Osäker på väninnans nya partner

vinkelina

Trådstartare
kan börja med att jag inte träffat honom, utan de är bara vad hon berättat om deras förhållande.

Min väninnan är 35 år och en kvinna med skinn på näsan. Varit singel i 7 år och den senaste tiden varit rätt desperat singel...

Nu har hon sedan ett tag träffat en man och sedan två månader är de ett par. Men mina varningsklockor ringer och tänkte ventilera med er. Jag unnar henne helt klart kärlek och gemenskap och fattar att vi just nu inte kanske ses så ofta, men så är livet.

Tänkte lägga upp de som "stör" mig

1. Han har fått henne att börja gå på diet och träna. Bra då hon kan behöva de, men inget hon har brytt sig om tidigare. Nu var de knappt så hon ville ta en bulle till kaffet när vi tog en fika, har aldrig hänt innan.

2. Får vibbar att han är svartsjuk, "men de beror på att han har så dåliga erfarenheter" som hon uttryckte det.

3. Han vill att de flyttar ihop redan efter en månad

4. Snubben har tydligen en könssjukdom (gissar på komdylom av beskrivningen) som han berättar efter två månader av oskyddat sex....mera än jag ville veta :wtf:

Kanske bara jag som överreagerar men en annan kompis levde 10 år i ett helvete.
 
Det är två vuxna människor det handlar om, så rent krasst har du inget med deras relation att göra så vida inte någons liv är i fara. Att han inte verkar vara en kille i din smak är inget du behöver lasta henne med. Det enda du kan göra är att kolla med henne hur hon mår, om hon vill prata och säga att du finns där som ett stöd om hon behöver. I övrigt är det inte din business att blanda dig.
 
Oavsett hur det är med den där mannen, så är ju många förhållanden rätt trista. Eller ser i alla fall trista ut utifrån. Det är inte mycket utomstående kan göra åt det, det visar ju också din erfarenhet av väninnan som levde i ett helvete så länge.
 
2. Får vibbar att han är svartsjuk, "men de beror på att han har så dåliga erfarenheter" som hon uttryckte det.
3. Han vill att de flyttar ihop redan efter en månad

De här två tillsammans skulle jag också se som varningsklockor. Tydligen har hon bekräftat för dig att han är svartsjuk - och ursäktat det.

Jag har haft exakt sådana vibbar i ett kompisförhållande och jäklar vad rätt jag hade. Det höll på att gå riktigt illa innan hon till slut lyckades dra sig ur.

Jag tror däremot inte att du kan göra mer än att vara vaksam på vad hon berättar. Och tala om för henne vad du känner.
 
Jag tror däremot inte att du kan göra mer än att vara vaksam på vad hon berättar. Och tala om för henne vad du känner.

Håller med!

Till TS:

När vänner till mig haft skeva förhållanden har jag varit noga med att inte förbi tyst inför partnerns dåliga beteende och varit noga med att bemöta ursäktande och svartsjuka med att det inte är normala eller schyssta beteenden. Jag har försökt gå en balansgång mellan det och att inte helt mala på med "han är en idiot" så vännen blir tveksam att dela med sig till mig. Ibland har jag lyckats, ibland inte. Men annars kan en inte göra så mycket, tyvärr.
 
@Wysiwyg Precis. Mala på om att han är en idiot är kontraproduktivt. Jag försökte hålla mig till att peka på kontrolltendenser och rena elakheter. Att han friat efter typ några veckor, att han drev på att hon skulle sälja huset och flytta in hos honom, att han uppenbart satte sina egna behov framför hennes barns, att hon på något vis verkade helt dränerad av deras passion osv.
 
Många varningsklockor! :nailbiting:
Din vännina är i en kritisk ålder och det är lätt att man ser mer genom fingrarna då.
Ingen av detaljerna liknar min relation, men temat är detsamma.
Hon kommer till slut må dåligt av honom och pga honom. :(

Han styr ju henne redan och vill styra ännu mer genom att flytta ihop.

Könssjukdomar kan alla få, men det är inget man berättar efter två månader.
Man gör något åt det innan man är intim med någon ny. :mad:

Så många rövhattar! :rage:
Man blir ju alldeles matt!

Svårt!
Man ska ju inte lägga sig i, men.....
Jag hade nog åtminstone visat att du bryr dig och att du har farhågor gällande denna man.
Säg till henne att åtminstone inte göra sig av med sin bostad.
Jag hoppas din vännina nyktrar till snabbt efter första förälskelsen och drar ifrån honom.
 
Just de att jag inte har träffat honom gör ju att jag inte känner att jag kan dömma. Kan ju hända att han har 100 goda egenskaper och hon bara nämnt de tre dåliga (alla gnäller vi ibland)

Men kommer helt klart att hålla öronen öppna och bry mig.
 
Vill man inte det så berättar man ju "Jag har en könssjukdom som inte går över" innan man börjar ha oskyddat sex. Nu är det inte gjort. Hade killen velat skydda sin flickvän från smitta så hade han dragit på sig kondom - eftersom han vet att han har sin smitta. Eftersom han berättar det först två månader efter att de börjat ha oskyddat sex, och därav förmodligen smittat henne redan - vilket hon också inser, så måste det ju vara därför att han inte vill att hon ska hitta någon annan, som saknar samma problematik.
 
Det enda du egentligen kan göra är att berätta hur du känner och tänker, vara "lagom" nyfiken på honom och hela tiden lyssna när hon berättar saker och ting. Du kan också leta upp bra info om normaliseringsprocessen (finns massor om du googlar) och be henne läsa den, bara för att vara medveten.
 
Vill man inte det så berättar man ju "Jag har en könssjukdom som inte går över" innan man börjar ha oskyddat sex. Nu är det inte gjort. Hade killen velat skydda sin flickvän från smitta så hade han dragit på sig kondom - eftersom han vet att han har sin smitta. Eftersom han berättar det först två månader efter att de börjat ha oskyddat sex, och därav förmodligen smittat henne redan - vilket hon också inser, så måste det ju vara därför att han inte vill att hon ska hitta någon annan, som saknar samma problematik.
Det var nog en av de längsta spekulationer jag sett på Buke nån gång. Jag kan tänka mig många andra anledningar än att han skulle VILJA smitta henne för att hon inte ska träffa någon annan. (Det innebär inte att jag inte tycker att han borde berätta).
 
Hon menar att det är något man berättar innan man börjar ha sex oskyddat. Inte två månader efter att man började.
Ah, missuppfattade totalt!
Han vill ju smitta henne så att hon inte ska hitta någon annan.
Men det vet vi väl ändå inte?

@Vallmo Sorry att jag missförstod! Jag läste om TS nu och hade helt missförstått (trodde du menade att nåt sånt berättar man inte så tidigt som efter två månader. Haha helt galet!) Gud så pinsamt.
 
Det var nog en av de längsta spekulationer jag sett på Buke nån gång. Jag kan tänka mig många andra anledningar än att han skulle VILJA smitta henne för att hon inte ska träffa någon annan. (Det innebär inte att jag inte tycker att han borde berätta).
Vad skulle det annars finnas för anledning att inte berätta? :confused:
 
Vad skulle det annars finnas för anledning att inte berätta? :confused:
Tja, att han inte ens själv visste om det i början, att han förtränger underlivsproblem, att han inte vågar berätta för att könssjukdomar är skämmigt t ex.

Inget av det gör att det är rätt för honom att inte berätta - men alla tre är mer troliga än att han ska vilja smitta henne för att han är svartsjuk. Det låter ju helt groteskt.
 

Liknande trådar

Relationer Hej. Ni har säkert läst dom andra trådarna där jag berättar att jag blev dumpad för snart 3 veckor sedan. Dumpad av honom som jag trodde...
Svar
9
· Visningar
2 401
Senast: NotlikeI
·
Relationer Mina tankar och känslor är ett enda stort kaos och jag fungerar inte normalt i dagsläget. Jag behöver input, råd och pepp ifrån er kära...
2
Svar
32
· Visningar
9 050
Senast: lilstar
·
Övr. Barn Jag måste bara ventilera då jag inte har någon att prata med. har pratat med min sambo men många gånger förstår han mig inte.. Jag...
Svar
5
· Visningar
1 689
Senast: Sol
·
J
  • Låst
Övr. Barn Har ett svårt dilemma. Börjar från början: Jag och min sambo(som har två barn sedan tidigare äktenskap)har olika syn på detta med...
2
Svar
36
· Visningar
2 759
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp