Orimligt jobbiga småsysslor

Bara jag som läste "Orimligt jobbiga småsyskon"? Jag läser det fortfarande varje gång jag ser trådtiteln fastän jag VET vad det står.....

Hur som helst: Diska. Tömma diskstället först. Varje gång tänker jag att jag ska köpa en diskmaskin.....
 
Kom på en till. Fylla på spolarvätska i bilen. Nu är visserligen påfyllningshålet på ett dumt ställe* så det är lite mera krångel än det borde vara, men det är nog bara en lite del i att det känns orimligt jobbigt.


*hålet sitter bakom motorhuvsstaget, så det är mitt i vägen när man ska fylla på. Locket är ett viklock, som man på något nödtorftigt sätt försöker kila fast under något så att det inte ska stängas medan man fyller på. Ibland fungerar det och ibland lossnar det och viks sakta tillbaka över hålet. Slangen mellan hålet och tanken har dessutom någon böj på sig, så att den klarar inte av att svälja undan hur mycket vätska som helst om det kommer för fort, så då måste man dessutom stå och sikta och måtta så att det hinner rinna undan.
 
Sortera gamla deoflaskor. Min sort är i glas med plast bara i toppen. Och då måste man ju peta bort plasten från glaset och det är ju bara dötrist. Jag tänker att jag tar båda nästa gång en är slut. Men.. nu står det tio tomma deodorantflaskor intryckta lite varstans i garderoben. Det är ungefär vid tio som jag biter ihop och faktiskt gör jobbet.. 🤬
 
Jag säger bara ”Latmajas pajdeg”. Smält 100 gram smör. Ta bort från plattan och ha i 2,5 dl mjöl. Rör ihop och tryck ut i form.

Mitt hatmoment i pajlagandet är istället att riva ost. Men jag har kommit på att om man köper Västerbottenost och fryser in i lagom stora tärningar så kan man ta fram, tina upp och sedan knusa osten till småsmulor istället för att riva den. Det går så mycket fortare!
Riva ost är skittrist.
Ost rev jag - på den tiden jag lagade mat med riven ost - i matberedaren och frös in. Skrapade/skakade ur det jag behövde.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 862
Senast: jemeni
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 726
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ Jag kommer att behöva flytta ifrån mitt barn. Hur ska man leva med sig själv efter det? Hur ska man överleva med att bara få ha sitt...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
13 811
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 908
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp