Bukefalos 28 år!

Orolig för sexuella övergrepp?

Från dagens tidning. Man tar taxi för att slippa risken med att gå eller åka kollektivt, man skippar svarttaxi, man skippar uber ... Och lik förbannat.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2998123-malin-han-borjade-stota-pa-mig
Nu vill jag inte anklaga taxiförare för något.. Men jag känner mig mer trygg oftast att åka kollektivt än taxi. Efter att ha flera vänner som råkat ut för saker.
Synd att det inte finns fler kvinnliga taxiförare
 
@stjarnhimmel @Mia_R

Ja, det är bedrövligt! Nu är det evigheter sedan jag åkte taxi i Sverige men skulle jag göra det mitt i natten skulle det kännas obekvämt, trots att jag väljer det stora taxiföretaget. Den som bar sig åt mot mig på det där sättet skulle inte få det roligt efteråt.
 
Aldrig någonsin! Ändå har jag tillbringat mer än 30 år på festivaler och konserter, mestadels i Stockholms innerstad, och oftast har jag druckit en öl eller flera.
Ett ex brukade säga att jag ser ut som att man skulle få en snyting om man vågar hälsa på mig, vet inte om det spelar in. Jag är också närmare 1.80.

Samma här. Är 185cm lång och ser nog rätt stark ut. Hade en killkompis en gång som sade att jag nog var helt säker från den typen av angrepp då jag förutom min längd även utstrålar "rör du mig så ska du se på fan". Och som han sa skulle någon trots det försöka skulle det vara bra synd om dem för när jag blir arg så blir jag tokarg. (På nivån känner inte smärta arg).

Har gått rakt igenom klungor av "tuffa" killar mitt natten i våldtäktsområden som ung och de vek direkt. Inget jag rekommenderar kanske men jag behövde komma förbi där de stod.
 
@stjarnhimmel @Mia_R

Ja, det är bedrövligt! Nu är det evigheter sedan jag åkte taxi i Sverige men skulle jag göra det mitt i natten skulle det kännas obekvämt, trots att jag väljer det stora taxiföretaget. Den som bar sig åt mot mig på det där sättet skulle inte få det roligt efteråt.
Det "lustiga" är att jag hade inte ens beställt taxi utan han tjatade till sig min skjuts på 5 minuter prommenad från Nybroviken till Stureplan. Enda anledningen att jag satte mig är för att det var känt bolag och det sparade mina tår några meter. :laugh: :banghead:
 
Det här har jag fortsatt att fundera på.,
Och jag inser att jag tänker lite likadant dvs det är ingen som är intresserad av sex med mig eftersom jag är tjock.
Har insett på sistone hur inpräntat det är i mitt huvud
Jo samma här. Då har jag ändå på senare år kunnat revidera det och faktiskt förstå att det finns gott om män som vill ha sex med mig. Men våldtäkt? Nä. Fortfarande oknullbar i det hänseendet :p
 
Jo samma här. Då har jag ändå på senare år kunnat revidera det och faktiskt förstå att det finns gott om män som vill ha sex med mig. Men våldtäkt? Nä. Fortfarande oknullbar i det hänseendet :p
Men visst är det märkligt att det finns i bakhuvudet.. Man blir ständigt påmind om hur normerna i samhället har skapat bilder i huvudet..
 
Jag känner mig inte rädd, nu bor jag på ett litet ställe och såklart kan det ske överfall även här men jag tänker inte begränsa mig pga rädsla för det. När jag bodde i Östersund och gick hem från krogen var jag inte heller rädd men då undvek jag att ta vägen som gick bredvid sjön och gick istället längs centrumvägen.
 
Från dagens tidning. Man tar taxi för att slippa risken med att gå eller åka kollektivt, man skippar svarttaxi, man skippar uber ... Och lik förbannat.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2998123-malin-han-borjade-stota-pa-mig

Jag råkade ut för mycket liknande situation på en buss för 10 år sedan. Det var fruktansvärt obehagligt och skedde trots att det var fler på bussen.
Det värsta var SL:chefens reaktion, "ja, han kan vara sådan men menar inget illa". Sen fick jag en (EN!) biocheck. Pfffffffff.
 
Det är intressant hur vissa i tråden säger att
" jag är inte rädd, jag är stark, kan springa därifrån, kan kampsport etc

Att det handlar om att man vid etteventuellt övergrepp kan göra motstånd. Att ens icke-rädsla bygger på möjligheten att göra motstånd.
Vad händer då när du blir äldre? Kommer du vara rädd när du inte längre kan göra motstånd?

Jag har aldrig tänkt att om jag inte är rädd handlar om det. Nu är jag rätt otränad.
Men även om jag var det så skulle jag ändå inte vara tillräckligt stor och stark i många fall för att kunna göra motstånd. Min känsla av trygghet kan inte bygga på det.
Att göra motstånd eller inte handlar bara delvis om hur stark eller tränad man är.

Det handlar om ens inre motstånd, som märks utanpå. Och då behöver man inte vara fysiskt stark.
 
Att göra motstånd eller inte handlar bara delvis om hur stark eller tränad man är.

Det handlar om ens inre motstånd, som märks utanpå. Och då behöver man inte vara fysiskt stark.
Jag förstår inte riktigt hur du menar här, kan du utveckla?

På vilket sätt skulle ditt inre motstånd hjälpa rent praktiskt mot exempelvis en våldtäktsman som inte bryr sig om att du inte vill?

Eller menar du att ditt inre motstånd skulle hjälpa dig att inte vara rädd under övergreppet?
 
Att göra motstånd eller inte handlar bara delvis om hur stark eller tränad man är.

Det handlar om ens inre motstånd, som märks utanpå. Och då behöver man inte vara fysiskt stark.
Hur menar du då?
Vad är inre motstånd? Självförtroende?
Som gör att du inte blir utsatt menar du?
 
Jag förstår inte riktigt hur du menar här, kan du utveckla?

På vilket sätt skulle ditt inre motstånd hjälpa rent praktiskt mot exempelvis en våldtäktsman som inte bryr sig om att du inte vill?

Eller menar du att ditt inre motstånd skulle hjälpa dig att inte vara rädd under övergreppet?
Jag tror att det handlar om som jag skrev tidigare att vara ett besvärligt offer, de som mår minst illa efter en våldtäkt är de som försökt försvara sig även om det inte lyckats. Att våga skrika, sparka, slåss, klösa, att ge intrycket att man är besvärlig. Även människor förstår kroppsspråk, en våldtäktsman tänker ju inte att nu ska vi se om jag klarar av att knäcka den här vältränade, starka tjejen utan han väljer någon han tror han ska kunna ge sig på utan större konsekvenser för hans egen del.
 
Jag tror att det handlar om som jag skrev tidigare att vara ett besvärligt offer, de som mår minst illa efter en våldtäkt är de som försökt försvara sig även om det inte lyckats. Att våga skrika, sparka, slåss, klösa, att ge intrycket att man är besvärlig. Även människor förstår kroppsspråk, en våldtäktsman tänker ju inte att nu ska vi se om jag klarar av att knäcka den här vältränade, starka tjejen utan han väljer någon han tror han ska kunna ge sig på utan större konsekvenser för hans egen del.
Att skrika, sparka, slåss, klösa är att göra fysiskt motstånd och jag tolkade "inre motstånd" som något annat, men då vet jag.

Om nu de som varit "ett besvärligt offer" mår minst illa efter en våldtäkt handlar det nog i så fall åtminstone delvis om att de handlat på det sätt som är socialt accepterat, medan de som instinktivt reagerar på andra sätt för att ta sig ur situationen utsätts för samhällets ifrågasättanden, pådyvlas skuld utifrån osv i högre grad.

Sedan tycker jag du generaliserar kring hur våldtäktsmän agerar. Det finns t.e.x. våldtäktsmän som blir aggressivare och våldsammare ju mer motstånd deras offer gör, när du som offer märker det och bestämmer dig för att du hellre blir våldtagen än misshandlad till döds så tror jag inte nödvändigtvis du mår sämre av det.
 
Även människor förstår kroppsspråk, en våldtäktsman tänker ju inte att nu ska vi se om jag klarar av att knäcka den här vältränade, starka tjejen utan han väljer någon han tror han ska kunna ge sig på utan större konsekvenser för hans egen del.
Hur vet du det?
Jag har även läst om våldtäktsmän som går igång på kampen.

Jag tror jag förstår hur du tänker men blir det inte lite skuldbeläggande? Dvs att bli chockad och handlingsförlamad är inte så man ska agera?
 
Att skrika, sparka, slåss, klösa är att göra fysiskt motstånd och jag tolkade "inre motstånd" som något annat, men då vet jag.

Om nu de som varit "ett besvärligt offer" mår minst illa efter en våldtäkt handlar det nog i så fall åtminstone delvis om att de handlat på det sätt som är socialt accepterat, medan de som instinktivt reagerar på andra sätt för att ta sig ur situationen utsätts för samhällets ifrågasättanden, pådyvlas skuld utifrån osv i högre grad.

Sedan tycker jag du generaliserar kring hur våldtäktsmän agerar. Det finns t.e.x. våldtäktsmän som blir aggressivare och våldsammare ju mer motstånd deras offer gör, när du som offer märker det och bestämmer dig för att du hellre blir våldtagen än misshandlad till döds så tror jag inte nödvändigtvis du mår sämre av det.
Nej, det handlar inte om vad jag inbillar mig själv genom generaliseringar. Visst finns alltid risken att man kan bli ihjälslagen, men den risken finns där oavsett om du gör motstånd eller inte! Däremot är chansen att överleva, slå sig fri, skrämma bort våldtäktsmannen eller att andra kommer till undsättning betydligt högre om man gör våldsamt motstånd istället för att vara passiv eller försöka prata med honom.

Om du vill få det till att det är socialt accepterat att göra motstånd när det generellt sett är skit samma eftersom en kvinna döms ifrån hennes kläder, hennes vanor, hennes val av väg hem och andra idioters uppfattningar om att våldtäkter skulle legaliseras får stå för dig själv. Jag kommer aldrig rekommendera någon att vara passiv vid ett övergrepp, tjejen i Upplands Väsby som mördades i mortionsspåret och mördaren sen förgrep sig på hennes döda kropp bryr sig knappast vem av oss som har "rätt". :meh:
 
Hur vet du det?
Jag har även läst om våldtäktsmän som går igång på kampen.

Jag tror jag förstår hur du tänker men blir det inte lite skuldbeläggande? Dvs att bli chockad och handlingsförlamad är inte så man ska agera?
Var har någon sagt att offret ska skuldbeläggas? :confused:
Det jag säger, ingenting annat, är att om man kan ska man leva djävulen om man blir angripen för chansen att klara sig både fysiskt och mentalt är större än om man inte gör något alls. Att de som har gjort motstånd mår mindre dåligt efteråt än de som legat passiva eller försökt övertala gärningsmannen att sluta. Var har jag sagt att den som får panik ska skuldbeläggas?

Om du läser in sånt som jag inte skriver så är det faktiskt inte mitt probelm utan ditt och jag blir riktigt irriterad över att få den skiten kastad på mig! :mad:
 

Liknande trådar

Svar
34
· Visningar
3 790
Senast: imzork
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp