Orolig för kissen

P

Puma

Jag är lite orolig för lillkatten som vi endast har haft en månad. Hon är dålig i magen. Hon var det när hon kom till oss, men då trodde jag att det var pga av omställningen vid flytten. Det blev dock bättre efter några dagar, men sedan har dett gått fram och tillbaka.
För ca 1½ vecka sen blev hon sämre. Det var lösa korvar varvat med diarre. Dock ingen förändring i allmäntillståndet. Vi började på veterinärs inrådan ge kokt torsk, och har gjort det fram till nu. Det har dock inte blivit några större förbättringar.
När hon ligger ner känns magen dessutom lite "knölig" som 1-2 (är lite osäker) knölar bakom revbenen/i magen, i en valnöts storlek ungefär, dessa är flyttbara. De känns dock inte när hon står upp.

Vad kan detta bero på?
Och hur brukar en undersökning gå till?
(Vi har en tid hos veterinären imorgon)
 
Sv: Orolig för kissen

Låter som samma probelm som min katt hade när vi precis hade fått hem henne dock har de blivit bättre nu men kan ibland återkomma. Vet att hon hade en ivrig syter i sitt förra hem som gärna åt mer än vad hon skulle vilket gjorde att våran lille katt fick stressa i sig den lilla maten hon han få i sig och stressade i sig den i början hos oss också. Men det dock att våran kisse hade tarmproblem som liten men när hon var på undersökning förra veckan så hitta de inget=/ Och hon är väldigt dålig på att få i sig mat ibland, vilket gör mig orolig då hon fortfarande är lite liten men försöker "göda" på henne med annat som hon tycker om. Men nåt som jag har kommit på och funkar ganska bra är katt mjök, det är ju för att kompinsera den vanliga katt maten, så prova och se om det lugna magen lite och får henne att må bättre :)
 
Sv: Orolig för kissen

Visst kan man ge kattmjölk men det är betydligt billigare att köpa vanlig låglaktosmjölk eftersom det är samma sak.

Dock tycker jag inte att Ts ska ge sin katt någon mjölk alls eftersom mjölk trots allt är ganska svårsmält.
 
Sv: Orolig för kissen

Hur undersökningen går till vet du ju redan nu och jag hoppas att den gick bra och att katten får bli frisk igen.

Jag har en katt som hela sitt liv har haft problem med magen mer eller mindre.
Hela sitt första år gick hon på en diet av kokt fisk och ris och något tillskott jag inte minns vad det var och jag var livrädd att hon skulle dö ifrån oss:(

Veterinärerna hittade inget fel utan menade att precis som människor kan ha känslig mage så kan katter ha det.

Vår är nu snart 11 år och mår prima liv trots att hennes mage ballar ur ibland.
Jag avmaskar aldrig på rutin eftersom det stör tarmfloran så mycket utan enbart när det behövs.
Hon får alltid samma mat och skulle det hända att maten är slut i affären så får hon ris och fisk de dagarna innan det kommer hem igen.

Jag kunde tyvärr aldrig kastrera henne (hennes hjärtljud gick ner och hennes systers med, deras mammor som är systrar höll på att stryka med vid kastreringen eftersom hjärtljuden gick ner, de provade tre gånger innan de vågade genomföra kastreringen så jag bad veterinären att vara extra noga och när även deras hjärtljud gick ner så ville jag inte prova en gång till.) men det sägs att oroliga magar kan bli bättre av kastrering men er kanske inte ens är könsmogen?
Just löpet kan annars göra att de blir dåliga i magen.

Det foder som vår har fungerat bäst på är "oral sensitive" (tror jag den heter, jag slänger alltid säcken när vi har hällt över och mitt minne är av teflon:o), vi provade den egentligen för hennes systers skull då hon vräkte i sig maten och sedan spydde men det visade sig att båda mådde utmärkt på det fodret.
Hon började gå upp i vikt från att ha legat runt 2 kg beroende på hur bra magen mådde till att nu väga nästan 4 kg.

Hoppas verkligen att ni fått veta vad felet var och uppdatera gärna.
 
Senast ändrad:
Sv: Orolig för kissen

Ja vi har varit hos veterinären nu och kisse går nu på antibiotika (flagyl) vilket hon verkligen hatar :crazy:. Jag har svårt att veta hur mycket hon verkligen får i sig för hon spottar och fräser så.

Veterinären visste inte riktigt vad det berodde på men misstänkte att det var några parasiter eller smitta som hon har haft med sig från katthemmet (kom från början från ett vanvårdshem. Vi skulle testa med flagyl i 10 dagar (är inne på 7e dagen nu) och under tiden hålla veterinärkontakt.
Knölen jag hade känt i hennes mage visade sig iaf vara hennes magsäck (hon är så smal så den känns som en knöl när hon har ätit) så det var ju skönt att det inte var något värre iaf :D

Det upptäcktes även (och jag höll på att skämmas ihjäl) att hennes tandkött var kraftigt inflammerat (vilket det inte var ca två veckor tidigare när jag tittade henne i munnen).

Tillståndet har väl idag förbättrats något, men är fortfarande lite ostabilt. Vi har iaf börjat blanda ut torsken med Hills I/d. Ska ringa vetten igen på måndag och tala om läget för att se hur vi ska gå vidare.

Könsmogen är hon inte än, hon är en liten dam på 4-5 månader, och väger under 2kg.
Vi håller fortfarande tummarna.
 
Sv: Orolig för kissen

Skönt att knölen var ofarlig:D
Du ska inte skämmas för tandköttet, det kan komma väldigt fort och jag tittar inte heller våra katter i munnen varenda dag:o

Det är svårt med mediciner, har du testat att blanda i medicinen i något gott som typ leverpastej? Det brukar fungera bättre iallafall några dagar, innan de kommer på att det inte smakar så gott iallafall:angel:

Min gammelhund var hopplös med sådant, det gick inte att ge honom tabletter direkt i munnen för han blev så hysterisk och jag ville ju inte bråka med honom när han hade ont. Han tyckte inte heller om godis som min nuvarande gör så det gick inte att lura honom så heller men jag blandade i olika saker varje dag och det gick ganska hyfsat då.
Men det var ju inte så kul när han skulle ha antibiotika tre gånger om dagen i över en månad:crazy:

Hon kan faktiskt vara könsmogen ändå, katter kan bli könsmogna redan vid fyra månaders ålder...

Hoppas kissen blir bra och att det bara var något tillfälligt problem.

Ris har ju stoppande effekt så det är inte dumt att ge just därför.
 
Sv: Orolig för kissen

Jo det enklaste vore ju att blanda med något, dock så får hon bara äta vit fisk och ris, och blandar jag med det så äter hon inte..:p
Hon är inte dum den lilla damen..

Jo det är ju sant, hon kan ju vara könsmogen, men jag vågar inte riktigt kastrera innan hon gått upp lite i vikt och är okej i allmänhet, men det ska självkalrt göras vid tillfälle.

Bra att du påminnde mig om riset dock, ska nog börja ge det lite igen, blir svindyrt med bara fisk, särskilt när storkatten hjälper till att äta upp den ;)
 
Sv: Orolig för kissen

Jo det enklaste vore ju att blanda med något, dock så får hon bara äta vit fisk och ris, och blandar jag med det så äter hon inte..:p
Hon är inte dum den lilla damen..

Jo det är ju sant, hon kan ju vara könsmogen, men jag vågar inte riktigt kastrera innan hon gått upp lite i vikt och är okej i allmänhet, men det ska självkalrt göras vid tillfälle.

Bra att du påminnde mig om riset dock, ska nog börja ge det lite igen, blir svindyrt med bara fisk, särskilt när storkatten hjälper till att äta upp den ;)

Nu ska jag inte gå emot vad veterinären har sagt men för mina djur har det fungerat att ge lite leverpastej även om dieten har varit hård. Resonemanget har varit att det är bättre att de får i sig medicinen än att de inte får det.

Nej de är verkligen inte dumma, jag höll på att bli knasig när jag skulle ge hunden under så lång tid, totalt ointresserad av mat var han och det blev svårare och svårare att hitta på något jag kunde blanda i:crazy:

Givetvis ska du vänta till katten är frisk med kastreringen, hon ska ju inte behöva kämpa hur mycket som helst den lilla stackaren:love:

Kom på, vet du hur det är med smör? Många katter älskar ju smör så kanske går det att blanda medicinen i det?

Jag vill minnas att en veterinär tyckte att jag skulle lägga i smör i ris och fisk dieten för att få upp vikten men jag ska inte säga säkert för det är ju ändå 10 år sedan. Fast då ska det ju vara riktigt smör, inget margarin eller så.
Det kanske kan vara värt att ringa och fråga?!
 
Sv: Orolig för kissen

Nötfärs brukar funka bra att linda in tabletter i, gör en så liten "boll" som möjligt så sväljer de den utan att tugga. Funkar på min kisse iaf!
 
Sv: Orolig för kissen

Hej!
Hoppas att det ordnar sig med katten. Jag har haft katt i många år och det som har fungerat bäst på katter med känsliga magar är att välja ett foder för känsliga magar. T ex royal canins sensitive. Ganska dyrt foder men fungerar bra.
Min erfarenheter säger också att de katter som är känsliga inte ska få smaka på något annat alls tyvärr. Inget gottis alltså, bara dietfodret.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 337
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 653
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 078
Senast: Castellini
·
Hundhälsa Så orolig för min tjej, en landseer tik på 10 månader. När vi vaknade i lördags var hon slö och hade hög feber (40). Veterinären...
Svar
2
· Visningar
1 297
Senast: Ela
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp