Orimligt jobbiga småsysslor

Men ja. Jaaa-a! Värsta frågan som finns. Typ förlamande jobbig. Spelar ingen roll hur det ser ut i kyl/frys/skafferi heller, kan vara fullt av goda grejer eller halvtomt, det är ändå lika jobbigt att veta vad man ska laga till middag.
Jag har det omvända, får ”panik” ibland över att antalet planerade rätter och förberedda rätter ”in the brewery” vida överstiger antalet rimliga måltidsintag. Så den där frågan dyker upp nån enstaka gång om året och då är den snarast befriande….
 
Jag gillar att städa plocka fixa och dona 😍
Men duscha 😭
På sommaren är det underbart när man är svettig, få känna sig ren och fräsch. Men vintern, blir bara blöt och kall 🥶
Tvätta håret ska vi inte ens prata om. Schamponera, skölja, balsamera, reda ut, vänta, skölja. Sen tar det aslång tid innan det torkar, allt blir blött. I med olja, värmeskydd, föna och platta luggen. Döden, döden, döden 😭
 
Har ni några helt vardagliga småsysslor som ni tycker är orimligt jobbiga att utföra? De måste inte ens kännas jobbiga, ni kommer er bara helt enkelt inte för att göra dem?

För mig är det klippa naglarna på fingrarna, vet inte varför jag drar mig för att göra det (tånaglarna så är ju obekvämt och därför lite av ett projekt, så de ser jag inte som orimligt att de är jobbiga att klippa :D)

Sätta in papper i mappar, snark vad det är jobbigt. Jag menar, de säker hela 20 papper i året som jag måste sätta in i mappar, jääättejobbigt. Har just nu en bunt med papper som stirrar anklagande på mig från byrån :cautious:
Kvällsrutinen. Alltså, allt med tänderna, gå på toa, klä av sig, gå och lägga sig - jag hatar att man behöver göra det varje dag :D
 
Jag gillar att städa plocka fixa och dona 😍
Men duscha 😭
På sommaren är det underbart när man är svettig, få känna sig ren och fräsch. Men vintern, blir bara blöt och kall 🥶
Tvätta håret ska vi inte ens prata om. Schamponera, skölja, balsamera, reda ut, vänta, skölja. Sen tar det aslång tid innan det torkar, allt blir blött. I med olja, värmeskydd, föna och platta luggen. Döden, döden, döden 😭
Jag tycker också det är pest att duscha. Det var största fördelen när jag slutade med hästarna, trodde jag, att jag inte skulle behöva duscha minst en gång om dagen. Vilket fungerade i typ några dagar innan jag insåg att jag måste tvätta håret MINST varannan dag för att hårbotten inte ska flippa ut. :cry:
 
Jag tycker också det är pest att duscha. Det var största fördelen när jag slutade med hästarna, trodde jag, att jag inte skulle behöva duscha minst en gång om dagen. Vilket fungerade i typ några dagar innan jag insåg att jag måste tvätta håret MINST varannan dag för att hårbotten inte ska flippa ut. :cry:

Jag brukar klara mig med att tvätta håret två gånger i veckan, har håret flätat och instoppat i stallet. Lite torrschampo brukar räcka så luktar det trevligt och spänstar till sig.
Men de där två gångerna är en plåga 😆
 
Göra pajdeg!

Tycker matpaj är såååå gott, och mycket godare med egen deg än såndär färdig. Och så enkelt att göra och gott att ha i matlåda. Själva pajdegen tar väl max ett par minuter att knåda ihop och ett par minuter att trycka ut i en form men ändå så drar jag mig något enormt för det.

Idag har jag en morotspaj i ugnen som hade varit så mycket godare med en egen deg än en färdigköpt, men det var jag för lat för.

Jag säger bara ”Latmajas pajdeg”. Smält 100 gram smör. Ta bort från plattan och ha i 2,5 dl mjöl. Rör ihop och tryck ut i form.

Mitt hatmoment i pajlagandet är istället att riva ost. Men jag har kommit på att om man köper Västerbottenost och fryser in i lagom stora tärningar så kan man ta fram, tina upp och sedan knusa osten till småsmulor istället för att riva den. Det går så mycket fortare!
 
Jag gillar att duscha. Denna kallare årstid så brukar jag göra det på kvällen när man ska gå och lägga sig. Men ibland har jag missat det och sen kommer jag på att jag måste åka iväg på något och behöver duscha. Inte kul att då behöva duscha och sen gå ut någon timme senare...:mad:
 
Jag säger bara ”Latmajas pajdeg”. Smält 100 gram smör. Ta bort från plattan och ha i 2,5 dl mjöl. Rör ihop och tryck ut i form.

Mitt hatmoment i pajlagandet är istället att riva ost. Men jag har kommit på att om man köper Västerbottenost och fryser in i lagom stora tärningar så kan man ta fram, tina upp och sedan knusa osten till småsmulor istället för att riva den. Det går så mycket fortare!

Jag har nog aldrig rivit ost i hela mitt liv, det finns ju på påse 😁
Köper förvisso färdigskivad ost, orka hyvla 🙄
 
Jag gillar att städa plocka fixa och dona 😍
Men duscha 😭
På sommaren är det underbart när man är svettig, få känna sig ren och fräsch. Men vintern, blir bara blöt och kall 🥶
Tvätta håret ska vi inte ens prata om. Schamponera, skölja, balsamera, reda ut, vänta, skölja. Sen tar det aslång tid innan det torkar, allt blir blött. I med olja, värmeskydd, föna och platta luggen. Döden, döden, döden 😭
Men måste du föna och platta luggen?
 
Men måste du föna och platta luggen?

Jag har lockigt hår 😂

Screenshot_2023-11-02-13-07-53-516_com.android.chrome-edit.jpg
 
Har ni några helt vardagliga småsysslor som ni tycker är orimligt jobbiga att utföra? De måste inte ens kännas jobbiga, ni kommer er bara helt enkelt inte för att göra dem?

För mig är det klippa naglarna på fingrarna, vet inte varför jag drar mig för att göra det (tånaglarna så är ju obekvämt och därför lite av ett projekt, så de ser jag inte som orimligt att de är jobbiga att klippa :D)

Sätta in papper i mappar, snark vad det är jobbigt. Jag menar, de säker hela 20 papper i året som jag måste sätta in i mappar, jääättejobbigt. Har just nu en bunt med papper som stirrar anklagande på mig från byrån :cautious:
Papper i mappar är galet jobbigt. Privat gör jag det överhuvudtaget inte. Om ett papper ser orimligt viktigt ut dumpas det i en viss låda. Annars slängs det omedelbart. Det är det knepet som får mig att alls öppna post.

En gång har jag försökt, tre hålslag gick sönder på rad.

Jag avskyr att öppna post.

(håller iofs med om att det ockskå är orimligt jobbigt att klippa fingernaglar :) )
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 862
Senast: jemeni
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 726
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ Jag kommer att behöva flytta ifrån mitt barn. Hur ska man leva med sig själv efter det? Hur ska man överleva med att bara få ha sitt...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
13 811
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 908
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ni som flyttat långt..
  • Burkfisk
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp