Orkar inte mer

Av ekonomiska och sociala skäl. Finns ingen vettig anledning att leva i ett sarboförhållande om man har familj.
Ekonomin behöver inte vara bättre för att man bor ihop. Vad gäller det sociala är det ju sådana som du som står för skamningen, som tur är så är inte alla som du utan en hel del människor inser att de inte har med andras förhållande att göra.
Jo, det finns massor med anledningar. I Ts fall kan det t ex innebära att de kan fortsätta vara tillsammans och träffas när de vill och har tid för umgänge och Ts behöver inte som nu bli lämnad ensam med ett barn som det inte fungerar i vardagen med. Att vara särbo är underskattat många gånger, med eller utan gemensamma barn.
 
Jag föreslog särbo men han var inte intresserad av det. Så det är separation kvar, hoppas dock att vi med tiden kan umgås alla och åka iväg och göra saker.

Det är verkligen jättetråkigt att din man kommer att må dåligt av separation. Men ärligt talat: du mår dåligt nu och kommer inte direkt att må super av själva separationen. Skillnaden är att du ser att det kommer ut något vettigt av att separera. Ni kan kanske rädda någon form av relation genom att inte slå sönder det ni har? Rädda det som finns kvar i tid, innan ni trampat sönder allt.

Jag tror inte du ska vara rädd för att separera. Din mans mående är hans ansvar. Hans barn är hans ansvar. Precis som ditt mående är ditt ansvar. Och du tar ju redan nu - vad jag kan utläsa - mer ansvar för ert gemensamma barn.

Framförallt: var rädd om dig själv och den resursen som är du. Det är du som ska försörja dig i ditt liv, du som ska vara med dig resten av ditt liv. Du som ska finnas och njuta av barn och livet. Rädda dig.
 
Av ekonomiska och sociala skäl. Finns ingen vettig anledning att leva i ett särboförhållande om man har familj.
Och uppenbarligen funkar inte de sociala för ts i alla fall. Och de ekonomiska bärs upp enbart pga att ts väljer att gå under för att barnets pappa ska kunna jobba varje helg. Ibland kan det vara bra att ögna igenom ts tidigare trådar för att få grepp om situationen och inte klampa i klaveret.
 
Särboförhållande och familj låter inget vidare och rimligtvis inget man vill föra vidare till sina barn som något normalt.
Men va? Vem är du ens att sitta på ett internetforum och säga till folk var som är normalt och inte? Har du någonsin hört uttrycket "happy mother, happy baby"?

Om något är fel, är det väl att vara sambos bara för att? Nu är mina föräldrar skilda, men jag skulle mycket hellre se att mina föräldrar var särbos och kunde ge varandra kärlek när de väl träffades, istället för att de bor ihop för att "det är så man gör". Nej, det är inte så man gör. I alla fall inte om man vill se till varandras bästa.

En kärnfamilj ska väl ändå se till varandras bästa? Oavsett om det råkar vara att vara särbos eller sambos? Det måste väl vara bättre att alla mår bra och kan ge varandra kärlek? För så som jag uppfattat situationen nu så mår ingen i familjen bra, ska de då föra vidare till sina barn att "mamma och pappa bodde ihop för det är så man gör, oavsett om det är bråk varje dag, känslokallt eller whatever. Inte för att de trivdes med det". När de istället hade kunnat vara särbos och orka ge varandra kärlek och tid när det passar?
 
Och uppenbarligen funkar inte de sociala för ts i alla fall. Och de ekonomiska bärs upp enbart pga att ts väljer att gå under för att barnets pappa ska kunna jobba varje helg. Ibland kan det vara bra att ögna igenom ts tidigare trådar för att få grepp om situationen och inte klampa i klaveret.

Om det inte funkar får hon väl skilja sig. Då har hon iaf möjlighet att bygga upp sitt liv om än i oönskad form.
 
Och exakt vilken prislapp sätter du på ett fungerande förhållande?

Vi kan ju räkna på kostnaden för särboförhållandet.

Om vi räknar lågt kostar det extra onödiga hushållet 10.000:- i månaden. Anta att hon har 45 år kvar.

10000*12*45=5.400.000

Inte kaffepengar direkt.
 
Vi kan ju räkna på kostnaden för särboförhållandet.

Om vi räknar lågt kostar det extra onödiga hushållet 10.000:- i månaden. Anta att hon har 45 år kvar.

10000*12*45=5.400.000

Inte kaffepengar direkt.

Men det blir ku precis samma kostnad om de skiljer sig.

Personligen betalar jag lite mer och har ett lyckligt förhållande där alla inblandade mår bra än är sambo och olycklig.
 
Jag tror jag måste be om en förklaring. TS bör alltså hellre skilja sig för att det utåt sett är en snyggare lösning ( i somligas ögon) och även om hon inte egentligen önskar ha det så?

Eller hur menar du?
Jag menar att maken gör rätt som säger nej till särboförhållandet.

Jag tycker att TS ska ge det hela en chans till.
 
Vi kan ju räkna på kostnaden för särboförhållandet.

Om vi räknar lågt kostar det extra onödiga hushållet 10.000:- i månaden. Anta att hon har 45 år kvar.

10000*12*45=5.400.000

Inte kaffepengar direkt.

ONÖDIGA hushållet?! En bör alltså inte försörja sig själv om det är vad man vill och mår bra av, utan alltid - främst av ekonomiska skäl - söka sig till medsponsor?

Vår livsåskådning skiljer sig rejält. Jag är för varje människas frihet.
 
Av ekonomiska och sociala skäl. Finns ingen vettig anledning att leva i ett särboförhållande om man har familj.
Det gör det visst. Lika många skäl som att bo ihop. Jag skulle aldrig klara av att bo ihop med någon. Absolut inte om det är barn med i bilden. Det enda praktiska ekonomiska skälet vore om nån försörjde mej. Vilket aldrig kommer att hända. Jag tar hand om mej själv. Dina antaganden är ju så dumma så det finns inte
 
Jag menar att maken gör rätt som säger nej till särboförhållandet.

Jag tycker att TS ska ge det hela en chans till.

Ja, om han inte vill försöka hitta ett sätt att behålla relationen är det ju helt rätt väg att gå. Slänga ut barnet med badvattnet...

Varför då? För att TS inte försökt länge nog? För att TS inte mår tillräckligt dåligt? För att vad talar för att det ska ge något att "härda ut"? Observera gärna trådrubriken.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 697
Senast: Grazing
·
Relationer Lååångt om min krångliga mor-dotter relation. Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att...
Svar
13
· Visningar
2 653
Senast: tanten
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 688
Senast: sjoberga
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 700
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Hage
  • När fan slutar jag ramla av?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp