Orkar inte ha det såhär mer..

Jag skulle lätt göra det, men jag tvivlar på att de säger vare sig bu eller bä om man ringer för någon annans räkning?
Jag tänker att man kan fråga generellt: För en person som har den här situationen [beskriver Sasses sits med studier, CSN, SGI, alltihop] - vad händer exakt när hen blir sjukskriven på deltid från sina studier?

För att reda ut begreppen.
 
Skulle jag iofs kunna kolla, ska ändå ringa dem i morgon för att kolla hur det går med mitt ärende, som efter vad jag kan se på mina sidor inte hänt nånting alls med sen olyckan :meh:
Vore jag i Sasses sits skulle det känna som mycket att gräva i och reda ut så jag hade uppskattat det. @Sasse , vad känner du?
 
Om någon kunde ringa och höra med dom så vore det ju super!

Jag hade kunnat ge det ett försök men jag har telefonfobi och ringer bara folk om jag verkligen måste :crazy:
 
Jag hade absolut uppskattat hjälp! Jag mådde rätt dåligt efter senaste samtalet, så jag orkar egentligen inte ringa igen och försöka luska i vad som gäller. Det gör jag bara om jag verkligen måste, känner jag.
 
Jag är rätt bra på att prata :angel: och kan nog få reda på info om jag har hela bilden klar för mig så att jag vet vad jag specifikt ska fråga om.

Studerar utan csn, SGI? heltidssjukskriven av läkare från studierna och inskriven på arbetsförmedlingen, jobbar inte är väl ungefär vad jag har koll på så här spontant
 
@Gnist Jag kan rätta :D Studerar på halvtid nu när/om jag blir sjukskriven (annars 100%). Sjukskriven av läkaren på deltid, dvs. 50%. Studerar utan CSN. Inskriven på AF (men jag måste besöka dom innan det blir officiellt sas). Har arbetat tidigare under 3 år. Jag var då timanställd, men arbetade mycket "fulltid" alltså som en heltidsanställd. Jag får kolla det med SGI, men det borde vara ok, om jag fattat allt rätt.

Jag vet egentligen inte vad man bör veta för att luska? I mitt läkarintyg står det att min sysselsättning är studerande och inte arbetslös, så jag vet inte om jag kan söka sjukpenning för det senare. Och jag kan inte söka för studerande (på deras hemsida) eftersom det bara gäller för de med studiemedel eller arbete vid sidan av. Jag känner mig rätt låst.
 
Det där räcker nog för att få ram lite info om hur du kan gå till väga och står du inskriven som arbetssökande så är det nog som arbetslös du ska söka sjukpenning tror jag, för man kan vara aktivt arbetssökande även om man studerar. Enda som krävs är ju att man om man får ett jobb hoppar av studierna liksom fast f-kassan kanske har en annan uppfattning men det lär jag ta reda på :sneaky:
 
Sådär ja..

Det som gäller för dig @Sasse är att om du står inskriven på arbetsförmedlingen som aktivt arbetssökande så ska du skicka in en ansökan om sjukpenning som arbetslös och inte som student eftersom du då pga sjukdom är förhindrad att söka och ta jobb.

Är du registrerad som passivt arbetssökande så räknas du inte som att du står till arbetsmarknadens förfogande och därmed får du heller i så fall ingen sjukpenning eftersom du samtidigt studerar utan csn så har du ingen inkomstförlust för att du blir sjukskriven.

Dvs din rätt till sjukpenning eller inte hänger helt och hållet på om du står inskriven som aktivt arbetssökande hos arbetsförmedlingen eller inte.
 
Tack @Gnist ! Så då borde jag kunna ringa och sjukanmäla mig efter att jag varit på Arbetsförmedlingen och blivit inskriven? Jag hade ju tänkt söka jobb aktivt, men vad händer egentligen om jag skulle bli anställd? Eller kallad till en arbetsintervju bara. Jag kanske ska fråga det själv när jag ringer förresten.

Vet inte heller om mitt läkarintyg då gäller eftersom det står "Patientens arbetsförmåga bedöms i förhållande till", ikryssad "nuvarande arbete -ange aktuella arbetsuppgifter: studerande". Det finns ju arbetslöshet att välja också där, men psykologen satte ju studerande.
 
Be om ett nytt intyg där det står ikryssat både studerande och arbetssökande och blir du anställd någonstans under tiden som du är sjukskriven, så friskskriver du dig hos försäkringskassan bara.
 
@Sasse

Fundering....
Läkaren bedömde dig som 100% arbets/studieoförmögen nu?
Är det inte "klokast" att få intyg från idag på 100%?
Sjukanmäla idag. (Sjukskriven från arbetslöshet)
Studierna avbrutna från dagen du skrev in dig på af?
Af avbrutet från och med idag. (Gå till AF och skriv in och ut dig? Få klarhet i om du även behöver ta kontakt med a-kassa för dessa dagar?)
Samt ansöka om socialbidrag idag och när/om du får sjukpenning (retroaktivt) får dom ta tillbaka det du då blir skyldig?

Du kan ju leta jobb som sjukskriven? Studierna kan du ev ta tag i senare?

Oj vad komplicerat... Hoppas du får klarhet idag :)
 
Gud, jag blir trött bara av att läsa det här. Det här när man hamnar emellan olika saker är verkligen inte myndigheters starka sida.
Jag ville bara säga att jag tycker du är så himla bra @Sasse ! Peppar allt vad jag kan :bump::bump::bump:.
 
Jag vet inte. Hon ville först ha mig sjukskriven till 100% men hon tyckte samtidigt att det inte är nyttigt för mig att bara sitta i lägenheten hela dagarna. Så hon funderade kring om det ändå var bättre att jag gick till skolan och var sjukskriven deltid.

Mina föräldrar vet att jag mår dåligt nu, att jag är deprimerad och har varit iväg till psykolog som velat sjukskriva mig. Inte så mycket mer detaljerat än så. Jag vill helst inte behöva tala om för dom att jag är så pass sjuk att jag inte orkar göra något eller att jag får så starka ångestattacker att jag skadar mig själv. Men jag blir så matt på hur de resonerar ibland. Dom tycker i alla fall att det är viktigt att jag håller mig kvar vid studierna, och jag ska fokusera på min kommande tenta om några dagar. När jag just sagt att jag mår så pass dåligt att jag går till en psykolog och blir sjukskriven samma dag? Jag känner mig inte så peppad inför skolan alls, jag orkar egentligen inte studera, eller rättare sagt, jag känner att jag inte hinner med allt som ska göras. Det är en rätt hektisk kurs. Men samtidigt är det det här jag vill studera till. Blä :(

Jag vet verkligen inte hur jag ska göra. Tänkte fundera över helgen om jag kommer studera kvar eller ej. Det kan ju tänkas vara en bra idé att ha ett års vård av mig själv, så jag förhoppningsvis mår bättre när jag ansöker igen. Och inte behöva missa en massa moment som jag nu gjort. Alla redovisningarna, IG på en tenta, osv.

Nu orkar jag inte skriva mer. Är så trött idag. Men tack alla som hjälpt och stöttat mig hela vägen hit!
 
Jag vet inte. Hon ville först ha mig sjukskriven till 100% men hon tyckte samtidigt att det inte är nyttigt för mig att bara sitta i lägenheten hela dagarna. Så hon funderade kring om det ändå var bättre att jag gick till skolan och var sjukskriven deltid.

Mina föräldrar vet att jag mår dåligt nu, att jag är deprimerad och har varit iväg till psykolog som velat sjukskriva mig. Inte så mycket mer detaljerat än så. Jag vill helst inte behöva tala om för dom att jag är så pass sjuk att jag inte orkar göra något eller att jag får så starka ångestattacker att jag skadar mig själv. Men jag blir så matt på hur de resonerar ibland. Dom tycker i alla fall att det är viktigt att jag håller mig kvar vid studierna, och jag ska fokusera på min kommande tenta om några dagar. När jag just sagt att jag mår så pass dåligt att jag går till en psykolog och blir sjukskriven samma dag? Jag känner mig inte så peppad inför skolan alls, jag orkar egentligen inte studera, eller rättare sagt, jag känner att jag inte hinner med allt som ska göras. Det är en rätt hektisk kurs. Men samtidigt är det det här jag vill studera till. Blä :(

Jag vet verkligen inte hur jag ska göra. Tänkte fundera över helgen om jag kommer studera kvar eller ej. Det kan ju tänkas vara en bra idé att ha ett års vård av mig själv, så jag förhoppningsvis mår bättre när jag ansöker igen. Och inte behöva missa en massa moment som jag nu gjort. Alla redovisningarna, IG på en tenta, osv.

Nu orkar jag inte skriva mer. Är så trött idag. Men tack alla som hjälpt och stöttat mig hela vägen hit!

Jag tycker att du ska lyssna på dig själv och jag tror att du har rätt i din tanke att det kan vara en god idé att börja studera när du mår bättre igen. Faktum är att studiemiljön inte är den bästa när man mår dåligt. Det är mycket eget ansvar, självstudier, deadlines, osv. Sådant kan vara svårt för många att mäkta med även utan depression. Jag jobbar som universitetslärare och har tyvärr sett många studenter som inte mår så bra av stressen och skulle inte råda någon som är i din sits att påbörja en utbildning. Risken är att du försätter dig i en ännu sämre position med dåligt självförtroende när det kommer till studier, osv.
 
Jag vet inte. Hon ville först ha mig sjukskriven till 100% men hon tyckte samtidigt att det inte är nyttigt för mig att bara sitta i lägenheten hela dagarna. Så hon funderade kring om det ändå var bättre att jag gick till skolan och var sjukskriven deltid.

Mina föräldrar vet att jag mår dåligt nu, att jag är deprimerad och har varit iväg till psykolog som velat sjukskriva mig. Inte så mycket mer detaljerat än så. Jag vill helst inte behöva tala om för dom att jag är så pass sjuk att jag inte orkar göra något eller att jag får så starka ångestattacker att jag skadar mig själv. Men jag blir så matt på hur de resonerar ibland. Dom tycker i alla fall att det är viktigt att jag håller mig kvar vid studierna, och jag ska fokusera på min kommande tenta om några dagar. När jag just sagt att jag mår så pass dåligt att jag går till en psykolog och blir sjukskriven samma dag? Jag känner mig inte så peppad inför skolan alls, jag orkar egentligen inte studera, eller rättare sagt, jag känner att jag inte hinner med allt som ska göras. Det är en rätt hektisk kurs. Men samtidigt är det det här jag vill studera till. Blä :(

Jag vet verkligen inte hur jag ska göra. Tänkte fundera över helgen om jag kommer studera kvar eller ej. Det kan ju tänkas vara en bra idé att ha ett års vård av mig själv, så jag förhoppningsvis mår bättre när jag ansöker igen. Och inte behöva missa en massa moment som jag nu gjort. Alla redovisningarna, IG på en tenta, osv.

Nu orkar jag inte skriva mer. Är så trött idag. Men tack alla som hjälpt och stöttat mig hela vägen hit!
Min läkare nämnde vid något tillfälle att det finns någon som kallas arbetsträning, det betyder i princip att man går till en arbetsplats och vistas där utan krav med full sjukpenning. Kanske finns det något liknande för studier. Du går med full sjukpenning men kan "hänga på skolan" och göra de uppgifter du orkar och lyssna på lite föreläsningar osv men så kravlöst som möjligt.

Jag berättar inte heller allt för min familj, men det gör också att de inte vet allt. Därför kan man inte lyssna på deras "råd". De vet ju inte HUR dåligt du mår. Jag tycker väldigt mycket om den här serien http://hyperboleandahalf.blogspot.se/search?updated-max=2013-10-02T14:53:00-06:00&max-results=10 . Just problemet med omgivningen välmenande bemötande och hur jobbigt det kan bli med alla som försöker hjälpa en.
 
@Philosophia Jag har inte bestämt mig än, men det är en tanke jag funderat på flera gånger. Mina klasskamrater har även dom sagt att dom tycker utbildningen är tuff, och jag har som sagt missat massor. Men jag ska oavsett till skolan imorgon och prata med dom där, och fundera lite över helgen hur jag känner. Jag hoppas inte mina föräldrar försöker "övertyga" mig om vad som är bäst...

@monster1 Jag vet inte alls om det finns något sådant för studerande, men jag skulle antagligen inte klara skolan på det och då vet jag inte om det är lönt? Jobba är på sätt och vis lättare, för då går man sina timmar och när man slutar så slutar man.

Jag gillade också den serien! Och dom andra serierna på samma :p

Behöver nog fundera ett slag :)
 
@Philosophia Jag har inte bestämt mig än, men det är en tanke jag funderat på flera gånger. Mina klasskamrater har även dom sagt att dom tycker utbildningen är tuff, och jag har som sagt missat massor. Men jag ska oavsett till skolan imorgon och prata med dom där, och fundera lite över helgen hur jag känner. Jag hoppas inte mina föräldrar försöker "övertyga" mig om vad som är bäst...

@monster1 Jag vet inte alls om det finns något sådant för studerande, men jag skulle antagligen inte klara skolan på det och då vet jag inte om det är lönt? Jobba är på sätt och vis lättare, för då går man sina timmar och när man slutar så slutar man.

Jag gillade också den serien! Och dom andra serierna på samma :p

Behöver nog fundera ett slag :)
Fundera på, man behöver ju inte fatta en massa beslut på en gång. Men det kan vara bra att veta att det finns alternativ. Arbetsträning ska ju vara socialt och självförtroende uppbyggande. Ett sätt att inte fastna hemma utan fortfarande delta i samhället och känna att man ändå har en funktion. Det är bra att "ha något att göra" som inte ställer för höga krav på en.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har ringt psykakuten två gånger idag, men båda gångerna har jag lagt på luren innan jag kommit fram. Jag tycker inte att mitt...
Svar
6
· Visningar
740
Senast: ginnies
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 356
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
5 444
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
916

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp