Orkar man tjafsa? BORDE jag tjafsa?

Sv: Orkar man tjafsa? BORDE jag tjafsa?

hejsan, jag fick ta bort min vallack i höstas pga avslitna/uppbrända ledband i bakbenen, han fick helt enkelt panik och sprang ut på vägen och välte bräde sönder skinn och allt... ingen vetrinär kunde komma så vi åkte till helsingborg med hästen där dom sa att han bara hade ytligaskador och att dom skulle sy ihop honom samma natt.. på natten ringer dom och berättar att det enbvart finns ett ledband kvar i hesten och frågar om dom skall ta bort honom eller försöka syihop honom.. givetvis beslutar jag det som är bäst för hästen och dom tar bort honom.. nu var det så här att denna häst hade spatt i bakbenen, han var EJ delersatt. och han hade fullvetrinärvård.. däremot så togs han bort pga spatten så skulle jag bara få ut hälften! helt okej jag visste om att han var sjuk osv... försäkringsbolaget vägrar betala vetrinär och livförsökring då detta nu gällde hans bakben.. sp jag står men en avbetalning på just nu 30 tusen och utan häst.. jag säger bara kolla upp allt ni kan innan ni försäkrar era små hjärtan
 
Sv: Orkar man tjafsa? BORDE jag tjafsa?

Men du måste väl ha haft en reservation för just bakbenen i försäkringen?
 
Sv: Orkar man tjafsa? BORDE jag tjafsa?

det som stod på mina papper var att om hästen måste opereras eller tas bort pga sptten i bakbenen så kommer inte försäkringsbolaget att lägga sig i... både vetrinärer och jag har kämpat snart i ett års tid.. men jag vill inte bli skuldsatt hos någon inkassogrej så jag betalar så snällt till djursjukhuset.. försäkringbolaget yjatade fram till 5maj om att dom har det under ärende.. olyckan hände den 27 november!!! och nu i juli fick jag beskedet om att dom avstår.. jag har ringt och pratat med försäkringa agenten och allt men dom är så tvära... precis som att det var spatten som orsakade att han halkade på asfalten... det räcker lixom inte med att jag ska behöva se hela olyckan jag måste berätta den om och om igen för alla myndigheter... jag ger snart upp.. jag håller snart tyst och betalar snällt och lydigt..
 
Sv: Orkar man tjafsa? BORDE jag tjafsa?

Vad har bolaget gett för orsak till varför de inte vill betala ut några pengar?
 
Sv: Orkar man tjafsa? BORDE jag tjafsa?

för att det är relaterat där spatten satt.. men mitt svar på det är att spatten sitter inte i sönderslitna ledband..
 
Sv: Orkar man tjafsa? BORDE jag tjafsa?

för att det är relaterat där spatten satt.. men mitt svar på det är att spatten sitter inte i sönderslitna ledband..

Jag undrar fortfarande vad som stod i pappren, mer exakt alltså.

När de reserverar sig mot någonting så endera brukar de reservera sig mot 'hälta' rakt av, eller så mer preciserat, med 'diagnos plus komplikationer till diagnosen'. Det är 'komplikationer till' som kan bli trätomål.

Dock finns ju alltid möjligheten att överklaga. Min arabvalack var ju T-märkt (pga leddefekt i vänster hasled) och hade reservationer på alla fyra för hältor, förutom traumatiska skador/hältor.

Han rullade fast i en bok, fick en AKUT carpit ena fram och en senskada djupa böjsenan VB (benet med defekten btw). Sveland avslog. Jag överklagade, genom att helt enkelt skriva ett brev och förklara vad som hänt och tycka att jag delvis kunde förstå om de ändå vägrade betala carpiten även om den var akut (svårt bevisa det bortom allt tvivel), men att en akut skada i djupa böjsenan (för övrigt ovanligt med just djupa) ifrågasatte jag hur de kunde anse inte var akut?

Det tog tre veckor, sedan kom ett vänligt brev att de fått min överklagan, kikat på ärendet igen och skulle betala ut femtusen-någonting på mitt konto. Och ersatte sen alla återbesök etc med.

Så, att överklaga är väl värt om man vet att man har rätt, och kan 'bevisa' det. och håller sig saklig och trevlig i tonen ändå.
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Är ny på detta forum så jag hoppas att jag lagt tråden på rätt ställe.. Såhär började det hela.. I somras kom jag ut i...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 597
Senast: Susse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp