Original eller kopia?

Tidigare var jag väldigt märkestrogen vid matinköp men sen har jag blivit mer prismedveten och jag har provat butikens egen märken. Men kvaliteten är tydligt sämre tyvärr.

Jag försöker ofta att utvidga vad för produkter jag köper hem.

Provar gärna nytt, men blir sällan frälst.

Jag vill hitta smakmässigt bra till ett bra pris. Försöker i stor mån att köpa närproducerat, ekologiskt osv men till en viss gräns.
Vissa saker har jag lärt mig att det löna sig att köpa eller undvika.
Köper tex bara en viss sorts tomatpuree, en viss sorts fond osv.
Pasta undviker jag de flesta "billighetssorterna" pga att de smakar inget/känns blaskiga/vattniga i konsistensen.
 
Jag köper via reko allt som går, i andra hand närodlat i Ica/Coop/citygross, tredje eko, fjärde vanligt om innehållsförteckningen är ok. Undviker EVM så långt jag kan och har hittills bara kommit till lime/apelsiner (eko) som bara funnits som i love eco. Ska jag använda citrusfruktens skal vill jag ha eko...

Jobbar så jag vet vad evm gör och därav undviker det. Dessutom, mitt lokala Ica är bra på lokal mat och visst maträkningen fick upp 1000kr direkt per månad, men vi har råd med det och då vill jag påverka!

Undviker gluten (intolerans), palmolja och soja så jag läser alltid på innehållet.
 
Det enda jag totalt bojkottar är Eldorados produkter. De kan för sjutton inte ens göra fungerande hundbajspåsar och de produkter som ska vara mat/ätbart smakar väl ungefär lika mycket som nämnda påsar...

När jag handlar så går jag på ursprungsland, ekologiskt/kravmärkt/miljömärkt och pris (i den ordningen). Märke struntar jag i för det allra mesta, men det är klart, häromdagen köpte jag sojafärs som hade trevligare innehållsförteckning än den jag brukar köpa, men den var nästan oätbar trots att jag tillagade den likadant som jag alltid tillagar färs... Framöver kommer jag köpa från det märke jag vet att gör god mat, även om andra märken borde vara minst lika bra.

Vad gäller EVM så försvinner de oftast automatiskt just pga ursprungsland/miljömärkningar.
 
Garant tycker jag är överlägset bättre än märkesprodukter. ICAs egna tortillachips är bättre än t ex Sankta Marias.

Håller med! Garant är fantastiska. Har nog inte varit missnöjd med en enda grej jag köpt och det är allt ifrån städgrejer och billiga torrvaror till dyrare kött (givetvis svenskt, oftast ekologiskt).
 
Minns att vi köpte euroshoppers kaffe när det begav sig. Fy fasen! Värre än alla McDonalds kaffen o hela världen :wtf: Smakade typ bränt och sot
 
Det enda jag totalt bojkottar är Eldorados produkter. De kan för sjutton inte ens göra fungerande hundbajspåsar och de produkter som ska vara mat/ätbart smakar väl ungefär lika mycket som nämnda påsar...
Soppåsar etc är det sista man skall snåla på. Var förra veckan missnöjd med de soppåsar som fanns på ett ställe. Kostade en 6:- rullen. Så jag köpte en för 15:- och lämnade kvar.
 

Liknande trådar

Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
9
· Visningar
745
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 012
Senast: Hazel
·
Skola & Jobb Nu blir dethär lite diffust. Tydligen har företagets HR bestämt sig för att arbeta hemifrån dagarna innan påsk. Jag blev informerad av...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 756
Senast: Sassy
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
881
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp