Oro/ångest/stress = tappad aptit?

20032003

Trådstartare
Just nu upplever jag väldigt hög nivå av ångest och oro i mitt liv. Det har varit en väldigt jobbig period i höst/vinter. Två älskade hundar har gått bort inom loppet av några månader, jag är orolig över min hälsa, en nära anhörig har haft hälsoproblem och genomgått en operation för någon månad sedan...osv. För övrigt har jag hästar, jobbar heltid, pluggar (även om det bara är en kurs). Det finns viss oro över ekonomin. Sedan nyår har jag nästan helt tappat min aptit. Är detta vanligt? Jag kan faktiskt känna mig hungrig, men så fort jag har maten framför mig så växer den bara i munnen. Är detta vanligt, dvs att man tappar aptiten så här när man är stressad? Vad gör man i så fall bäst åt det? Stressen kommer inte att försvinna på ett tag, men äta måste jag ju... Tips...
 
För mig har det varit samma sak, och efter ett tag har jag även fått magkatarr. Då blev det bättre med medicin mot det.
Annars har jag försökt hitta saker jag är sugen på som går lättare att äta, ofta kall mat eller mat som inte tuggas så mycket. Kräm, potatismos och fisk, stuvade makaroner eller nudlar.
Kortare perioder har jag inte varit orolig, några dagar med lite mat har gått bra. Men då gäller ju att man tar hand om sig och vilar! Man orkar ju inte fortsätta som vanligt när man inte får i sig någon energi, utan är man så stressad är det bara att dra ner på gasen och lägga alla måsten åt sidan.

Hoppas det vänder så du känner dig bättre snart. Ta hand om dig!
 
@Elina8 Tråkigt att du har/har haft likadant, men ändå skönt att höra att jag inte är ensam om att känna så här...

Har märkt att lagad mat verkar vara knepigast just nu. Yoghurt, flingor, dricka pro-viva, frukt, osv. Sådant funkar bättre. Jag har faktiskt precis fått i mig två koppar pro-viva blåbär med flingor och lite grädde i. Det var riktigt GOTT till och med! Kvällar verkar vara lättast för mig att äta, har jag märkt, och jag får väl försöka ta igen då vad jag inte ätit under dagen.

@monster1 Jag har precis sökt hjälp för mina fysiska problem, och det är väl där som en stor del av stressen ligger. Oron över vad det kan vara... :( Så jag får nog försöka hantera stressen så gott jag kan fram tills dess. Men det är ju mindre kul när man har svårt för att äta (jag som vanligtvis ÄLSKAR att baka och laga mat, samt äta...) och även sover dåligt... Lyckligtvis har jag ett jobb som jag trivs med, och det var riktigt skönt att komma dit idag efter helgerna och slippa gå hemma och grubbla...
 
Samtalskontakt med tex kurator låter som det skulle vara bra för dig.
Tappa aptiten är vanligt när man inte mår bra, ät det du känner aptit för. Kan rekommendera näringddryck från apoteket också när aptiten inte funkar.
 
@Elina8 Tråkigt att du har/har haft likadant, men ändå skönt att höra att jag inte är ensam om att känna så här...

Har märkt att lagad mat verkar vara knepigast just nu. Yoghurt, flingor, dricka pro-viva, frukt, osv. Sådant funkar bättre. Jag har faktiskt precis fått i mig två koppar pro-viva blåbär med flingor och lite grädde i. Det var riktigt GOTT till och med! Kvällar verkar vara lättast för mig att äta, har jag märkt, och jag får väl försöka ta igen då vad jag inte ätit under dagen.

@monster1 Jag har precis sökt hjälp för mina fysiska problem, och det är väl där som en stor del av stressen ligger. Oron över vad det kan vara... :( Så jag får nog försöka hantera stressen så gott jag kan fram tills dess. Men det är ju mindre kul när man har svårt för att äta (jag som vanligtvis ÄLSKAR att baka och laga mat, samt äta...) och även sover dåligt... Lyckligtvis har jag ett jobb som jag trivs med, och det var riktigt skönt att komma dit idag efter helgerna och slippa gå hemma och grubbla...
Du kan få hjälp mot din stress även om den beror på oro inför sjukdomen. Du måste inte alls stå ut. Hur som helst, soppor kan vara enklare att få i sig, när jag hade svårt att äta och hålla vikten åt jag soppor och hade i extra olja eller grädde för att hålla energimängden uppe. Småplock kan också vara enklare att få i sig snarare än en hel stor tallrik med något. För sömnen är det bra att ha en rutin för sänggåendet, där du varvar ned på olika sätt och bland annat genom att släcka ned hemma (aktiverar kroppens egen nedvarvning), göra lugna aktiviteter osv. Själv somnar jag till ljudböcker eller annat som distraherar min hjärna från mer komplicerade tankebanor.
 
Jag kände likadant som du, skönt att gå till jobbet jag älskar och få annat att tänka på. Däremot var jag sjukskriven från skolan längre.

Ät det du känner för och är du väldigt orolig för att inte få i dig tillräckligt så finns näringsdrycker som du kan köpa på apoteket.
Men sök hjälp för stressen också. Även om du vet vad som ligger bakom så kan det vara skönt att få ventilera och få lite perspektiv och verktyg att hantera tankarna.
 
@Elina8 Tråkigt att du har/har haft likadant, men ändå skönt att höra att jag inte är ensam om att känna så här...

Har märkt att lagad mat verkar vara knepigast just nu. Yoghurt, flingor, dricka pro-viva, frukt, osv. Sådant funkar bättre. Jag har faktiskt precis fått i mig två koppar pro-viva blåbär med flingor och lite grädde i. Det var riktigt GOTT till och med! Kvällar verkar vara lättast för mig att äta, har jag märkt, och jag får väl försöka ta igen då vad jag inte ätit under dagen.

@monster1 Jag har precis sökt hjälp för mina fysiska problem, och det är väl där som en stor del av stressen ligger. Oron över vad det kan vara... :( Så jag får nog försöka hantera stressen så gott jag kan fram tills dess. Men det är ju mindre kul när man har svårt för att äta (jag som vanligtvis ÄLSKAR att baka och laga mat, samt äta...) och även sover dåligt... Lyckligtvis har jag ett jobb som jag trivs med, och det var riktigt skönt att komma dit idag efter helgerna och slippa gå hemma och grubbla...
Intag av kaffe och tobak brukar öka när man är stressad. Om du nyttjar dessa så kan det vara ett steg, att minska ned på dessa. De står för mättnadskänsla.
 
Ja, jag tror att det är jättevanligt. Jag tappar aptiten helt när jag mår dåligt, kan gå i några dagar utan att klara av mat. Då dricker jag grönsaksjuicer istället.
 
Intag av kaffe och tobak brukar öka när man är stressad. Om du nyttjar dessa så kan det vara ett steg, att minska ned på dessa. De står för mättnadskänsla.

Nja, ingen tobak och sparsamt med kaffe.

Sedan är det ju så att ett symtom på allvarlig sjukdom skulle kunna vara aptitlöshet, och det har ju säkerligen satt sig i huvudet också. Det är ju inte så att jag inte KAN äta. När jag hade varit hos läkaren i måndags - och han hade sagt att sannolikheten för allvarlig sjukdom vid min ålder var låg - så kom jag hem och blev jättesugen på pizza. Lagade mat och åt MASSOR, och fortsatte att äta hela eftermiddagen/kvällen. Men i tisdags var det stopp igen... Då kom väl katastroftankarna ikapp mig igen... :( Igår åt jag väldigt lite under dagen, men lyckades ju få i mig pro-viva blåbär med flingor och grädde på kvällen. Efter det blev jag jättesugen på middagsrester från dagen innan, och åt en liten tallrik köttbullar och pommes med god aptit. Det är jättekonstigt...och inte det minsta logiskt...
 
Nja, ingen tobak och sparsamt med kaffe.

Sedan är det ju så att ett symtom på allvarlig sjukdom skulle kunna vara aptitlöshet, och det har ju säkerligen satt sig i huvudet också. Det är ju inte så att jag inte KAN äta. När jag hade varit hos läkaren i måndags - och han hade sagt att sannolikheten för allvarlig sjukdom vid min ålder var låg - så kom jag hem och blev jättesugen på pizza. Lagade mat och åt MASSOR, och fortsatte att äta hela eftermiddagen/kvällen. Men i tisdags var det stopp igen... Då kom väl katastroftankarna ikapp mig igen... :( Igår åt jag väldigt lite under dagen, men lyckades ju få i mig pro-viva blåbär med flingor och grädde på kvällen. Efter det blev jag jättesugen på middagsrester från dagen innan, och åt en liten tallrik köttbullar och pommes med god aptit. Det är jättekonstigt...och inte det minsta logiskt...


Tror du hade mått bra av att prata med någon om din oro. Boka en tid på vc, de har psykologer och kuratorer.
 
Nja, ingen tobak och sparsamt med kaffe.

Sedan är det ju så att ett symtom på allvarlig sjukdom skulle kunna vara aptitlöshet, och det har ju säkerligen satt sig i huvudet också. Det är ju inte så att jag inte KAN äta. När jag hade varit hos läkaren i måndags - och han hade sagt att sannolikheten för allvarlig sjukdom vid min ålder var låg - så kom jag hem och blev jättesugen på pizza. Lagade mat och åt MASSOR, och fortsatte att äta hela eftermiddagen/kvällen. Men i tisdags var det stopp igen... Då kom väl katastroftankarna ikapp mig igen... :( Igår åt jag väldigt lite under dagen, men lyckades ju få i mig pro-viva blåbär med flingor och grädde på kvällen. Efter det blev jag jättesugen på middagsrester från dagen innan, och åt en liten tallrik köttbullar och pommes med god aptit. Det är jättekonstigt...och inte det minsta logiskt...

Ganska logiskt att du inte kan äta när du har katastrofläge inställt i kroppen. När en människa är extremt rädd så är hon i beredskap för att fly eller fäkta, och då är inte bra att vara supermätt. Det är därför många flyktdjur ofta äter hela tiden och har lite mindre i magsäcken, men mera lätt mat. En hel biff med pommes och sås, då är det svårare att fly eller fäkta. Din kropp reagerar såsom om du ska fly. Du har högsta växeln i och redo för strid. Då är det naturligt att du inte är hungrig. Katastrofläge=så kallar jag det när man är på väg in i väggen, eller känner mycket stark ångest, oro.
Jag vet, för jag har varit där…

Dessvärre är det nog bara ett gammalt hedligt råd att växla ned och försöka analysera varför man har så högt stresspåslag. Jättelätt för mig att sitta här och skriva vad du skall göra. När jag själv är i samma situation är det jättesvårt att gå ifrån det läget och försöka varva ned. Jag dricker mycket kaffe när jag är stressad. Förut snusade jag. Kaffe och snus gjorde att jag inte var hungrig alls. Nu är det något bättre utan snus. Stressen finns där och är kopplat till mitt arbete och min personlighet. Riktigt illa var det bara en gång, men människor runt omkring mig drog i handbromsen åt mig.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det något namn på att bli passiv/paralyserad av stressutlöst ångest? Jag har väldigt svårt att förklara varför jag får sådan...
Svar
11
· Visningar
1 849
Relationer Van bukefalist som känner ett behov av att gömma sig bakom anonymt nick. En hel del personliga detaljer så den som eventuellt listar ut...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
14 593
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Behöver nog mest skriva av mig lite. Jag upplever mig väldigt sällan nöjd och tillfreds med livet. Just nu har jag hamnat i en riktig...
Svar
14
· Visningar
4 046
Senast: starcraft
·
Kropp & Själ Hej någon som vet hur man klarar att sluta med zolpidem? Jag har ätit denna tablett 10 mg varje dag i ca 3 veckor, först ca 2 veckor...
Svar
9
· Visningar
1 635
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp