Orkar inte mer

Av ekonomiska och sociala skäl. Finns ingen vettig anledning att leva i ett särboförhållande om man har familj.
Det gör det väl? En släkting till mig är särbo med mamman till deras barn. Båda föräldrarna är bönder, med varsin liten ärvd gård, som de lever på. Ingen av gårdarna är stor nog att försörja båda, båda gårdarna är familjearv. De har aldrig bott ihop, av den anledningen, och har levt lyckligt som särbo i 20 år. Det gemensamma barnet har av allt döma haft en utmärkt uppväxt.
 
Människor inbillar sig att den mår bra av så mycket som är dåligt för dem i långa loppet.

Det är därför världen ser ut som den gör med mängder av hemlösa, överviktiga och ekonomiskt utsatta.
Är det du som sitter på facit för vad som gör alla lyckliga?

Något som iallafall är alldeles säkert är att Ts mår riktigt dåligt av den situation som är nu. Då är det var människas ansvar att försöka förändra det man mår dåligt av. I det här fallet att leva ihop med sin partner.
 
Vi kan ju räkna på kostnaden för särboförhållandet.

Om vi räknar lågt kostar det extra onödiga hushållet 10.000:- i månaden. Anta att hon har 45 år kvar.

10000*12*45=5.400.000

Inte kaffepengar direkt.

Du får ju ta med vad TS sparar i termer av ohälsa också - sjukskrivning och vård är ju inte heller gratis, och det är ju där TS verkar vara nu. Dessutom, 10 papp i månaden för ett lyckligt liv låter billigt tycker jag, enkelt val! Min hälsa och lycka är värda mer än så.
 
Du får ju ta med vad TS sparar i termer av ohälsa också - sjukskrivning och vård är ju inte heller gratis, och det är ju där TS verkar vara nu. Dessutom, 10 papp i månaden för ett lyckligt liv låter billigt tycker jag, enkelt val! Min hälsa och lycka är värda mer än så.

Fast det där är ju bara dina spekulationer. Finns inget rimligt skäl till varför de skulle bli mer lyckliga som särbos. Däremot skulle kostnaderna öka rejält samtidigt som barnet få mindre tid med mamma och pappa.
 
Något som iallafall är alldeles säkert är att Ts mår riktigt dåligt av den situation som är nu. Då är det var människas ansvar att försöka förändra det man mår dåligt av.

Ja, och det har jag också rådit henne att göra. Problemet är inte att de lever tillsammans utan att de inte kommunicerar.
 
Fast det där är ju bara dina spekulationer. Finns inget rimligt skäl till varför de skulle bli mer lyckliga som särbos. Däremot skulle kostnaderna öka rejält samtidigt som barnet få mindre tid med mamma och pappa.

Och du spekulerar inte utan du vet? Jag tror det finns en hög chans att barnet får mer kvalitetstid med både mamma och pappa.

Ja, och det har jag också rådit henne att göra. Problemet är inte att de lever tillsammans utan att de inte kommunicerar.

Jag tycker det verkar som TS själv kommit fram till att de främst är olika. Det är svårt att leva ihop när en i grunden har olika värderingar om t ex kommunikation.
 
Vi kan ju räkna på kostnaden för särboförhållandet.

Om vi räknar lågt kostar det extra onödiga hushållet 10.000:- i månaden. Anta att hon har 45 år kvar.

10000*12*45=5.400.000

Inte kaffepengar direkt.
Det här var något av det vidrigaste jag läst på det här forumet någon gång och det har stått rätt mycket skit här.
Det du skriver är att man alltid ska stanna kvar i ett förhållande eftersom det är dyrare att ha eget hushåll. Snacka om att återgå till en tidsålder som aldrig mer bör finnas där kvinnan blir mannens personliga slav :yuck: .
Jag hoppas av hela mitt hjärta att TS inte tar till sig av dina så kallade råd eftersom de enbart kommer medföra att TS kraschar totalt och därmed är i en ännu sämre situation samt att TS barn kommer må betydligt sämre än vad som är nödvändigt.
Allt i världen är inte pengar.
 
Och du spekulerar inte utan du vet? Jag tror det finns en hög chans att barnet får mer kvalitetstid med både mamma och pappa.

Jag tycker det verkar som TS själv kommit fram till att de främst är olika. Det är svårt att leva ihop när en i grunden har olika värderingar om t ex kommunikation.
Att kostnaderna ökar med två hushåll istället för ett och att det blir mindre tid med mamma och pappa för barnet säger sig självt. Det är inga spekulationer.

Jag läser om två personer som verkligen bryr sig om varandra och vill vara tillsammans men där problem i familjelivet (mannens son) gör att det blir svårt att få det att fungera.

Jag hade försökt att få hjälp med sonen på något sätt och satt tydliga krav till mannen för kommunikation. De flesta män trivs bra själva i relationen. Vi behöver inte prata för att må bra.

För egen del har jag som målsättning att jag ska äta middag med familjen varje dag, dricka kaffe med min fru och helst spendera en timme med henne efter det.

Inget hon krävt eller ens vet om men som jag går efter själv för att jag vet att hon behöver prata av sig och att det för oss närmare.

TS man verkar dock inte ha den intelligensen så hon får hjälpa honom och ställa krav på att han ger henne tid.
 
Det du skriver är att man alltid ska stanna kvar i ett förhållande eftersom det är dyrare att ha eget hushåll.

Nej, jag skriver att man inte ska leva som särbos. Den som skiljer sig kan skaffa en ny partner och då förändras den ekonomiska situationen. Min beräkning ovan gäller just för särbos.
 
Att kostnaderna ökar med två hushåll istället för ett och att det blir mindre tid med mamma och pappa för barnet säger sig självt. Det är inga spekulationer.

Jag läser om två personer som verkligen bryr sig om varandra och vill vara tillsammans men där problem i familjelivet (mannens son) gör att det blir svårt att få det att fungera.

Jag hade försökt att få hjälp med sonen på något sätt och satt tydliga krav till mannen för kommunikation. De flesta män trivs bra själva i relationen. Vi behöver inte prata för att må bra.

För egen del har jag som målsättning att jag ska äta middag med familjen varje dag, dricka kaffe med min fru och helst spendera en timme med henne efter det.

Inget hon krävt eller ens vet om men som jag går efter själv för att jag vet att hon behöver prata av sig och att det för oss närmare.

TS man verkar dock inte ha den intelligensen så hon får hjälpa honom och ställa krav på att han ger henne tid.

Jag föreslår att du läser tråden. Du har redan innan gjort rätt fatala antaganden som motsäger vad TS redan uppgivit.

TS har redan konstaterat att de är väldigt olika. Det är slitsamt för ett förhållande att inte ha samma värdegrunder. Sonen är ju långt ifrån enda gruset i maskineriet. Det är en del av gruset, men kanske främst den delen som aktualiserar frågan om olikheter i hantering av problem och vardagslivet. Problem som kan vara hart när omöjliga att komma över.

Jag tror inte att djupgående långvariga relationsproblem löser sig av sig själv genom gemensamma middagar och kaffe.
 
Jag tror inte att djupgående långvariga relationsproblem löser sig av sig själv genom gemensamma middagar och kaffe.

Beror på hur djupgående de är. Så gott som alla relationer blir bättre av fungerande kommunikation. Och för att kommunicera måste det finnas tid för kommunikation.
 
Att kostnaderna ökar med två hushåll istället för ett och att det blir mindre tid med mamma och pappa för barnet säger sig självt. Det är inga spekulationer.

Jag läser om två personer som verkligen bryr sig om varandra och vill vara tillsammans men där problem i familjelivet (mannens son) gör att det blir svårt att få det att fungera.

Jag hade försökt att få hjälp med sonen på något sätt och satt tydliga krav till mannen för kommunikation. De flesta män trivs bra själva i relationen. Vi behöver inte prata för att må bra.

För egen del har jag som målsättning att jag ska äta middag med familjen varje dag, dricka kaffe med min fru och helst spendera en timme med henne efter det.

Inget hon krävt eller ens vet om men som jag går efter själv för att jag vet att hon behöver prata av sig och att det för oss närmare.

TS man verkar dock inte ha den intelligensen så hon får hjälpa honom och ställa krav på att han ger henne tid.
Kostnaderna för dåligt förhållande är inget vidare. Mår dåligt- blir sjukskriven- lägre inkomst- lägre pension till skillnad från att må bra som särbo eller singel som blir må bra- ha jobb- högre inkomst- högre pension.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 431
Senast: Grazing
·
Relationer Lååångt om min krångliga mor-dotter relation. Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att...
Svar
13
· Visningar
2 610
Senast: tanten
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 493
Senast: sjoberga
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 712
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Åka långt tåg med katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp