Orientering, varför är det så hemskt?

Något förbättras ändå. Så bra.
När gick du i skolan? Så konstigt att de inte tog hänsyn till dig, visade du något läkarintyg?då borde de tagit hänsyn. 😔
Jag går i sjuan nu, på distans så det var förra året. Nej, inget läkarintyg fanns förren ganska sent, då utredningen tog lång tid och fortfarande håller på. Jag gick helt enkelt istället för att springa, och är ganska smärttålig.
 
Jag saknar också lokalsinne men tävlade i många år i orientering. Man lär sig läsa kartan och ha koll på kompass och omgivning så går det ändå. Fast om man kommer bort sig så är det svårt utan lokalsinne. Då står man där tills någon springer förbi som kan visa vart man är. 🤪
Skolans orientering kräver inget lokalsinne för det är simpel stig-orientering som endast kräver basal kartläsning och kunskap om kompass. 😉 Många verkar däremot ha förutfattad mening att det är svårt och blockerar sig.

Jag tycker tvärtom :D

Nej men jag tycker att det är i den där ”simpla stigorienteringen” som lokalsinnet behövs, eller iaf att man har stor hjälp av att kunna ta hjälp av sin uppfattning om var i verkligheten, och inte bara på kartan man befinner sig. Är man mitt i skogen och enbart orienterar efter kompass och höjdkurvor spelar det inte så stor roll om man har noll koll på om mål ligger framåt eller bakåt :p

Men det är bara min egna uppfattning :)
 
Det har förändrats en del iaf. 🙂
Numera ska betyget sättas utifrån egna förutsättningar i kombination med prestationer så lite bättre bör det ha blivit. Man tar iaf hänsyn till fysiska hinder.
Nice!

Fråga, kan inte du tipsa dina lärare på utbildningen om att det vore super om de kunde säga till idrottslärarna att lära ut lite om fotboll också? Inte bara sätta ihop lag i första klass och låta det bära eller brista. Min nioåring fattar ingenting av reglerna och vad som gäller. Och då gillar han ändå mycket att springa runt och jaga saker. Men han är inte den ende, hälften av tjejerna fattar ingenting heller enligt honom. (de har aldrig gått igenom regler, bollhantering eller någonting sådant. Men för lekar går de igenom regler, och för burpies. Men fotboll verkar tabu.) :rofl:

Min lärare på högstadiet hade en fantastisk princip när det gällde betyg. För att få högsta betyg behövde de inte bara vara bra, de behövde också kunna lagleda positivt och uppmuntra. Så jumpan blev inte på högstadiet så deprimerande i lagsport som den kunnat bli.
 
Jag har varit på båda sidor. Jag hade en fullkomligt oduglig gymnastiklärare som gav oss en karta och typ "ja... alltså ni springer till de olika kontrollerna och stämplar." och sen plockade fram sin fika och satte sig på en bänk. Vi hade inte ens kompass med oss.
Okej :confused: Lyckades hitta två-tre kontroller på ren logik. Så fortsatte det.

Nämnde sen någon gång för min pappa att orientering var helt värdelöst. Jag tyckte i och för sig att precis all idrott var värdelös, men när det var orientering (som vi hade två gånger per år) var jag i alla fall med på lektionerna. Resten av lektionerna satt jag helt enkelt av, hela grundskolan.
Pappa som tycker det är viktigt att röra på sig nappade så klart på det och köpte genast hem orienteringskartor och kompass, och vi gick ut och medan jag lärde mig läsa kartorna jagade vi efter speciella stenar eller landmärken. Plötsligt var det kul för jag fattade vad jag höll på med.

Resultatet blev att jag alltid var med på orienterings lektionerna, var snabbast trots att jag bara gick, och bara gick rätt på alla kontroller. Resultatet blev även att jag blev förföljd av alla klasskamrater :D Tyvärr ledde detta till att jag ibland gick konstiga villovägar för att skaka av mig klasskamrater - och en gång gick en kille rejält vilse. Han hittades dock 2 timmar senare. Vågade aldrig säga att det var mitt fel
Fast nu när jag tänker på det var det ju vår odugliga gymnastiklärares fel som inte lärde oss hur man läste kartor.
 
Jag som saknar lokalsinne normalt har en guldmedalj i orientering :D ;). Inte var jag bra på att springa men måste ha varit en jäkel på att läsa kartan.
Jag tyckte kartläsning var roligt så när vi skulle leta upp en markering på vårt skogsskifte var jag kompasshållare och kartläsare och de andra fick kuta runt på mina anvisningar och vi gick rakt på markeringen :eek:, till och med min pappa var imponerad . Han brukade inte vara imponerad ofta nä.
Antagligen för att det är logiskt upplagt med orientering. Här i min egen stad där jag bott i 50 år har jag problem ibland, förr var det nästan jämt.
 
Nice!

Fråga, kan inte du tipsa dina lärare på utbildningen om att det vore super om de kunde säga till idrottslärarna att lära ut lite om fotboll också? Inte bara sätta ihop lag i första klass och låta det bära eller brista. Min nioåring fattar ingenting av reglerna och vad som gäller. Och då gillar han ändå mycket att springa runt och jaga saker. Men han är inte den ende, hälften av tjejerna fattar ingenting heller enligt honom. (de har aldrig gått igenom regler, bollhantering eller någonting sådant. Men för lekar går de igenom regler, och för burpies. Men fotboll verkar tabu.) :rofl:

Min lärare på högstadiet hade en fantastisk princip när det gällde betyg. För att få högsta betyg behövde de inte bara vara bra, de behövde också kunna lagleda positivt och uppmuntra. Så jumpan blev inte på högstadiet så deprimerande i lagsport som den kunnat bli.
Det var ett tag sedan jag gick utbildningen så tyvärr kan jag inte framföra något längre. 🙂
Vad konstigt med reglerna men det stämmer med mina minnen också, jag har aldrig fått reda på fotbollsreglerna heller. Det förutsattes nog att alla kan det från gatan. 😬
Usch vad jag avskydde fotboll, jag kunde ingenting om reglerna och var rädd att få den i huvudet. 🤭
 
:eek:
Som ett inslag i skolundervisningen alltså?
Jepp! Varje skärtorsdag i mellanstadiet var det påskdans, då övade vi på bugg och foxtrot på gympan veckorna innan. Väl på påskdansen fick vi absolut inte neka någon som bjöd upp och den kille och tjej som dansat med flest vann ett stort påskägg, likaså den kille och tjej med bäst utklädnad. När vi protesterade mot förbudet mot att neka fick vi höra att det var för att vi skulle lära oss våga ta för oss och bjuda upp när vi ska gå på dans sen som vuxna.

Let's just say att hade jag varit förälder så hade det blivit världskrig.
 
Hej!
Har sett att flera verkar tycka att det är fruktansvärt hemskt att orientera, men har inte velat ta upp det i de trådarna som det ör skrivet i. Jag har tidigare tävlat i orientering, och tyckte det var det roligaste på idrotten i skolan (värst var dans...). Så ni som inte tycker om orientering, kan ni förklara varför? Det är bara en spontan, oviktig undran men hade vart intressant att veta :)

Orientering är fantastiskt roligt måste jag säga. Och i härlig miljö vanligtvis.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 440
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 325
Senast: Sasse
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 481
Senast: mars
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
21 199

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp