"Orka vara med i stallet"?

Sv: "Orka vara med i stallet"?

Eller så har du en hund som utgör en direkt fara för hästar och sig själv i och med jaktinstinkt och storlek... Och därför inte vill ta risken att träna hunden att vara med eftersom det kan orsaka total katastrof.

Fast vadå.. VILL man så går det.. Vi har 5 hundar i familjen, alla är med i stallet, alla följer med på ridturer (inte samtidigt dock).
Lurchern är alltid med, går lös på ridturer men är kopplad efter vägar. Labben går lös överallt. Tyskterriern är alltid i koppel likaså jämten. Basenjin är lös i skogen men inte i stallet och inte efter vägar.

Jag ser inte någon som något problem att ha med i stallet, möjligen tysken som drar i kopplet när man rider för att han tycker det är så kul men någon total katastrof orsakar ingen och då har jag ju rätt bra spann på mina hundar.

Fast det där håller jag inte med om alls, jag tycker snarare att pälsen talar för vinthundarna som stallhund. Kirsty är min tredje stallhund, har tidigare haft gordon i stallet =all skit fastnade i pälsen och på vintern blev det massa snöbollar som fastnade, samma sak med riesenschnauzern. Kirsty (greyhoundx) klarar alla väder och behöver inte badas varje gång hon har varit med i stallet. Självklart får man ha vettiga täcken om det är kallt eller regnigt med har man den typen av hund så har man ju täcken så det är ju inget hinder.

Ojsan, jag har helt missat att jag fått svar på mitt inlägg. Ber om ursäkt!

Jag hade ett inte så nyanserat inlägg och "vinthundar" var att generalisera. Min whippethane skulle inte gilla att vara stallhund. Han fryser väldigt lätt (helt kal på magen) och är det enligt honom för kallt så tycker han att det är så obehagligt att han inte förmår sig springa sig varm ens. Djup snö är det värsta han vet och nu när det var så mycket i vinter så gick han aldrig utanför de plogade vägarna om han inte var så illa tvungen. Han hade blivit en stallhund som man bara tyckte synd om.

Nu har jag så tagit emot en greyhound som är betydligt mer pälsad och tålig, och han hade kanske blivit en lycklig och bra stallhund.

Så istället för "vinthundar" kanske det kan stå "vissa tunnpälsade och/eller väderplågade hundar".

Men hur många söker efter en hund att ha med istallet som jämt och ständigt måste vara kopplad? Jag skulle aldrig utsätta mig eller häst/hund för riskerna med att sitta med en hund i koppel på en häst. Ingen av de hundar du nämner är direkt stora heller.

Min hund slet sönder kopplet när han var fastbunden vid ett träd och jagade ut en häst på en 70-väg. Det räckte för mig. Nu binder jag aldrig fast honom, och jag släpper aldrig kopplet när han är med i stallet. Han sköter sig felfritt så länge han har koppel på sig men det är ju sjukt jobbigt att gå omking med en hund i handen hela tiden. Det är inte en sådan hund jag hade velat ha om mitt syfte var att "kunna ha med hunden i stallet".

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 180
Senast: __sofia__
·
Hundavel & Ras Något som kommit upp i mitt flöde de senaste dagarna är artiklarna och diskussionerna angående blandrasavel och renrasavel i Borås... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
4 673
Senast: Dentaku
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 654
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 019
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka