Bukefalos 28 år!

Oro för varg

De två första länkarna är samma fall och en annan av länkarna gäller ett fall i Finland. I två av de svenska fallen var det just en hona med unge, i det tredje misdtänktes det.

Ja, och enligt definitionen från SAOL och SO skulle jag alltså inte kalla en varg(eller björn) som bara iakttar på avstånd för en incident. För det mesta är vi inte ens medvetna om dessa "incidenter".

Ok, jag googlade snabbt som sagt och eftersom den ena jobbar med skog och den andra skulle vara en bärplockare missade jag att det var samma. My bad!

Ja, Finland har ju liknande omständigheter som Sverige, så jag tog med den också.

Nej, som sagt skulle jag kalla det för incident om det händer och människan upplever det som obehagligt, eller starkt obehagligt.

Om någon skulle bli väldigt rädd vid ett vargmöte och börjar springa för att ta sig därifrån, snubblar och ramlar - skulle du då ta det för helt osannolikt att en varg skulle triggas av det? För det är en grej som jag tänker inte är särskilt orimlig vid ett möte som annars skulle kunnat vara ganska odramatiskt.
 
Senast ändrad:
Ok, jag googlade snabbt som sagt och eftersom den ena jobbar med skog och den andra skulle vara en bärplockare missade jag att det var samma. My bad!

Ja, Finland har ju liknande omständigheter som Sverige, så jag tog med den också.

Nej, som sagt skulle jag kalla det för incident om det händer och människan upplever det som obehagligt, eller starkt obehagligt.

Själv känner jag att det blir en smula orimligt om det inte finns någon objektivitet när man talar om att antalet incidenter kommer att öka. Är det t ex en incident om man ser en varg 100 meter bort i skogen, men inte om det är en älg? Om man går efter att människan upplever det som obehagligt har vi å andra sidan väldigt många fler incidenter med både älg och vildsvin än vad det finns rapporterat om och som vi kan läsa om i tidningen.

Om någon skulle bli väldigt rädd vid ett vargmöte och börjar springa för att ta sig därifrån, snubblar och ramlar - skulle du då ta det för helt osannolikt att en varg skulle triggas av det? För det är en grej som jag tänker inte är särskilt orimlig vid ett möte som skulle kunna vara ganska odramatiskt.

Ingen aning. Precis som med björnar är det säkert bäst att inte springa, även om risken nog är mycket liten att det händer något med endera djurslaget. Med tanke på hur vanliga vargar är globalt sker påfallande få fall där de dödar människor.
 
Själv känner jag att det blir en smula orimligt om det inte finns någon objektivitet när man talar om att antalet incidenter kommer att öka. Är det t ex en incident om man ser en varg 100 meter bort i skogen, men inte om det är en älg? Om man går efter att människan upplever det som obehagligt har vi å andra sidan väldigt många fler incidenter med både älg och vildsvin än vad det finns rapporterat om och som vi kan läsa om i tidningen.



Ingen aning. Precis som med björnar är det säkert bäst att inte springa, även om risken nog är mycket liten att det händer något med endera djurslaget. Med tanke på hur vanliga vargar är globalt sker påfallande få fall där de dödar människor.

När man upplever det som obehagligt tänker jag att det är en incident?
Ja, absolut. Och det är ju heller inte konstigt, eftersom att de finns i hundratusental. Det vore ju märkligt annars.

Nej, det är förmodligen en svindålig idé att försöka springa ifrån ett rovdjur, men folk tänker ju inte alltid klart när de drabbas av panik.

Jag läste för ett tag sedan en sammanställning från WWF om vargdödade människor i världen, som konstaterade att risken är just låg.

De identifierade knappt 500 säkerställda vargattacker mellan 2002-2020 över världen, varav de flesta var kopplade till rabies. Typ 120 var inte rabiesfall. De skriver också att det finns rapporter om många fler, där de inte kunnat säkerställa att det faktiskt var varg, samt om att det är troligt att i en del av regionerna i t ex Asien och Ryssland, ev attacker helt enkelt inte rapporterats så att det går hitta online.

2015-2018 finns det 14 fall som var ”predatory”, dvs att angreppet skedde utifrån att vargarna såg människan som föda. Fallen finns i Canada, Polen, Iran, Israel, Indien, Kirgistan och Tadzjikistan.

I sammanställningen skriver de också att för att minska risken ytterligare är det av yttersta vikt att kommunicera att det finns en risk med vargar och att detta kommuniceras mycket bättre kring björnar. De skriver även att den största risken är de vargar som habituerats och visar liten eller ingen rädsla för människor.

Man får kanske också tänka på att majoriteten av vargarna, inte finns på samma ställe som där majoriteten av människorna finns.

Med tanke på hur vargstammen utvecklas i tätbefolkade Europa och att den ökar snabbt, ska det bli intressant att se hur det kommer se ut här om några år.
Med tanke på att vargen diskuteras flitigt på EU-nivå just nu, är det ju inte bara i Sverige som den är omdebatterad.

Länk:
https://www.wwf.de/fileadmin/fm-wwf/Publikationen-PDF/Deutschland/Report-Wolf-attacks-2002-2020.pdf
 
Jag skulle absolut inte kalla det för en "incident" om jag helt enkelt råkade på ett vilt djur i skogen. När man rör sig i skogen finns det risk (jag tycker oftast bättre om ordet möjlighet) att man råkar på vilda djur, och i typ 99% av fallen går båda åt varsitt håll. Det är väl först när någon far illa som det handlar om en incident?


Jag har haft enorm tur och råkat på alla våra fem stora rovdjur, och det är fantastiskt! Hur många människor får se de här underbara djuren i det vilda egentligen?
Enda gången jag var orolig när jag kom i närkontakt med björn och hade liten lös hund - annars har jag bara känt mig osäker vid möte med gris och älg.
 
När man upplever det som obehagligt tänker jag att det är en incident?
Ja, absolut. Och det är ju heller inte konstigt, eftersom att de finns i hundratusental. Det vore ju märkligt annars.

Nej, det är förmodligen en svindålig idé att försöka springa ifrån ett rovdjur, men folk tänker ju inte alltid klart när de drabbas av panik.

Jag läste för ett tag sedan en sammanställning från WWF om vargdödade människor i världen, som konstaterade att risken är just låg.

De identifierade knappt 500 säkerställda vargattacker mellan 2002-2020 över världen, varav de flesta var kopplade till rabies. Typ 120 var inte rabiesfall. De skriver också att det finns rapporter om många fler, där de inte kunnat säkerställa att det faktiskt var varg, samt om att det är troligt att i en del av regionerna i t ex Asien och Ryssland, ev attacker helt enkelt inte rapporterats så att det går hitta online.

2015-2018 finns det 14 fall som var ”predatory”, dvs att angreppet skedde utifrån att vargarna såg människan som föda. Fallen finns i Canada, Polen, Iran, Israel, Indien, Kirgistan och Tadzjikistan.

I sammanställningen skriver de också att för att minska risken ytterligare är det av yttersta vikt att kommunicera att det finns en risk med vargar och att detta kommuniceras mycket bättre kring björnar. De skriver även att den största risken är de vargar som habituerats och visar liten eller ingen rädsla för människor.

Man får kanske också tänka på att majoriteten av vargarna, inte finns på samma ställe som där majoriteten av människorna finns.

Med tanke på hur vargstammen utvecklas i tätbefolkade Europa och att den ökar snabbt, ska det bli intressant att se hur det kommer se ut här om några år.
Med tanke på att vargen diskuteras flitigt på EU-nivå just nu, är det ju inte bara i Sverige som den är omdebatterad.

Länk:
https://www.wwf.de/fileadmin/fm-wwf/Publikationen-PDF/Deutschland/Report-Wolf-attacks-2002-2020.pdf

Och jag anser som sagt inte att man kan diskutera ett antalet incidenter baserat på något så subjektivt som om personerna i fråga kände obehag eller inte.

Ja, jag har läst den. Med tanke på att det finns ett par hundratusen vargar varav många lever så nära människor att dödade boskap är ett problem är det onekligen få .

Naturligtvis ska det kommuniceras att vargar kan vara farliga och hur man ska bete sig om man stöter på en. Detsamma gäller alla potentiellt farliga djur vi har i skog och mark.

Vargen är nog omdebatterad överallt där den finns. Det är inte så konstigt, den ställer ju till en del besvär. Men det är samtidigt viktigt att vare sig underdriva eller överdriva. Jag har hört ester fråga om vi är rädda för räv i Sverige också. Nog är vargen farligare än så(om vi inte blandar in rabies...) men när folk pratar om att de inte vågar gå i skogen kan jag förstå en sådan kommentar.
 
Jag läste i en dagstidning en gång att en golden retriver blivit riven av vargarna hemma på gårdsplanen i nordvärmland. Så det sker och det är mer skrämmande och uppseendeväckande än til ex då en kompis hund blev påkørd av grannen och måste avlivas. Men det senare är mycket vanligare. Jag har varken får eller hund och jag oroar mig mer før att det ska komma vildsvin än vargar dit jag bor.
 
Jag läste i en dagstidning en gång att en golden retriver blivit riven av vargarna hemma på gårdsplanen i nordvärmland. Så det sker och det är mer skrämmande och uppseendeväckande än til ex då en kompis hund blev påkørd av grannen och måste avlivas. Men det senare är mycket vanligare. Jag har varken får eller hund och jag oroar mig mer før att det ska komma vildsvin än vargar dit jag bor.

Jag bor där det finns vargrevir och skulle inte släppa ut hunden i trädgården utan att ha koll. På samma sätt får hon förstås inte springa lös i skogen hursomhelst, men det skulle hon ju inte få ändå.

Men jag var inte glad när vildsvinen började komma. När jag flyttade hit var det från en plats där det fanns vildsvin men inte varg, och jag tyckte det kändes otrevligare.
 
Jaså, var det någon som blev dömd för tjuvjakt på den vargen? Har du en länk? :)
Fast du kan väl inte vara ovetande om att tjuvjakt på varg är oerhört vanligt. Jag har en i min yttre bekantskapskrets som halvförtäckt skrutit med att h*n skjutit varg. Jag är helt övertygad om att det jaktlag denna person ingår i tjuvsköt en dräktig vargtik i våras. Tyvärr kommer ju skitstövlarna undan med det. Menar du att det här är något som förvånar dig?
 
Och jag anser som sagt inte att man kan diskutera ett antalet incidenter baserat på något så subjektivt som om personerna i fråga kände obehag eller inte.

Ja, jag har läst den. Med tanke på att det finns ett par hundratusen vargar varav många lever så nära människor att dödade boskap är ett problem är det onekligen få .

Naturligtvis ska det kommuniceras att vargar kan vara farliga och hur man ska bete sig om man stöter på en. Detsamma gäller alla potentiellt farliga djur vi har i skog och mark.

Vargen är nog omdebatterad överallt där den finns. Det är inte så konstigt, den ställer ju till en del besvär. Men det är samtidigt viktigt att vare sig underdriva eller överdriva. Jag har hört ester fråga om vi är rädda för räv i Sverige också. Nog är vargen farligare än så(om vi inte blandar in rabies...) men när folk pratar om att de inte vågar gå i skogen kan jag förstå en sådan kommentar.

Vi får agree to disagree i den frågan, helt enkelt :)

Jag tycker helt klart att det är mer rimligt att vara mer orolig för att möta stora rovdjur i skogen, som varg och björn, än älg och vildsvin.

I WWFs sammanställning räknar de med 85000 vargar i Nordamerika och Europa, vilket jag iofs tror är lågt räknat, och de verkar onekligen ställa till betydligt mer olyckor med människor världen över jämfört med t ex våra 150-200000 vildsvin i Sverige.

Sedan är det naturligtvis viktigt att ändå poängtera att risken är låg och att det under normala omständigheter troligtvis inte är någon fara - men att förminska att det är ett stort rovdjur med full potential att ha ihjäl en älg tycker jag är respektlöst mot både varg och människor.
 
Jag tror att vi är rädda för det som vi inte har kunskap om. Vi är många som inte kan varg, björn, älg, vildsvin och hur djuren fungerar. Kan man inte häst så är man också rädd för de stora oberäkneliga djuren eller kor för all del (jag är livrädd för kor... och jag kan inte kor)

Jag är norrlänning från början men flyttade till skåne för ganska många år sedan nu, när jag började rida ut i skogarna här nere så fick jag höra av en stallkamrat att om jag stötte på vildsvin när jag red så skulle jag vända och galoppera så snabbt jag kunde för vildsvinen kunde sprätta upp benen på min häst! De var livsfarliga! Samma om jag själv var ute och gick, gå inte där det kan finnas vildsvin :eek: Så jag blev också livrädd för vildsvin!!
Sen flyttade jag till ett annat stall, där hade de en ridslinga som de kallade för "grisrundan", det var ett område där ett godas matar vildsvin och av förklarliga skäl så fanns det många grisar i området. Jag fattade inte hur i hela friden de tordes rida där! Första gångerna jag följer med den rundan så pratade vi högt eller sjöng för att skrämma bort eventuella grisar och grisarna sprang iväg förstås.

Jag är också väldigt intresserad av naturfoto, så jag kunde inte låta bli att leka med tanken att det skulle vara lite häftigt att få fota en gris, så jag körde till det här området och försökte gå in med kameran (ja jag skriver försökte, för jag var så förlamande rädd att jag inte tordes gå längre än till utkanten, klättarde upp på höga stenar eller gömde mig bakom ett stängsel osv...) det blev inga bra bilder...

Sen träffade jag min sambo som också bodde i ett område där det var mycket vildsvin, han brukade promenera med sin hund rak igenom ett område där grisarna matades, han kallade rundan för "vildsvinsrundan". Jag var förstås livrädd första gångerna jag följde med på den rundan (smal skogsväg med träd tätt inpå på varje sida, tydliga spår överallt efter grisarna) och här stötte vi på djur i princip varje gång vi gick och jag fick möjlighet att faktiskt lära mig mer om grisar!
De är ytterst skygga, många gånger hörde vi dem men såg dem aldrig. Jag började ta med kameran och vi smög oss fram för att faktiskt försöka få en glimt av dem.

Numer är jag inte alls rädd för vildsvin, respekt ja (som för alla vilda djur) men inte rädd. Jag har nu tillbringat så mycket tid i skogen med grisarna att jag känner igen deras signaler, jag vet att de tex ser dåligt och därför ibland kan gå emot en (vilket kan kännas skrämmande) för att kunna lukta bättre vad vi är för något. Så fort de upptäcker att man är där så varnar de resten av flocken och sticker.


Jag har också tillbringat tid i ett fotogömsle för björn och lärt mig att de är extremt skygga med, minsta lilla ljud vi gav ifrån oss så stack björnen och kom inte tillbaka. Varg lär vara ännu svårare.

Jag önskar att jag någon gång får förmånen att träffa på en varg. Jag hoppas av hela mitt hjärta att människan kan lära sig att leva i samförstånd med naturen. Att vara villig att lära sig mer istället för att bara fly och låta rädslan ta överhand. Har vi tamdjur i rovdjurs närhet så måste vi förstås anpassa oss till de förutsättningarna, men vi kan inte bara utrota för att det inte passar oss människor...


grisar2.jpg
 
Vi får agree to disagree i den frågan, helt enkelt :)

Jag tycker helt klart att det är mer rimligt att vara mer orolig för att möta stora rovdjur i skogen, som varg och björn, än älg och vildsvin.

I WWFs sammanställning räknar de med 85000 vargar i Nordamerika och Europa, vilket jag iofs tror är lågt räknat, och de verkar onekligen ställa till betydligt mer olyckor med människor världen över jämfört med t ex våra 150-200000 vildsvin i Sverige.

Sedan är det naturligtvis viktigt att ändå poängtera att risken är låg och att det under normala omständigheter troligtvis inte är någon fara - men att förminska att det är ett stort rovdjur med full potential att ha ihjäl en älg tycker jag är respektlöst mot både varg och människor.
Det är väl ingen som förminskar att vargen kan ta död på en älg, även om det är med stora risker för deras egna liv?

Omfattande skador Vargkroppen skickades till Statens veterinärmedicinska anstalt (SVA) där den obducerades. Det var flera skador på tiken. Först och främst hade hon ett långt gånget diskbråck som gjorde att hela bakdelen hade kollapsat. Hon hade också spår av trubbigt våld. Troligen är det en älg som sparkat henne. Dessutom artros på vänster hasled. Hon gick genom att dra sig framåt med framtassarna. Baktassarnas ovansidor hade därför nötningsorsakade sår.

– De lever ett tufft liv de här djuren, säger Alf och berättar vidare om obduktionsresultatet, att hon också hade en trolig äldre avläkt skottskada i buken. Kulan hade gått precis innanför buken och sedan gått ut utan att skada några tarmar.


https://rovdjur.se/illegal-jakt-fortfarande-ett-hot-mot-vargstammen/
 
Dels är det väl att det är en risk man inte är van vid, och att det är något man inte på något sätt kan kontrollera. Mer än att låta bli att släppa då. Här nere har vi sällan ens spårsnö, vilket vänner i t ex Värmland använder sig jättemycket av inför jakterna. Hittar de vargspår i området släpper de helt enkelt inte.

Vägar är alltid otäckt, men genom att ha koll på hunden med pejlen, ha vägvakter vars enda uppgift är att göra allt för att hundarna inte ska bli påkörda etc, så är det en risk man ändå kan påverka. Drunkning likaså. Speciellt eftersom man vet att isarna är svaga.

Vildsvin likaså. Man kan aldrig vara säker på att hunden inte blir skadad, tvärtom kommer en duktig vildsvinshund högst troligt att bli skadad under sin jaktliga karriär, men dagens skyddsvästar räddar otroligt mycket. De har framförallt bidragit till att många av skadorna gått från dödliga till behandlingsbara.

För egen del är vildsvin en relativt liten risk - jag släpper inte min gamla tant längre och Finn är inte särskilt intresserad av att jaga gris. Han väljer konsekvent rådjur eller älg framför gris, och där jag jagar kommer han högst troligt att springa på något av det innan han springer på en gris.
Och en gris som inte är jagad eller trängd, angriper väldigt sällan någon hund.

Jag tror också att det har att göra med att för vargen är hunden faktiskt ett byte och en inkräktare. Den får därmed en helt annan relation till hunden, med andra risker och konsekvenser, än t ex ett vildsvin.
Okej, jag förstår att man kan vara lite mer rädd för saker som är "nytt" men samtidigt så..
Det var 129hundar som dog/trafikskadades förra året och 198 vildsvinsskadade/dödade. 1 dödad av varg (Agrias statistik), dvs risken är ju såklart där och ökar beroende på var man jagar men den känns ju inte enormt stor heller.

Ur ägarperspektiv tänker jag att sorgen är lika stor oavsett dödsorsak - men så verkar det ju inte riktigt vara enligt jägarkåren? Om man ska tro vad man hör från jägare och vad man läser på olika jaktsidor, där verkar just varg röra upp mycket mer känslor vilket för mig är helt obegripligt.
 

Vargkadaver i Riala sannolikt ingen varg:
https://sverigesradio.se/artikel/5621001

Visst är det konstigt att man kan vara både tjuvskjuten i sitt hemmarevir norr om Stockholm och sedan bli skjuten under en jakt i Värmland?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/rialahannen-ar-dod

Jag är fullt medveten om att tjuvjakt finns @Shaggy , men en del extremister glömmer att även vargar dör på naturlig väg (drunknar, blir påkörda, ihjälsparkade av älgar, dödade av andra vargar) samt helt enkelt vandrar iväg.
 
Vargkadaver i Riala sannolikt ingen varg:
https://sverigesradio.se/artikel/5621001

Visst är det konstigt att man kan vara både tjuvskjuten i sitt hemmarevir norr om Stockholm och sedan bli skjuten under en jakt i Värmland?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/rialahannen-ar-dod

Jag är fullt medveten om att tjuvjakt finns @Shaggy , men en del extremister glömmer att även vargar dör på naturlig väg (drunknar, blir påkörda, ihjälsparkade av älgar, dödade av andra vargar) samt helt enkelt vandrar iväg.
Nej, ett revir innehåller flera vargar. Efter honan "försvann" så vandrade hanne till Värmland där han senare sköts. Vad är konstigt med det?
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 556
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 033
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 942
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 160

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp