osäker häst, oskäker ryttare

P

Philomena

Hej!
jag skulle behöva lite tips och ideér till hur man kan göra en ryttare mer säkerare på sig själv.

En god vän till mig har en häst (hennes första). De har nydligen flyttat till ett nytt ställe och hästen vill inte "lämna" gården, utan börjar konstara och "små stegra med henne" och ägaren blir då väldigt "rädd" och osäker. hästen har hon haft hos mig innan och då var det inga problem alls med nått.
jag har varit ut hos henne och ridit hästen och det var då inga problem, hästen gjorde det hon skulle.
så jag har kommit fram till att ägaren måste bli mer säker på sig själv. men hur skall jag hjälpa henne med det? någon som har några bra råd?
jag ska iaf börja åka ut till henne ca 1gång i veckan och rida hästen åt henne så att hästen får lära känna miljön lite, det kanske hjälper lite.

tacksam för hjälp!

kram
lisa
 
Ja, som du säger så är det inte hästen som har problem, utan ägaren.

Hästen är ny i området och av förståeliga skäl också mer försiktig. Om du då är en säker person och ger hästen känslan av säkerhet och förtroende så litar den på ditt omdöme och går dit du vill.

Men eftersom ägaren är den som skyggar inför det nya så smittas detta av på hästen. Hästen märker att ägaren inte är säker i sitt handlande och obestämd, så varför ska den således utsätta sig själv för fara?

Att du kommer ut och rider hästen då och då kan väl hjälpa lite grann, men det är snarare ägaren du borde jobba mer med än hästen!

Och just det här med att få ägaren att bli mer modig i sitt handlande och bli en i hästens ögon en person man ska ha förtroende för, det är väldigt svårt.

Allting handlar ju om att våga, att bli modigare, och att själv inte känna oro inför det man gör. Skulle ägarens problem lösa sig så följer säkerligen hästen efter och slutar tramsa.
 
Ta det lugnt!

Börja lite från början. Små steg så att ägaren börjar känna sig säker med sin häst igen, vilket ju i förlängningen kommer att göra att hästen känner sig säkrare med sin ryttare.

Kanske gå små promenader med hästen utan att sitta upp. Ta det bara lugnt. En dag i taget. Ett litet steg i taget. Ingen anledning att stressa. Du kanske kan hjälpa och stötta henne genom att finnas med då?
 
Du kan ju be henne att rida dressyr det kanse lugnar hästen.

Gå små promenader med hästen så att den får lära känna omgivningen och dem andra hästarna.

ta små korta turer och när det går bra så rid lite längre och när det går bra så rid lite länge tid....

Lyck till!!!!!!!

:bump:
 
Rider hon ut ensam?

Sällskap med en annan ryttare vars häst känner till området och är lugn kan vara en god ide. Då kan häst och ryttare tillsammans lära sig det nya stället och se att det inte är så farligt. Det är aldrig bra att rida ensam där varken häst eller ryttare är hemma.
Det kan också ge ryttaren det självförtroende hon behöver. "Vi gick ju här igår tillsammans med ..., då kan vi gå här idag med!"
 
Hästen verkar ju uppenbarligen ha förtoende och mer tillit till dig än till sin ägare så jag tycker inte du skall åka dit för att rida hästen utan åk dit i syfte att hjälpa ägaren.

Om ägaren litar på dig så kommer hon att bli mindre rädd för sin häst om du är med som psykologiskt stöd. Detta kommer hjälpa dem tillsammans mer än att du rider hennes häst en gång/veckan. Men det kan ta tid och du måste vara villig att lägga ner den.

Du skall då bara vara med och ev. visa hur hon skall göra när hästen börjar klångla på promenaderna till att börja med och berätta för henne hur hon skall gå tillväga, och sedan även gå med när hon börjar att rida och även då berätta vad hon kan göra.
Du blir då ett stöd både för häst och ryttare så de kan komma närmare varandra för att sedan klara sig själva. Antaligen har du redan funnits där på detta vis när hon stod hos dig fast du inte tänkt på det och därför har de då fungerat och får nu problem utan dig för att ägaren inte har tänkt eller upplevt problemen tidigare.

Det du skall tänka på är att det kan fungera jättebra de gånger du är där men mindre bra de dagar du inte är där, varpå du måste ha tålamod att finnas till hands så länge det behövs.

MVH/
 
tack för alla tips!

ska försöka göra allt jag kan för att stötta henne.
det är precis som ni skriver, ägaren känner sig mer lugn när jag är i närheten så jag får ta och åka ut dit ofta och hjälpa dem att finna varandra igen!

De har ju nydligen flyttat dit och känner inte så många i omgivningen men jag ska säga åt henne att kolla runder och se om det finns någon ryttare med häst i närheten som vill rida ut med henne.
I stallet finns även en liten shettis, skulle det vara bra eller skulle det bara gära det sämre att ta med den ut på promenaderna?

kram
lisa
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 290
Senast: Miiikaela_
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
3
· Visningar
268
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 915
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 872

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp