Bukefalos 28 år!

Organdonation, blodgivning, Tobiasregistret osv

Alla mina organ kommer doneras när jag avlider, det var ett lätt beslut :).
Jag är anmäld och godkänd som blodgivare, men har aldrig givit blod...har för aktivt sexliv för att det ska vara riskfritt :o så avvaktar med det :)
 
Jag är med i donationsregistret, tror jag valde att inte donera ögon men resten går bra. Är också med i tobiasregistret, den smärtan som blir när man donerar är en piss i havet mot att vänta döden. Och kanske är det jag som behöver det.

Donerar ej blod då jag haft ganska dåliga värden till och från.
 
Blodgivare är ingen bra idé för min del - dels är jag lättblödande och dels har jag (antagligen) halvdana järnvärden. Dessutom har jag för mig att det är någon viktgräns på typ 60 kg? :confused:
Och jag har aldrig någonsin vägt över 55 kg ens...

Tobiasregistret vet jag inte vad det är.

Däremot att sätta upp mig i organdonationsregistret måste jag ta tag i - för det vill jag! :up:
 
Okej, good to know :up:
(Jag väger f.ö. typ 53-54 kg)

Men som jag skrev ovan är det ändå ingen jättebra idé då jag som sagt är lättblödande med antagligen halvrisiga järnvärden :(
Fast de kollar ju upp om det är lämpligt att du lämnar, så det är ju bara att testa. Du har ju tidigare skrivit en del om vilka diagnoser du antar dig ha, utan att faktiskt ha kollat upp saken och därmed kunna veta, så det är ju mycket möjligt att du antagit fel.
 
(Jag väger f.ö. typ 53-54 kg)
Du behöver inte rapportera din vikt till Bukefalos ;) :).
Men som jag skrev ovan är det ändå ingen jättebra idé då jag som sagt är lättblödande med antagligen halvrisiga järnvärden :(
Om du nu väldigt gärna vill donera så föreslår jag att du går dit och hör med dem. Eftersom du inte vet om du har dåliga värden så är det ju onödigt att förutsätta det.
 
Donationskort har jag fyllt i och jag har sagt till närstående att de får ta vad som behövs. Det enda som kändes jobbigt var att någon skulle vara i behov av någonting kring ögonområdet, men är jag död kunde jag ju knappast bry mig mindre. Har inte kortet i närheten av mig just nu men är relativt säker på att jag kryssat i både till donation till någon som direkt behöver samt till forskning. Kan jag göra någon nytta genom detta tycker jag absolut att det är värt det.

Ge blod har jag inte gjort eftersom jag är så otroligt rädd för kanyler och i kombination med detta dessutom är svårstucken. Jag klarar knappt av ett vanligt blodprov och brukar få hoppa över dessa fast de behövts ibland för att jag blir så otroligt panikslagen. O_o

Tobiasregistret är jag inte med i, med tanke på min extremt låga smärttröskel. Det var inte så länge sedan jag hörde talas om det, men beundrar starkt de som tar steget och donerar blod eller märg för att utvinna stamceller.
 
Jag fyllde i ett donationskort när det började komma ut sådana, nån gång på 80-talet. Då sa jag nej till organdonation. Orsaken till mitt nej är nog egentligen att jag är väldigt oklar med min egen relation till det där med döden. Mitt förnuft säger mig att jag självklart borde donera, men jag är inte där riktigt än. Tills jag kommer dit är min inställning att jag är villig att donera det jag kan avvara medan jag lever...

Jag blev blodgivare när jag fyllde 18 och något år senare övergick jag till att lämna plasma istället, vilket jag gjorde i några år tills det blev för bökigt att åka sedan jag flyttat till en annan ort utan blodcentral/blodbuss. Tobiasregistret var ganska nytt och var på tapeten när jag var plasmagivare (runt -90, med några år före o efter), men när jag förde det på tal tog de inte emot fler registreringar.
Idag blir jag irriterad nästan varje gång jag läser om blodbrist och uppmaningar om att bli blodgivare, för jag skulle så gärna vilja dra mitt strå till den stacken nu också. Men med de diagnoser jag släpar på idag får jag inte lämna blod. :( Mina sjukdomar (och mediciner) påverkar inte blodet, utan de säger att det är "för min egen skull".
 
De får ta vad de vill från min kropp när jag är borta.

Tror dessvärre att inget utav mina organ/delar är något att ha pga av långvarig diabetes och annan skit.

Hela familjen har samma ståndpunkt och sambo, mor, bonuspappa ger blod ofta.
 
Organdonator sedan jag fyllde 18.
Med i Tobiasregistret.
Lämnar blod när jag får, längesedan nu men i slutet av november är jag godkänd igen.
 
Ända sedan jag var väldigt liten har jag sagt ja till donation. Ta vad ni vill, oavsett om det är till någon annan person eller till forskning.
Tobiasregistret väntar jag på beslut från.
Blod hade jag gärna lämnat men jag får inte. Min morfar var blodgivare i många år.

Rent krasst kan jag tycka att om man inte är beredd att donera organ så ska man inte heller få ta emot organ.
 
Rent krasst kan jag tycka att om man inte är beredd att donera organ så ska man inte heller få ta emot organ.

Håller med dig!

Jag har valt att donera allt förutom hornhinna och hud. Dock är jag i valet och kvalet att välja hud också. Tänker på om någon är med i en brand eller annat som kan förstöra dennes hud kan det vara mycket värdefullt.

Blod får jag tyvärr inte ge pga mediciner jag äter. Väldigt synd då jag har blodgrupp 0 och det ofta är brist på just 0-blod i mitt område.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Sverige håller ju på att införa att organdonation kan ske även utan att personen är hjärndöd. Det här oroar mig och jag kommer nog att...
Svar
12
· Visningar
1 804
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp