Orientering, varför är det så hemskt?

Jag minns både genomgång av att läsa karta och att det var rätt kul. Särskilt cykelorintering. Minns inte så stor tidspress heller.

Jag har fö uselt lokalsinne men är hyfsat bra på kartläsning.
 
Jag hatade all gympa och orientering ingår i det.
Men annars så ja, jag fick aldrig förklarat för mig hur det funkade. Fick aldrig lära mig att tyda den där kartan och hade typ världens sämsta lokalsinne. Jag hängde på någon annan och så hade jag fullt upp med att bara hänga med, jag var långsammast i klassen och mest till besvär för den jag var med.

Det är väl såhär i efterhand mest det jag hatade med idrotten överlag egentligen. Jag har aldrig någonsin fått förklarat för mig hur fotboll funkar, hur basket funkar, hur bandy funkar, hur någon sport alls som förekom funkar. Man skulle bara veta ur tomma intet och, well, jag visste inte. Kombinerat med att jag var långsam och allmänt dålig på det mesta gav inga fördelar precis.
Jag föredrog badminton. Har än idag ingen koll på reglerna men det var ändå rätt straight forward och min långsamhet ställde inte till det där. Och friidrotten var helt okej också. Jag vet inte vad det var med lärarna och friidrott men i friidrott förklarade de faktiskt hur det funkade! :eek:
Det är helt magiskt märkligt!

Friidrott var så kul! Höjdhopp fick vi prova en enda gång och jag älskade det.

Vi fick däremot inte ens försöka slå en boll med ett trä innan man skulle upp och göra det inför hela klassen i brännboll.

Så det är saker jag insett utanför skoljumpan och ibland efter 18 att.

Det finns ett sätt att kasta boll långt och man kan lära sig det (det behöver inte vara medfött).
Det går att lära sig att slå med det runda träet.
Det finns en teknik bakom hur man sparkar den gräsliga fotbollen, (kicks fotbollsskola en sommar)
Det finns något slags strategi bakom fotboll där vissa ska vara bakom och andra framför, det är inte bara en hop och en målis. Men den enda fotbollsregeln jag tror jag kan är den där offside, för det är den enda de förklarar jämt jämt, jämt för det ska vara sååå svår. (helt obegripligt hur de verkar förstå alla andra knasiga regler i fotboll men inte just den. Det är typ det konstigaste i hela spelet.)

(och ja jag har fuskat och försökt pinpointa de värsta grejorna men misslyckas nog. Så jag har tvingat barnet att försöka slå boll med trä och försökt peka på hur man sparkar en boll. I typ den hopplösa leder den ointresserade okunnige. Inser att jag får göra ett försök med karta och kompass och Hitta Ut i helgen, i samma anda.)

Om någon undrade om moderna jumpalärare lär ut någonting om fotbollar så är svaret ett rungande NEJ. Det gör de inte. Hur kul det än kunnat vara att dribbla bollar runt konor och slå och kasta lite boll i nät osv så skiter de fullkomligt i detta. De delar in barnen i lag och låter de som kan skälla ut och håna de som inte kan. Så till den grad att det blir föräldramöten om det (alltså barnen som kans beteende, inte lärarnas av någon orsak) och det nu utlovats att det inte längre är tillåtet att vara jätteelak när man spelar fotboll. Fritidspedagogerna har alltid varit med och spelat... men deras fel är det minsann inte. Ajdå öm tå igen :o)
 
Senast ändrad:
Det är helt magiskt märkligt!

Friidrott var så kul! Höjdhopp fick vi prova en enda gång och jag älskade det.

Vi fick däremot inte ens försöka slå en boll med ett trä innan man skulle upp och göra det inför hela klassen i brännboll.

Så det är saker jag insett utanför skoljumpan och ibland efter 18 att.

Det finns ett sätt att kasta boll långt och man kan lära sig det (det behöver inte vara medfött).
Det går att lära sig att slå med det runda träet.
Det finns en teknik bakom hur man sparkar den gräsliga fotbollen, (kicks fotbollsskola en sommar)
Det finns något slags strategi bakom fotboll där vissa ska vara bakom och andra framför, det är inte bara en hop och en målis. Men den enda fotbollsregeln jag tror jag kan är den där offside, för det är den enda de förklarar jämt jämt, jämt för det ska vara sååå svår. (helt obegripligt hur de verkar förstå alla andra knasiga regler i fotboll men inte just den. Det är typ det konstigaste i hela spelet.)

(och ja jag har fuskat och försökt pinpointa de värsta grejorna men misslyckas nog. Så jag har tvingat barnet att försöka slå boll med trä och försökt peka på hur man sparkar en boll. I typ den hopplösa leder den ointresserade okunnige. Inser att jag får göra ett försök med karta och kompass och Hitta Ut i helgen, i samma anda.)

Om någon undrade om moderna jumpalärare lär ut någonting om fotbollar så är svaret ett rungande NEJ. Det gör de inte. Hur kul det än kunnat vara att dribbla bollar runt konor och slå och kasta lite boll i nät osv så skiter de fullkomligt i detta. De delar in barnen i lag och låter de som kan skälla ut och håna de som inte kan. Så till den grad att det blir föräldramöten om det (alltså barnen som kans beteende, inte lärarnas av någon orsak) och det nu utlovats att det inte längre är tillåtet att vara jätteelak när man spelar fotboll. Fritidspedagogerna har alltid varit med och spelat... men deras fel är det minsann inte. Ajdå öm tå igen :o)
Måste bara påpeka igen hur obegripligt det är, för det är nästan kul att dribbla bollar och att skjuta straffar och att slå iväg boll med trä och att försöka träffa korg med boll osv. Till och med de som kan tycker det är kul. Det är liksom bara förbjudet att öva. Som om det vore fusk att berätta hemligheten för de som inte har sportiga föräldrar. (typ dribbla bollen mellan konorna, ta nästa boll försök träffa nätet, spring till hörnet och slå en boll ditåt, studsa en boll fem meter, skjut den där fotbollen i mål, stå i mål för nästa. Och alla samtidigt så att inte alla stirrar på en.)
 
Hur var uppvärmningen (om ni hade någon sådan) på idrotten?
För oss var det, beroende på om vi var inne eller ute, att springa runt lite. Var vi ute skulle vi springa två varv runt en stor fotbollsplan, sen att det var flera som inte orkade och även sådana som jag som har exempelvis artros/ artrit, var inte så viktigt. Efter att vi sprungit runt där ett tag skulle vi sitta still och prata en kvart, sen var det stretching (ibland). Jag som är van vid hur man värmer upp en häst tycker att det här är jättekonstigt, första man gör efter att ha suttit still är att rusa runt ett tag på böjt spår? Och inte var det balanserat för de flesta heller, det skulle bara gå snabbt.

Inser att jag kanske är lite väl hästinriktad, men får faktiskt inte ihop det. O_o
 
Jag älskade orientering i skolan. Visserligen var jag väl hyfsat bra på det men allt som innebar annat än bollsporter var en befrielse och stor omväxling. Mina minnen av idrotten är att den till 90% bestod av fotboll eller innebandy varav det första är den tråkigaste sport jag vet.

Det enda minnet jag har av den gången vi hade friidrott är att läraren (som för övrigt var någon sorts wannabe fotbollsspelare) som enda teknikförklaring om höjdhopp lärde ut det mycket pedagogiska "springa fort, inte vara rädd" :crazy:.
 
Hej!
Har sett att flera verkar tycka att det är fruktansvärt hemskt att orientera, men har inte velat ta upp det i de trådarna som det ör skrivet i. Jag har tidigare tävlat i orientering, och tyckte det var det roligaste på idrotten i skolan (värst var dans...). Så ni som inte tycker om orientering, kan ni förklara varför? Det är bara en spontan, oviktig undran men hade vart intressant att veta :)

Jag har noll geografisk förmåga och noll lokaliseringsförmåga. Går vilse på IKEA kan man säga. Avskyr myror och fästingar, samt älgloppor, rädd för jordgetingar, var en del mobbad och kände mig utsatt i skogen utan en vuxen nära. Jag gick dock ett år med 3 tjejer i en skog.... Vi gick vilse och de hittade oss 5 timmar senare i en helt annan skog O_o :nailbiting: :D :banana: , där vi satt på en sten och grät... Den som hittade oss var min ridlärare som var ute och red - vi hade lyckats ta oss från orienteringsskogen till ridskolans skog på andra sidan bygden... Vi gick i 8an. hahahaO_o:banana:
 
Jag har noll geografisk förmåga och noll lokaliseringsförmåga. Går vilse på IKEA kan man säga. Avskyr myror och fästingar, samt älgloppor, rädd för jordgetingar, var en del mobbad och kände mig utsatt i skogen utan en vuxen nära. Jag gick dock ett år med 3 tjejer i en skog.... Vi gick vilse och de hittade oss 5 timmar senare i en helt annan skog O_o :nailbiting: :D :banana: , där vi satt på en sten och grät... Den som hittade oss var min ridlärare som var ute och red - vi hade lyckats ta oss från orienteringsskogen till ridskolans skog på andra sidan bygden... Vi gick i 8an. hahahaO_o:banana:
Måste varit lite roligt att bli hittad av just ridläraren dock :D
 
Hur var uppvärmningen (om ni hade någon sådan) på idrotten?
För oss var det, beroende på om vi var inne eller ute, att springa runt lite. Var vi ute skulle vi springa två varv runt en stor fotbollsplan, sen att det var flera som inte orkade och även sådana som jag som har exempelvis artros/ artrit, var inte så viktigt. Efter att vi sprungit runt där ett tag skulle vi sitta still och prata en kvart, sen var det stretching (ibland). Jag som är van vid hur man värmer upp en häst tycker att det här är jättekonstigt, första man gör efter att ha suttit still är att rusa runt ett tag på böjt spår? Och inte var det balanserat för de flesta heller, det skulle bara gå snabbt.

Inser att jag kanske är lite väl hästinriktad, men får faktiskt inte ihop det. O_o
Minns inte riktigt, tror det var jogging de gånger jag minns. Men jag tycker uppvärmning är ganska tråkigt så :D speciellt är jag mystifierad över att jogging är uppvärmning till typ allt utom just joggning :confused: för då ska man göra hoppsa eller dyl istället. (ja jag är en sådan som liksom joggar ut genom dörren helt enkelt och blir helt matt av hoppsandet före motionslopp X för folk som Y :D.).

Men jag gissar att en traditionell skillnad från hästar är att barnen förväntas ha rört sig varje rast och sedan gått till jumpasalen eller glatt skuttat dit eller ngt. Medan hästen släpar man sadlad ur en spilta där den stått still (för man inte trodde på hagar typ?). Gissningsvis kan man jogga en häst som är tagen ur hagen? utan att ha skrittat 15 minuter först.
 
Minns inte riktigt, tror det var jogging de gånger jag minns. Men jag tycker uppvärmning är ganska tråkigt så :D speciellt är jag mystifierad över att jogging är uppvärmning till typ allt utom just joggning :confused: för då ska man göra hoppsa eller dyl istället. (ja jag är en sådan som liksom joggar ut genom dörren helt enkelt).

Men jag gissar att en traditionell skillnad från hästar är att barnen förväntas ha rört sig varje rast och sedan gått till jumpasalen eller glatt skuttat dit eller ngt. Medan hästen släpar man sadlad ur en spilta där den stått still (för man inte trodde på hagar typ?). Gissningsvis kan man jogga en häst som är tagen ur hagen? utan att ha skrittat 15 minuter först.
Ja, men då hade vi ju först suttit still pch pratat/ väntat en kvart... Förstår bara inte logiken :confused:
 
Ja, men då hade vi ju först suttit still pch pratat/ väntat en kvart... Förstår bara inte logiken :confused:
Njaeej, trots allt jag säger om jumpa och hur knasigt det är utan instruktioner så hade jag väldig tur med jumpalärare. Jag hade bra jumpalärare i låg och mellanstadiet, i högstadiet och på gymnasiet. (utom en lustig militär men han var bra bara för det var så kul att vara sur på honom, helknasig, men han var bara vikarie någon månad.)

Så vi satt aldrig en kvart på någon jumpalektion och pratade, de var för korta för det. En kvart är ju typ halva lektionen om en lektion är 45 minuter och det ska vara uppvärmning och stretch efteråt. Vi hade en 45 min lektion och en dubbeltimme som ju blir bara 90 min.

Så helt ärligt de gick alla rätt och slätt genom läroplanen från A-B, genom alla sporter som stod därpå. Med förklaringar för allt utom fotboll, brännboll och innebandy. Så Volleyboll var kul till slut, där fick vi öva på hur man skulle putta iväg bollen. Handboll kom till och med med laguppställning och genomgångar (om än urtrist sport) Utrymmet för fotboll och innebandy var inte orimligt stor på något vis.

Så de var snälla, rara, till 2/3 kvinnliga och på inget sätt galna. Jumpan var ju inte jättekul alltid för det. Men det var inte deras fel utan kanske själva ämnet.
 
Hur var uppvärmningen (om ni hade någon sådan) på idrotten?
För oss var det, beroende på om vi var inne eller ute, att springa runt lite. Var vi ute skulle vi springa två varv runt en stor fotbollsplan, sen att det var flera som inte orkade och även sådana som jag som har exempelvis artros/ artrit, var inte så viktigt. Efter att vi sprungit runt där ett tag skulle vi sitta still och prata en kvart, sen var det stretching (ibland). Jag som är van vid hur man värmer upp en häst tycker att det här är jättekonstigt, första man gör efter att ha suttit still är att rusa runt ett tag på böjt spår? Och inte var det balanserat för de flesta heller, det skulle bara gå snabbt.

Inser att jag kanske är lite väl hästinriktad, men får faktiskt inte ihop det. O_o
Uppvärmning?
På skolgympan?
Va? :confused:
 
Jag hatade all gympa och orientering ingår i det.
Men annars så ja, jag fick aldrig förklarat för mig hur det funkade. Fick aldrig lära mig att tyda den där kartan och hade typ världens sämsta lokalsinne. Jag hängde på någon annan och så hade jag fullt upp med att bara hänga med, jag var långsammast i klassen och mest till besvär för den jag var med.

Det är väl såhär i efterhand mest det jag hatade med idrotten överlag egentligen. Jag har aldrig någonsin fått förklarat för mig hur fotboll funkar, hur basket funkar, hur bandy funkar, hur någon sport alls som förekom funkar. Man skulle bara veta ur tomma intet och, well, jag visste inte. Kombinerat med att jag var långsam och allmänt dålig på det mesta gav inga fördelar precis.
Jag föredrog badminton. Har än idag ingen koll på reglerna men det var ändå rätt straight forward och min långsamhet ställde inte till det där. Och friidrotten var helt okej också. Jag vet inte vad det var med lärarna och friidrott men i friidrott förklarade de faktiskt hur det funkade! :eek:
Åh, precis sådär var det för mig också.
Lägg därefter till att det vid alla lagsporter (fotboll, basket, innebandy...) var eleverna själva som skulle välja lag. Ibland plockades det ut två personer som sedan skulle välja vilka de ville ha med i sina lag. Jag var ALLTID tvärsist att bli "vald", med andra ord, hade garanterat inte ens hamnat i något lag om det funnits minsta möjlighet för båda lagen att välja bort mig.

Det var först när jag började i mitt andra gymnasium som det blev kul med idrott. Den läraren var fantastisk. Alltså, även de som skolkade från i princip allt i skolan såg till att komma till de lektioner som den läraren hade. När idrottsläraren hoppade in som lärare på andra lektioner så var plötsligt alla på plats, alla satt koncentrerade och jobbade tokbra osv. Men han såg alla elever, han peppade alla, han skippade allt vad tävling hette och la upp allt på ett sätt så att alla kunde vara med på sin nivå och han förklarade de regler som behövde förklaras osv. Utan tvekan den bästa lärare jag haft.
 
Jag minns orienteringen i skolan som riktigt rolig. Jag TROR att de som ogillade orientering främst var de som inte kände sig bekväma med att vara i skogen, och inte heller litade på sin förmåga att läsa kartor.

Mvh uselt lokalsinne men gillar att vara i skogen
Nä jag har alltid älskat skogen och aldrig varit rädd för att komma vilse, var just karta och kompass som förstörde allt.
 
Tack för info! Är det nån gemensam starttid så att det verkligen syns hur sist man kommer? Om det inte är nån sån utan jag kan lalla runt på egen hand och totalignorera resultattiden skulle det kunna funka. För jag har inte bara dåligt lokalsinne, jag blir rasande sur om jag dessutom kommer sist så att det märks ( jäpp, jag är komplicerad...)

Hittade detta idag och tänkte på dig :D

Tidigare har Naturpasset som funnits som en karta man kan köpa av lokala orienteringsklubben och kontrollerna sitter ute i skogen (ofta vid föreningens klubbstuga) hela säsongen. Detta blir samma typ av orientering men på vanliga tävlingar med de kontroller som finns då.

Naturpasset – frivillig klass som testas 2020
Naturpasset är en frivillig klass som arrangören kan erbjuda. Naturpasset är en karta med 15-30 kontroller. Deltagaren får ta kontrollerna i valfri ordning. Kontrollernas svårighetsgrad varierar från enkla till svårare. Deltagaren har en begränsad tid på sig att ta kontrollerna. Arrangören kan bestämma en tidpunkt då deltagarna senast ska vara tillbaka på arenan. Det är ingen tidtagning och ingen resultatlista publiceras.
 
Hur var uppvärmningen (om ni hade någon sådan) på idrotten?
För oss var det, beroende på om vi var inne eller ute, att springa runt lite. Var vi ute skulle vi springa två varv runt en stor fotbollsplan, sen att det var flera som inte orkade och även sådana som jag som har exempelvis artros/ artrit, var inte så viktigt. Efter att vi sprungit runt där ett tag skulle vi sitta still och prata en kvart, sen var det stretching (ibland). Jag som är van vid hur man värmer upp en häst tycker att det här är jättekonstigt, första man gör efter att ha suttit still är att rusa runt ett tag på böjt spår? Och inte var det balanserat för de flesta heller, det skulle bara gå snabbt.

Inser att jag kanske är lite väl hästinriktad, men får faktiskt inte ihop det. O_o
Uppvärmning? :confused:

Vi hade en uppgift i nian att vi skulle hålla i en lektion var. Då pratade vi om det. I övrigt minns jag ingen.
 
Hittade detta idag och tänkte på dig :D

Tidigare har Naturpasset som funnits som en karta man kan köpa av lokala orienteringsklubben och kontrollerna sitter ute i skogen (ofta vid föreningens klubbstuga) hela säsongen. Detta blir samma typ av orientering men på vanliga tävlingar med de kontroller som finns då.

Naturpasset – frivillig klass som testas 2020
Naturpasset är en frivillig klass som arrangören kan erbjuda. Naturpasset är en karta med 15-30 kontroller. Deltagaren får ta kontrollerna i valfri ordning. Kontrollernas svårighetsgrad varierar från enkla till svårare. Deltagaren har en begränsad tid på sig att ta kontrollerna. Arrangören kan bestämma en tidpunkt då deltagarna senast ska vara tillbaka på arenan. Det är ingen tidtagning och ingen resultatlista publiceras.
Tidigare?
Letade naturpasset här senast idag. Kommunen säger att det finns och länkar till orienteringsklubben, där finns ingen info...
 
Hittade detta idag och tänkte på dig :D

Tidigare har Naturpasset som funnits som en karta man kan köpa av lokala orienteringsklubben och kontrollerna sitter ute i skogen (ofta vid föreningens klubbstuga) hela säsongen. Detta blir samma typ av orientering men på vanliga tävlingar med de kontroller som finns då.

Naturpasset – frivillig klass som testas 2020
Naturpasset är en frivillig klass som arrangören kan erbjuda. Naturpasset är en karta med 15-30 kontroller. Deltagaren får ta kontrollerna i valfri ordning. Kontrollernas svårighetsgrad varierar från enkla till svårare. Deltagaren har en begränsad tid på sig att ta kontrollerna. Arrangören kan bestämma en tidpunkt då deltagarna senast ska vara tillbaka på arenan. Det är ingen tidtagning och ingen resultatlista publiceras.
Haha, låter perfekt för mig! Tack ska du ha :D
 
Tidigare?
Letade naturpasset här senast idag. Kommunen säger att det finns och länkar till orienteringsklubben, där finns ingen info...

Oj blev missvisande. Menade inte ”tidigare men inte längre” utan mer ”sen tidigare”.

Naturpasset finns! Men om det finns just hos dig beror på om någon arrangerat. Här finns aktuell lista på ställen och var man kan köpa kartor :)

http://naturpassomraden.orientering.se/Naturpass
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 439
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 325
Senast: Sasse
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 481
Senast: mars
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
21 199

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra torrfoder
  • Min sambo mår dåligt av hunden
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp