Bukefalos 28 år!

Osäker hund och tävla

Jag hade haft hunden "lite friare", dvs så att den känner att den kan rygga undan om den vill. Jag hade inte kommenderat sitt eller liknande för då är det större risk att hunden känner sig trängd och uppvisar beteenden som domaren ogillar.
Tandvisningen är ju bara 10 p. Du får inte avstå men sålänge inte hunden beter sig olämpligt (typ biter domaren) så händer inte så mkt mer än poängavdrag om hunden backar undan eller inte vill genomföra.

Välj en domare som du vet är schysst mot hundarna (en del är ju hopplöst klumpiga!) och gör det på ett sätt som hunden kan hantera. Efter 1an behöver ni aldrig göra det igen.
 
Jag hade haft hunden "lite friare", dvs så att den känner att den kan rygga undan om den vill. Jag hade inte kommenderat sitt eller liknande för då är det större risk att hunden känner sig trängd och uppvisar beteenden som domaren ogillar.
Tandvisningen är ju bara 10 p. Du får inte avstå men sålänge inte hunden beter sig olämpligt (typ biter domaren) så händer inte så mkt mer än poängavdrag om hunden backar undan eller inte vill genomföra.

Välj en domare som du vet är schysst mot hundarna (en del är ju hopplöst klumpiga!) och gör det på ett sätt som hunden kan hantera. Efter 1an behöver ni aldrig göra det igen.

Precis så tänkte jag. Tänkte faktiskt försöka prata med domaren innan så den vet om problemet. Även kolla upp andras erfarenheter om domaren. Självklart för mig :)
Hellre extra försiktigt och att han är " trygg" men backar något steg än att han morrar.

Som du säger tror jag att "sitt" och liknande får honom otrygg och skulle få honom att morra. Men ett kommando för "gå undan" har iaf tidigare fått honom trygg innan.

Spånar vidare i mitt huvud..
 
Han kan morra/skälla till. Är dock inte rädd för bett men har fått för mig att all form av "håll dig borta" från hundens sida gör att man åker ut?

Kanske ska försöka välja en domare man vet är lite mjukare..

Hur tänker du kring skvallerträningen? När jag tränat det har syftet varit att han ska ge avstånd till det han tycker är obehagligt.

Att be folk ge gotte har funkat innan för att göra honom mer trygg. Men vet inte om det räcker hela vägen..

Ja aggressionsyttringar är inte okej, även om DU vet att hunden inte biter. Jag skvallertränar på att hunden klarar av att sitta kvar fast det kommer folk nära. Så fort jag klickar så ska "domaren" flytta på sig, inte hunden. Så småningom krävs det mer och mer för ett klick, och till slut ska hunden sitta helt stilla fast någon lyfter på läppen och kollar tänderna.
 
@linnsan så som @Milosari lär in körde jag med Plexus, och det gav ganska bra resultat. Själv gav jag upp av anledningen att jag insåg att vi aldrig skulle komma ut på tävling ändå men jag tror han hade fixat tandvisningen på det sättet även om han inte gillat det sas.
Han hade ganska stora sociala rädslor.
 
Ja aggressionsyttringar är inte okej, även om DU vet att hunden inte biter. Jag skvallertränar på att hunden klarar av att sitta kvar fast det kommer folk nära. Så fort jag klickar så ska "domaren" flytta på sig, inte hunden. Så småningom krävs det mer och mer för ett klick, och till slut ska hunden sitta helt stilla fast någon lyfter på läppen och kollar tänderna.

Okej! Det var också en variant. Här ska funderas och testas. Ska bara hitta lite folk att träna med..
 
@linnsan Tandvisning förekommer endast i Lydnadsklass 1. Finns inte i lyd 2-elit, rally, agility, bruks, htm eller freestyle.

Jahopp! Vet inte varför jag fått för mig att tandvisning ingick i alla grenar. :banghead::o

Att det bara var i lyd 1 visste jag, men trodde det var likadant i de andra grenarna :angel:
 
Inte lydnad, men jag tränade en rätt otillgänglig hund för exteriörbeskrivning. Jag använde omvänt lockande, och det fungerade mkt bra. Ville hon gå undan fick hon, men godisen försvann. Började göra momentet själv, sedan känd person, sedan okänd.
 
Inte lydnad, men jag tränade en rätt otillgänglig hund för exteriörbeskrivning. Jag använde omvänt lockande, och det fungerade mkt bra. Ville hon gå undan fick hon, men godisen försvann. Började göra momentet själv, sedan känd person, sedan okänd.

Problemet med min hane är att han tidigare inte vågat gå undan utan blir istället stel, morrar, skäller eller gör utfall/luftsnappar. Så jag har tränat just på att han ska VÅGA lämna jobbiga situationer. Och det har gjort ganska stor inverkan på tryggheten när han upptäckte det :)

Därför jag nu var inne på iden om att han istället SKA gå undan. Eller möjligtvis om han känner sig tillräckligt trygg att det går att domaren kollar tänderna. Men det är lite det jag är rädd för, att om han blir för pressad så blir han morrig istället för att bara backa undan. Och då ryker vi ut och får börja om med att jobba på tryggheten då han tappar lite om någon går över hans gräns sas.

Får helt enkelt testa lite olika grejer, fått många tips härinne :up:
 
Min hund är också en sån som inte backar, jag har fått lära henne att man faktiskt kan gå undan om man blir irriterad i vissa situationer, tex runt barn. Men här gick det bra, eftersom jag började med tandvisningen själv, och för mig går hon undan om jag blir jobbig :-) Och när hon kände igen situationen var hon trygg och det fungerade även med okända.

Men jag förstår hur du tänker, och som sagt har jag använt den lösningen också, fast i andra situationer (skulle inte funka i en exteriörbeskrivning...). Fast utan kommando, bara visade henne en alternativ och mer lönsam lösning när hon tyckte en situation var jobbig.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 529
Senast: Acto
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 071
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Är närapå lite lätt i chock över att ha snubblat över info om denna produkt, som jag inte riktigt ännu har begripit hur den fungerar...
2
Svar
22
· Visningar
2 532
Senast: SiZo
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 589
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp