Orolig! (marsvinsfundering)

T

Tigerlilja

Jag är lite orolig för min lilla gris :(
Han hostade lite imorse. Nu ligger han i ett hörn och verkar väldigt slö, tuggar (utan att han äter på något) och låter typ uh uh... (svårt att förklara)

Han har ätit och druckit under dagen. Har ätit en morot som han fick på fm. Ingen diarre, inga ögon som rinner eller så..
Verkar bara allmänt hängig. Han är väldigt pratglad i vanliga fall men har inte låtit alls idag. Inte ens när kylskåpsdörren öppnades!

Vad ska jag göra??
 
Åk till veterinären! Många marsvin lider av C-vitaminbrist, ger du honom det? Hoppas han blir bättre, dom ser så ynkliga ut när dom är sjuka dom små liven! :(
 
Åk till veterinären så du är säker att han inte har fått lugninflammation för då behöver han ha medicin.
Annars så kan det vara så att han är förskyld.

Marsvin är också väldigt känsliga för ammoniak så man måste hålla rent i buren (säger inte att det är så nu men dom låter så om det blir för stora halter av ammoniak i buren).

Det kan vara att han utvecklat alleri mot spån mm.
Många saker med andra ord men börja med veterinären för att utesluta lugninflammation först för utan medicin så är risken stor att han dör om det är lugninflammation han har.
 
Så väldig känsliga har jag inte upplevt dom vara för drag.
Inte mer än vad hamstrar är, skillnaden är att förskyldningen lättare blir en lunginflammation hos marsvinen än hos hamstrar.
Mest risk är när marsvinen är blöta och blir nerkylda innan dom har torkat.
Små kalla drag kan göra dom flesta djur (och människor) sjuka.

Det är vanligare med övre luftvägsinfektioner pga för höga ammoniakångor i buren :crazy:
Botmedel för sådant är att göra rent buren oftare och ha bättre ventilation.
 
Hej orolig! Hur har det gått? Hoppas du har haft möjlighet att ta honom till veterinär annars bör du nog ta kontakt med en snarast. Det låter ju som en förkylning och de andra som svarat har rätt i att det snabbt blir värre och utvecklas till lunginflammation som de små liven har svårt att hämta sig från. Hoppas han blir bra. Har själv förlorat en gris som trots snabb insats med Bactrim, det enda antibiotika de tål, och stödmatning inte klarade sig och det var fruktansvärt att vara med om.
 
Åk till vetrinären! Mitt exmarsvin betedde sig också sådär fast han hyperventilerade.Jag upptäckte det på morgonen den 7 december. På kvällen den dagen var han död. :cry: :cry: :cry: Jag vet fortfarande inte vad det berodde på. han fick cvitamintilskott och så ju
 
*uppdatering*
jag har varit till vetrinären med Olle. Dom hittade inget direkt fel, lite kraftigare ljud på höger lunga.
Just nu äter han havrevälling på vet. inrådan och är han inte bättre efter helgen ska vi på återbesök.
Tack för alla svar :bow:
 

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 205
Senast: emma-vsm
·
Hundhälsa Jag jobbade i Torsdags, lämnade hunden hos mamma innan jobbet vid 11-tiden. Hundarna fick då sin mat och Mollan åt med god aptit, sen...
Svar
2
· Visningar
1 143
Senast: Puffindog
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Min mor är alkoholist. Ev. far också men han förlorar inte sitt förstånd i samma grad som mor. Jag bor fortfarande hemma och har planer...
2
Svar
27
· Visningar
2 923
Senast: gråvarg
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Igår hände nåt väldigt konstigt. Jag fick ett mentalt sammanbrott mitt ute på puben med min pv och bland vänner. Vi hade vart ute och...
Svar
7
· Visningar
1 754
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp