Oro inför sommaren 2023

Hupp!

Då har vi ett resultat även hos mig. Två ängar genererade förra året otroliga 53 balar.

Men, höet slogs av olika anledningar inte förrän i augusti, och gräset var långt och i ärlighetens namn inte särskilt bra.

Enligt förra ägaren till gården, så har de brukat få in mellan 22-25 balar, så det är nog det "normala".

Iaf - idag har jag räknat och räknat, och inte riktigt accepterat, men det ÄR 14 balar. Varken mer eller mindre.

14 istället för drygt 20.
Jag fick 8 istället för 35...
 
Jag har hunnit tänka flera gånger medan jag är ute med hunden på promenad i naturen, att jag för egen del är glad att jag inte längre har häst. Jag skulle vilja ha häst förstås, men även jag ser ju vad torkan ställer till med och känner oro, det måste vara fruktansvärt om man har gräsätande djur att känna oro inför sommaren numera.

Tänkte i dag när jag gick vid en gångbana vid en väg och såg det höga gräset där, kan man inte ta allt sådant gräs, slå med lie? Många bäckar små? Istället för att klippa med gräsklippare/röjsåg eller låta det bara växa som vanligtvis görs?
 
Samma här. letade på jordbruksverkets hemsida igår men hittade inget. Vet inte riktigt var där jag ska leta...
Nä, det finns inte att hitta idag. Skulle skriva brev till "mina" medlemmar nyss, och tänkte skicka med en länk, jag också, men går inte att finna.

Trädorna blev möjliga att skörda redan 2022, men info om kantzoner och skyddszoner lyser med sin frånvaro. Var alltså med på ett krismöte om torka med LRF igår, och tydligen är det beslutat men inte formellt färdigt.

Ringde dessutom regionkontoret på LRF för att kolla...
 
Samma här. letade på jordbruksverkets hemsida igår men hittade inget. Vet inte riktigt var där jag ska leta...
Jag ringde enligt dem själva har inget beslut fattats från deras sida, de hänvisade LS om något län hade fattat ett eget mindre men tillåtet beslut men enligt central LS så ska det isf gå gnm JBV .
 
Vi kommer vänta tills minst efter midsommar att slå. Bättre slå en gång och ta allt som går en att vi slår av det nu och det torkar bort sen .. Ser Bondens gärden där det slog för en vecka sedan drygt det har torkat bort totalt nu. Ska göra regndans hela veckan så regnet kommer som det ser ut på 10 dagars prognosen ..
 
Nu tänker du fel- bättre att slå nu om det är torrt än att det bränner ner, det växer inget längre.
Finns inget och slå 😂 Det som är problemet .. Men vi hoppas på att det ska börja regna som prognosen visar .. Våra gärden vi sådde om i höstas har knappt växt någonting. Tanken var att vi skulle slå dem i år men den tanken har vi givit upp för länge sedan.

Men 2018 så lyckades vi ändå få ihop så pass mkt att vi klarade oss hela vintern genom att vi hade is i magen så vi får väl ha det i år med. Än så länge har vi fjolårshö kvar.
 
Vi kommer vänta tills minst efter midsommar att slå. Bättre slå en gång och ta allt som går en att vi slår av det nu och det torkar bort sen .. Ser Bondens gärden där det slog för en vecka sedan drygt det har torkat bort totalt nu. Ska göra regndans hela veckan så regnet kommer som det ser ut på 10 dagars prognosen ..
Här har 10-dagarsprognosen redan torkat bort. :(
Flyttade upp hästarna till sommarhagen ikväll då det inte finns något kvar av hösilaget och gräset är helt nerbetat, det lilla som fanns. Nöjda och glada hästar, men det som tidigare år nått dem till magen når nu inte högre än över kotorna. :sorry:
 
Här har 10-dagarsprognosen redan torkat bort. :(
Flyttade upp hästarna till sommarhagen ikväll då det inte finns något kvar av hösilaget och gräset är helt nerbetat, det lilla som fanns. Nöjda och glada hästar, men det som tidigare år nått dem till magen når nu inte högre än över kotorna. :sorry:
Samma hemma hos oss, det fick äta av det som fanns i sommarhagarna sen flyttade vi tillbaka dem nu till vinternhagarna så får det gnaga av det som finns där just nu. Vi kan öppna upp unghästen hage så hon får resten av gärdet med. Glad att jag har en lätt född häst kan jag säga ...
 
Samma hemma hos oss, det fick äta av det som fanns i sommarhagarna sen flyttade vi tillbaka dem nu till vinternhagarna så får det gnaga av det som finns där just nu. Vi kan öppna upp unghästen hage så hon får resten av gärdet med. Glad att jag har en lätt född häst kan jag säga ...
Jag har väldigt frodigt gräs på gräsmattan och halva är oklippt, funderar på att slå med röjsågen och köra över till hagen. Tror det blir lite för latjolajbans om jag skulle släppa dem i trädgården, om inte annat när hundarna också ska ut. :nailbiting:
 
Finns inget och slå 😂 Det som är problemet .. .
Men så skrev du inte , du skrev att ni skulle vänta med att slå för om ni slog nu så skulle stubben torka ner. Och du tog din granne som exempel. Din granne har fått in det som fanns på vallen, om han hade väntat så hade vallen torkat ner, hur mkt beroende på vädret, en nedtorkad vall hämtar sig inte vid regn bättre att ta det som finns.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp