Oridbar häst ett fall för tingsrätten

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Oridbar häst ett fall för tingsrätten

Fel ryttare/hanterare av en häst kan förstöra en hästs tillit och lugn på mindre än fem minuter... har sett det så många gånger. Hästen är ej en moped utan en levande varelse. "Hästen är din själs spegel..."
 
Sv: Oridbar häst ett fall för tingsrätten

Bullshit - en väl skolad häst ska inte bete sig på det sättet.

Sen är ju 43.000 kr ett pris som skulle gjort mig misstänksam, man får inte en välutbildad, frisk häst för det priset. Antagligen är det väl en av de många oseriösa hästhandlarna som härjar här nere i Skåne som sålt hästen. Tyvärr så är chansen att vinna, för köparen, minimal eftersom det har gått 6 månader. Det vet säkert också säljaren om...
 
Sv: Oridbar häst ett fall för tingsrätten

Om köparen gjorde som det står, att hästen fick gå i hagen en månad och att de sedan lugnt och fint tänkte sadla och att hästen då betedde sig som det står... Då undrar jag varför inte köpet reklamerades direkt?
Då hade det ju funnits en rimlig chans att visa att hästen måste varit knasig från början. Men sex månader senare...nej, då har hon nog lyckats förstöra hästen själv...

Kan hålla med dock om att priset var suspekt lågt, och att jag tycker att man alltid åker för att träffa den tilltänkta hästen innan köpet.
 
Sv: Oridbar häst ett fall för tingsrätten

En ryttare kan lätt förstöra en häst på kort tid.

En häst med problem(jordtvång i detta fall???) faller jättelätt tillbaka i en dålig vana vid okunnigt(ovetande?) hantering...

Priset är misstänksamt billigt...
 
Sv: Oridbar häst ett fall för tingsrätten

Provreds hästen innan köp??

Ja menar, det har ju skickats filmer som bevisar att hästen var riden väl??:confused:
 
Sv: Oridbar häst ett fall för tingsrätten

Ingen som vet vilken förmedlare det handlar om? PM:a gärna i så fall! Jag har mina misstankar...
 
Sv: Oridbar häst ett fall för tingsrätten

Hmm om hon försökt köra in hästen är chansen mycket stor att hon skrämt hästen.
 
Sv: Oridbar häst ett fall för tingsrätten

43 000 för ett vanligt halblod är inte alls fasligt lågt... Köpte min för 45 000, han hoppar 1 metersbanor felfritt och gör lättare galopp piruetter vilket jag anser vara ganska välskolat, en herre i sina bästa år med bra stam, hel och fin i benen. Han råkade bara inte få plats så priset säger inte så mycket om en häst...
 
Sv: Oridbar häst ett fall för tingsrätten

Sen är ju 43.000 kr ett pris som skulle gjort mig misstänksam, man får inte en välutbildad, frisk häst för det priset.

Mitt halvblod kostade inte en krona mer än 15 000 när jag köpte henne 12 år gammal, välutbildad, frisk och sund. Hmm...
 
Sv: Oridbar häst ett fall för tingsrätten

Visst kan man göra klipp, men då skall man ha tur. Det kostar nämligen mer än 15 000 bara att betäcka med de flesta av våra godkända hingstar idag.. Lägger man sedan till alla andra kostnader som en uppfödare har under hästens uppväxt kan man med enkel matematik räkna ut att en välstammad, väluppfödd och välhanterad femåring bör från runt 50 000 med justering upp eller ned beroende på individens kapacitet och utbildningsnivå. I det läget går uppfödaren i bästa fall +/- 0. Ytterst är det förstås tillgång och efterfrågan som styr priserna, men jag är lite less på attityden att bra hästar i princip skall skänkas bort. Detta blev visst lite OT..
 
Sv: Oridbar häst ett fall för tingsrätten

Visst kan man göra klipp, men då skall man ha tur. Det kostar nämligen mer än 15 000 bara att betäcka med de flesta av våra godkända hingstar idag.. Lägger man sedan till alla andra kostnader som en uppfödare har under hästens uppväxt kan man med enkel matematik räkna ut att en välstammad, väluppfödd och välhanterad femåring bör från runt 50 000 med justering upp eller ned beroende på individens kapacitet och utbildningsnivå. I det läget går uppfödaren i bästa fall +/- 0. Ytterst är det förstås tillgång och efterfrågan som styr priserna, men jag är lite less på attityden att bra hästar i princip skall skänkas bort. Detta blev visst lite OT..

Håller med till 100%
 
Sv: Oridbar häst ett fall för tingsrätten

Ja, jag vet inte var folk hittar dessa "friska och välutbildade" hästar för de priserna som påstås. Själv köpte jag ett halvblodsföl för 7 år sedan och priset var då 35.000 kr, nu är det väl uppe i ca 45-50.000 kr ungefär. Rimligt pris tycker jag, med tanke på omkostnaderna.
 
Sv: Oridbar häst ett fall för tingsrätten

Bullshit - en väl skolad häst ska inte bete sig på det sättet.

Sen är ju 43.000 kr ett pris som skulle gjort mig misstänksam, man får inte en välutbildad, frisk häst för det priset. Antagligen är det väl en av de många oseriösa hästhandlarna som härjar här nere i Skåne som sålt hästen. Tyvärr så är chansen att vinna, för köparen, minimal eftersom det har gått 6 månader. Det vet säkert också säljaren om...
Priset på en häst är ju ibland beroende på säljarens anledning till att
sälja lika mycket som på hästens "kvalitet". Har man tur så kan man få tag på en bra häst till ett bra pris om omständigheterna är de rätta men jag håller med dig om att det är lite underligt att man väntar så länge med att vilja låta köpet gå tillbaka om hästen inte är ridbar ens. Kan inte köparen påvisa ett uppenbart dolt fel som orsak till problemen så får hon nog mycket svårt att driva igenom sina krav.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 313
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Hästnyheter Stockholms Läns Ridsportförbund arrangerar tillsammans med Huddinge Ridklubb ett gemensamt Distriktsmästerskap i Hoppning och Dressyr...
Svar
0
· Visningar
424
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Jag planerar att köpa min första häst i år och efter att både ha läst på nätet, bland annat här på buke, och pratat med folk ute i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 737
Senast: Soffan74
·
Ekonomi & Juridik Hej. ny här . Har funderingar angående reklamation av häst. Låter ha osagt om jag är köpare eller säljare men. Hästen gårdsbesiktas UA...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
32 039
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp