt med en blodtransfusion för mig (tur nog räckte det med en järninfusion).
 
Funderar på att anmäla mig att jag vill donera mina organ. Vill väldigt gärna bli blodgivare, men väger tyvärr för lite för att kunna bli det. Fem kilo saknas... :(
 
Jag har anmält mig till både donationsregistret och tobias. Jag ger även blod, för jag tycker det är SJÄLVKLART att göra det om man man har möjlighet.
Jag kan på en personlig plan tycka att är man inte villig att ge så ska man inte ta imot heller. (Som sagt, om man inte KAN så är det en helt annan sak)
 
Jag har anmält mig till donationsregistret och har även fyllt i ett donationskort som jag har i plånboken. För mig känns det självklart att mina organ om möjligt ska hjälpa en annan människa om mitt liv inte går att rädda.

Kan tyvärr inte ge blod eller stamceller på grund av sjukdom.
 
Jag donerar blod så ofta jag kan och jag har skrivit upp mig i Tobiasregistret.

Jag har däremot inte anmält mig till donationsregistret, och har för närvarande heller inga planer på att göra det. Det har delvis att göra med att jag känner olust inför att organtransplantationer är omgärdade av så mycket prestige inom det medicinska forskarsamhället. Att varufieringen av människors kroppar och organ blir alltmer utbredd i takt med medicinska framsteg är ytterligare ett fenomen som gör att jag inte tycker att donation av organ är helt enkelt att ta ställning till. Jag ska kanske förtydliga att rädslan inte är att få mina organ sålda, utan att en ökande tillgång på organ ökar risken för en kommersialisering av organ (organhandel förekommer ju f.ö. redan i vissa delar av världen).
 
Jag har varit med i donationsregistret sen jag var 18 år och min familj vet vad jag vill. Tack vare den här tråden nu kom jag mig för att registrera mig i Tobiasregistret också. Jag kollade även upp vad jag angett i donationsregistret, det är ju ett antal år sen jag loggade in där, och nu kryssade jag även i att jag donerar till forskning också.
För mig är det självklart att donera det jag kan, om någon annans liv går att rädda (både direkt och indirekt genom forskning) med delar jag inte längre behöver så är det ju fantastiskt! Jag är även reistrerad blodgivare men nu är det länge sen jag gav blod senast på grund av olika orsaker (det är ju mycket som ska klaffa för att mans ka få ge :cautious: ).
Om det ska finnas möjlighet att få blod/organ krävs det ju också att folk delar med sig av det, annars faller ju den möjligheten så jag tycker att man ska registrera sig om man har möjlighet. :)
 
Jag vet inte om det finns andra möjligheter att "ge av sig själv", men att ta ställning till organdonation, att anmäla sig till Tobiasregistret för stamcellsdonation och att ge blod är de vägar jag känner till.
Hur tänker ni kring det här? Ger ni blod? Har ni tagit ställning till att donera organ om ni skulle avlida under "rätt" förutsättningar? Ni som tagit ett aktivt val och fyllt i donationskort eller iallafall informerat era anhöriga om hur ni vill ha det, hur tog ni beslutet och var det lätt eller svårt?

Jag tycker faktiskt det är jättesvårt! Visst, det "rätta" etiskt borde vara att självklart ge det jag kan, eller iallafall anmäla intresse av att jag är villig att ge om behov finns och möjligheten kommer. Men jag vet faktiskt inte alls vad jag vill och hur jag ställer mig, så jag behöver input.
Jag har skickat iväg till Tobiasregistret och har fyllt i donationskort.
Jag tycker detta är otroligt viktigt men också verkar det vara positivt för anhöriga åt dem som har donerat organ, att deras död inte var förgäves. Detta är baserat på ett antal allers (och liknande tidningars) artiklar så ta det med en nypa salt.

Jag donerar dock inte blod, jag är visserligen nålrädd men jag får inte ge blod pga att jag äter medicin mot B12 brist
 
Jag har anmält mig till donationsregistret för längesen och innan dess hade jag kort i plånboken. Hade inte så bra koll på organdonation förrän jag var 16 och lärde känna en person som fått ny lever och väntade på en njure. Har dock några få undantag som jag inte vill donera.

Blod fick jag inte ge förut men nu tror jag reglerna är ändrade (knäppaste orsaken: jag hade sålt sex för pengar och det spelade ingen roll hur längesedan det var och det konstigaste: då hade jag i princip alltid skydd, medan gratissex ofta var utan skydd, men tydligen ökar risken för smitta bara genom att få betalt :banghead: ). Nu tror jag det är borttaget men att jag istället inte får pga B12 injektioner som antagligen behövs livet ut. Synd, för mitt hb är alltid jättebra.

Tobiasregistret har jag funderat på men inte anmält mig, gissar att jag inte kommer räknas som fullt frisk men borde ju anmäla mig i alla fall så får de ta ställning till om jag uppfyller kraven eller ej.
 
Blod fick jag inte ge förut men nu tror jag reglerna är ändrade (knäppaste orsaken: jag hade sålt sex för pengar och det spelade ingen roll hur längesedan det var och det konstigaste: då hade jag i princip alltid skydd, medan gratissex ofta var utan skydd, men tydligen ökar risken för smitta bara genom att få betalt :banghead: )
När du ska donera så måste man fylla i ett formulär där man kryssar i ja och nej och där finns en fråga och om man har sålt sex dem senaste 12 månaderna. Annars är det mest det vanliga, har man bytt partner nyligen, har partnern legat med en man/annan kvinna osv osv
 
När du ska donera så måste man fylla i ett formulär där man kryssar i ja och nej och där finns en fråga och om man har sålt sex dem senaste 12 månaderna. Annars är det mest det vanliga, har man bytt partner nyligen, har partnern legat med en man/annan kvinna osv osv
Ja just det. Förut fick man aldrig ge blod om man nånsin sålt sex, spelade ingen roll att det var 5 år sen liksom.
 
Jag donerar allt, även till medicinsk forskning men får inte lämna blod och inte heller vara med i Tobiasregistret av olika orsaker.
 
Pratade med min sambo om Tobiasregistret igår kväll, att jag funderar på att anmäla mig. Då tittar han bara på mig och frågar om jag är säker, för han litar inte på att det knappt finns biverkningar när man ska ner i benmärgen och pela. Så jag sa att vi skulle fråga hans syster som är sjuksköterska och då lugnade han sig lite igen.
 
Är med i Tobiasregistret, när jag hörde om registrert var det som en självklarhet

Får inte ge blod då jag har för låga järn värden.

Vet inte varför jag inte kan ta mig för att registrera mig som donator, varje gång jag funderar på att göra det börjar tankar snurra.
 
Jag lämnar blod och har inga problem med att donera mina inre organ vilket min omgivning vet om. Sambon lämnar även Trombocyter. Det tar ca 2h och han går ca varannan till var tredje vecka, men han upplever att det känns bra att göra en god gärning så det är värt det. Ingen av oss är dock med i Tobias-registret.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Sverige håller ju på att införa att organdonation kan ske även utan att personen är hjärndöd. Det här oroar mig och jag kommer nog att...
Svar
12
· Visningar
1 804
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp