Osäker eller testar?

acj

Trådstartare
Hade en diskussion med min stallkompis igår och känner mig nu väldigt tveksam på hur jag ska tyda min hästs signaler. Hoppas på lite hjälp här på forumet.

Är mitt varmblodssto på 9 år osäker eller testar hon mig?
När jag hämtar i hagen kommer händer det att hon går undan men har hittills tolkat det som att hon förväntar sig att jag ska ta de andra två hästarna som är högre i rang än vad hon är först. (De har en tendens att försöka köra undan henne om de märker att hon vill fram till mig först.) Går jag fram till henne står hon stilla. Är ledarstoet kvar i hagen bortanför mitt sto kan hon tveka på att följa med men hon gör det även om man ibland får köra med lite övertalning. Är inte ledarstoet kvar i hagen är det inga som helst problem.

Någon gång kan hon få för sig att vilja gå före mig men lugnar sig snabbt och går där jag vill när jag rättar henne.

I boxen lägger hon ofta öronen bakåt men flyttar sig snällt utan några som helst protester i övrigt. I stallgången är det väldigt sällan några sura miner. Någon gång har hon nafsat i luften (i boxen, ej i stallgången) när jag spänt sadelgjorden (självklart stegvis, försiktigt).

Är väldigt kittlig på magen men står still när man borstar - ser sur ut i boxen, inte i stallgången även om det märks även där att hon är kittlig.

Har pga flera orsaker inte ridit henne själv på jättelänge. Ber jag henne gå först tvekar hon ofta och behöver övertalas att gå men när hon väl kommit förbi den andra hästen går hon snällt.

Har haft henne i drygt ett halvår och förra ägaren sa att hon är väldigt beroende av en trygg ledare.

Min stallkompis tycker att jag borde rätta hästen på ett tuffare sätt och menar på att hon är lite istadig. Jag tror mer på att det är en blandning av osäkerhet och att hon testar mig lite nu när hon börjar känna sig trygg i sin flock och i miljön och att jag får bättre och långvarigare resultat av att vara lugn, vänlig men bestämd och utan "bråka" för mycket med henne. Vad tror ni andra?
 
Sv: Osäker eller testar?

Hej!

Pröva först med att bara vara tålmodig och ge henne tid om hon nu skulle vara osäker.
Men även en osäker häst behöver en bestämd lugn ledare som visar vad som är ok och inte...
Det där med att hon är lugn i stall gången och visar mer i boxen är kanske att hon är van sen innan att stå i gången.
Mvh Lillan :banana:
 
Sv: Osäker eller testar?

Jag tror som du. Varför ska man vara tuff med en häst som egentligen inte är tuff. Utan lite osäker bara.
En tuff ledare är inte en bra ledare egentligen, en bra ledare leder med små osynliga signaler. Titta på hästarna, man ser inte vad dom gör men hästarna har läst av ledaren.
 
Sv: Osäker eller testar?

Ja, jag tror att jag bara helt enkelt fortsätter som nu och inväntar förhoppningsvis mer och mer tillit från båda våras håll (min och hästens) ju mer vi lär känna varandra och jobbar ihop. Märker jag att det blir markant förändring åt det sämre får jag ta nya tag och fundera på vad jag gör som är fel. Tack för inlägg! :)

(Det är inte första gången jag funderar på det här men tycker detta är ett suveränt bra forum med mycket kompetens som tillägg till det man lär sig vid direkt hantering av hästarna och vad folk i närmaste omgivningen tycker och tänker. Det är ju trots allt inte det lättaste här i världen att lära sig tyda hästens signaler.)
 
Sv: Osäker eller testar?

Hag-situationen tycker jag visar att ledarhästen står över dej.
Dvs, när jag hämtar min häst, så får den dominante ledaren maka på sig för mig. Att jag har min häst (rang 2a i flocken) i släptåg spelar ingen roll, för jag står över ledarhästen.
Min häst "vet" att jag "skyddar" honom, så han är neutral.
Jag går aldrig rakt på ledaren och "stör" hans revir, utan i så fall så smackar jag undan honom (hade använt pisk om det behövts).
När jag leder en häst, så är den alltid placerad bakom mig. Precis som alla hästar går bakom ledarhästen.
Stall-situationen tycker jag verkar "normal".
Att smälla i luften när man drar gjorden är ju upp till dig hur mkt du tillåter.
Att en häst är kittlig rår den inte för, det måste man ta hänsyn till. Visst ska hästen tåla att man tar överallt på den, men det är onödigt att provocera den, inget som man skapar förtroende med.

Hur tuff du ska vara, det är upp till dig.

Själv så tar jag hellre till en skarp tillrättavisning en gång i stället för att "tjata", men då måste man veta exakt vad man gör. MEN det är min ÅSIKT, inte fakta.
Med stigande ålder/erfarenhet så har jag fått så mkt pondus, att det oftast räcker med en liten vridning eller ett ögonkast för att få avsedd effekt.

Lycka till
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
445
Senast: tessan.g
·
Ridning Min häst är väldigt tittig på uteritter blir rädd och gärna försöker vända hem. Stannar mycket och när man ber henne att gå fram så...
2
Svar
26
· Visningar
1 502
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 304
Senast: Badger
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 325
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp