Reklamera häst

En avvikelse är en avvikelse. Sen får dess påverkan bedömas i teorin.

Det är därför det är två steg i besiktningsintyg - notera avvikelser, sedan bedöma dess ev påverkan på användbarhet och hälsa
 
Spelar dum, såklart.
Jag förstår ärligt talat inte varför denna häst ska kunna reklameras "på grund av snett bakben", när de problem som nu uppkommit med hästen inte alls beror på benet.
Som att köpa en rostig bil, sen när motorn rasar försöker jag reklamera på grund av rost.

Det vet vi ju inte. Eller har du mer information än den i tråden?
 
Nej, men det verkar orimligt, tycker jag. Kissing spines har massor med hästar. Utan symtom. Här verkar det ju vara så att hästen blivit "busig" med ny ryttare, och då är det ju modernt att tro att problemen kommer från ryggen, när det är ryttarfel, och en duktig ryttare utan problem kan rida hästen.
 
Sen finns det ju nåt som kallas normal avvikelse också. Det har de allra flesta hästar. Jag har påpekat såna grejer för hundratals hästägare, och oftast står de som fågelholkar, och fattar inte alls vad jag menar när jag säger att deras häst är sabelbent.
Jag hade förmodligen givit mig av direkt om någon talar om normala avvikelser när det gäller exteriör på hästar och förskt sälja den till mig.

Det finns normala variationer och avvikelser som bedöms inte ha betydelse. Symertiska avvikelser såsom inåttåad spelar normal ingen roll. Tydliga snedheter är betydligt värre både på slitage och ridmässigt ( likriktning blir trixigt/omöjligt).
 
Jaja, det här går att diskutera till oändlighet. Vissa av er anser TS vara en bov och bandit, som sålt en billig häst, utan att reflektera över exteriören.¨
Själv anser jag det är köparens ansvar att ha kunnighet nog att reagera på hur hästen är byggd.
 
Nej, men det verkar orimligt, tycker jag. Kissing spines har massor med hästar. Utan symtom. Här verkar det ju vara så att hästen blivit "busig" med ny ryttare, och då är det ju modernt att tro att problemen kommer från ryggen, när det är ryttarfel, och en duktig ryttare utan problem kan rida hästen.

Hästen som är aktuell i tråden har spatt också enligt vad som framkommit...
 
Jaja, det här går att diskutera till oändlighet. Vissa av er anser TS vara en bov och bandit, som sålt en billig häst, utan att reflektera över exteriören.¨
Själv anser jag det är köparens ansvar att ha kunnighet nog att reagera på hur hästen är byggd.

Fast juridiskt finns vissa ramar. Och där finns både en upplysningsplikt för säljare och en undersökningsplikt för köpare. Och stort tolkningsutrymme.
 
Jag hade förmodligen givit mig av direkt om någon talar om normala avvikelser när det gäller exteriör på hästar och förskt sälja den till mig.

Det finns normala variationer och avvikelser som bedöms inte ha betydelse. Symertiska avvikelser såsom inåttåad spelar normal ingen roll. Tydliga snedheter är betydligt värre både på slitage och ridmässigt ( likriktning blir trixigt/omöjligt).

Håller helt med dig. Samt att en avvikelse på en ung häst är knivigare att bedöma än på en äldre. En äldre har man visst "facit" över hur den hållit. En äldre som är vriden/sned genom leden, inte varit halt, arbetats normalt samt är ren på röntgen är betydligt mindre risk än en yngre som har en mindre avvikelse men inte arbetats direkt.
 
Upplysningsplikt gäller saker som tidigare skador och historik som kan ha betydelse. Inte exteriöra saker som ses med blotta ögat. Men under mina år i djurbranschen har jag lärt mig att många bara tittar på hästens huvud, och där direkt konstaterar att "åååh vilken jättefin häst.
 
det ni väljer att missa här är att jag har frågat och frågat och frågat och frågat om veterinären säger att denna avvikelse från det helt korrekta 10p hästen, ÄR orsak till att han har spatt kissing spines och gud hans moder. Eller om det är så att det inte är det, eller att de inte kan säga om det är det.
finns hästar med korrekta ben som har spatt och pålagringar överallt och finns hästar med mindre korrekta ben som inte har det.
Säger veterinären att men SÅKLART är det denna som gör så att han inte går att rida nu och står för det i rätten utan undantag . Då borde jag ju ha fått det presenterat för mig . Redan för 2 månader sedan., eller Redan för 8 månader sedan.
Der är ju trots allt köparen som ska presentera bevis på detta nu.
Inte jag som ska leta motbevis. Även om jag varit tillmötesgående, på så sätt att jag sagt att jag vill se vad som sägs.Få information och uppgifter.
Och upprepade gånger sagt att jag borde få tala med veterinären.
För jag tror alltså, på allvar, att ingen av er skulle bara tacka och betala på köparens ord!
 
För att det inte är veterinärens sak att exteriörbedöma hästar?
Fast nä, det handlar ju isf inte om en exteriörbedömning. När jag har köpt och sålt häst så har veterinären pratat om allt. Minsta lilla grej som de sett har de påpekat, även om det inte skulle vara något direkt fel. Om hästens ben var så sneda tycker jag att det är konstigt att man inte noterat det vid besiktning.
 
Upplysningsplikt gäller saker som tidigare skador och historik som kan ha betydelse. Inte exteriöra saker som ses med blotta ögat. Men under mina år i djurbranschen har jag lärt mig att många bara tittar på hästens huvud, och där direkt konstaterar att "åååh vilken jättefin häst.

Det gäller defekter/fel man vet om som kan inverka på köparens beslut att köpa. Och igen - hur synlig avvikelsen var har TS olika versioner om. Samt igen - vad är problemet med att upplysa fast köparen borde se? Så hade TS sluppit det här...
 
det ni väljer att missa här är att jag har frågat och frågat och frågat och frågat om veterinären säger att denna avvikelse från det helt korrekta 10p hästen, ÄR orsak till att han har spatt kissing spines och gud hans moder. Eller om det är så att det inte är det, eller att de inte kan säga om det är det.
finns hästar med korrekta ben som har spatt och pålagringar överallt och finns hästar med mindre korrekta ben som inte har det.
Säger veterinären att men SÅKLART är det denna som gör så att han inte går att rida nu och står för det i rätten utan undantag . Då borde jag ju ha fått det presenterat för mig . Redan för 2 månader sedan., eller Redan för 8 månader sedan.
Der är ju trots allt köparen som ska presentera bevis på detta nu.
Inte jag som ska leta motbevis. Även om jag varit tillmötesgående, på så sätt att jag sagt att jag vill se vad som sägs.Få information och uppgifter.
Och upprepade gånger sagt att jag borde få tala med veterinären.
För jag tror alltså, på allvar, att ingen av er skulle bara tacka och betala på köparens ord!

Men du vill ju inte prata med veterinären om jag fattat det rätt? Du vill ha ett intyg. Vilket är rimligt men steg ett är ju att PRATA med veterinären....
 
Men du vill ju inte prata med veterinären om jag fattat det rätt? Du vill ha ett intyg. Vilket är rimligt men steg ett är ju att PRATA med veterinären....
Du har fattat det helt fel.
Jag har sedan dag 1 velat prata med veterinären.
Har jag skrivit här upprepade gånger. Har jag sagt till köparen upprepade gånger.
Har väntat i 2 månader och nu så sa jag till dennes jurist att jag ville prata med veterinären Och hon skulle prata med sin huvudman och återkomma för en vecka sedan.
Har inte hört ett ljud sedan dess.
Så därför pratade jag med advokat nu.
För NU är jag inte intresserad längre.
Vill de inte ge mig information utan att JAG tjatar. Då vet jag Inte vad jag ska göra..
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 758
Senast: WBanna
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 144
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Vi köpte en häst för ett år sen. Vi besiktigade och exportröntgade. Röntgen var u:a förutom en förändring i handleden. Men vi bestämde...
2
Svar
27
· Visningar
5 233
Senast: Valle
·
Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 280

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp