OS - entre på dressyren?

A

ang

Tyckte jag läste i senaste ridsport (dressyrkrönikan) angående det kommande OS:et att "10 minuter före start får ingen annan än ryttaren röra hästen, och därför kan man inte ha ledsagare in på banan". En stilla undran infinner sig direkt då: OS är ju för den yppersta eliten, och är då verkligen hästarna så laddade att det är ett problem att få dem in på banan eller vad fasen missar jag?
 
Jag förstod att den frågan skulle komma. :smirk:

Själv tycker jag mest synd om ryttarna som måste ta på sig fracken så himla långt innan, det lär ju vara hur varmt som helst.
 
jag reagerade oxå på det men läste mellan raderna att det skulle gälla någon specifik svensk häst :confused:

Varför skulle hon annars ta upp det??
 
Fast man kan ta på Fracken precis innan man går in , det gäller att dom inte får röra hästen eller ryttaren efter man gått in i collectingring men sin frack får man ta emot, det kan ju kontrollanten ge till en om det skulle vara så.

Dessa regler finns på alla Internationella tävlingar och det är kontroller av hästens bett och ryttarens sporrar
 
Ok, då kan man ju i princip göra det om man har en väldigt lugn häst som står stilla medan man tar på den. Vad skönt för dem. :)
 
Ok majola, den förklaringen var bra. Och i så fall har jag missat nåt - men det är väl det man har bukefalisterna för?!
 
Jag tror faktiskt att du har "rätt" dvs att hästarna är väldigt laddade. Men jag är ju en medlidsam person och vet hur varmt det blir med kavaj bara i svensk sommarvärme, så därför tyckte jag synd om ryttarna. Men jag tror inte det var det de menade i Ridsport... :D
 
Nej, det tror nog inte jag heller. Egentligen. Men jag hade ändå inte tänkt längre än så förrän du påpekade det ...
 
Nej det finns inget att utveckla egentligen :crazy: men jag tyckte det var konstigt att ta upp saken om det inte vore så att det fanns ett problem med någon av de svenska hästarna, varför annars ta upp det :confused:
 
Nu har jag inte jag läst artikeln, men på det ni skriver låter det mest som något man bestämt för att undvika fusk, dvs att någon byter sporrar efter kontroll eller liknande. Är det inte så?
 
Men det är regler, alltså det är så på nästan ALLA stora internationella tävlingar, saken var ju just den att dressyrskribenten i Ridsports krönika nästan fick det att låta som det vore ett problem därför att hästarna inte får ledas in.
Jag tolkade nästan det som om det fanns någon häst i det tilltänkta laget som hade svårigheter att ta sig in själv på dressyrarenan utan hjälp.
 
Varför får man inte det då? I hoppningen är det ju inte så. Men det är klart att det kanske har större betydelse att det är rätt utrustning på hästarna, ryttarna lr?! Var nämligen i piazza di Siena, Rom, förra helgen och där var det många hästar som inte gick in utan hjälp, men så var det ju hoppning då oxå...
 
Därför att reglerna är mer fria i hoppningen om tex vilka bett du får använda osv.

I fälttävlans dressyrprov Internationellt är det oxå bettkontroller och man går oxå oftast in i en collectingring där ingen får röra en. I hopprovet och terrängmomentet är det inte sådan regler, där får folk leda in en osv.
Det gäller bara dressyren.
 

Liknande trådar

Hoppning Hej och hå, hur ska detta gå. Som rubriken lyder; den här dressyrryttaren ska börja hopptävla igen! Min B2 (Barcino QRE) har jag/vi...
Svar
4
· Visningar
1 733
Senast: Mabuse
·
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
4 788
Senast: Unafraid
·
Dressyr Jag sliter mitt hår snart. Jag har ridit i flera år men inser att jag är total nybörjare - jag förstår inte grunderna och har...
Svar
6
· Visningar
2 667
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 578

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp