Orkar man tjafsa? BORDE jag tjafsa?

Sv: Orkar man tjafsa? BORDE jag tjafsa?

Jag har aldrig ansett dig vara förbannat på dem, menade alltså inte dig utan allmänt/andra fall. Tycker du (vilket du ska ha en eloge för) hållit en god, trevlig ton tråden igenom.

Du började med att fråga, vilket är utmärkt, och konstaterade när du fick svar att 'ajdå, elände, synd att damen inte sa något om det, jag trodde ju jag gjorde det bästa valet', utan att 'skrika på bolaget'. Så jag tycker du hanterat det ypperligt.

Att du är ledsen och besviken över att du inte fick eller införskaffade tydlig information är naturligt, men du har hållit det där utan att gå ut på krigståg mot bolaget.

Så menade inte dig/att kritisera dig med mitt inlägg. Men kollar man runt är det tyvärr ovanligt med så förnuftigt och sakligt resonemang som ditt, och vanligare att - gärna i alla trådar man kommer åt - yla om hur elakt och hemskt Bolag X är.

Och något rikspucko tycker jag INTE du ska kalla dig. Alls.
 
Sv: Orkar man tjafsa? BORDE jag tjafsa?

Jo, jag vill bara förtydliga att jag inte är förbannad på Agria. De har aldrig varit till problem och det tog endast en vecka för dem att fatta beslut kring ärendet.

Det är väl inte alltid så roligt men jag kan nu iaf klappa mig på axeln och ärligt kalla mig rikspucko.

Jag kan ju tillägga att jag lusläsde mina åtaganden då deras sätt att beskriva vissa situationer gjorde mig nervös, så jag ville vara säker på att aldrig bli anklagad för försäkringsbedrägeri.

Men du är absolut inget rikspucko!Se det istället som att du lärt dig något.......du kommer aldrig att göra samma misstag utan kommer att vara väl förberedd om något sånt här inträffar igen!

Var glad att det inte var mer pengar det handlade om.

En kram på vägen/Z
 
Sv: Orkar man tjafsa? BORDE jag tjafsa?

Nå, det var väl knappast från dig tonen rikspucko ekade så det var inte så jag menade. Det kanske bara är jag själv som anser mig vara det.

Tycker bara det är tråkigt för i sådana här trådar ska det alltid gås till attack när det är fullkomligt ovidkommande. Att detta smärtar mig fullkomligt, och andra i samma sits, är alltid minst relevant. Jag menar, tråden hade kunnat ta slut efter det inlägg som jag inledde med en ledsen smiley, vilket nummer det nu hade.
 
Sv: Orkar man tjafsa? BORDE jag tjafsa?

Ville bara skicka styrkekramar!
 
Sv: Orkar man tjafsa? BORDE jag tjafsa?

Skaka av dig det, det kommer alltid finnas folk som har svårt att förstå att det inte alltid är så lätt att vara perfekt och göra allting rätt.

Jag hade heller inte fullt ut klart för mig vad det innebar när jag hade min första häst försäkrad i 10 K i A1 och 15 k i A4 (begränsad). Jag slapp lära mig den hårda vägen dock, men det var bara ren tur. Samma sak gäller byta bolag. Jag hade bytt en gång, och skulle bytt en gång till om inte en teknalitet hindrat. Det kunde kostat mig hela livsumman plus 40 000 kr i vetvård, och skillnaden mellan att försöka hjälpa, och 'få ta bort pga ekonomiska skäl'. Men det visste jag inte då, och ja visst stod det i villkoren, som jag HADE läst, men inte fullt förstått, dessutom sa ju försäkringstanten att det var 'ingen större risk med en frisk häst vetbes UA' att byta bolag.

(Hästen visade sig ha en oupptäckt skelettdefekt som inte gett symptom innan, som efter upprepade behandlingar samt operation tyvärr ledde till utdömning. Kostade nästan 60 000 kr i försäkringspengar för vetvård, och jag la 40 ur egen ficka med. Hade jag bytt bolag som jag tänkte, enda som gjorde att jag inte bytta var att jag inte visste att man var tvungen att byta på årsförfallodagen. Så kunde ju inte byta, så höjde befintliga istället när jag ändå hade intyg. Hade jag bytt, hade det 'kostat' mig att inte få ett öre i vetvård för behandlingar och op, och inget vid utdömningen. Dvs jag hade inte kunnat prova behandla så mkt och operera utan hade fått ta bort pga ekonomiska skäl, och inte haft en krona att köpa ny för. Plus all 'tänk om det hjälpt att behandla om jag haft råd').

Så, man SKA läsa villkoren, tills man kan och förstått dem. Och man får hårddraget 'skylla sig själv' om man inte gör det. Men misstag är mänskliga, och ingen är perfekt. Det tråkiga är att vissa får betala ett oerhört högt pris, känslomässigt och/eller ekonomiskt, för sin okunskap =/
 
Sv: Orkar man tjafsa? BORDE jag tjafsa?

nu förtiden har de stora bolagen en överenskommelse att de övertar varandras kunder inkl risken så den risken har faktiskt minskat. (att hamna mellan två bolag).
 
Sv: Orkar man tjafsa? BORDE jag tjafsa?

nu förtiden har de stora bolagen en överenskommelse att de övertar varandras kunder inkl risken så den risken har faktiskt minskat. (att hamna mellan två bolag).

Jo, jag har hört det, dock bara mellan två specifika bolag. Och när jag frågat (av ren nyfikenhet) har det iaf inte varit allmänt känt bland handläggarna. Det behöver absolut inte betyda att det inte ÄR så (jag vet vilket sjå jag hade att övertygad agriahandläggaren om att JO jag kunde fosterfölförsäkra från 45 dygn, de hade ändrat). Men jag törs inte byta i nuläget änd, vill se det fungera först :devil: Dessutom andas de inte ett LJUD om det i sina villkor, alls. Så jag vill se det svart på vitt innan jag 'tror på det'.

Men jag tycker det är ett väldigt bra initiativ, och ökar 'fri konkurrens' eller hur man ska säga. Annars är man ju bunden 'på livstid' eg till det bolag den försäkrades in i, och kan ju vara ett bolag som någon annan valt, och vars försäkringslösningar inte alls passar en själv. Eller där de försämrar villkoren och höjer premierna, men man är 'tvingad' att vara kvar.

Mitt ex ang byte var dock för många år sen, då det inte fanns. Sen ska Sveland ha en eloge för att de ersatte snällt och trevligt TROTS att skadan fanns när försäkringen tecknades (men oupptäckt). Han var ju införsäkrad i annat bolag (minns inte vilket) som 6-månaders. Jag köpte, och bytte bolag till 'mitt' när han var 4 år. När han var 8 år upptäcktes defekten. Då var försäkringen häjd två ggr dessutom.

Vet att jag i samband med det ringde som 'presumtiv kund' till Sveland och tyckte 'man har ju hört så mkt om det här med att byta bolag, om jag (bla bla, beskrev hur det varit med valacken, men utan att tala om att det gällde honom) och sen flera år senare, när den är försäkrad i 30 000 kr, visar sig ha något som fanns innan, hur blir det då?'. Och handläggaren tyckte att 'vid så lågt livvärde, och efter så många år som kund, så skulle det bli så, då skulle vi betala, det kan jag nästan garantera dig'. Den presumtiva kunden :angel* tackade för samtalet. Och kunde sen konstatera att det faktiskt var deras policy.

Apropå att bolag försäker hitta kryphål. Här kunde de med hänvisning till villkoren alltså sluppit betala BÅDE vetvård och liv. Men betalade bådadera utan ett knyst. MOT sina gällande villkor. (De har även i annat fall gått rakt emot sina villkor och använt sunt förnuft).

Men jag KUNDE förlorat allt. Och hade jag när han var 7 år bytt till Agria, som var min tanke. Då hade jag nog nästan garanterat blivit utan all ersättning.
 
Senast ändrad:
Sv: Orkar man tjafsa? BORDE jag tjafsa?

Nej tyvärr, det var 2004 och 2005. Ska jag vara ärlig så tror jag att man kan bli bra / dåligt bemött på alla bolag. Nu var det Agria, eller snarare kanske man ska säga en av deras handläggare, som gjorde en ful grej mot mig. Dock skall påpekas att flera i mitt stall har dåliga erfarenheter av just Agria. :mad:
 
Sv: Orkar man tjafsa? BORDE jag tjafsa?

Tycker att du i så fall ska ställa dig frågan VARFÖR tycker många at det är så jobbigt att ta reda på faktan?

Bolagen kör med världens äldsta trick inom försäljning - krångla till villkoren så mycket det bara går så att kunden till slut inte har en aning om vad de får för pengarna.

Tycker det har gått för långt när bolagen ser kunderna som motparter istället för betalande kunder! Man kan inte först sälja en vara och sen krångla när den ska levereras.

Uttalar mig nu generellt eftersom jag inte är insatt i detalj i TS försäkringsvillkor.
 
Sv: Orkar man tjafsa? BORDE jag tjafsa?

Jag har liknade erfarenheter av Sveland.:)
 
Sv: Orkar man tjafsa? BORDE jag tjafsa?

Fast att 'många' har dåliga erf av Agria kan ju bero på en rad anledningar, t ex att Agria är det största bolaget på marknaden.

Jag säger inte att Agria inte kan bete sig illa, göra fel etc. Men jag har ändå haft tre Agriaförsäkrade hästar, som alla tyvärr kostad stora pengar i vetvård, och slutat som utdömda. (Jag fick skrämselhicka varje gång det kom ett brev från Agria i lådan, förväntade mig att de skulle 'tack för ett ICKE givande samarbete' och säga upp mina försäkringar.. Har alla smådjuren i Agria med, inga problem där heller btw).

Så jag BORDE ju märkt av det, spec som det varit lite 'speciella' omständigheter.

Häst 1, försäkrad i Agria vid köp, försäkringen höjd från 10 till 30 vid köp. Åring. Ett år senare blir hon sjuk, och åker jojo till klinik och kostar en hel del pengar. Blir sämre och sämre, vi har ingen diagnos men en misstänkt diagnos. En nattsvart fan. Provet är tagna men svaret har inte kommit. Hästen mår skit. Beh veterinär ringer Agrias veterinär, som på telefon ger tillstånd till omedelbar nödslakt av djurskyddsskäl. Jag & vet ville ha obducerat och förv oss att bolaget skulle vilja det då diagnos saknas. Agrias vet tycker 'nej, jag kommer skriva att obduktion INTE krävs här. För det råder INGEN tvekan om att det för hästen är bäst att få sluta sina dagar och det snarast, det måste vara livskvalitet med. Men OM man inte kan påvisa något fel vid obduktionen, kan djurägaren få problem att få ut livvärdet, så jag kommer skriva ej obruktion'.

Den andra hästen var en egen uppfödning, försäkrad som två dygn gammal. och en vandrande olycka helt enkelt. Hon fick lunginflammation som 3 v gammal, följde upp med en bakterieinfektion modell ordentlig och dyr som 4 månader gammal. Den fick hon förresten på klinik dit hon var pga att hon växte för fort och fick begynnande senkontraktur. Sen radare hon grejer på varandra. Sårskada, ligamentskada innan hon var året gammal. Sen lugnt ett tag, men 1½ år gammal vurpar hon i hagen vilket leder till ett jojande in och ut på klinik med ledproblem i nästan ett år. Sen lugnt ett tag, och hon betäcks. Fostret försäkras i Agria.

Strax därefter upptäcks en birkelandsfraktur, som måste opereras. Hon återfår problemen från vurpan efter narkosen. Ny sejour med ledbehandling.

Då upptäcks en ink på ögonlocket. Som kräver operation med hudtransplantation och 2 veckors djursjukhusvistelse. Hon kastar fölet på djursjukhuset. Hon får tillbaka problemen från vurpan iom narkosen, och nytt jojande för det. Ögonop misslyckades och måste göras om.

Osv.

Hon var livförsäkrad för 10 000 kr, och kostade dem SKJORTAN i vetvård. Och inte en enda gång krånglande det med ersättning. Aldrig någonsin. Hon togs bort som fyra år gammal, jag tog bort först ochs kickade papprena sen. Inga problem.

Nästa, treåring, får en sårskada FÖRSTA dagen. Inga problem, inget trassel. Följer upp med en knäskada. Inga problem. Sen är det lugnt, tills hon slår upp knäskadan. Upprepade behandlingar, operation, mer behandling men tyvärr gick det inte att reparera så hon fick somna. Inget tjafs eller problem från Agria.

Så otroligt mycket jag haft att göra med Agria så om de nu letar varje kryphål, gillar att krångla etc, så tycker man ju att jag både en och fjorton gånger skulle drabats? Det skulle ju närmast vara ett under om jag aldrig 'märkt av' det? (Sen är det ett under att de tredje hästen glatt tyckte att 'javisst får du försäkra den' men det är en annan story. Jag lär på hästsidan tyvärr vara en av deras absolut sämsta kunder..)
 
Sv: Orkar man tjafsa? BORDE jag tjafsa?

Jag har liknade erfarenheter av Sveland.:)

Trevligt =) Jag har ett par ggr fått överklaga beslut från dem, men aldrig varit tjafs då, utan de har satt sig in i ärendet, konstaterat när de haft alla fakta på hand att 'japps, de ska betala' och gjort det.

När jag - utan att blanda in bolaget - tog bort mitt kblsto, mot vet. rek ska tilläggas, så krediterade de hennes resterande premie. Och detta var ju på den tiden när kvarvarande premie för försäkringsåret skulle dras av från livbeloppet, och i avsaknad av livbelopp erläggas ändå. Men de tyckte bara att 'jag förstår att du valde att ta bort henne, ibland är det ju bäst för hästen även om veterinären tycker annorlunda, och jag krediterar resterande premie så du inte behöver betala den'.

De känns överlag som de låter 'sunt förnuft' råda före att slaviskt följa villkoren. Sen är det inte ett bolag jag skulle välja 'frivilligt' längre ändå dock, men det har med villkoren att göra. De har ju tyvärr i mångt de 'sämsta' villkoren bland 'de stora' bolagen. De är väl i princip det enda nu som inte i någon form ersätter receptbelagd/utlämnad medicin, vet. resor eller avlivning. Och de är inte billigast alltid längre heller. Dock har de ju nu (sist av alla? Och lagom till de andra började dra in det, fast självrisk, och har alltid haft längsta självriskperioden)

Men jag har ju ponnyn där (stod där vid köp), och jag har bara goda erf av dem. Men jag skulle önska lite mer 'tilläggsval' i deras försäkringar, om man får önska som sagt. Men måste jag välja så hellre ett 'vettigt bolag', än massa kringförsäkringar som man sällan kan utnyttja för det krånglar. Min erf av AGria är dock att de både har/hade det bästa skyddet, och var krångelfria. Om än dyra, men man får ju som bekant vad man betalar för oftast.
 
Sv: Orkar man tjafsa? BORDE jag tjafsa?

Så ser jag inte på det och den inställningen möttes jag aldrig av när jag jobbade på försäkringsbolag.

Att agria har mest missnöjda kunder ser jag inte som konstigt eftersom de totalt dominerar marknaden.

I kundundersökningar är ca 80-85% av bolagens kunder nöjda med sin försäkring så så många verkar inte vara "lurade"?
 
Sv: Orkar man tjafsa? BORDE jag tjafsa?

Knapplån...

I kundundersökningar är ca 80-85% av bolagens kunder nöjda med sin försäkring så så många verkar inte vara "lurade"?

Har ingen åsikt/erfarenhet av agria för hästar men som matematiker tycker jag ditt inlägg var lite konstigt. Var alltså 15 - 20% missnöjda? Typ var femte kund? Det är rätt mycket och ingen statistik att vara stolt över i så fall..

Bara en tanke grundat från ditt inlägg. Är inte insatt i siffrorna..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Orkar man tjafsa? BORDE jag tjafsa?

De mäter väl olika saker, det folk var mest missnöjda med var premien. Där är det nog ingen som svarar "oh ja sicken bra premie!". Har för mig att siffran på 80-85% var en sammanslagning. Högre på vissa bitar och lägre på vissa.


Så ja, jag tycker den var rätt bra faktist.
 
Sv: Orkar man tjafsa? BORDE jag tjafsa?

okej. Jag har även jobbat med marknadsundersökningar och vet att de flesta aldrig blir nöjda med priset...
 
Sv: Orkar man tjafsa? BORDE jag tjafsa?

Och i delen med missnöjda kunder lär ju alla de som inte läst villkoren också finnas med. Och visst är de missnöjda, men inte för försäkringen är dålig/bolaget gjort fel eller ens tagit ett tveksamt beslut som kunnat ifrågasättas eg.
 
Sv: Orkar man tjafsa? BORDE jag tjafsa?

Om jag ska tala för mig själv så är det två saker genom åren som gjort mig missnöjd; uselt bemötande från personal ( obs!Långt ifrån alla utan ett fåtal som förstör för sina kolleger och företaget ) + oacceptabelt lång behandling av ärende, ibland har det t o m slarvats bort brev och fax som skickats in.

Rent allmänt så finns det EN viktig sak till och det är bolagens ständiga ändrande av villkor, självriskbelopp m m. Man väljer ut ett bolag vars villkor man tycker är bra - året därpå har de gjort drastiska förändringar som innebär att man lika gärna kunde ha stannat kvar på sitt gamla bolag! Det känns osäkert, opersonligt och inte kundvänligt.

Jag ger fullständigt blanka --- i vad bolaget heter, jag är intresserad av; BRA bemötande, trygghet, tydliga villkor, tillgänglighet, kunskap. För min del får de gärna heta Musse Pigg Insurance eller vad som:cool:
 
Sv: Orkar man tjafsa? BORDE jag tjafsa?

Att de byter lite väl ofta kan jag också tycka.

Tyvärr blir det så dels pga nya lagar och regler, dels för att det poppar upp nya bolag och det blir mer konkurrens.
 
Sv: Orkar man tjafsa? BORDE jag tjafsa?

Knapplån...



Har ingen åsikt/erfarenhet av agria för hästar men som matematiker tycker jag ditt inlägg var lite konstigt. Var alltså 15 - 20% missnöjda? Typ var femte kund? Det är rätt mycket och ingen statistik att vara stolt över i så fall..

Bara en tanke grundat från ditt inlägg. Är inte insatt i siffrorna..

Jag hade lite samma tanke.....sen hade det ju varit bra att veta hur de frågade och vad de frågade.....annars är ju statistiken rätt värdelöst.Man kan visa allt med statistik.

Undrar hur siffrorna skulle bli om de endast frågade dem som skickat in om ersättning av skada.....
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Är ny på detta forum så jag hoppas att jag lagt tråden på rätt ställe.. Såhär började det hela.. I somras kom jag ut i...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 597
Senast: Susse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp