Bukefalos 28 år!

Oro för varg

Vi har inget revir här - ännu - men jag förstår helt och fullt att du tycker att det är obehagligt. Det hade jag också tyckt. Jag är också övertygad om att vi kommer ha många fler incidenter med vargar och folk som promenerar hundar, plockar svamp, rider mm än vad vi har nu, i framtiden om stammen ska utvecklas som den gör nu.

Jag tror tyvärr att vi får vänja oss vid det, men rent jaktligt känns det helt ärligt skit.
Blir det ett revir här kommer jag inte skaffa någon mer klövviltshund.

Min karl jagar i dina trakter i helgen @TantAgda och även om de jagar vildsvin och det är risker med det, så upplever jag att risken för varg oroar mig mycket mer. Men ja, vi kanske vänjer oss.
Vad skulle kunna hända om man plockar svamp menar du? Vargen har inget som helst intresse av en svampplockare så jag har svårt att se att det kan bli några incidenter alls? :confused:
 
Jag misstänker att ni är många som bor i eller i närheten av vargrevir - hjälp mej! Hur vänjer jag mej? Hur kan jag släppa det här och kunna fortsätta leva mitt hundiga liv utan att vara konstant rädd i skogen?

Jag citerar mig själv från en tidigare tråd;

19 Okt 2021
Körde en gång bil genom ett blandat öppet-och-skog-landskap. Så såg jag var jag först trodde vara en sjuk räv (den var inte friskt röd utan sjukt gul) springa över en åker snett framför mig. Nästa åker hade mycket kortare gräs, och räven fick samtidigt mycket längre ben. Då insåg jag att det var en varg, och att den skulle korsa vägen jag körde på, eftersom den sprang spikrakt som vargar gör över öppna fält.
Och så korsade den vägen 50-75m framför bilen, och sprang in i skogen på andra sidan.

Som uppvuxen i vad som idag är vargaland, med bitvis väldigt mycket hat mot varg - där vanligtvis jordnära män kunde stå och berätta hur deras annars så tuffa jakthundar blir till ytterst ynkliga skuggor av sig själva vid minsta vargavittring - så fick jag för mig att jag skulle testa de berättelserna i praktiken; jag hade egen hund i bilen.

Så jag parkerade strax efter där vargen korsat vägen. Och ut med hunden, och jag vallade henne fram och tillbaka över de kanske femton meter som jag visste att vargen passerat, ivrigt studerande minsta antydan till någon slags reaktion.

Men efter tredje fjärde gången fick jag en blick av min kloka tik som ungefär sade: "Du börjar alltså på och tappa det? Om du inte kommer ihåg, så kissade jag faktiskt för tio minuter se'n."


Annat var det då hon fick lukta på en björnabaja i fäbodsmiljö. Sänkt kropp, svans in mellan benen - och tittande upp mot mig med budskapet "Husse. Nu är en väldigt bra tid att gå hem. Raka vägen, den här gången."
 
Vad skulle kunna hända om man plockar svamp menar du? Vargen har inget som helst intresse av en svampplockare så jag har svårt att se att det kan bli några incidenter alls? :confused:

Vargar är nyfikna djur, varför skulle de inte vara intresserade av en svampplockare menar du? Precis som det med jämna mellanrum blir incidenter mellan svamp- och bärplockare och björnar, är jag övertygad om att det också kommer bli det med vargar. Speciellt när de rör sig i betydligt mer tätbefolkade områden än vad björnarna gör.
 
Vargar är nyfikna djur, varför skulle de inte vara intresserade av en svampplockare menar du? Precis som det med jämna mellanrum blir incidenter mellan svamp- och bärplockare och björnar, är jag övertygad om att det också kommer bli det med vargar. Speciellt när de rör sig i betydligt mer tätbefolkade områden än vad björnarna gör.
Att en varg, eller en räv för den delen, är nyfiken kallar jag inte för en incident för att den tittar på en svamp- eller bärplockare. Jag har öht inte sett en enda tidningsrubrik om några som helst incidenter mellan varg och svamp- eller bärplockare. Jag springer många gånger hellre ihop med en varg i skogen än en björn eller en älg som kan vara verkligt farliga djur, även om det är sällsynt att en björn hotar någon annan än en jägare med hund. Älgar har ju faktiskt både attackerat och dödat flera människor i nutid.
 
Jag citerar mig själv från en tidigare tråd;

19 Okt 2021
Körde en gång bil genom ett blandat öppet-och-skog-landskap. Så såg jag var jag först trodde vara en sjuk räv (den var inte friskt röd utan sjukt gul) springa över en åker snett framför mig. Nästa åker hade mycket kortare gräs, och räven fick samtidigt mycket längre ben. Då insåg jag att det var en varg, och att den skulle korsa vägen jag körde på, eftersom den sprang spikrakt som vargar gör över öppna fält.
Och så korsade den vägen 50-75m framför bilen, och sprang in i skogen på andra sidan.

Som uppvuxen i vad som idag är vargaland, med bitvis väldigt mycket hat mot varg - där vanligtvis jordnära män kunde stå och berätta hur deras annars så tuffa jakthundar blir till ytterst ynkliga skuggor av sig själva vid minsta vargavittring - så fick jag för mig att jag skulle testa de berättelserna i praktiken; jag hade egen hund i bilen.

Så jag parkerade strax efter där vargen korsat vägen. Och ut med hunden, och jag vallade henne fram och tillbaka över de kanske femton meter som jag visste att vargen passerat, ivrigt studerande minsta antydan till någon slags reaktion.

Men efter tredje fjärde gången fick jag en blick av min kloka tik som ungefär sade: "Du börjar alltså på och tappa det? Om du inte kommer ihåg, så kissade jag faktiskt för tio minuter se'n."


Annat var det då hon fick lukta på en björnabaja i fäbodsmiljö. Sänkt kropp, svans in mellan benen - och tittande upp mot mig med budskapet "Husse. Nu är en väldigt bra tid att gå hem. Raka vägen, den här gången."

Det är väl inte konstigt att hundar reagerar olika på rovdjursdoft? Det finns många hundar som aldrig knappt skulle spåra en räv, och andra hundar som med glädje jagar varg.
 
Att en varg, eller en räv för den delen, är nyfiken kallar jag inte för en incident för att den tittar på en svamp- eller bärplockare. Jag har öht inte sett en enda tidningsrubrik om några som helst incidenter mellan varg och svamp- eller bärplockare. Jag springer många gånger hellre ihop med en varg i skogen än en björn eller en älg som kan vara verkligt farliga djur, även om det är sällsynt att en björn hotar någon annan än en jägare med hund.

Inte jag heller. Ännu. Men som jag skrev, så tror jag att det kommer komma.
Det upplevs nog som en incident av svampplockaren, om den tycker att det är obehagligt.
Toppen, hoppas du springer på många vargar och slipper träffa björn eller älg 👍🏼
Jag träffar mycket hellre älg och vildsvin i skogen, än björn eller varg.
 
Inte jag heller. Ännu. Men som jag skrev, så tror jag att det kommer komma.
Det upplevs nog som en incident av svampplockaren, om den tycker att det är obehagligt.
Toppen, hoppas du springer på många vargar och slipper träffa björn eller älg 👍🏼
Ja, jag skulle bli väldigt glad om jag fick se en vild varg. Jag har både flygspanat efter dem och hade förhoppningen att få en skymt av den som passerade här innan nån jävel sköt den. :(
 
Vargar är nyfikna djur, varför skulle de inte vara intresserade av en svampplockare menar du? Precis som det med jämna mellanrum blir incidenter mellan svamp- och bärplockare och björnar, är jag övertygad om att det också kommer bli det med vargar. Speciellt när de rör sig i betydligt mer tätbefolkade områden än vad björnarna gör.

Incidenter mellan svamp/bärplockare är väl rätt ovanliga och handlar främst om att människorna av misstag kommit för nära en hona med unge? Här finns rätt mycket björn i skogen, men det är få förunnat att ha sett någon om man inte ansträngt sig för att röra sig tyst, i motvind osv.

Jag ser inte heller varför vargar skulle vara intresserade av att göra mer än iaktta svamp/bärplockare på avstånd. Och sådana möten skulle jag inte kalla incidenter utifrån den svenska betydelsen av ordet.
 
Inte jag heller. Ännu. Men som jag skrev, så tror jag att det kommer komma.
Det upplevs nog som en incident av svampplockaren, om den tycker att det är obehagligt.
Toppen, hoppas du springer på många vargar och slipper träffa björn eller älg 👍🏼
Jag träffar mycket hellre älg och vildsvin i skogen, än björn eller varg.

Till att börja med; jag har grov respekt för att man framför allt som jägare börjar bli än mer rädda för att släppa hund. Absolut.

Men från det till att svampplockare ska bli rädda, det steget ser jag som mycket, mycket långt. I vilka länder med väldigt mycket varg ser du det hända? Vad pratar vi om då för vargpopulation?

Om vi pratar rent promenadmässigt, med blåbär- och svampplockning, så utgör ju t ex älg och vildsvin ett betydligt större hot än varg och björn.
 
Jaså, var det någon som blev dömd för tjuvjakt på den vargen? Har du en länk? :)
Nej, tyvärr är det få som döms för jaktbrott på varg. Det var två vargar som sköts, en passerade nära mig men jag vet t ex att galna varghatare klippte hål i viltstängslet vid E18 och la ut slaktavfall i förhoppningen att någon av Rialavargarna skulle lockas ut på vägen. Det reviret sköts ju sönder av varghatare. 🤬

Jag har tyvärr hört snacket från jägare att bukskott är bra, då hinner vargen springa långt innan den dör och ingen blir fälld. Många trafikdödade men även fällda vargar har gamla skottskador vid analyser.
 
Det är väl inte konstigt att hundar reagerar olika på rovdjursdoft? Det finns många hundar som aldrig knappt skulle spåra en räv, och andra hundar som med glädje jagar varg.
Jag vet inte riktigt hur det relaterar till vad jag skrev;

Som uppvuxen i vad som idag är vargaland, med bitvis väldigt mycket hat mot varg - där vanligtvis jordnära män kunde stå och berätta hur deras annars så tuffa jakthundar blir till ytterst ynkliga skuggor av sig själva vid minsta vargavittring - så fick jag för mig att jag skulle testa de berättelserna i praktiken; jag hade egen hund i bilen.
 
Om vi pratar rent promenadmässigt, med blåbär- och svampplockning, så utgör ju t ex älg och vildsvin ett betydligt större hot än varg och björn.
Jag har tre gånger kommit i direkt närkontakt med vildsvin.

Två gånger var det helt coolt. (det finns återberättat här nån annanstans)

Den tredje gången tyckte jag det var obehagligt.
Det mörknade väldigt fort omkring mig, och jag bestämmer mig för att gena genom tät slyskog för att komma till bil innan det blir svart. Det var alldeles för tätt, så jag stångar mig fram rätt sakta. Plötsligt rusar många grisar upp omkring mig; jag har tydligen klivit rätt in i deras flock. Men ingen rusar mot mig, alla rusar från mig, men åt det håll jag ska.
Så jag vänder, och tar den långa vägen.
Skillnaden denna gång gentemot de två tidigare, var att jag denna gång inte hade ögonkontakt med dem, jag såg de överhuvud taget inte alls - det var för mörkt.
Jag är övertygad om att även vildsvinen tyckte det var obehagligt.
 
Två gånger var det helt coolt. (det finns återberättat här nån annanstans)
7 Okt 2014
Jag har stått fem meter från en gris, med min då femtonårige son strax bakom. Märkligt nog var jag inte rädd under denna close encounter, utan mest hänförd över hur vi förstod varandras kroppsspråk - medan denne störste-i-sin-flock-gris säkrade att de fyra andra kunde promenera undan från där vi skulle gå.

Att det blev så nära som fem meter berodde på den speciella geografin vid just detta ställe.
 
Incidenter mellan svamp/bärplockare är väl rätt ovanliga och handlar främst om att människorna av misstag kommit för nära en hona med unge? Här finns rätt mycket björn i skogen, men det är få förunnat att ha sett någon om man inte ansträngt sig för att röra sig tyst, i motvind osv.

Jag ser inte heller varför vargar skulle vara intresserade av att göra mer än iaktta svamp/bärplockare på avstånd. Och sådana möten skulle jag inte kalla incidenter utifrån den svenska betydelsen av ordet.

Nej, inte vanligt, men inte heller så ovanligt? Här är några exempel, det finns säkert fler om man orkar googla. Men dessa är ju allvarliga olyckor, kanske mer än incidenter.

2014:
https://www.op.se/2014-09-10/bjorn-attackerade-barplockare

https://arbetet.se/2014/09/19/bjornattacken/

2017:
https://omni.se/a/qqlMz

2019:
https://www.ljusdalsposten.se/2019-...r-orienteringen-hon-sprang-mot-mig-pa-en-gang

2020:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/bjornattack-i-umgransele-biten-i-benet

De vanligaste allvarliga olyckorna med björn händer jägare, men exemplen ovan är inte från någon jaktsituation.

En incident kan vara allt från en störande händelse, ett tillbud eller en olyckshändelse enligt SAOL.

Om jag hade upplevt ett obehagligt möte med en varg hade jag absolut kallat det för en incident, om än inte en allvarlig sådan.
 
Nej, tyvärr är det få som döms för jaktbrott på varg. Det var två vargar som sköts, en passerade nära mig men jag vet t ex att galna varghatare klippte hål i viltstängslet vid E18 och la ut slaktavfall i förhoppningen att någon av Rialavargarna skulle lockas ut på vägen. Det reviret sköts ju sönder av varghatare. 🤬

Jag har tyvärr hört snacket från jägare att bukskott är bra, då hinner vargen springa långt innan den dör och ingen blir fälld. Många trafikdödade men även fällda vargar har gamla skottskador vid analyser.

Okej, så hörsägen och rykten då.
Som du uttryckte det lät det som att någon var dömd, men så är alltså inte fallet.
 
Till att börja med; jag har grov respekt för att man framför allt som jägare börjar bli än mer rädda för att släppa hund. Absolut.

Men från det till att svampplockare ska bli rädda, det steget ser jag som mycket, mycket långt. I vilka länder med väldigt mycket varg ser du det hända? Vad pratar vi om då för vargpopulation?

Om vi pratar rent promenadmässigt, med blåbär- och svampplockning, så utgör ju t ex älg och vildsvin ett betydligt större hot än varg och björn.

Vad skönt att du känner att det är mycket, mycket långt till det. Jag känner tyvärr inte så.
Eftersom det är ganska få länder som både har varg och plockar svamp/bär enligt allemansrätten som vi gör i Sverige, finns det nog inga länder att använda som exempel för det. Generellt är risken för att råka ut för en allvarlig incident med varg låg, men naturligtvis ökar den ju mer varg vi får i tätbefolkade områden och ju mer van vargen blir vid människan.

Så klart är det en större risk att råka ut för älg eller vildsvin, eftersom de är otroligt många fler än vargarna. Med tanke på att vi har 250-300 000 älgar i Sverige, och ungefär lika många vildsvin så sker det otroligt få incidenter som inte är jaktrelaterade.
 
Jag vet inte riktigt hur det relaterar till vad jag skrev;

Som uppvuxen i vad som idag är vargaland, med bitvis väldigt mycket hat mot varg - där vanligtvis jordnära män kunde stå och berätta hur deras annars så tuffa jakthundar blir till ytterst ynkliga skuggor av sig själva vid minsta vargavittring - så fick jag för mig att jag skulle testa de berättelserna i praktiken; jag hade egen hund i bilen.

Jag uppfattade det som att du menade att jägarnas upplevelse av deras hundar var en lögn eller överdrift, eftersom din hund var orädd. Men då missförstod jag, om det inte var så du menade :)
 
Nej, inte vanligt, men inte heller så ovanligt? Här är några exempel, det finns säkert fler om man orkar googla. Men dessa är ju allvarliga olyckor, kanske mer än incidenter.

2014:
https://www.op.se/2014-09-10/bjorn-attackerade-barplockare

https://arbetet.se/2014/09/19/bjornattacken/

2017:
https://omni.se/a/qqlMz

2019:
https://www.ljusdalsposten.se/2019-...r-orienteringen-hon-sprang-mot-mig-pa-en-gang

2020:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/bjornattack-i-umgransele-biten-i-benet

De vanligaste allvarliga olyckorna med björn händer jägare, men exemplen ovan är inte från någon jaktsituation.

En incident kan vara allt från en störande händelse, ett tillbud eller en olyckshändelse enligt SAOL.

Om jag hade upplevt ett obehagligt möte med en varg hade jag absolut kallat det för en incident, om än inte en allvarlig sådan.

De två första länkarna är samma fall och en annan av länkarna gäller ett fall i Finland. I två av de svenska fallen var det just en hona med unge, i det tredje misdtänktes det.

Ja, och enligt definitionen från SAOL och SO skulle jag alltså inte kalla en varg(eller björn) som bara iakttar på avstånd för en incident. För det mesta är vi inte ens medvetna om dessa "incidenter".
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 553
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 012
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 942
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 159

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp