Bukefalos 28 år!

Osäker hund och tävla

linnsan

Trådstartare
Lite flummig rubrik. Min fråga är kring tandvisning och lydnadstävling. Någon med riktigt osäker hund som kommit på något bra sätt att träna in momentet?

Mina tankar, som jag fick tips om, är att lära in det som ett moment så han vet exakt vad som ska ske och att det är en trygg övning.
Lära honom att han själv har kontroll på momentet och lära honom trycka ansiktet i domarens hand?
Får man ens använda sig av något kommando vid tandvisning? Hur schyssta brukar domare vara vid osäkra hundar?

Sen ska man ju även hitta tillräckligt många människor som kan läsa hund och inte går över hans tröskel som man kan träna med. Då tappar han direkt förtroendet och han har nu hamnat i en väldigt osäker period pga sist vi var på bruks och jag försökte öva, med "dåligt" folk (i kombo med att jag var för långsam på att säga till givetvis) så det är ju viktigt.

Eller ska jag helt ge upp hoppet om att tävla? Hunden ÄLKAR ju att träna och är riktigt rolig. Så hade varit kul att komma ut på lite tävlingar. Han är 9 år i mars. Osäkerheten går lite fram och tillbaka beroende på hur han blir bemött. Av folk han känner är det inga problem att kolla tänder.
 
Om han bara drar sig undan så kan du låta honom göra det på tävling, konstatera att det inte går att genomföra momentet och därmed få en nolla. Förhoppningsvis behöver du bara göra det en gång, momentet är bara värt 10 p.

Om hunden däremot visar aggressivt beteende så måste du träna, och då hade jag kört på skvallerträning. Domarna kan bete sig precis hur som helst så se till att träna på olika typer av människor.
 
Om han bara drar sig undan så kan du låta honom göra det på tävling, konstatera att det inte går att genomföra momentet och därmed få en nolla. Förhoppningsvis behöver du bara göra det en gång, momentet är bara värt 10 p.

Om hunden däremot visar aggressivt beteende så måste du träna, och då hade jag kört på skvallerträning. Domarna kan bete sig precis hur som helst så se till att träna på olika typer av människor.

Han kan morra/skälla till. Är dock inte rädd för bett men har fått för mig att all form av "håll dig borta" från hundens sida gör att man åker ut?

Kanske ska försöka välja en domare man vet är lite mjukare..

Hur tänker du kring skvallerträningen? När jag tränat det har syftet varit att han ska ge avstånd till det han tycker är obehagligt.

Att be folk ge gotte har funkat innan för att göra honom mer trygg. Men vet inte om det räcker hela vägen..
 
En annan tanke.. Om man LÄR honom att dra sig undan, så det blir ett trick? Jag har inget emot att bli nollad. Men går det dåligt så han känner sig trängd blir det minus på hans trygghetskonto igen och man får börja om från början.

Får man säga något till hunden på tandvisningen?
 
Tränade in ett kommando för hunden när hon tyckte det var jobbigt med tandvisning. Använde det både på utställning/hos veterinären/på tävling.
Mitt kommando var "Visa" (man kan ju ta det ord man tycker) och jag hade lärt henne att det betydde: stå stilla så kommer nån klämma/känna/titta på dina tänder och sen kommer belöningen.

Tog ett tag att träna, men fungerade utmärkt. När domaren kom fram på lydnadstävling så sa jag kommandot precis innan de kollade.
 
En annan tanke.. Om man LÄR honom att dra sig undan, så det blir ett trick? Jag har inget emot att bli nollad. Men går det dåligt så han känner sig trängd blir det minus på hans trygghetskonto igen och man får börja om från början.

Får man säga något till hunden på tandvisningen?

"Sitt kvar" har jag åtminstone alltid sagt när jag tävlade gammelhunden(han lydde inte alltid, det där med att hälsa sansat på folk har aldrig varit hans grej)
 
"Sitt kvar" har jag åtminstone alltid sagt när jag tävlade gammelhunden(han lydde inte alltid, det där med att hälsa sansat på folk har aldrig varit hans grej)

Så om jag säger "visa tänder" när domaren ska kolla och hunden backar ett par steg och kollar på mig borde vara lugnt?

Nollad och inte utskickad? :D
 
I övrigt har jag tyvärr inga tips, min blivande tävlingsstjärna( :angel: ) brister lite socialt men har nästan lättare för tandvisningen eftersom han snabbt lärde sig "momentet". Han vet precis vad det går ut på.
 
Lite flummig rubrik. Min fråga är kring tandvisning och lydnadstävling. Någon med riktigt osäker hund som kommit på något bra sätt att träna in momentet?

Mina tankar, som jag fick tips om, är att lära in det som ett moment så han vet exakt vad som ska ske och att det är en trygg övning.
Lära honom att han själv har kontroll på momentet och lära honom trycka ansiktet i domarens hand?
Får man ens använda sig av något kommando vid tandvisning? Hur schyssta brukar domare vara vid osäkra hundar?

Sen ska man ju även hitta tillräckligt många människor som kan läsa hund och inte går över hans tröskel som man kan träna med. Då tappar han direkt förtroendet och han har nu hamnat i en väldigt osäker period pga sist vi var på bruks och jag försökte öva, med "dåligt" folk (i kombo med att jag var för långsam på att säga till givetvis) så det är ju viktigt.

Eller ska jag helt ge upp hoppet om att tävla? Hunden ÄLKAR ju att träna och är riktigt rolig. Så hade varit kul att komma ut på lite tävlingar. Han är 9 år i mars. Osäkerheten går lite fram och tillbaka beroende på hur han blir bemött. Av folk han känner är det inga problem att kolla tänder.

Jag har en f.d. vän som lärde in tandvisningen som ett trick. Hon shejpade in att om en människa böjer sig fram och tar fram handen så skulle hunden trycka nosen i handflatan på personen, ungefär. De tog sig dock aldrig till tävling så jag vet inte hur det skulle fungerat där. På träning gick det dock finfint efter ett tag, även med främmande människor.

Vad du annars skulle kunna göra, om hunden älskar att träna och du vill ha tävlingar som motivation, kör rallylydnad! Du har fortfarande glädje av ett riktigt bra fotgående, snabba och exakta momentutföranden och där har du dessutom det roliga i att ingen bana är den andra lik. Där slipper du ju tandvisning och ingen annan behöver ta i hunden.
 
Trodde inte hunden fick rygga undan, utan att det resulterade i utskick.
Gör det! Sen har jag noll koll på hur det bedöms i övrigt om tandvisningen inte kan genomföras men det verkar ju andra ha svarat på.

Ja jag trodde det var ett moment som hunden var tvungen att klara. Är det så att man får fortsätta tävla men "bara" blir nollad om han ryggar undan tror jag det blir mycket enklare att träna in att han ska flytta sug istället.

Han kan gärna bli kliad, ta emot godis och gosa med främlingar. Men att komma ovanifrån och grabba tag i ansiktet är ett big no no för honom. Tyvärr :meh:
 
Jag har en f.d. vän som lärde in tandvisningen som ett trick. Hon shejpade in att om en människa böjer sig fram och tar fram handen så skulle hunden trycka nosen i handflatan på personen, ungefär. De tog sig dock aldrig till tävling så jag vet inte hur det skulle fungerat där. På träning gick det dock finfint efter ett tag, även med främmande människor.

Vad du annars skulle kunna göra, om hunden älskar att träna och du vill ha tävlingar som motivation, kör rallylydnad! Du har fortfarande glädje av ett riktigt bra fotgående, snabba och exakta momentutföranden och där har du dessutom det roliga i att ingen bana är den andra lik. Där slipper du ju tandvisning och ingen annan behöver ta i hunden.

Ja, det var något sånt här jag hade tänkt mig. Tänkte mest om det faktiskt är tillåtet på tävling?

Jaha! Jag trodde det var tandvisning även i rally! Låter ju bra :) vi har varit och nosat även på den grenen och det tycker vi också är kul. Hunden gillar allt så i hans fall är det ingen fara :D
 
Jaha! Jag trodde det var tandvisning även i rally! Låter ju bra :) vi har varit och nosat även på den grenen och det tycker vi också är kul. Hunden gillar allt så i hans fall är det ingen fara :D
Nope, ingen tandvisning där! Det enda som jag själv ogillar med rallylydnaden är att man måste ha koppel på i nybörjarklassen och att det blir poängavdrag för sträckt koppel. Jag är expert på att trassla till det :angel: Det jämnar å andra sidan ut sig med att det blir koppelförbud i de svårare klasserna ;)

Det enda jag kan komma att tänka på som behöver tränas in för rallylydnad istället för vanlig lydnad är att sitta framför. Sedan ska hunden från avancerad klass (tredje klassen) kunna gå fot på förarens högra sida också och även utföra samtliga moment där med. Det kan bli.. bökigt. Framförallt om man har en hund som är väldigt insnöad på att alltid vara på vänstra sidan.

Här har du beskrivningen av momenten som ingår i nybörjarklass: http://www.brukshundklubben.se/Docu...ylydnad/Momentbeskrivningar Nybörjarklass.pdf
På tävling står skyltarna med mellan 3-5m avstånd. Det är mellan 13-15 moment med (utöver start och mål) men du vet först på tävlingsdagen vilka moment som är med och hur banan ser ut, så det gäller att lära sig alla :)
 
Jag hade valt att tävla rally istället. Jag tycker inte det är schysst mot hunden att utsätta den för onödig hantering.

Nej precis, det är ju därför vi inte kommit ut trots att hunden snart är 9. Jag är alltså inte rädd för att han ska skada någon utan tänker på att han ska känna sig trygg :)

Men får han backa undan, utan att vi blir utskickade, så ser jag ett litet nytt ljus :D
 
Nope, ingen tandvisning där! Det enda som jag själv ogillar med rallylydnaden är att man måste ha koppel på i nybörjarklassen och att det blir poängavdrag för sträckt koppel. Jag är expert på att trassla till det :angel: Det jämnar å andra sidan ut sig med att det blir koppelförbud i de svårare klasserna ;)

Det enda jag kan komma att tänka på som behöver tränas in för rallylydnad istället för vanlig lydnad är att sitta framför. Sedan ska hunden från avancerad klass (tredje klassen) kunna gå fot på förarens högra sida också och även utföra samtliga moment där med. Det kan bli.. bökigt. Framförallt om man har en hund som är väldigt insnöad på att alltid vara på vänstra sidan.

Här har du beskrivningen av momenten som ingår i nybörjarklass: http://www.brukshundklubben.se/Documents/1_startdelen/4_tavling_utstallning/tavlingsgrenar/rallylydnad/moment i rallylydnad/Momentbeskrivningar Nybörjarklass.pdf
På tävling står skyltarna med mellan 3-5m avstånd. Det är mellan 13-15 moment med (utöver start och mål) men du vet först på tävlingsdagen vilka moment som är med och hur banan ser ut, så det gäller att lära sig alla :)

Tackar!

Halvt kl:
Hur är det i agility? Tandvisning?
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 529
Senast: Acto
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 071
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Är närapå lite lätt i chock över att ha snubblat över info om denna produkt, som jag inte riktigt ännu har begripit hur den fungerar...
2
Svar
22
· Visningar
2 532
Senast: SiZo
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 589
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp